April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۳۶۶۴
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
0
فولاد مبارکه در سال گذشته با وجود دستورالعمل‌های مختلف برای تأمین نیاز بازار داخلی و محدودیت تناژ صادراتی، موفق به صادرات حدود 1.2 میلیون تن از محصولات شرکت به بازارهای جهانی شد و در سال جاری نیز برای عبور از این میزان صادرات برنامه‌ریزی کرده است.

برنامه‌ریزی فولاد مباركه برای عبور از صادرات 1.2 میلیون تن محصول به بازارهای جهانی

علیرضا منصوری، مدیر صادرات فولاد مبارکه، در آستانه روز صادرات، در مصاحبه با خبرنگار فولاد به تشریح دستاورد‌های شرکت فولاد مبارکه در حوزه صادرات پرداخته است. ماحصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

لطفاً در ابتدا درباره روز صادرات و اهمیت آن توضیح دهید.
۲۹ مهرماه از سال ۱۳۷۶ با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور به‌عنوان روز ملی صادرات نام‌گذاری شد. این نام‌گذاری به‌منظور ارج نهادن به تلاش‌ها و زحمات صادرکنندگان کشور و همچنین توسعه فعالیت‌های صادراتی بنگاه‌های اقتصادی با توجه به تأثیر آن در اقتصاد کلان کشور صورت گرفت.

«صادرات» موتور محرکه اقتصاد یک کشور است و فعالیت‌های صادراتی بنگاه‌ها موجب ارزآوری و تزریق ارز با منشأ خارجی به اقتصاد داخلی، تراز تجاری مثبت و بهبود رشد اقتصادی می‌گردد. بنگاه‌هایی که فعالیت صادراتی بیشتری دارند از نشاط عملیاتی و اقتصادی بهتری برخوردارند و منحنی عمر این نوع بنگاه‌ها به‌دلیل ارتباط با بازار‌های بین‌المللی، به‌شرط داشتن استراتژی‌های مناسب، از رشد بادوام‌تری برخوردار خواهد بود.

به‌طور مشخص صادرات محصولات فولادی از چه نظر اهمیت دارد؟
جدا از مزیت‌های اقتصادی و عملیاتی صادرات برای تمامی بخش‌های صنعت، صادرات برای صنعت فولاد کشور یک الزام است. با توجه به طرح‌های توسعه پیش‌بینی‌شده در کشور در صنعت فولاد و تحقق بسیاری از این طرح‌ها در سال‌های پیش رو، صادرات محصولات فولادی در اولویت فعالیت تولیدکنندگان فولاد کشور قرار دارد. البته این‌طور نیست که فکر کنیم در سال‌های آینده به‌راحتی می‌توان مازاد نیاز کشور به فولاد تولیدی را روانه بازار‌های جهانی کرد؛ به‌خصوص اینکه کلیه کشور‌ها از بازار‌های داخلی خود در راستای منافع تولیدکنندگانشان با توجه به قوانین سازمان تجارت جهانی و ابزار‌های موجود محافظت می‌کنند.

امروز حدود ۲۷۰ مورد محدودیت در قالب قوانین سازمان تجارت جهانی، ازجمله آنتی‌دامپینگ و تعرفه‌های حفاظتی و...، توسط کشور‌های مختلف علیه سایر کشور‌ها وضع شده است و حضور در بازار‌های صادراتی را شدیداً محدود می‌کند؛ بنابراین برنامه‌ریزی برای حضور در بازار‌های جهانی در سال‌های آینده، قیمت‌گذاری فروش محصولات در بازار داخلی و بازار صادراتی با لحاظ رویکرد حرکت به سمت درآمد‌های پایدار و در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی و تلاش در جهت کاهش قیمت تمام‌شده، ازجمله الزامات است.

قدری درباره فعالیت‌های صادراتی فولاد مبارکه و نگاه شرکت به این حوزه توضیح دهید.
شرکت فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری، فعالیت صادراتی خود را هم‌زمان با تأمین بازار داخلی مد نظر داشته و نفوذ خود در بازار‌های صادراتی را به‌طور مستمر توسعه داده است، هرچند محدودیت‌های مختلف ازجمله تحریم‌های ظالمانه، محدودیت‌های موجود در بازار بین‌المللی و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت صمت در سال‌های اخیر در راستای تنظیم بازار داخلی وجود داشته است.

در سال گذشته، با وجود دستورالعمل‌های مختلف برای تأمین نیاز بازار داخلی و محدودیت تناژ صادراتی، موفق به صادرات حدود ۱.۲ میلیون تن از محصولات شرکت به بازار‌های جهانی شدیم. در سال جاری نیز تاکنون مطابق برنامه صادراتی شرکت حرکت کرده‌ایم و در شش‌ماهه ابتدای سال حدود ۶۰۰ هزار تن محصولات شرکت به کشور‌های مختلف ازجمله کشور‌های شرق آسیا، اروپا و خاورمیانه صادر و ارزآوری مناسبی برای نیاز‌های جاری شرکت و همچنین اجرای طرح‌های توسعه حاصل شده است. همچنین برنامه‌ریزی برای افزایش فعالیت صادراتی در شش‌ماهه دوم سال به‌منظور گذر از ۱.۲ میلیون تن (هدف سال) و ارزآوری بیشتر برای شرکت صورت گرفته است.

ارتباط با مشتریان جدید در حوزه صادرات از اهمیت خاصی برخوردار است. در این خصوص چه اقداماتی انجام شده است؟
در شرایط شدیداً رقابتی بازار‌های جهانی، علی‌رغم محدودیت‌های موجود در نوع محصولات صادراتی، تناژ و ابعاد و گریدها، در شش‌ماهه ابتدای سال تعداد ۵ مشتری جدید جذب و به چرخه مشتریان صادراتی شرکت اضافه شده‌اند و تلاش‌هایی در جهت فروش محصولات با ارزش‌افزوده بالا در بازار‌های مختلف ازجمله بازار‌های اروپا و شرق آسیا صورت گرفته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: