کد خبر: ۴۰۲۵۲۷
۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
0
سرپرست هیأت باستان‌شناسی گفت : بیش از هزار مهر دوره آغاز ایلامی در کاوش‌های تپه تیلینه کرمانشاه کشف شد.

کشف بیش از هزار مهر دوره ایلامی در کرمانشاه

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، شکوه خسروی سرپرست هیأت باستان‌شناسی، گفت: با توجه به تخریب‌های گسترده صورت گرفته در تپه تیلینه کرمانشاه و خاکبرداری‌های انجام شده طی سالیان طولانی در این مکان و به ویژه اهمیت یافته‌های سطحی آن برای درک وضعیت منطقه در اواخر هزاره چهارم پ. م، کاوش اضطراری محوطه آغاز شده است.

وی افزود: در این کاوش‌ها علاوه بر قطعات سفال، تاکنون شماری پیکرک گلی حیوانی، اشیاء شمارشی و مجموعه بسیار بزرگی از اثر مهر‌های گلی کشف شده که به فرهنگ آغاز ایلامی تعلق دارد.

دانش‌آموخته دکتری باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس و استاد مدعو گروه باستان‌شناسی دانشگاه رازی با اشاره به اینکه این یافته‌ها نخستین مواد باستان‌شناختی این دوره در غرب زاگرس مرکزی هستند و تغییرات بنیادی در شناخت و دانش ما در خصوص وضعیت غرب ایران در هزارۀ چهارم پ. م به وجود خواهند آورد، اظهار کرد: طی کاوش شمار زیادی قفل گلی در، صد‌ها قطعه پلمپ ظرف و یک مهر استوانه‌ای نیز به دست آمد که نشان می‌دهد تپه تیلینه در دوره آغاز ایلامی یک مرکز اداری برای ساماندهی امور اقتصادی و مبادلاتی بوده است.

وی با بیان اینکه این کاوش با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد اظهار امیدواری کرد: با ادامه کاوش‌ها، اطلاعات بیشتری در خصوص ماهیت و تاریخ مطلق استقرار در محوطه به دست آید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: