April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۴۴۵
۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
با اجرای سیاست‌های ایمیدرو طی سه سال منتهی به پایان سال ۱۴۰۱، میزان صرفه جویی ارزی (بومی سازی) به ۱.۷ میلیارد دلار رسید که با تحقق هدف حدود ۷۵۰ میلیون دلاری سال ۱۴۰۲؛ در مجموع به ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار خواهد رسید.

بومی سازی ایمیدرو و ارز آوری برای کشور

با نگاهی گذرا به تاریخ میبینیم همه کشور‌ها، مسیر توسعه را بطور اجتناب ناپذیر و با تقدم و تاخر طی کرده اند. اما بعد از رنسانس که انقلابی عظیم در همه عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی در اروپا بود، این مسیر، رشد شتابانی بخود گرفت، بویژه که در پی رنسانس اروپا، جهان با انقلاب صنعتی و انقلاب‌های فکری روبرو شد. موج انقلاب صنعتی همه کشور‌ها را گرفت. برخی کشور‌ها زودتر در گیر الزامات جدید تکنولوژی‌های روز شدند و برخی دیرتر، اما آن‌ها که این حرکت را استمرار بخشیدند و خود را با آن وفق دادند، نسبت به کشور‌هایی که درک درستی از آن نداشتند، برتری یافتند.



اصولا روند توسعه کشور‌ها متاثر از فاکتور‌های متعددی از جمله حمایت دولت‌های مستقر و فرهنگ عمومی جامعه بوده است و چنانچه این عوامل جمع نمی‌شدند، حرکت‌های توسعه‌ای ابتر میماندند. بطور نمونه در کشورمان ایران، میرزا تقی خان امیر کبیر با درک عمیق از این الزام، حرکت‌هایی را در مسیر توسعه در همه ابعاد انجام داد، ولی تلاش هایش، به همین دلایلی که عرض شد، ناقص ماند و مورد حمایت واقع نشد. یکی از وجوه جدی مفهوم کلان توسعه، بحث توسعه اقتصادی است. عاملی که با رشد روزافزون تکنولوژی و فناور‌های نوین، برتری‌های صاحبان آن را به رخ می کشد و فضای رقابتی جدیدی را رقم زده است. همین مفهوم یعنی توسعه اقتصادی یکی از معیار‌های قطب بندی در جهان بوده و کشور‌ها را به پیشرفته و عقب مانده یا توسعه یافته، توسعه نیافته و در حال توسعه تقسیم کرده است؛ بنابراین با این توضیحات، توسعه ضرورت و الزامی جدی و اجتناب ناپذیر در جهت نیل به رفاه و آسایش بیشتر مردم است.

 

با دانش و فناوری و اعتماد به متخصصان داخلی  محصولات بومی در کشور تولید شده است، صنعت نیاز به انرژی دارد، بر این اساس صنعتگران نباید معطل بمانند، بلکه باید سرمایه گذاری کنند و هر چقدر در این راه سرمایه گذاری شود موتور توسعه اقتصادی کشور با سرعت حرکت می کند.

با مدیریت منابع در کشور و با داشتن منابع برق و گاز و همچنین بااستفاده از ظرفیت بخش خصوصی ابومی سازی صنعت در کشور رونق پیدا می کند، با استفاده صحیح از بخش خصوصی که انگیزه، سرمایه و فکر را دارد و باید سازوکار دقیقی ایجاد کرد و سرمایه‌گذاری همراه با دانش انجام شود.

اقدامات انجام یافته جهت ساخت داخل با تشکیل ستاد بومی سازی


موضوع تحقیق و بررسی ساخت قطعات یدکی و فرسایشی در داخل کشور از همان سال‌های اولیه و راه اندازی کارخانه فرآوری و شروع بهره برداری مجتمع معدنی و مجتمع صنعتی چادرملو با رهنمود‌های مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره محترم شرکت در دستور کار قرار گرفت و در سال ۱۳۸۹ به پیشنهاد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ستاد بومی سازی با اهداف مهم زیر تشکیل گردید:


۱- رسیدن به خودکفایی، خود اتکایی و خودباوری،


۲- شناسایی توانمندی‌های (شرکت‌های داخلی، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فردی و گروهی متخصصین و کارشناسان شرکت چادرملو و سایر شرکت‌ها و ارتباط تنگاتنگ با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها و اساتید و مخترعان کشور و سازمان‌های تخصصی در زمینه طراحی، ساخت و راه اندازی ماشین آلات و قطعات)


۳- ایجاد و تکمیل بانک اطلاعاتی جامع در زمینه ساخت، سازندگان تجهیزات و قطعات، تولیدکنندگان مواد اولیه و مصرفی و نسوزها، فروشندگان، پیمانکاران، مشاوران، کارشناسان و متخصصین صاحب نظر در امور مختلف معادن و صنایع فولادسازی و فناوری‌های مربوطه،


۴- رشد توان رقابت پذیری و بهره گیری از مزیت‌های اقتصادی،

۵- فراهم سازی بستر ارتباطات مطلوب و مناسب جهت ایجاد شبکه در بین واحد‌های مجتمع معدنی (واحد معدنی و واحد صنعتی) و مجتمع صنعتی چادرملو (گندله سازی، فولادسازی، احیا و نیروگاه)، سایر شرکت ها، متخصصین، صاحبان مشاغل و دیگر شرکت‌های مرتبط با صنایع معدنی، گندله سازی، فولادسازی، احیاء و نیروگاه جهت بهره گیری و کسب تجربیات متقابل با رعایت موارد زیر:
- ساخت
- برنامه ریزی
- هزینه یابی
- مهندسی مجدد
- طراحی مهندسی معکوس
- تدارک و اجرا
- و در نهایت کنترل کیفی و راه اندازی و نیز رشد توان رقابت پذیری و استفاده از مزیت‌های اقتصادی بوده است.


برنامه صرفه جویی ارزی حاصل از بومی سازی شرکت‌های معدن و صنایع معدنی با راهبری ایمیدرو طی امسال؛ به حدود ۷۵۰ میلیون دلار می‌رسد. در این برنامه ریزی شرکت‌های معدن و صنایع معدنی در زنجیره‌های فولاد، مس، آلومینیوم، زغال سنگ و همچنین مناطق ویژه اقتصادی مشارکت دارند.

سال گذشته هدفگذاری در بخش بومی سازی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

پیش از این با اجرای سیاست‌های ایمیدرو طی سه سال منتهی به پایان سال ۱۴۰۱، میزان صرفه جویی ارزی (بومی سازی) به ۱.۷ میلیارد دلار رسید که با تحقق هدف حدود ۷۵۰ میلیون دلاری سال ۱۴۰۲؛ در مجموع به ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار خواهد رسید.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از طریق بازوی اجرایی خود یعنی دفتر بومی سازی این سازمان؛ چندسالی است استراتژی صرفه جویی ارزی در بخش قطعات و تجهیرات تولید حوزه معدن و صنایع معدنی را راهبری می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: