کد خبر: ۴۰۳۲۴۷
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
کارخانه گندله سازی چادرملو در اردکان یزد برای کسب رکورد ۴ میلیون تن گندله در سال خبرداد و همچنین در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری با وجود اعمال محدودیت‌های ناشی از کمبود انرژی توانستیم ۱ میلیون و ۹۵۹ هزارو۹۰۲ تن گندله آهن تولید کنیم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۱۳۰ هزارتن بیشتر است.

تولید ۴ میلیون تن گندله توسط چادرملو

گندله ماده اولیه در ساخت تولید آهن و فولاد است که حاوی بیش از ۶۳ درصد آهن است و شکلی شبیه به گلوله دارد. برای ساخت گندله از کنسانتره سنگ آهن به همراه برخی مواد دیگر استفاده می‌شود. دو روشی که گندله با آن ساخته می‌شود استفاده از دستگاه استوانه دوار و دیسک چرخشی است که در این مقاله به بررسی عملکرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

آگلومراسیون (Agglomeration) یکی از پروسه‌های مهم در استخراج سنگ آهن و تولید آهن است. آگلومراسیون به فرایندی گفته می‌شود که در آن ذراتی با سایز بزرگ از سایز‌های کوچکتر ساخته می‌شود. این فرایند در بخش‌های مختلفی از صنعت مانند داروسازی، صنایع شیمیایی و صنعت متالورژی مورد استفاده واقع می‌شود. بر اساس کاربرد آگلومراسیون در صنعت آهن و فولاد می‌توان آن را به سه بخش تقسیم بندی کرد.

سینترینگ یا کلوخه سازی (Sintering)
گندله سازی (Pelleting)
بریکت سازی (Briquetting)

 

مهندس عبدالله کمالی مدیر گندله سازی چادرملو افزود: ظرفیت اسمی این واحد تولیدی ۳ میلیون و ۴۰۰ هزارتن در سال است که طی سال‌های اخیر با تدابیر اعمال شده در جهت بهینه سازی فرایند تولید و کاهش توقفات دوره ای، هر سال شاهد افزایش تولید بوده ایم به طوریکه در سال ۱۴۰۱ موفق شدیم۳ میلیون و ۷۶۸ هزارتن گندله آهن تولید کنیم و انشالله امسال همه توان خود را برای رسیدن به مرز ۴ میلیون تن گندله مصروف خواهیم داشت.

کمالی در خصوص بهره گیری از فناوری‌های روز در این واحد نیز گفت: در زمینه کیفیت گندله می‌توان به بهره براداری از پروژه (CMC) تزریق سود و امکان سنجی استفاده از چسب‌های ارگانیک اشاره کرد.

در زمینه افزایش راندمان ناحیه تولید گندله خام هم می‌توان به استفاده از پردازش تصویر که یکی از به روزترین سیستم‌های به کار رفته در صنایع است و همچنین افزایش راندمان سرند‌های غلتکی (Roller Screen) اشاره کرد.

همچنین بروزرسانی و بهره برداری از سیستم‌های کنترلی جدید برای اتاق کنترل، برخی از اقداماتی بوده است که در راستای به روز نگهداشتن واحد گندله سازی انجام شده و نتایج آن بهبود سیستم را نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به تمهیدات اندیشیده شده جهت کاهش مصرف انرژی هم افزود: میزان مصرف انرژی در کارخانه گندله سازی اردکان با تلاش و همت همکاران و تشکیل مستمر کمیته‌های بهبود انرژی در شرایط بسیار خوب و در پایین‌ترین میزان مصرف قرار دارد به طوریکه می‌توان گفت: میزان مصرف نسبت به نرم معمول این واحد صنعتی به ویژه در مصرف آب کمتر است.

ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان گندله در جهان است. بر اساس گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادل و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، در سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۶ میلیون تن گندله در کشور تولید شده است که در مقایسه با سال ۹۸ این میزان تولید ۱۰ درصد بیشتر بوده است.

در بین شرکت‌های تولید کننده گندله، گل گهر با تولید ۱۲.۲ میلیون تن در رتبه نخست تولید قرار دارد و پس از آن فولاد مبارکه با تولید ۷.۳ میلیون تن در جایگاه دوم قرار گرفته است. میدکو با تولید ۶.۲ میلیون تن و فولاد خوزستان با ۵.۵ میلیون تن در رده‌های سوم و چهارم قرار دارند.

و حالا یکی دیگر تولید کنندگان گندله در کشور می‌توان از شرکت چادرملو بالغ بر 4 میلیون تن در سال را نام برد.

مزیت‌های نسبی تولید گندله برای شرکت معدنی و صنعتی چادرملو عبارتست از:

- ارزش افزوده بالای این محصول و تقاضای پر کشش آن در داخل کشور و در منطقه
- تضمین تامین مواد اولیه از محل کنسانتره تولیدی در کارخانه کنسانتره چادرملو
- صرفه جویی در هزینه‌های تولید

گندله سازی حلقه واسط میان معدن سنگ آهن و کارخانجات تولید فولاد می‌باشد و لذا احداث این کارخانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را در توسعه و تکمیل زنجیره تولید فولاد به پیش هدایت نموده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: