کد خبر: ۴۰۲۷۰۸
۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
0
بعد از چالش‌هایی که صنعت برق در تابستان امسال با موفقیت پشت‌سر گذاشت، شرایط ذخیره سوخت نیروگاه‌ها نشان می‌دهد وضعیت بهتری برای عبور از پیک دوم سال مهیا شده است.

آمادگی نیروگاه‌های کشور برای تامین برق پایدار در فصل سرد سال

فصل پر چالش وزارت نیرو برای تأمین پایدار برق برای تمامی مشترکان در بخش‌های مختلف خانگی، صنایع و اداری تا بخش‌های تجاری برای دومین سال متوالی به اتمام رسید و آمار و ارقام و رکورد‌های به ثبت رسیده گواه عبور موفقیت آمیز از فصل گرم سال بوده است.

تابستان امسال ۳۵ بار رکورد مصرف برق شکسته شد و ارقام بی سابقه در میزان تقاضای برق به ثبت رسید، اما با این وجود ضمن تلاش برای تامین پایدار مشترکان خانگی که اولویت اصلی وزارت نیرو در دولت مردمی است، برای اولین بار سهم صنایع از بخش خانگی پیشی گرفت.

چالش و پیک بعدی که وزارت نیرو و صنعت برق خود را برای آن آماده می‌کند، در فصل زمستان رخ می‌دهد که افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، محدودیت‌هایی را برای تامین سوخت نیروگاه‌ها و به تبع تولید برق به وجود می‌آورد.

خوشبختانه به گفته مسئولان، امسال تأمین و ذخیره سوخت در نیروگاه‌ها شرایط بهتری نسبت به سال گذشته داشته و محدودیت‌های کمتری خواهیم داشت.

۹۰ درصد مخازن نیروگاهی کشور برای زمستان تکمیل شد
پیش‌تر مرتضی عابدینی مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در جمع خبرنگاران گفته بود: بیش از ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت در نیروگاه‌ها ذخیره شده که این عدد یک میلیارد و ۴۱ میلیون لیتر از ذخیره‌سازی نیروگاهی در سال گذشته بیشتر است و ۹۰ درصد ظرفیت مخازن نیروگاهی کشور را پوشش می‌دهد.

او با اشاره به اینکه حمل روزانه سوخت به باقی نیروگاه‌ها نیز در حال انجام است، افزود: برخی مخازن ذخیره‌سازی نیروگاه‌ها در شرایط تعمیر و نگهداری به سر می‌برند که از وزارت نیرو خواستیم هر چه زودتر این تعمیرات را انجام دهند تا بتوانیم در فرصت باقیمانده، این مخازن را نیز تکمیل کنیم.

این مقام مسئول تأکید کرد: از ابتدای سال تا پایان مردادماه یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون لیتر نفت‌گاز بیشتر در مخازن نیروگاهی ذخیره شده که حاکی از رشد ۵۰ درصدی ذخایر نفت‌گاز نیروگاهی در سال جدید است. امیدواریم با ذخیره‌سازی مناسب انجام‌شده، کمبودی نداشته باشیم و آماده هستیم در سخت‌ترین شرایط نیاز نیروگاه‌ها را تأمین کنیم.

ساناز جعفرزاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید برق حرارتی در خصوص وضعیت سوخت نیروگاه‌ها گفت: امسال در زمینه سبد سوختی نسبت به سال گذشته وضعیت مطلوب تری داشتیم. در مدت اخیر ۴۰ میلیون مترمکعب به صورت روزانه تخصیص سوخت بالاتری نسبت به سال گذشته داشتیم که این موضوع باعث شد هم برای بهره‌برداری از نیروگاه‌ها با راندمان بالاتر فراهم شود و هم از طرفی سوخت مایع پشتیبان که در فصل سرد چالش ما است، کمتر مصرف شود و کیفیت مطلوب تری در تولید انرژی نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

زمستان بدون مشکل به شرط تأمین سوخت مشابه سال گذشته
این مقام مسئول با اشاره به اینکه طی سال با دو پیک مصرف مواجه هستیم گفت: یک اوج مصرف در تابستان داریم و دیگری پیک مصرف در زمستان است که به دلیل محدودیت مصرف سوخت، نیروگاه‌ها محدودیت تولید دارند. برای امسال با توجه به سوخت پشتیبانی که وجود دارد پیش‌بینی می‌شود که حتی اگر تحویل سوخت شرایط مشابهی با سال گذشته داشته باشد محدودیت کمتری در تولید برق خواهیم داشت.

جعفرزاده ادامه داد: از ابتدای سال کل گاز مصرفی نیروگاه‌ها ۴۰ میلیارد مترمکعب بوده که ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. علاوه بر این مصرف گازوئیل نیز ۹۷۳ میلیون لیتر بوده و مازوت هم ۱.۲ میلیارد لیتر بوده که در گازوئیل ۷۲ درصد و در مازوت ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش مصرف داشتیم. نسبت به سال گذشته میزان انرژی تولیدی که بر اساس نیاز مصرف بوده ۲.۳ درصد رشد داشته است. این در حالی است که میزان سوختی که برای تامین این میزان از تولید مصرف شده ۱.۸ درصد رشد داشته است.

جعفرزاده با اشاره به چالش‌های عبور از تابستان امسال گفت: برای عبور از چالش، همکاری که وزارت نفت با ما انجام داد این بود که دوره تعمیرات پالایشگاه‌ها و ایستگاه‌های گاز را تماما از فصل پیک مصرف خارج کرد. به عنوان مثال سال‌های گذشته از تیر برنامه تعمیراتی شروع می‌شد که پیک مصرف گاز در زمستان را پاسخگو باشند. اما با تعاملی که انجام شد دوره تعمیرات را از پیک خارج کردند. در ابتدای تابستان همکاری خوبی داشتیم و در بعضی روز‌ها تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب هم گاز تحویل گرفتیم و ریسک خروج واحد‌ها کمتر شد و شرایط راندمانی شرایط بهتری بود. اگر در زمستان شرایط مدیریت مصرف برق مانند سال گذشته اتفاق بیفتد، مشکلی در تولید برق نخواهیم داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: