April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

واژهٔ پروپوزال برای دانشجویان و افرادی که در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف مشغول فعالیت هستند، واژه‌ای آشناست و هدف کلی آن توضیح شفاف عنوان تحقیق به‌صورت رسمی و کتبی است‌. انجام پروپوزال مهم ترین بخش از مراحل نگارش پایان نامه ارشد می باشد. نوشتن یک موضوع پروپوزال جذاب و قانع‌کننده، تأثیر بسیار زیادی در موفقیت پروژه‌های تحقیقاتی، پروژه‌های مدیریتی و پایان‌نامه‌های دانشجویی دارد و به‌عنوان یک پیشنهاد درمورد طرح‌های پژوهشی مختلف در قالب مقاله‌ای با چارچوب‌های مشخص ارائه می‌شود. درواقع با نگارش پروپوزال مناسب و رعایت اصول نگارشی در آن، می‌توان ارزش، اعتبار و قابلیت‌های تحقیقات خود درمورد موضوعی خاص را برای مخاطبان به اثبات رساند. در این مقاله قصد داریم دربارهٔ بخش‌های یک پروپزال حرفه‌ای، مراحل انجام پروپوزال و دلایل اهمیت نوشتن پروپوزال مناسب صحبت کنیم.


آشنایی با بخش‌ها و مراحل انجام پروپوزال حرفه‌ای و مناسب 
همهٔ پروپوزال ها از چند بخش اصلی شامل صفحهٔ موضوع یا عنوان توصیفی، مقدمه و پیش‌زمینه راجع‌به موضوع تحقیق، بحث دربارهٔ موضوع اصلی تحقیق، مرور ادبیات یا پیشینهٔ تحقیق، بحث دربارهٔ روش‌شناسی یا طراحی تحقیق پیشنهادی و بخش منابع تحقیق تشکیل شده‌اند. تعداد صفحات پروپوزال با توجه به عواملی مانند سطح تحصیلات دانشجو، رشتهٔ تحصیلی و نوع دانشگاه متفاوت است. مراحل انجام پروپوزال حرفه‌ای و مناسب شامل موارد زیر است:

1- انتخاب عنوان موضوع تحقیق و پژوهش
اولین مرحله از مراحل نوشتن پروپوزال این است که با توجه به در نظر گرفتن سلیقهٔ مخاطب و علایق شخصی خود، یک عنوان موضوع برای تحقیق و پژوهش خود انتخاب کنید و به‌طور خلاصه به شرح عنوان موضوع بپردازید. سعی کنید موضوعی که انتخاب می‌کنید، یک موضوع عملیاتی و کاملاً واقع‌بینانه باشد‌.‌ از مهم‌ترین ویژگی‌های عنوان موضوع مناسب برای پروپوزال ، می‌توان به مواردی مانند انتخاب موضوع براساس مسائل روز جامعه، داشتن قابلیت حل مسائل و مشکلات، جدید بودن و به‌روز بودن، دستیابی به نتایج مطلوب، کسب نتایج موردنیاز جامعه، مرتبط بودن موضوع با تخصص و حوزه‌ٔ کاری محقق، همخوانی موضوع با توانایی‌ها، مهارت‌ها، تجربه‌ها و امکانات اشاره کرد.

2-  بیان مسئله به‌صورت واضح و روشن
مرحلهٔ دوم از انجام پروپوزال حرفه‌ای و مناسب، بیان مسئله به‌صورت واضح و روشن است‌. برای کسانی پروپوزال را مطالعه می‌کنند، درک راحت موضوع اهمیت زیادی دارد. نباید در ذهن مخاطب سوال‌های مختلفی ایجاد شود. در مرحلهٔ بیان مسئله، به افزایش نظم پژوهش توجهٔ ویژه‌ای داشته باشید. نکتهٔ دیگری که در بیان مسئله وجود دارد، این است که مطالب پروپوزال باید به هم پیوسته باشد و ذهن مخاطب با مطالعهٔ آن دچار سردرگمی و آشفتگی نشود. برای افزایش کیفیت تحقیق خود، نقاط قوت آن را در مقایسه با سایر تحقیقات بیان کنید‌.

3- نوشتن فرضیات و سوالات احتمالی در نیم یا یک سطر 
در مرحلهٔ سوم انجام پروپوزال ، باید فرضیات و سوالات احتمالی خود را در نیم یا یک سطر به‌طور خلاصه بنویسید. درواقع با نوشتن فرضیات و سوالات، اهداف خود را از تحقیق و پژوهش مشخص می‌کنید. ابتدا همهٔ سوالات ذهن خود را بنویسید و از بین آن‌ها بهترین سوال‌ها را انتخاب و در پروپوزال بنویسید.

4- یادداشت ابزارها و وسایل مورد نیاز برای تحقیق
در چهارمین مرحله از مراحل انجام پروپوزال ، باید تمام ابزارها و وسایل موردنیاز برای تحقیق و پژوهش خود را یادداشت کنید‌. در انتخاب ابزارها و وسایل موردنیاز، عنوان موضوع پروپزال و رشتهٔ تحصیلی خود را در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال، برای پروژه‌های علمی باید به فکر تدوین پرسشنامه، تهیهٔ اسناد معتبر موجود در کتابخانه‌ها، پیدا کردن یک آزمایشگاه پیشرفته و تهیهٔ ابزارهای لازم باشید‌.

5-  مروری بر ادبیات یا پیشینهٔ تحقیق
مروری بر ادبیات یا پیشینهٔ تحقیق به‌عنوان یکی از مراحل مهم انجام پروپوزال ، به توضیح کارهای قبلی که در پروپوزال صورت گرفته‌است می‌پردازد. در این مرحله حتماً باید به بررسی همهٔ کتاب‌ها، مقالات و تحقیقات مربوط به موضوع پروژه بپردازید و در بین این منابع، به دنبال پیدا کردن پاسخ برای سوالات خود باشید. هدف اصلی مروری بر ادبیات و پیشینهٔ تحقیق، آشنایی با فعالیت‌ها و روش‌های استفاده‌شده توسط محققان قبلی برای رسیدن به پاسخ سوال‌های مشابه است‌.

6-  بیان روش و مراحل انجام تحقیق
مهم‌ترین مرحلهٔ نگارش پروپوزال ، همین مرحلهٔ انجام تحقیقات و بیان روش می باشد. انجام پروژه تحقیقاتی اصلی ترین بخش از نوشتن یک پروپوزال اصولی و با کیفیت می باشد. در این مرحله باید به بیان تمام مراحل تحقیقات، کارهای انجام‌شده برای پیش‌برد اهداف عنوان موضوع تحقیق و اقدامات صورت‌گرفته برای اتمام مراحل پروژه پرداخته شود. بهترین روش برای ارزیابی میزان پیشرفت مراحل انجام تحقیقات، استفاده از جدول‌های زمان‌بندی است. با کمک جدول‌های زمان‌بندی، می‌توان هر یک از بخش‌های تحقیق را در یک بازهٔ زمانی مشخص به اتمام رساند. با توجه به عنوان موضوع تحقیق خود، می‌توانید از بین انواع تحقیق شامل تحقیقات بنیادی، کاربردی، توسعه‌ای، توصیفی، همبستگی، تاریخی، علت و معلولی، پیمایشی و تجربی، یک نوع تحقیق را انتخاب کنید.

7- اشاره به نتایج کاربردی و قابل‌حصول و محدودیت‌های تحقیق
اشاره به نتایج کاربردی و قابل حصول تحقیق و نام بردن از نهادها، سازمان‌ها و گروه‌هایی که از آن‌ها کمک گرفته‌اید، توضیح مختصر دربارهٔ نتایج تحقیق برای پاسخگویی به نیازهای جامعه در رابطه با آن موضوع و اشاره به محدودیت‌های تحقیق در این مرحله انجام می‌شود‌.

لزوم بهره‌گیری از منابع معتبر علمی در نگارش پروپوزال چیست ؟

بهره گیری و استفاده از منابع علمی روز دنیا یک فاکتور بسیار مهم در نوشتن پروپوزال است. منابع علمی اطلاعات جامعی از بیشینه تحقیقات صورت گرفته در ارتباط باموضوع پیشنهادی به شما ارائه میدهد. یکی از ویژگی های برجسته مطالعه منابع علمی مشاهده نتایج و بررسی مجموعه فرآیندهای پژوهشی انجام شده در سراسر دنیا در ارتباط با موضوع مورد نظر می باشد. برای نوشتن پروپوزال خود با بهترین کیفیت و به اثبات رساندن تلاش‌های خود به اساتید یا کارفرمای خود، از منابع معتبر علمی و مقاله‌های دارای رفرنس کمک بگیرید.‌

اهمیت نوشتن پروپوزال مناسب در چیست؟ 
•    شناسایی مشکلات جامعه و ارائه راه‌حل کاربردی برای آن‌ها؛
•    مشخص کردن چارچوب تحقیق؛
•    ترسیم چشم‌انداز تحقیق؛
•    تقویت مهارت تفکر انتقادی؛
•    آشنایی با ساختار یک تحقیق؛
•    مشخص کردن مخاطبان و موضوع تحقیق.

نوشتن پروپزال  ، پیش زمینه‌ای مناسب برای نگارش مقاله
درست است که پروپزال و مقاله با هم متفاوت هستند و اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند. اما با نوشتن پروپزال می‌توان در نوشتن مقاله نیز مهارت کسب کرد. در پروپزال بیان مراحل و نحوه‌ٔ انجام تحقیقات پایان‌نامهٔ ارشد و دکتری اهمیت دارد؛ اما در مقاله‌نویسی، نظریات و نتیجه‌گیری‌ها دربارهٔ اثبات ادعای محققان مهم است.


 
سپردن سفارش نوشتن پروپزال به سایت‌های معتبر
افرادی که فرصت کافی برای انجام پروپوزال ندارند، می‌توانند به سایت‌های معتبر فعال درزمینهٔ سفارش نوشتن پروپوزال مراجعه کنند. در این سایت‌ها تعداد زیادی کارشناس مجرب و حرفه‌ای بهترین و باکیفیت‌ترین پروژه‌های پروپزال را با مناسب‌ترین قیمت انجام می‌دهند و در زمان تعیین‌شده، به مشتریان تحویل می‌دهند. سفارش نوشتن پروپزال در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده می‌شود. استفاده از افعال در زمان آینده، استفاده از اندازهٔ قلم و فونت مناسب، عدم استفاده از اصطلاحات عاطفی، استفاده از اعداد و ارقام معتبر، رعایت اصول نگارشی، استفاده از پاراگراف‌های مختصر و کوتاه و درست بودن جمله‌بندی‌ها نکاتی هستند که در سفارش نوشتن پروپزال رعایت می‌شوند. امیدواریم مطالعهٔ این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: