April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
پاکسازی بازار از قطعات یدکی تقلبی با جدیت دنبال می شود
کد خبر: ۴۰۳۹۶۵
۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
0
سایپا بر پاکسازی بازار از قطعات یدکی تقلبی تاکید دارد و کیفیت در دستور کار قرار گرفته است.

کیفیت در دستور کار سایپا

بازار رقابت جدی و داغ است و هر کس تولیدی با کیفیت بیشتر و قیمت مناسب‌تر عرضه کند، رضایت بیشتری جلب می‌کند و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص می‌دهد. یکی از مهمترین بخش‌های تولیدی کشور، صنعت خودروسازی است که نقش اساسی در اقتصاد دارد. گردش مالی، اشتغالزایی، خودکفایی، جلوگیری از ارزبری و بسیاری محسنات دیگر در صنعت خودروسازی خودنمایی می‌کند.

مشکلات نیازمند بررسی

اگرچه صنعت خودروسازی کشور توانسته روی پای خود بایستد، اما مانند هر صنعت دیگر، چالش‌ها و مشکلات بسیاری دارد که نیازمند بررسی، شناسایی مشکلات، ارایه راهکار و رفع چالشهاست. روندی که صنعت خودروسازی کشور دارد رو به جلوست، اما قرار نیست مغرور شویم، چالش‌ها را نادیده بگیریم و برای رفع مشکلات تلاش نکنیم.

چالش خدمات پس از فروش

بی شک سایپا نقش بزرگی در تولید خودرو کشور دارد، به نوعی که از نظر تعداد و قیمت، سایپا یکه تاز بازار خودرو شده است. اما خدمات پس از فروش همواره به یکی از چالش‌های صنعت خودرو تبدیل شده است. با نگاهی به روند تولید بزرگترین خودروساز‌های جهان، متوجه می‌شویم که هر خودرویی پس از تولید با اشکال رو به رو می‌شود و حتی شاهد بوده ایم که بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان بدلیل مشکلات اساسی در تولید، ناچار به جمع آوری یک مدل خودرو از بازار شده اند. بنابر این بوجود آمدن چالش یا مشکل در تولید، امری اجتناب ناپذیر است که با برنامه ریزی و اقدامات درست، می‌توان هر چالشی را مدیریت کرد.

بحران قطعات تقلبی

بسیاری از تولیدکنندگان گرفتار قطعات اصلی و تقلبی هستند. بدلیل ضعف نظارت در بازار، با کوهی از لوازم یدکی تقلبی رو به رو هستیم، قطعاتی که به صورت زیرپله‌ای تولید یا با کمترین کیفیت به چین سفارش داده می‌شود تا سود عده‌ای فرصت طلب را تامین کند و در نهایت به زیان مصرف کنندگان تمام شود. اما مشکل اینجاست که نظارت درست و برخورد شدیدی با متقلبان صورت نمی‌گیرد و همین امر باعث شده لوازم یدکی تقلبی بازار را به چالش بکشد.

 

بیشتر بخوانید:

لیتیوم در سیبل اهداف سایپا



تلاش برای پاکسازی بازار

مدیریت سایپا نسبت به چالش‌های بازار بی تفاوت نبوده و سعی کرده آن‌ها را مدیریت کند، به نوعی که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اعلام اینکه در ۲۱ ماه گذشته با برنامه‌ریزی اصولی و دقیق سعی شده بازار از وجود قطعات تقلبی که با نام سایپا عرضه می‌شود، تا حد زیادی پاکسازی شود گفت: تلاش شده مردم به قطعاتی که اصالت دارد، دسترسی داشته باشند. محمدعلی تیموری با یادآوری اینکه در گذشته در بازار یکصد هزار میلیارد تومانی قطعات یدکی، شرکت سایپایدک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان خدمات به نمایندگی‌ها می‌داد گفت: از این عدد هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان گارانتی (به دلیل رایگان بودن) و تنها ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت غیرگارانتی کسب درآمد داشت.

هزینه سنگین گارانتی

واقعیت این است که خدمات پس از فروش به عنوان یک امتیاز به مصرف کنندگان ارایه می‌شود، اما هزینه سنگینی بر دوش تولیدکننده است که در لیست هزینه‌های خودروسازی‌ها دیده نمی‌شود. در این رابطه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه در سه ماه ابتدایی۱۴۰۰ به ازای هر خودرو، سه میلیون تومان هزینه گارانتی پرداخت می‌شد گفت: در مدت مشابه ۱۴۰۱ این عدد به دو میلیون تومان و در سال جاری به یک میلیون تومان رسیده در حالی که با وجود افزایش نرخ دستمزد و قطعات، هزینه گارانتی محصولات سایپا، یک سوم شده است.

استقبال از نمایندگی

واقعیت انکار ناپذیر گران بودن قیمت لوازم یدکی و هزینه تعمیرکار، خریداران کالا‌ها را همواره آزار داده و می‌دهد، اما به نظر می‌رسد سایپا برای این نگرانی نیز چاره اندیشی کرده و در این رابطه تیموری گفت: سال‌ها نگاه مردم اینگونه بود که قیمت قطعات یدکی و خدمات در نمایندگی خودروسازان گران است، به همین جهت ترجیح می‌دادند که خدمات مورد نیاز خود را به غیر از نمایندگی‌ها تامین کنند،، اما وجود قطعات تقلبی و فرهنگ‌سازی که صورت گرفت، سبب شد تا مردم برای دریافت قطعات و خدمات بیش از گذشته به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان مراجعه داشته باشند.

اهمیت فرهنگسازی

در بسیاری از موارد مردم از خدمات مناسب بهره نمی‌گیرند، زیرا شناختی ندارند، این امر نشان می‌دهد که فرهنگسازی و اطلاع رسانی مناسبی شکل نگرفته است. به همین دلیل مدیرعامل سایپا با بیان اینکه شرکت سایپایدک با تمرکز بر بازار قطعات یدکی، توانسته به جایگاه واقعی خود در بازار قطعات یدکی دست یابد گفت: فرهنگ‌سازی نقش مهمی در حذف قطعات غیر ایمن دارد. تیموری با بیان اینکه سایپا در مبارزه با تولید و توزیع قطعات یدکی تقلبی کار جهادی انجام داده افزود: طی ۲۱ ماه گذشته، بر افزایش کیفیت خدمات پس از فروش، خروج قطعات یدکی تقلبی و تشدید بازرسی‌ها متمرکز شدیم و نتیجه آن، افزایش سهم سایپایدک از بازار قطعات یدکی شد.


خرید از نمایندگی‌ها

 

مردم برای خرید قطعات در فروشگاه‌ها سرگردان می‌شوند. اینکه از کدام فروشگاه بخریم، نکته مهمی است. همین امر باعث می‌شود تا برخی تعمیرکاران به تبلیغ یک برند خاص بپردازند. تعمیرکاران تاکید می‌کنند اگر فلان مارک را بخرید خوب است یا اگر این مارک نباشد، تعمیر را تضمین نمی‌کنیم. اما مدیرعامل سایپا تکلیف مشتریان را روشن و با اشاره به رویکرد دولت در زمینه مبارزه با قطعات تقلبی و حمایت‌های وزارت صمت گفت: توصیه ما به مردم این است که حتما برای خرید قطعات یدکی به عاملیت‌ها و نمایندگی‌های مجاز سایپا مراجعه کنند و برای تشخیص اصالت قطعه، بارکد روی جعبه را به شماره ۵۰۰۰۲۹۵۶ ارسال کنند تا از اصل بودن قطعه خریداری شده مطمئن شوند. تیموری با تاکید بر اینکه سودجویان بازار قطعات یدکی تقلبی، ارزشی برای جان و مال مردم قائل نیستند و تهدیدی برای ایمنی خودرو‌ها به شمار می‌روند، افزود: برای افزایش کیفیت خدمات و تولیدات در گروه سایپا کار ریشه‌ای و بنیادین انجام شده تا رضایت حداکثری مشتریان فراهم شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: