April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۳۸۷۷
۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
0
تلسکوپ جیمز وب جریانی را در مشتری شناسایی کرده که از طوفان رده ۵ نیز قوی‌تر است.

شناسایی جریانی در سیاره مشتری قوی‌تر از طوفان رده ۵ توسط تلسکوپ جیمز وب

اگرچه تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) ناسا در ابتدا به عنوان تلسکوپ قادر بر آشکارسازی بیرونی‌ترین افق‌های کیهان توصیف شد؛ اما برخی از دقیق‌ترین تصاویر رصدخانه در واقع تصاویری از منظومه شمسی ما هستند که به لطف سلول آینه‌ای با روکش طلا و تجهیزات مادون قرمز، مانند دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) گرفته شده اند.

دانشمندان اعلام کرده اند که تصاویر این تلسکوپ داده‌های جدیدی را در مورد سیاره مشتری که ما فکر می‌کردیم به خوبی می‌شناسیم، ارائه می‌دهد.

طبق این گزارش، تصاویر گرفته شده توسط این رصدخانه توانسته اطلاعات کاملاً جدیدی را در مورد قمرها، جو و حلقه‌های آن نشان دهد و اکنون تیمی از محققان متوجه شده‌اند یک جریان بسیار پرسرعت روی این سیاره که بیش از ۳۰۰۰ مایل (۴۸۰۰ کیلومتر) عرض دارد و به سرعت در حال حرکت است؛ حدود ۳۲۰ مایل در ساعت (۵۱۵ کیلومتر در ساعت)، قوی‌تر از طوفان رده ۵ بوده و قبلاً هرگز مانند آن دیده نشده است.

جریانی در سیاره مشتری قوی‌تر از طوفان رده ۵ توسط تلسکوپ جیمز وب

ریکاردو هوئسو از دانشگاه باسک در بیلبائو اسپانیا و محقق ارشد مقاله‌ای که این یافته‌ها را منتشر کرده، گفت: این رویداد کاملا ما را شگفت زده کرد.

این تیم تحقیقاتی توضیح داده است: این مقایسه می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم که چگونه سرعت باد در مشتری با ارتفاع تغییر می‌کند و چیزی را ایجاد می‌کند که به عنوان برش باد شناخته می‌شود و تا حدودی شبیه به شیب سرعت باد در فواصل کوتاه است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: