April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

مجوز و قوانین استفاده از کانکس، امری ضروری در احداث هر نوع سازه پیش ساخته در مکان های مختلف است. انواع مجوز کانکس شامل مجوز ساخت و مجوز حمل و نقل و جابجایی است که باید برای انواع کانکس ها ویلایی، فست فود، فروشگاهی استعلام و اخذ کرد.

قوانین استفاده از کانکس را پیش از تهیه آن باید مطالعه کنید. کانکس در واقع یک یا چند اتاقک پیش‌ساخته است که از مصالح مختلف ساخته شده و دارای در و پنجره است و در عین‌حال امکان جابه‌جایی آن نیز وجود دارد. با توجه به تعریف کانکس، و اینکه از آن به‌عنوان مکانی برای سکونت یا کار می‌توان استفاده کرد، قوانین استفاده از این سازه نیز متفاوت می‌شود.

برای مثال اگر شما از کانکس روی پشت‌بام خانه و برای سکونت استفاده کنید، بر طبق کمیسیون ماده ۱۰۰، ممکن است شامل قوانین مربوط به اضافه تراکم، یا تغییر کاربری یا استحکام بنا بشود. این موضوع برای مثال در مورد کانکس‌های کشاورزی متفاوت است. در این موارد معمولا شهرداری منطقه مشکل خاصی ندارد و امکان جابه‌جایی آن‌ها از زمین کشاورزی به منطقه دیگر هم وجود دارد.

قوانین استفاده از کانکس، در مورد دیگر انواع این سازه هم به نوعی دیگر و با تفاوت‌های خاص، صدق می‌کند. در اینجا آنچه اهمیت دارد اخذ مجوزهای لازم برای استفاده از آن است.

مجوز داشتن کانکس ها در ویلا ها و باغ ها

انواع مجوز کانکس

مجوز کانکس یکی از مواردی است که برای استفاده از آن باید دریافت شود. اصولا برای استفاده از سازه‌ها و تولیدات مختلف، گاهی نیاز به اخذ مجوزهای قانونی است. در مورد کانکس انواع مختلفی از مجوز وجود دارد که با توجه به نوع آن صادر می‌شود. گفتیم که برای ساختن و قرار دادن کانکس نیاز به مجوز است. در عین‌حال برای کاربری‌های مختلف، جابه‌جایی و زمان نصب نیز نیاز به اخذ مجوزهای مختلفی است که باید از مراجع مربوطه آن ‌را پیگیری کرد. مجوز کانکس برای این موارد صادر می‌شود:

  • مجوز ساخت کانکس

برای استفاده از کانکس باید ابتدا مجوز لازم برای ساخت آن دریافت کرد. برای دریافت مجوز ساخت کانکس باید ابتدا این نکته برای مراجع قانونی ثابت شود که این سازه موجب سد معبر یا ایجاد ترافیک در منطقه نخواهد شد و در عین حال با قوانین شهرسازی و ساختمان‌سازی شهرداری نیز منافاتی ندارد. در واقع مجوز کانکس در مواردی به‌راحتی صادر می‌شود که هیچ مشکلی از نظر شهرداری و نهادهای شهری مربوط ایجاد نشود.

  • مجوز حمل و نقل و جابه‌جایی کانکس

یکی از ویژگی‌های کانکس، امکان جابه‌جایی آن است. اما برای این‌کار نیاز به مجوز است. اگر این سازه به اندازه‌ای باشد که برای جابه‌جایی آن نیاز به جرثقیل‌های بزرگ باشد، باید مجوزهای لازم در این زمینه اخذ شود. کانکس‌هایی که دارای عرض بیشتر از ۵/۲ و ارتفاعی بیشتر از ۸۰/۲ باشند، به‌عنوان کانکس بزرگ در نظر گرفته می‌شوند و برای جابه‌جایی نیاز به مجوز دارند. از طرف دیگر، گاهی به دلیل استفاده از مصالح خاص برای ساخت کانکس، وزن آن به حدی است که برای عبور از گذرگاه‌های مختلف شهری یا جاده‌ای، نیاز به مجوزهای خاصی است. در این صورت نیز باید مجوز کانکس با وزن بالا دریافت شود.

علاوه بر مواردی که گفته شد، برای استفاده از کانکس در زمین کشاورزی، هنگام جابه‌جایی و زمان نصب نیز به دریافت مجوز کانکس نیاز است.

مجوز داشتن کانکس های نگهبانی

برای زمین کشاورزی

در بسیاری از زمین‌های کشاورزی که نیاز به حضور مداوم کشاورزان در کنار زمین وجود دارد، گاهی نیاز به ساخت کانکس است. قوانین استفاده از کانکس در مورد زمین‌های کشاورزی کمی متفاوت با دیگر موارد است. اما عموما ساخت این سازه‌ نیاز به دریافت مجوز کانکس ندارد و امکان تخریب سازه آن به دلایل قانونی، خیلی کم خواهد بود. معمولا کانکس‌های کشاورزی در مناطقی قرار می‌گیرند که مشکل سد معبر وجود ندارد.

زمان جابه‌جایی

قوانین استفاده از کانکس فقط مربوط به استفاده و نوع سازه نیست بلکه شامل زمانی که قصد جابه‌جایی آن ‌را هم داشته باشید خواهد شد. در زمان حمل و نقل کانکس باید به مواردی مانند وسیله‌ی جابه‌جایی، سلامت وسیله، قوانین جاده و توانایی راننده توجه کرد. با توجه به مصالحی که هنگام ساخت استفاده می‌شود، قیمت کانکس گاهی می‌تواند خیلی بالا باشد. به همین دلیل در هنگام جابه‌جایی این کانکس‌ها باید توجه ویژه‌ای را در نظر گرفت.

جابه‌جایی کانکس نیاز به وسیله نقلیه مناسب دارد. با توجه به وزن و حجم سازه، باید از کامیون، تریلر یا جرثقیل‌های مناسب استفاده شود. در هنگام بارگیری کانکس، باید تمامی موارد ایمنی رعایت شود تا صدمه‌ای به بدنه‌ی آن وارد نشود. برای مهار کردن کانکس در وسیله نقلیه نیز باید تمامی موارد ایمنی در نظر گرفته شود. بعد از بارگیری کانکس باید سالم بودن آن کاملا کنترل شده و مدارک سلامت آن به مالک تحویل داده شود.

راننده وسیله نقیله‌ای که قصد جابه‌جایی کانکس را دارد باید تبحر و تجربه کافی در رانندگی داشته باشد. ترمزهای ناگهانی، نداشتن سرعت مطمئن، دور زدن‌های غیرحرفه‌ای و رعایت نکردن نکات ایمنی در هنگام رانندگی می‌تواند باعث واژگون شدن کانکس یا ضربه خوردن آن بشود.

در صورتی که کانکس به کشور دیگری حمل شود علاوه بر اخذ بارنامه باید حمل آن‌ را به شرکت‌های مخصوص سپرد تا از بابت سلامت آن در هنگام حمل و نقل اطمینان حاصل شود.

در صورت حمل و نقل کانکس در داخل شهر،‌ باید مجوزهای لازم از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی در مورد شرایط طرح ترافیک و موقعیت خیابان‌ها دریافت شود.

مجوز کانکس های سیار

در زمان نصب

قوانین استفاده از کانکس در زمان نصب نیز از موارد دیگری است که هنگام دریافت مجوز کانکس باید به آن توجه کرد. آنچه که در هنگام نصب باید مورد توجه قرار بگیرد، نحوه درست پیاده کردن سازه است. کانکس را باید در یک سطح صاف قرار داد تا آسیبی به آن وارد نشود. بعد از قرار گرفتن سازه در مکان درست باید شاسی‌های آن را به‌صورت اصولی تراز کرد تا بر اثر اتفاق‌های مختلف واژگون نشود. اگر برای نصب نیاز به خرپا باشد، در این مورد نیاز به دریافت مجوز کانکس خواهد بود. اگر قرار باشد کانکس در محلی قرار بگیرد که خرپای مربوط به آن در پیاده‌رو نصب شود، باید مجوز با توجه به قوانین استفاده از کانکس از شهرداری منطقه اخذ شود.

انواع کانکس و مجوزهای آن

مجوز کانکس ها اداری

اگر بخواهیم انواع مختلف کانکس را نام ببریم می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کشاورزی

  • ویلایی

  • اداری

  • بهداشتی

  • فست فود

  • و....

این‌ موارد تنها تعدادی از پر استفاده‌ترین انواع کانکس هستند. در مورد اخذ مجوز باید با توجه به قوانین استفاده از کانکس، با مراجعه به نهادهای مربوط، کسب تکلیف کرد. برای مثال در مورد کانکس‌های باغی، کشاورزی و ویلایی معمولا مجوز نیاز نیست. اما در مورد کانکس‌هایی که در مکان‌های عمومی قرار می‌گیرند باید مجوزهای لازم دریافت شود.

برای آشنایی کامل با همه شرایط و قوانین نصب و استفاده از کانکس ها با کاربری های مختلف این مقاله را مطالعه کنید. کسب مجوز کانکس در چه مواردی لازم است؟

مجوز کانکس های سرویس بهداشتی

حکم دیوان عالی درباره قوانین استفاده از کانکس چیست؟

در صورتی که در هنگام جابه‌جایی یا نصب کانکس مشکل حقوقی پیش بیاید با توجه به مفاد کمیسیون ماده ۱۰۰، دیوان عالی حکم خود را در این زمینه صادر خواهد کرد. برای نمونه حکم زیر در مورد یکی از این موارد صادر شده است:

"با توجه به اینکه اولا شهرداری تکلیفی به ارسال پرونده ساخت و ساز خارج از محدوده به کمیسیون ماده ۱۰۰ را نداشته و ثانیا تکلیف شهرداری به جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز می‌باشد، و با توجه به اینکه نصب کانکس احداث بنا تلقی نشده تا به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع شود، فلذا از این حیث رای معترض عنه مخدوش و حکم به ورود شکایت و طرح در کمیسیون هم عرض صادر و اعلام می‌دارداین رای قطعی است."

سوالات متداول از قوانین استفاده از کانکس

برای دریافت مجوز کانکس باید به کجا مراجعه کرد؟ برای دریافت مجوز باید به نهادهایی مانند شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و دیگر نهادهای مربوط به این حوزه مراجعه کرد.

در هنگام نصب کانکس در چه صورتی نیاز به مجوز است؟ در شرایطی مانند نصب کانکس در مکان‌های عمومی، محل‌های عبور و مرور و مکان‌های تجاری نیاز به اخذ مجوز است.

آیا برای ساخت کانکس‌های ویلایی نیاز به مجوز است؟ بر اساس قوانین استفاده از کانکس، برای نصب کانکس ویلایی نیازی به دریافت مجوز نیست. هر فرد می‌تواند در زمین خود یک کانکس ویلایی قرار دهد.

ساخت کانکس در زمین‌های کشاورزی نیاز به اخذ مجوز دارد؟ خیر. در زمین‌های کشاورزی نیازی به دریافت مجوز کانکس وجود ندارد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: