April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۳۴۶۲
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰
0
غریب آبادی گفت: کشور‌های اسلامی به طور متحد و یکپارچه در حمایت از فلسطین وارد صحنه شوند.

در طول ۱۵ سال اخیر بیش از ۳۵ هزار کودک فلسطینی کشته و زخمی شدند

کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر مهم‌ترین علل عملیات طوفان الاقصی و چگونگی رسیدگی به جنایات این رژیم اشغالگر را تشریح کرد.

غریب آبادی گفت: نکته مهم اولیه این است که بررسی کنیم در چه شرایطی با حماسه طوفان الاقصی و دور جدید مقاومت در گروه‌های فلسطینی مواجه شدیم؛ این حماسه در شرایطی شکل گرفت که بیش از ۷ دهه از اشغالگری و تجاوز رژیم صهیونیستی اسرائیل می‌گذرد و این تجاوز و اشغالگری ۷ میلیون آواره و پناهنده فلسطینی برجای گذاشته است؛ بیش از ۱۰۰ هزار نفر از فلسطینی‌های مظلوم شهید شدند و بیش از صد‌ها هزار نفر مصدوم و مجروح شدند. همچنین بار‌ها و بار‌ها نوار غزه در محاصره کامل قرار گرفت و رژیم صهیونیستی اجازه نداد نه سوخت، نه غذا، نه برق و نه آب به این مناطق برسد.

طوفان الاقصی یک شکست بزرگ غیرقابل ترمیم برای رژیم صهیونیستی است

وی افزود: بمباران‌های متعدد و مکرر منازل مسکونی و زیرساخت‌ها و کشتار زنان و کودکان بی‌گناه توسط رژیم صهیونیستی صورت گرفته است که تمام این‌ها منجر به دور جدید مقاومت به شیوه‌ای بسیار نوآورانه شده است همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند طوفان الاقصی و این حماسه عظیم یک شکست بزرگ غیرقابل ترمیم برای رژیم صهیونیستی است؛ چرا؟ چون اسرائیلی‌ها فکر می‌کردند مقاومت در فلسطین رو به افول رفته به همین دلیل مشغول عادی‌سازی روابط با برخی کشور‌های عربی بودند، اما نمی‌دانستند که مقاومت هیچگاه در فلسطین خاموش نخواهد شد و دامنه، عمق، حجم و گستردگی این حماسه عظیم، هیمنه گنبد به اصطلاح آهنین رژیم صهیونیستی و اتحادیه‌های پوشالی که در حمایت از این رژیم شکل گرفته بود را کاملا شکست و آثار این شکست سالیان سال برای رژیم صهیونیستی و حامیانش باقی خواهد ماند.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: با وجود تنگنا‌هایی که مردم فلسطین با آن مواجه بودند، اگر تسلیحاتی که رژیم صهیونیستی داشت نیرو‌های مقاومت فلسطینی داشتند به این اشغالگری زودتر پایان می‌دادند با این نابرابری در تجهیزات نظامی، کسب چنین موفقیت عظیمی قطعا با پیروزی مقاومت همراه خواهد شد. در این شرایط بیش از ۱۴۰۰ نفر از نیرو‌های رژیم اسرائیل کشته شدند و بیش از ۳۵۰۰ نفر مصدوم شدند و بیش از ۲۰۰ اسرائیلی اسیر شدند، با همین امکانات کمی که نیرو‌های مقاومت دارند.

کشور‌های غربی و حامیانش در تلاشند یک مظلوم‌نمایی برای رژیم صهیونیستی اسرائیل ایجاد کنند

وی در خصوص شمار شهدا و مجروحین فلسطینی‌های بی‌گناه و مظلوم نیز گفت: بیش از ۲۳۰۰ فلسطینی شهید شدند بیش از ۱۰ هزار نفر مجروح شدند که نیمی از آنان زنان و کودکان هستند نکته‌ای که از لحاظ حقوقی مهم است آن است که برخی از سازمان‌ها، کشور‌های غربی و حامیان رژیم اسرائیل تلاش دارند یک مظلوم‌نمایی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کنند در حالی که در این قضیه مردم فلسطین تحت تجاوز و اشغال هستند و طبق حقوق بین‌الملل حق دفاع مشروع برای چنین گروهی پیش بینی شده نه برای یک رژیم متجاوز و اشغالگر.

غریب آبادی تاکید کرد: برای همین، این حماسه عظیم و این پیروزی و موفقیت نباید مانع صحبت کردن درباره جنایات رژیم صهیونیستی و پیگیری آن بشود.

جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نسل‌کشی از ویژگی‌های بارز دور جدید جنایات صهیونیست‌ها است

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه با اشاره به دیوان کیفری بین‌المللی، گفت: از آنجایی که فلسطین عضو اساسنامه رم با دیوان کیفری بین‌المللی است، می‌توان به آن استناد کرد طبق اساسنامه رم، ۴ جنایت بین‌المللی در صلاحیت‌های دیوان کیفری بین‌المللی قرار دارد که عبارتند از نسل‌کشی، جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و جنایت تجاوز. وقتی این جنایت‌ها را مرور می‌کنیم، تقریبا تمامی مصادیق را در همین یک هفته‌ای که گذشت، در فلسطین اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی شاهد هستیم. نکته تاسف بار این است که این جزء نادر مواردی است که مقامات رژیم صهیونیستی علنا خودشان از عبارات و مواضعی استفاده می‌کنند که در چارچوب همین صلاحیت‌های دیوان بین‌المللی کیفری است، یعنی بی‌محابا درباره جنایات خود صحبت می‌کنند مانند اینکه وزیر دفاع رژیم اشغالگر وقیحانه اعلام کرده بود ما آب، برق و سوخت غزه را قطع می‌کنیم، تهدید کردند که هیچ کس در نوار غزه در امان نخواهد بود واینکه ساکنان غزه را تهدید به تخلیه آن کردند. این موارد همگی در زمره جنایات بین‌المللی است که مقامات این رژیم در یک هفته اخیر تکرار کردند.

اخراج یا انتقال اجباری فلسطینیان طبق دیوان بین‌المللی کیفری یکی از مصادیق نسل کشی است

غریب آبادی در خصوص مصادیق نسل‌کشی طبق دیوان بین‌المللی کیفری، گفت: کشتن یک عضو گروه ملی، قومی، نژادی و مذهبی که ما الان شاهد آن هستیم ایجاد شرایط دشوار زندگی برای یک گروه به قصد نابود ساختن کل یا بخشی از آن گروه. نابودسازی یعنی ایجاد ممانعت یا محروم‌سازی از دسترسی به غذا و دارو و وارد آوردن صدمات شدید جسمی و یا روانی به اعضای آن گروه. این موارد همگی در زمره جنایت نسل‌کشی هستند. همچنین جنایت علیه بشریت که دومین جرم است، قتل، نابودسازی، اخراج یا انتقال اجباری جمعیت، محبوس نمودن، شکنجه و حمله به یک گروه در زمره جنایت علیه بشریت هستند. جنایت جنگی شامل قتل عمدی، شکنجه، تخریب و تصرف اموال در سطح گسترده، اخراج یا انتقال غیرقانونی جمعیت، حملات عمدی بر ضد غیرنظامیان و حتی قصد حمله علیه آنان هم در زمره جنایت جنگی قرار می‌گیرند.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه ادامه داد: فلسطین عضو دیوان بین‌المللی کیفری است و شکایتی را در اوایل عضویت تقدیم دادستانی دیوان کرد که ۵ سال طول کشید تا دیوان صلاحیت رسیدگی به این شکایت را اعلام کند و از سال ۲۰۲۱ تحقیقات را شروع کرد. دولت فلسطین الان باید موضع خود را در حمایت از مردم فلسطین مشخص کند و این پرونده را به طور جدی پیگیری کند، البته وکلا و حقوقدانان هم در این میان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین نقش بسزایی دارند.

وکلای فلسطینی و حقوقدانان بین المللی علیه رژیم صهیونیستی در محاکم کشور‌ها طرح دعوا کنند

وی بیان کرد: در بعد حقوقی در برخی کشور‌ها محاکمی برای رسیدگی داریم. مقامات رژیم صهیونیستی به برخی کشور‌های اروپایی تردد می‌کنند؛ اقدام مهمی که باید صورت بگیرد طرح شکایت علیه این مقامات توسط وکلای بین‌المللی و وکلای فلسطینی است و می‌توانند این افراد را تحت تعقیب قرار دهند و از سوی دیگر، شورای حقوق بشر سازمان ملل را داریم که البته یک شورای سیاسی است. بیانیه کمیسر عالی حقوق بشر در قضیه جدید فلسطین مایه تاسف است و از دو طرف خواسته خویشتنداری کنند گویی اینکه فلسطینی‌ها سرزمین رژیم اسرائیل را غصب کرده‌اند که این یک موضع ظالمانه و ناعادلانه است. وضعیت فلسطینی‌ها در برابر رژیم اشغالگر قدس قابل مقایسه نیست که از هر دو طرف بخواهند خویشتنداری کنند.

غریب آبادی همچنین گفت: توصیه من این است که در اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی، که روز چهارشنبه قرار است در جده برگزار شود، کشور‌های اسلامی با سایر کشور‌های همفکر تقاضای اجلاس اضطراری شورای حقوق بشر را ارائه دهند، کاری که در قضیه قرآن سوزی همین کشور‌ها علیه سوئد انجام دادند و قطعنامه‌ای هم صادر شد. کشور‌های اسلامی باید با خاصیت و تاثیر بیشتری ظاهر شوند ببینند که چگونه آمریکا و سردمداران غربی و استکبار سراسیمه عازم قلمرو رژیم صهیونیستی شدند و ابراز همدردی می‌کنند و تسلیحات می‌دهند؛ کشور‌های اسلامی چه می‌کنند؟ آیا واقعا شده که یکی از مقامات کشور‌های اسلامی که می‌تواند به مناطق فلسطینی برود، با سفر به آنجا ابراز همدردی کند؟ امیدواریم یک نتیجه قاطع در حمایت از مردم فلسطین از سوی سازمان همکاری اسلامی بیرون بیاید.

دبیر ستاد حقوق بشر اذعان کرد: هرچند امید چندانی به مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت در این قضیه نداریم، اما کار دیگری که کشور‌های اسلامی در نشست چهارشنبه می‌توانند مصوب کنند این است که در مجمع عمومی سازمان ملل حرکت عظیمی را علیه رژیم اسرائیل شروع کنند که توفیق بسیاری خواهد داشت، این فرصت خوبی است که کشور‌های اسلامی در کنار کشور‌های عدم تعهد، یک قطعنامه و یک بحث جدی را علیه رژیم اسرائیل راه بیاندازند؛ نامه‌نگاری، مکاتبه و صحبت خوب است، اما ما اکنون نیاز به اقدامات جدی داریم.

در ۱۵ سال اخیر بیش از ۳۵ هزار کودک فلسطینی کشته و زخمی شدند

وی یادآور شد: نیرو‌های مقاومت هیچ‌وقت به کشتن زنان و کودکان افتخار نکردند، بلکه حتی یک مادر و فرزند اسرائیلی را هم در همین هفته نجات دادند، اما در مقابل، اسرائیلی‌ها همواره به کشتار فلسطینیان و کشتار زنان و کودکان افتخار و مباهات کردند. جنایتی که رژیم اسرائیل در قبال مردم فلسطین انجام می‌دهد بی‌سابقه است. این تصاویر و فیلم‌هایی که در طول این چند روز منتشر شده است، باید دل هر انسانی را به درد بیاورد. فقط در طول ۱۵ سال اخیر بیش از ۳۵ هزار کودک فلسطینی کشته و زخمی شدند کجاست این حقوق بشر؟ کجا هستند سازمان‌های مدافع حقوق بشر؟ کجا هستند کشور‌های مدعی حقوق بشر؟ در مقابل این بی‌گناهان چه کسی پاسخگو است؟ این حقوق بشری که این‌ها از آن دفاع می‌کنند، چه حقوق بشری است که ریختن خون بی‌دفاع‌ترین مردم را هم مجاز می‌داند؟ این رویه مقاومت است در مواجهه با زنان و کودکان اسرائیلی و آن هم رویه اسرائیلی‌ها که تصاویری را با هوش مصنوعی جعل کردند تا بگویند فلسطینی‌ها کودکان را می‌کشند حتی برخی از رسانه‌های غربی و خبرنگاران آن‌ها هم چنین ادعایی را مطرح کردند، اما نتوانستند آن را اثبات کنند. نیرو‌های مقاومت اصول انسانی و اسلامی را رعایت می‌کنند با اینکه تحت ظلم و تحت تجاوز هستند.

کمیته حقوق کودک از خود تحرکی نشان دهد

غریب‌آبادی در ادامه با اشاره به کنوانسیون حقوق کودک گفت: تمام کشور‌های دنیا عضو کنوانسیون حقوق کودک هستند به جز آمریکا. رژیم صهیونیستی هم عضو این کنوانسیون است و کنوانسیون بسیار جامعی است و حقوقی از جمله حق بهداشت و سلامت تا حق آموزش و حق حیات برای کودکان در نظر گرفته است، اما متاسفانه این کنوانسیون فاقد یک مکانیسم راستی آزمایی و شکایت است. کمیته حقوق کودک نهاد ناظر بر اجرای این کنوانسیون است.

وی خاطرنشان کرد: هم جمهوری اسلامی ایران، هم کشور‌های اسلامی و هم سازمان‌های غیردولتی باید حرکت گسترده‌ای را شروع کنند و گزارش‌های جامع و کاملی برای این کمیته بفرستند تا اعضای این کمیته که اکنون در سکوت کامل به سر می‌برند، حداقل بیانیه‌ای را علیه رژیم صهیونیستی اسرائیل صادر کنند. طی یک هفته تنها دو گزارشگر حقوق بشری به صورت ضعیف موضع‌گیری کردند و مابقی در مقابل این جنایت عظیم سکوت اختیار کردند؛ همان‌هایی که اگر کوچکترین اتفاقی در کشور‌های مستقل روی دهد، هیاهو و جنجال راه می‌اندازند. ما برای پایان بخشیدن به جنایات رژیم اشغالگر باید حرف زدن را متوقف و به جای آن اقدام کنیم؛ اقدام یک کار گروهی است و کشور‌های اسلامی باید مانند کشور‌های غربی که پشت سر اسرائیل ایستادند، پشت سر فلسطین بایستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: