April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۳۱۵۱
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
بر اساس برنامه زمان‌بندی واحد دوم کمتر از ۵ سال آینده تکمیل و افتتاح شود.

عبور از تولید ۶۰ میلیارد کیلووات ساعت در نیروگاه اتمی بوشهر

برق هسته‌ای را باید نماد انرژی پاک و پایدار دانست به‌طوری‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر در مجموع سال‌های راه‌اندازی یعنی از زمان آغاز ساخت نیروگاه و نیز بهره‌برداری از مهرماه ۱۳۹۲ آغاز کرده و تحویلی در شبکه برق سراسری کشور داده است.

از جمله مزیت‌های غیرقابل انکار وجود نیروگاه اتمی بوشهر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی معادل بیش از ۸۹.۷ میلیون بشکه نفت خام بوده است. با فعالیت این نیروگاه همچنین تاکنون از انتشار حدود ۵۶.۵ میلیون تن گاز‌های آلاینده جلوگیری شده است.

این موضوع آنچنان مهم است که در جریان تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند تا نسبت به احداث نیروگاه اتمی با ظرفیت تولید برق ۱۰ هزار مگاوات از طریق مشارکت با سازندگان بین‌المللی و صنایع داخلی در سال آتی اقدام کند.

 

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان بازدید از بتن‌ریزی بخشی از رآکتور نیروگاه دوم هسته‌ای بوشهر با اشاره به حمایت دولت از ساخت واحد‌های دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر اظهار داشت: با حمایت‌های دولت و تأکیدات رئیس جمهور در اجرای تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، منجر به تسریع و رفع موانع ساخت این ۲ واحد نیروگاه اتمی شده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته در راستای این تدبیر شرایطی فراهم شد که ظرفیت اجرایی جبهه‌های واحد‌های دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر تسریع شود و با برنامه‌ای تدوین شده با پیمانکاران پروژه از سال گذشته تاکنون افزون بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو توافق اجرایی صورت گرفته و جبهه‌های مختلف این پروژه فعال شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: سال گذشته نسبت به امروز حجم فعالیت‌ها در ساخت دو نیروگاه اتمی بوشهر ۱۰ برابر با همکاری دست‌اندرکاران افزایش یافته و از ابتدای امسال به‌صورت شبانه‌روزی در ساخت این پروژه در سه شیفت پیمانکاران فعالیت می‌کنند.

اسلامی بیان کرد: تجهیز و سفارش قطعات و اقلام کالا‌های ساخت داخل هم قرارداد‌های آن منعقد شده و در همین راستا تعریف می‌شود.

وی اضافه کرد: ما امیدواریم که سهم تعریف شده تأمین تجهیزات که حدود ۲۰۰ درصد سهم داخل است بتوانیم محقق کنیم و با توجه به شرایط بتوانیم آن را افزایش دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تأکید بر جبران عقب‌ماندگی‌ها و تاخیر گذشته در ساخت این پروژه افزود: تلاش می‌شود تاخیر گذشته توسعه پیدا نکند.

اسلامی با بیان اینکه تلاش می‌شود بر اساس برنامه زمانبندی پروژه اجرا شود گفت: وضعیت روند اجرای پروژه مطلوب نیست، چون به ظرفیت مورد نظر نرسیده‌ایم و باید فعالیت‌ها ۲.۵ برابر در ساخت واحد‌های دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر افزایش یابد و الحمدلله مقدمات آماده‌سازی برای تحقق این مهم فراهم شده است.

وی با بیان اینکه با تحکیم بستر امید می‌رود در ماه‌های آینده عملیات بتن‌ریزی واحد سوم نیروگاه بوشهر آغاز شود افزود: الحمدلله شرایط امروز در این نیروگاه‌ها نسبت به گذشته متفاوت و تحولات خوبی صورت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: پیمانکاران با نیرو‌های کارآمد در ساخت این ۲ واحد نیروگاه هسته‌ای فعال هستند، مجری و کارفرما این طرح مجهز و تأمین اعتبار شده است.

اسلامی با بیان اینکه با حمایت دولت و سران سه قوه تخصیص اعتبار خوبی برای آن در نظر گرفته شده است گفت: امید می‌رود بر اساس برنامه زمانبندی واحد دوم کمتر از ۵ سال آینده و واحد سوم نیز با ۱.۵ سال فاصله تکمیل و افتتاح شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی اکنون در ساخت این مجموعه همکاری می‌کنند خاطرنشان کرد: نقشه راه ساخت نیروگاه‌های اتمی طراحی و منتشر شده و کل شبکه‌ای که می‌تواند در بخش مهندسی، ساخت، آزمون و ارزیابی پروژه پشتیبانی کند شناسایی و یک شبکه تامین قابل ملاحظه تعریف شده که در فرایند‌ها استفاده می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: پیمانکار این پروژه به سبب شرایطی که برای آن ایجاد شده از شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال می‌کند و مجری این طرح هم که مناقصه برگزار می‌کند فهرستی که در اختیار دارد شرکت‌هایی دانش‌بنیان که شناسایی شده‌اند و در ارزیابی انطباق دارند و ضوابط و الزاماتی که نیروگاه اتمی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند و وضعیت بهتری نسبت به شرایط گذشته به‌صورت معنادار فراهم می‌شود.

اسلامی به تولید برق از واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر پرداخت و تصریح کرد: اساسا نیروگاه‌های اتمی مرکز تولید برق پایدارند و در شرایط آب و هوایی گوناگون برخلاف سایر نیروگاه‌ها که تغییر وضعیت می‌دهند از توان آن‌ها کاسته نمی‌شود.

وی اضافه کرد: سال قبل مطابق با برنامه در نیروگاه اتمی بوشهر از تولید ۷ میلیارد کیلو وات ساعت برق عبور کردیم و تاکنون در نیروگاه اتمی بوشهر از تولید ۶۰ میلیارد کیلووات ساعت که به شبکه برق سراسری منتقل شد عبور کرده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: امسال دهمین سال بهره‌برداری از واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر جشن گرفتیم و مطمئنیم با توجه به نوع مدیریت که الزام به بهره‌برداری ایمن است و همزمان با بهینه‌سازی و توسعه قابلیت که بهره‌برداری ایمن را دنبال می‌کند ضمن افزایش بهره‌وری، زمینه پایداری شبکه برق حفظ کند و مردم از این خدمت بهره‌مند شوند.

آغاز بتن‌ریزی بخشی از رآکتور نیروگاه دوم اتمی بوشهر

مجری نیروگاه‌های هسته‌ای دوم و سوم بوشهر هم از آغاز بتن‌ریزی بخشی از رآکتور نیروگاه دوم اتمی بوشهر خبر داد و بیان کرد: بتن‌ریزی دیوار تراز بالای صفر رآکتور واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شد.

مسعود نصوری با بیان اینکه عملیات ساخت واحد‌های دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر از سال ۱۳۹۶ در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار آغاز شده است گفت: ظرفیت تولید برق هسته‌ای هر کدام از این نیروگاه‌های اتمی پس از راه‌اندازی ۱۰۵۷ مگاوات است.

وی پیشرفت تحکیم بستر، خاک‌برداری خاک‌ریزی و بهسازی واحد‌های دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر را ۹۵ درصد دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون ۵۸ هزار تن میلگرد در این طرح به‌کار رفته و ۵۰ هزار مترمکعب نیز بتن‌ریزی شده است.

مجری واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه هسته‌ای بوشهر، تمامی شرکت‌ها، پیمانکاران، مهندسان و کارگران این طرح را ایرانی دانست و تصریح کرد: در مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در ساخت ۲ نیروگاه اتمی بوشهر نیرو‌های داخلی فعالیت می‌کنند که در ادامه به ۳ هزار نفر می‌رسد.

مسعود نصوری با بیان اینکه تا پایان سال جاری، ۶۰۰ میلیون یورو ظرفیت قراردادی جدید برای این طرح‌ها اجرایی می‌شود گفت: همگی از توان و دانش ساخت داخل بهره‌گیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: با راه‌اندازی این دو واحد نیروگاه هسته‌ای، سالانه ۱۰ میلیون بشکه نفت و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز صرفه‌جویی و از انتشار ۷ میلیون تن گاز‌های آلاینده جلوگیری می‌شود.

در حوزه انرژی اتمی به هیچ کشوری وابسته نیستیم

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: شعار ما استقلال است و در حوزه انرژی اتمی وابسته به هیچ کشوری استکباری نیستیم، روی پای خودمان ایستادیم و شاهد دشمنی‌های بسیاری هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه دشمن انواع توطئه‌ها در دستور کار قرار دارد و اجرایی کرده است گفت: دشمنان همه ابزار و حیله‌ها به لحاظ سیاسی، حقوقى و فناورانه را به کار بسته تا جمهوری اسلامی ایران هسته‌ای نشود، اکنون باید گام‌های بزرگ برداشته شود و در راستای بومی‌سازی، خوداتکایی نیروگاه‌ها و سند راهبردی ۲۰ ساله گام برداریم.

اسلامی با تأکید بر تربیت و توسعه نیروی انسانی و حفظ سرمایه‌های انسانی متخصص افزود: در استفاده از همه ظرفیت‌های ملی باید براساس برنامه حرکت شود و با سرعت مطمئنه فعالیت‌ها را تداوم ببخشیم.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم نیروگاه هسته‌ای و توسعه نیروی انسانی را مورد حمایت قرار داده است اضافه کرد: گام موثر این است که با ثبت و ضبط تجارب، این دانش را عمق ببخشیم، و اگر با نگاه خودباوری حرکت نکنیم جا خواهیم ماند.

معاون رئیس جمهور از تأمین و تخصیص اعتبارات لازم برای نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد و بیان کرد: واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر همیشه بدهکار بود، ولی اکنون با منابع اعتباری که تزریق شده هیچ بدهی ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تأکید بر جبران عقب‌ماندگی در ساخت واحد‌های دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر بیان کرد: امروز بیش از ۱۰ برابر جمعیت فعال در واحد‌های دوم و سوم نیروگاه اتمی داریم تا تاخیرات در احداث آن تکرار نشود و سعی می‌شود برای سال پیش‌رو جمعیت بیشتری به کار گرفته شود.

سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری برای تولید ۲۰ هزارمگاوات برق هسته‌ای

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نیاز است ۲۰ هزار مگاوات برق تولید شود که این برنامه با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلار محقق می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: تعداد افراد شاغل در مراحل ساخت واحد دوم و سوم نیروگاه اتمی فقط طی یک سال گذشته حدود ۱۰ برابر شده و برای یک سال دیگر نیز شاهد افزایش همین میزان شاغل در این نیروگاه خواهیم بود.

اسلامی با اعلام این که موارد مصرف انرژی هسته‌ای در همه مراحل زندگی مردم قرار دارد، گفت: حوزه سلامت و رادیودارو‌ها از جمله بخش‌هایی است که تولیدات فناورانه هسته‌ای در آن نقش اساسی دارد.

وی بیان کرد: نگاه ما در سازمان انرژی اتمی، توسعه صنعت هسته‌ای به عنوان یک فناوری پیشران و راهگشای مسیر پیشرفت بر خواسته از منویات رهبری و محور‌های مورد تاکید رئیس جمهور است که می‌تواند برای کشور قدرت‌ساز و اقتدارآفرین باشد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد: در این مسیر، سعی می‌شود که از توان متخصصین و شرکت‌های داخلی و تولیدات ارزنده آن‌ها استفاده شود.

اسلامی با اشاره به سنگ‌اندازی‌های دشمنان نظام طی سه دهه گذشته برای متوقف‌کردن صنعت هسته‌ای کشورمان، گفت: آن‌ها نه تنها از ابزار‌های سیاسی و حقوقی برای دست نیافتن کشورمان به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای هر کاری انجام دادند بلکه با فشار‌های روانی و اتهامات بیهوده سعی کردند این مسیر را منحرف و یا از بین ببرند.

وی ادامه داد: این در حالی است که هیچ کدام از این سنگ‌اندازی‌ها، نه تنها خللی در مسیر پیشرفت هسته‌ای ایران ایجاد نکرده بلکه عزم و اراده متخصصین ایرانی برای بومی‌سازی و خودکفایی این صنعت را بیشتر کرده است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: طرح‌های در دست اجرای سازمان انرژی اتمی ایران برای ساخت ایزوتوپ‌های دارویی و تولید رادیوداروها، به گونه‌ای است که در سال آینده شاهد ایجاد یک ظرفیت پنج برابری به نسبت امروز هستیم.

اسلامی بیان کرد: از سال آینده و با افزایش ظرفیت تولید رادیوداروها، ایران تبدیل به قطب رادیودارو در جهان می‌شود که می‌تواند نیاز‌های سایر کشور‌ها را تامین کند.

وی عنوان کرد: با استفاده از انرژی هسته‌ای کنترل گاز‌های گلخانه ای، استفاده از انرژی پاک و پرتودهی به محصولات غذایی و کشاورزی برای تامین امنیت غذایی تسریع می‌شود که در این زمینه ۱۲ منطقه توسعه پرتودهی در دست اجرا داریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: