پس از گذشت چندماه از ابلاغ قانون واردات خودرو، روز ۳ شهریورماه، جزئیات مصوبه واردات خودرو توسط هیات وزیران تصویب شد و معاون اول رئیس جمهور مصوبه نهایی را به کلیه سازمانها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ کرد. جزئیات این آییننامه به شرح زیر است:
واردات ماشین تنها برای خودروهای پایینتر از ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز است. البته اولویت با خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو (فوب) است.
تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.
ارزش گمرکی بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرگی محاسبه میشود.
خودروهای وارداتی تنها در بورس کالا عرضه میشوند.
کارگروهی با مسئولیت وزارت صمت و عضویت وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی را بر حسب ارزش تعیین کند. نرخ سود که مابهالتفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا است، باید عادلانه باشد.
کارگاه مذکور میتواند سود بازرگانی علیالحساب در زمان ترخیص و همچنین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش را تعیین کند.
وزارت صمت باید با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر ۱۰ هزار یورو)، مشوقهای سرمایهگذاری و تولید را پیشبینی کند. همچنین وزارت صمت باید اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش تولیدات داخلی را در دستور کار قرار دهد. برنامه تولیدات داخلی واردکنندگان موضوع این بند، باید توسط وزارت صمت تایید شود.
واردات خودروهای سواری به صورت سرمایهگذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایهگذاری خارجی) تنها برای استفاده در شبکه حملونقل عمومی مجاز است.
خودروهای وارداتی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی تنها منحصر به خودروهای هیبریدی یا برقی است. راهاندازی و سرمایهگذاری ایستگاههای شارژ با واردکنندگان خودرو است.
سقف منابع ارزی برای واردات خودرو به جز سرمایهگذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.
منابع ارزی مورد نیاز از محل صادرات، رمز دارایی سرمایهگذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایهگذاری خارجی) و دیگر منابع مورد تایید بانک مرکزی تامین میشود.
وزارت صمت با همکاری بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی این مصوبه، مانند چگونگی تامین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیتهای فنی و حرفهای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ میکند.
وزارت صمت باید هر ۳ ماه یک بار، گزارش اجرای این تصویبنامه را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند.
شروط جدید واردات خودرو کارکرده
بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط برخی منابع، برخی شرایط و قوانین واردات خودروهای دست دوم تغییر کرده است. بر همین اساس، شرایط واردات خودروهای کارکرده به شرح زیر است:
واردات خودروهای بیش از ۲۵۰۰ سیسی ممنوع است.
خودروی دست دوم وارداتی، باید مجوزهای سازمان ملی استاندارد را دریافت کند.
عمر خودرو وارداتی دست دوم، باید کمتر از ۵ سال و کارکرد آن نیز حداقل باید ۱۰۰ کیلومتر باشد.
صدور ثبت سفارش، منوط به ارائه گواهی اسقاط (موضوع ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو) است.
شرکتهای واردکننده فقط به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش میتوانند، برای ثبت سفارش خودرو کارکرده اقدام کند.
اشخاص حقیقی فقط به شرط داشتن کارت بازرگانی معتبر، میتوانند برای ثبت سفارش خودرو اقدام کنند.
ثبت سفارش خودروها باید پیش از ورود خودرو به کشور، انجام شود؛ بنابراین ترخیص خودروهایی که ثبت سفارش آنها پس از ورود به کشور انجام شده باشد، امکانپذیر نیست.
در صورت فروش خودرو وارداتی کارکرده تا قبل از ۵ سال، سازمان امور مالیاتی مجاز است نسبت به دریافت «مالیات غیرمتعارف» اقدام کند.
علی سلیمانی ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر در نشست با فرماندار دیر اظهار کرد: با پیگیریهای انجام گرفته و موافقت گمرک ایران، مجوز واردات خودرو به گمرک دیر به عنوان چهارمین گمرک تخصصی واردات خودرو در این استان صادر شد.
وی ادامه داد: از گمرکات چهاردهگانه استان هم اکنون گمرکهای بوشهر، دیر گناوه و کنگان دارای مجوز رویه تخصصی واردات خودرو هستند.
سلیمانی بیان کرد: مجوز اعطا شده به گمرک دیر در راستای وجود زیرساختهای مطلوب در این بندر است که بدون تردید نقش بسزایی در رونق بیش از پیش تجارت در این بندر خواهد داشت.
ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر تصریح کرد: جهت دریافت مجوز واردات خودرو به این گمرک پیگیری و مکاتبات فراوانی از سوی این ستاد صورت گرفته است، اما گمرک به تنهایی قادر به ترخیص خودرو نیست و سایر دستگاههای همجوار نیز باید مجوزهای لازم را صادر کنند.
سلیمانی تاکید کرد: در همین زمینه انتظار میرود مطابق ماده ۱۲ قانون امور گمرکی و ماده هشت آیین نامه اجرایی مربوطه، سازمانهای مجوز دهنده و ذیربط نیز در شهرستان دیر مستقر شوند.
گمرک ایران، بخشنامه جدیدی را در رابطه با واردات خودرو صادر کرد. بر این اساس:
تمام خودروهای کمتر از ۲۵۰۰ سیسی که از ابتدای سال ۱۳۹۱ مجوز کمیته ضوابط فنی را اخذ کردهاند، دارای یکسال اعتبار ثبت سفارش از تاریخ اعلام این بخشنامه هستند.
جلال رشیدی کوچی، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت غیررسمی آییننامه واردات خودروهای کارکرده را منتشر کرد. بنابر گفتههای این نماینده:
بنابر اعلام رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، آییننامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت تصویب شده است.
این آییننامه برای بررسی و تصویب نهایی به هیأت دولت ارسال شده است.
هیئت وزیران آییننامه واردات خودرو جانبازان، ویژه ۱۴۰۲ را تصویب کرد. طبق این مصوبه جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (45) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران استفاده نکردهاند، میتوانند خودروهای سواری مناسب و خودکار اتوماتیک داخلی یا وارداتی مورد متناسب با وضعیت جانبازی خود را تهیه کنند.
بنیاد شهید اعلام کرد:
مرحله دوم عرضه خودروهای خارجی در سامانه عرضه خودروهای وارداتی از روز دوشنبه، ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲ آغاز شد.
خودروهای مرحله دوم | |
نوع خودرو | شرکت واردکننده |
تویوتا کرولا | معین خودرو |
کیا سلتوس | کوشا خودرو |
جتا VS7 | ماموت خودرو |
هیوندای النترا | کرمان موتور |
چانگان CS55 پلاس | سایپا |
زوتی DL5 | پارس خودرو |
سامانه یکپارچه فروش خودروهای خارجی در اطلاعیهای اعلام کرد:
مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت، درباره زمان تحویل خودروهای وارداتی گفت:
گروه خودروسازی سایپا دو خودرو وارداتی چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ و چانگان CS35 پلاس تیپ ۳ را هفته اول مرداد ۱۴۰۲ عرضه کرد.
نوع خودرو | قیمت پایه (تومان) | قیمت فروش (تومان) |
چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ | ۹۲۴.۰۱۴.۰۴۳ | ۱.۱۱۴.۴۱۹.۰۰۰ |
چانگان CS35 پلاس تیپ ۳ | ۹۸۱.۰۴۹.۷۰۷ | ۱.۱۸۲.۸۶۲.۰۰۰ |
مدیرکل دفتر خدمات فنی مهندسی وزارت صمت، درباره خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی گفت:
واردات خودروهای کارکرده چندین بار توسط افراد مختلف مطرح شد اما هر بار با مخالفت عدهای مواجه میشد. اما با آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، بار دیگر ورود خودروهای کارکرده خارجی به کشور مورد توجه قرار گرفت. بعد از کشمکشهای فراوان، سرانجام در بهار ۱۴۰۲، مجلس با لایحه واردات خودرو کارکرده موافقت کرد تا شاید با این روش، بازار پر تلاطم خودرو در کشور کمی آرام شود.
سازمان ملی استاندارد، در دستورالعملی، فهرست برندهای مجاز برای واردات خودرو کارکرده را اعلام کرد. طبق این دستورالعمل، خودروهای وارداتی کارکرده باید شرایط زیر را داشته باشند:
فهرست برندهای مجاز برای واردات خودرو کارکرده به شرح زیر است:
ابراهیم رئیسی، رئیسجمهوری، روز چهارشنبه، ۴ مرداد ۱۴۰۲، مجوز واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر ۵ سال را برای اجرا به وزرات صمت ابلاغ کرد.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز شنبه، ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودروهای کارکرده را به دولت ابلاغ کرد.
بنابر اعلام رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، تمامی خودروهای وارداتی اعم از صفر و کارکرده، باید برای شمارهگذاری، گواهی اسقاط داشته باشند. همچنین اعلام شده است تا زمان تصویب آییننامه، در ازای شمارهگذاری هر دو خودروی وارداتی باید گواهی اسقاط یک خودروی فرسوده ارائه شود.
سرانجام شورای نگهبان، لایحه واردات خودروهای کارکرده را تایید کرد و این لایحه به صورت قانون درآمد.
علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره لایحه واردات خودورهای کارکرده گفت:
کلیات لایحه دو فوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو که شامل واردات خودروهای کارکرده است، روز دوشنبه، ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲ با اکثریت آرا به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
نمایندگان مجلس تصویب کردند:
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت گفت:
یکی از موارد مورد اختلاف از زمان آزادسازی واردات خودرو، بستر و چگونگی عرضه این خودروها بود. در ابتدا و طبق آییننامه واردات خودرو، بورس کالا به عنوان تنها بستر عرضه خودروهای خارجی معرفی شد. بارها و بارها بدعهدیهایی درباره آغاز عرضه این خودروها مطرح شد تا سرانجام در اسفندماه ۱۴۰۱، سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی به عنوان بستر عرضه و ثبتنام از متقاضیان شناخته شد و عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا به صورت کلی منتفی شد.
متقاضیانی که در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی برای دریافت خودرو چانگان درخواست داده بودند، اگر تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۲، مبلغ خودرو را واریز نکنند، اولویت خود را در سامانه ثبتنام خودروهای وارداتی از دست میدهند.
اطلاعیه آغاز فرآیند واریز وجه برای اولین سری خودروهای چانگان صادر شده است. بر همین اساس:
نوع خودرو | موعد تحویل | قیمت خودرو (تومان) |
چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ | ۹۰ روزه | ۱.۱۱۴.۴۱۹.۰۰۰ |
چانگان CS35 پلاس تیپ ۳ | ۱.۱۸۲.۸۶۲.۰۰۰ |
وزارت صمت، در اعلامیهای جزئیات فروش خودروهای وارداتی را اعلام کرد:
تعرفه واردات خودرو از آن دسته مواردی است که هرساله و با توجه به حقوق ورودی کالا به کشور (بر اساس بودجه همان سال) تعیین میشود.
با توجه به تصویب تعرفه ورودی کالا به کشور در سال ۱۴۰۰، به صورت کلی اعلام شد. با این حال اما در بند چهارم تعرفههای ورودی خودرو، حقوق ورودی خودروهای سواری حداقل به میزان هشتاد و شش درصد (۸۶%) ارزش گمرکی آن اعلام شد.
این درحالی است که از سال ۱۳۹۷ واردات خودرو به کشور بسته شده است و در حال حاضر فقط چند شرکت خودروساز، تعدادی خودرو چینی را به کشور وارد میکنند.
تعرفه واردات خودروهای کارکرده اعلام شد:
حجم موتور | تعرفه گمرکی |
بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سیسی | ۲۰ درصد |
بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سیسی | ۷۰ درصد |
بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی | ۹۵ درصد |
بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی | ۱۳۵ درصد |
بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سیسی | ۱۶۵ درصد |
بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سیسی | ۱۷۵ درصد |
سایر هزینهها عبارتند از:
هیأت وزیران، ۲۱ خردادماه ۱۴۰۲، تعرفه واردات خودروهای سواری را اعلام کرد.
شرح تعرفه / نوع خودرو | حقوق ورودی |
خودرو سواری با حجم موتور تا ۱۰۰۰ سیسی جرقهای – احتراقی – بنزینی | ۲۰ |
خودرو سواری با حجم موتور ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سیسی جرقهای – احتراقی – بنزینی | ۷۰ |
خودرو سواری با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی جرقهای – احتراقی – بنزینی | ۹۵ |
خودرو سواری با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی جرقهای – احتراقی – بنزینی | ۱۳۵ |
خودرو سواری با حجم موتور ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سیسی جرقهای – احتراقی – بنزینی | ۱۶۵ |
خودرو سواری با حجم موتور بیش از ۳۰۰۰ سیسی جرقهای – احتراقی – بنزینی | ۱۷۵ |
خودرو سواری با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سیسی دیزل یا نیمه دیزل | ۷۰ |
خودرو سواری با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی دیزل یا نیمه دیزل | ۹۵ |
خودرو سواری با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی دیزل یا نیمه دیزل | ۱۳۵ |
خودرو سواری با حجم موتور ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سیسی دیزل یا نیمه دیزل | ۱۶۵ |
خودرو سواری با حجم موتور بیش از ۳۰۰۰ سیسی دیزل یا نیمه دیزل | ۱۷۵ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقهای احتراقی ۱۵۰۰ سیسی و کمتر (بنزین/ هیبرید) | ۱۵ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقهای احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی (بنزین/ هیبرید) | ۲۰ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقهای احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی (بنزین/ هیبرید) | ۵۰ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقهای احتراقی بیش از ۲۵۰۰ سیسی (بنزین/ هیبرید) | ۱۴۰ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۰ سیسی و کمتر (دیزل / هیبرید) | ۱۵ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی (دیزل / هیبرید) | ۲۰ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی (دیزل / هیبرید) | ۵۰ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی بیش از ۲۵۰۰ سیسی (دیزل/ هیبرید) | ۱۴۰ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقهای احتراقی ۱۵۰۰ سیسی و کمتر (بنزین / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) | ۱۵ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقهای احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی (بنزین / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) | ۱۵ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقهای احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی (بنزین / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) | ۴۰ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقهای احتراقی بیش از ۲۵۰۰ سیسی (بنزین / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) | ۱۳۵ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۰ سیسی و کمتر (دیزل / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) | ۱۵ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی (دیزل / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) | ۱۵ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی (دیزل / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) | ۴۰ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی بیش از ۲۵۰۰ سیسی (دیزل / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) | ۱۳۵ |
سایر وسایل نقلیه تنها با موتور برقی برای نیروی محرکه | ۱۵ |
سایر وسایل نقلیه | ۱۳۵ |