April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرعامل فولاد مبارکه در نشست سالیانه کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر این شرکت با شرکت‌های دانش‌بنیان کشور:
کد خبر: ۴۰۴۰۱۳
۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
0
نشست سالیانه مدیرعامل و اعضای کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه با شرکت‌های دانش‌بنیان و نمایندگان زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار شد.

شركت‌های دانش‌بنیان همكار فولاد مباركه دورنمای جدیدی را برای خود رقم بزنند

محمدیاسر طیب‌نیا در نشست سالیانه مدیرعامل و اعضای کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه با شرکت‌های دانش‌بنیان و نمایندگان زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور که روز چهارشنبه سوم آبان ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار شد اظهار داشت: یکی از برنامه‌های سمپوزیوم فولاد اعلام نظر در خصوص مرد سال فولاد است. سال گذشته اعلام کردم که مرد سال فولاد کارگرانی هستند که در شرایط سخت کار‌های بزرگ انجام می‌دهند و امسال از نگاه من مرد سال فولاد کسانی هستند که در شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی می‌کنند و با تحریم‌ها و چالش‌های موجود می‌جنگند.


وی با بیان اینکه یک دهه از فعالیت در حوزه دانش‌بنیان در کشور می‌گذرد، افزود: در این بازه زمانی اتفاقات جدی رقم خورده است و شاهد پیشرفت‌های خوبی بوده‌ایم.


مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: باید توجه داشت که کشور ایران در این حوزه در سال ۱۳۹۴ در جهان رتبه ۱۲۱ بود و سال گذشته به رتبه ۵۳ رسید و توانست طی هشت سال نیمی از راه را تا رسیدن به قله فناوری و نوآوری بپیماید.
وی با تأکید بر اینکه شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری و دانش‌بنیان در فولاد مبارکه در راستای توسعه و پیشرفت در این صنعت و ایجاد قابلیت برای رقابت در بازار‌های جهانی صورت گرفته است، تصریح کرد: گرچه به قله نزدیکیم، اما در حوزه فناوری و نوآوری در آغاز راه هستیم و باید خلاقانه و دانش‌مدارانه پیچیدگی‌ها را پشت سر بگذاریم.


طیب‌نیا با بیان اینکه اساس کار ایجاد زیست‌بوم فناوری و نوآوری تعامل با دانش‌بنیان‌هاست گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان تمایل دارند با فولاد مبارکه همکاری کنند و ازاین‌رو شرکت‌های همکار فعلی باید دورنمای جدیدی را برای شرکت‌های خود رقم بزنند.


وی تصریح کرد: ما در برابر شرکت‌های همکار دیدگاه پدرانه و برادرانه داریم. سعی ما این است که علی‌رغم بنگاه اقتصادی بودن، نگاه سودآورانه در حوزه دانش‌بنیان‌ها نداشته باشیم؛ اما انتظار ما رشد پرشتاب دانش‌بنیان‌هاست، همان‌طور که شرکت‌های حوزه نوآوری این‌گونه هستند.

 


وی با اشاره به جایگاه فولاد مبارکه در سطح بین‌الملل ابراز داشت: فولاد مبارکه در بخش‌های مختلف حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و باید توجه داشت که انتخاب این شرکت به‌عنوان یکی از نامزد‌های دریافت جایزه تعالی پایداری از سوی انجمن جهانی فولاد افتخار کمی نیست.
مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اینکه باید گام‌های بلندتری به‌سوی قله برداشته شود، افزود: ما ممکن است در مجموعه خودمان دانش و سرمایه‌ای داشته باشیم که در کنار دانش شما به کار آید.


در همین زمینه معاون فناوری شرکت فولاد مبارکه، مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه و مشاور مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در حوزه دانش‌بنیان چنین گفتند:

محمد ناظمی هرندی معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه: افزایش حس امید در افراد صاحب دانش توسط فولاد مبارکه


سمپوزیوم فولاد آغازگر رویکرد‌های جدید دانش‌محور در کشور است و ما نیز از این رویکرد‌ها حمایت خواهیم کرد.


تمرکز سمپوزیوم به همت انجمن آهن و فولاد با محوریت اساتید دانشگاهی و شرکت‌های صنعتی کشور برگزار می‌شود. این سمپوزیوم با دقت زیاد بر تولید علم متمرکز است و همه‌ساله با رونق خاصی برگزار می‌شود. به‌طورکلی سمپوزیوم شروع حرکت توسعه دانش در کنار سایر رویکرد‌های این رویداد است و فولاد مبارکه هم با حمایت‌های خود امیدوار است این تولید علم و اشتراک‌گذاری دانش برای کل صنعت کشور مؤثر باشد. فولاد مبارکه همواره از برگزاری این سمپوزیوم حمایت کرده است. این در حالی است که اغلب تعداد قابل‌توجهی مقاله از سوی همکاران فولاد مبارکه به این سمپوزیوم ارسال می‌شود.


با رویکرد حضور مدیران فولاد مبارکه و همچنین حضور سایر شرکت‌هایی که اطراف فولاد مبارکه و به تعبیر بهتر، در اکوسیستم فولاد فعالیت می‌کنند، تلاش می‌کنیم زمینه معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان به صنایع کشور را فراهم کنیم؛ درعین‌حال شنونده پیام آن‌ها باشیم و در نهایت دیدگاه‌ها و نیاز‌های فولاد مبارکه را به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز کشور برای این شرکت‌ها تبیین کنیم. امیدواریم پس از برگزاری این نمایشگاه شاهد مهاجرت معکوس، افزایش حس امید و اعتماد نزد جوانان و شرکت‌های سازنده داخلی و دانش‌بنیان و افرادی باشیم که به‌نوعی در این نمایشگاه و سایر نمایشگاه‌های مرتبط حضور داشته‌اند.

یحیی پالیزدار، مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه: ۲۷ سرمایه‌گذاری خطرپذیر طی یک سال گذشته توسط فولاد مبارکه انجام شد
طی یک سال گذشته ۲۷ سرمایه‌گذاری خطرپذیر با ۵۲۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط فولاد مبارکه انجام شده است. بخش قابل‌توجهی از این بودجه محقق شده و به شرکت‌ها پرداخت شده است.


یکی از ویژگی‌های جدی شرکت‌های شکست‌ناپذیر «دوسوتوانی» است؛ به این معنا که توان بهره‌برداری خوب از ظرفیت‌های موجود را دارد و از سوی دیگر، اکتشاف جدید را نیز در دستور کار قرار داده است.


یکی از استراتژی‌هایی که می‌تواند هر مجموعه را به شرکتی شکست‌ناپذیر تبدیل کند ایجاد شرکت‌های زیرمجموعه است تا بتواند برای آن اکتشاف کند. برای راه‌اندازی این شرکت‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.

۸۵ درصد سود بورس آمریکا مربوط به سرمایه‌گذاری خطرپذیر است


چنانچه اقتصاد آمریکا را بررسی کنیم، درمی‌یابیم از سال ۱۹۸۰ به بعد شرکت‌هایی که توانستند سرمایه‌گذاری خطرپذیر داشته باشند، ۸۵ درصد بورس آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند.


سرمایه‌گذاری خطرپذیر امروز به موضوعی مهم تبدیل شده است. در حال حاضر در دنیا ۴ هزار شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر فعالیت دارند و شرکت‌های بزرگ در زمینه صنعت فولاد نیز به آن ورود کرده‌اند.

استفاده از فضای کسب‌وکار جدید دلیل ضرورت توجه به سرمایه‌گذاری خطرپذیر است


استفاده از فضای کسب‌وکار جدید دلیل ضرورت توجه به سرمایه‌گذاری خطرپذیر است. با توجه به رشد تکنولوژی و علم و فناوری دیگر امکان ادامه فعالیت تنها در فضای کسب‌وکار سنتی امکان‌پذیر نیست و باید رفته‌رفته به سرمایه‌گذاری خطرپذیر ورود کنیم.


در ایران نیز سرمایه‌گذاری خطرپذیر بیش از هر بخشی در IT مورد توجه بوده و عمده سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه توسط شرکت‌هایی مانند همراه اول با ۴۸۰ میلیارد تومان صورت گرفته است.


بی‌توجهی به استفاده از سرمایه‌گذاری خطرپذیر در صنعت هایتک در کشور تأسف‌برانگیز است. این یک ضعف است و باید بیش از گذشته با آن توجه شود.


در مجموع در کشور در سال گذشته ۱.۶ همت در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر هزینه شده است. در این زمینه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این بخش ۴۴۰ میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها ۶۳۹ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

۴۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های در حوزه خطرپذیر رقمی کمتر از یک میلیارد تومان داشته‌اند


باید توجه داشت که ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های در حوزه خطرپذیر رقمی کمتر از یک میلیارد تومان داشته‌اند و هنوز جدی به این عرصه وارد نشده‌اند و تنها ۱۱ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه خطرپذیر بیش از ۱۰ میلیارد تومان بوده است.


سرمایه‌گذاری خطرپذیر آورده‌ای دارد که در صنایع بزرگ باید مورد توجه باشد. در صنعت فولاد در دنیا از این ابزار استفاده می‌شود و فولاد مبارکه از سال ۹۶ و ۹۷ با راه‌اندازی شرکت پشتیانی و توسعه فناوری و نوآوری و تبدیل آن به CVC ورود خوبی به سرمایه‌گذاری خطرپذیر داشته است.


طی یک سال گذشته ۲۷ سرمایه‌گذاری خطرپذیر با ۵۲۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط فولاد مبارکه انجام شده است. بخش قابل‌توجهی از این بودجه محقق شده و به شرکت‌ها پرداخت شده است.


عمده سرمایه‌گذاری در زمینه خطرپذیر توسط فولاد مبارکه نیز در بخش IT بوده است. در فاز یک و دو علاقه به سرمایه‌گذاری داریم، اما توسعه‌های لازم در زیست‌بوم انجام نشده و ازاین‌رو مجبوریم در پرورش ایده‌ها، پردازش هسته‌ها و شتاب‌دهنده‌ها ورود کنیم.

سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه بر روی ۲۴ طرح شتاب‌دهی


تاکنون بر روی ۲۴ طرح شتاب‌دهی سرمایه‌گذاری کردیم. همچنین در ۶۴ طرح نیز پیش‌سرمایه‌گذاری از سوی فولاد مبارکه محقق شده است.


تاکنون یک هزار و ۷۰ درخواست ثبت‌شده از سوی دانشجویان ۱۵ دانشگاه سراسر کشور برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه اعلام شده است. از این تعداد ۲۸۲ مورد آن مصوب شده و بودجه ۳۰۰ میلیارد ریالی برای آن‌ها در نظر گرفته شده و تاکنون ۱۷۰ میلیارد ریال بودجه برای این طرح‌ها اختصاص داده شده است.


توسعه همه شرکت‌کنندگان و پیشنهاددهندگان در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در دستور کارداریم. ازاین‌رو اطلاعات همه پیشنهاددهندگان را جمع‌آوری می‌کنیم و در قالب بانک اطلاعاتی برای آینده برای تأمین نیروی انسانی و ایده‌ها از آن بهره‌برداری خواهیم کرد.


۱۲ رویداد ملی طی یک سال اخیر توسط شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه برگزار شده است. همچنین با ۶ پارک علمی و تحقیقاتی و فناوری کشور ارتباط داشته‌ایم.

امیر مظاهری، مشاور مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در حوزه دانش‌بنیان: افزایش تاب‌آوری، برنامه فولاد مبارکه در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است


افزایش تاب‌آوری، برنامه فولاد مبارکه در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است و همه بخش‌های شرکت در این زمینه ورود کرده و تاکنون حدود ۵۰ شرکت دانش‌بنیان به فولاد مبارکه برای استفاده از تکنولوژی روز کمک می‌کنند.


شرکت‌های دانش‌بنیان دارای خصوصیاتی هستند که برخی از آن‌ها را می‌توان در زمره خصوصیات پیش‌برنده آن شرکت‌ها دانست و برخی هم موجب ضعیف شدن شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شوند. خلاقیت و ایده‌محور بودن از خصوصیات پیش‌برنده و تاب‌آوری کم از خصوصیات ضعیف‌کننده آن‌هاست؛ چه‌بسا اگر پروژه‌ای در یک شرکت دانش‌بنیان در بازه زمانی یک‌ساله به بهره‌برداری و نتیجه نرسد ممکن است کل شرکت دانش‌بنیان تاب‌آوری خود را به‌دلیل نبود وجود پشتوانه کافی از دست بدهد و نابود شود.


در این میان شرکت فولاد مبارکه با نگاه جذب و حمایت مالی از افراد و شرکت‌های کارآفرین که می‌توانند در حوزه کسب‌وکار فعالیت داشته باشند، مأموریتی را به شرکت پشتیبانی، نوآوری محول کرد تا با راهکار‌های مختلف تاب‌آوری این شرکت‌ها را افزایش دهد.

تعداد زیادی از افراد و شرکت‌های دانش‌محور در بازه زمانی یک سال قبل کنار فولاد مبارکه رشد کرده‌اند
به لطف خداوند تعداد زیادی از افراد و شرکت‌های دانش‌محور در بازه زمانی یک سال قبل کنار فولاد مبارکه رشد کرده‌اند. این روندی است که می‌توان در سایر کشور‌های توسعه‌یافته نیز مشاهده کرد. در کنار شرکت‌های بزرگ دنیا برخی شرکت‌های دانش‌محور هستند که به خاطر چابکی و دانشی که دارند شرکت‌های بزرگ را با نخ‌های بسیار نازک، اما قوی، در حوزه نوآوری بالا می‌کشند.


به نظر می‌رسد طی یک سال اخیر نمره خوبی در این زمینه گرفته‌ایم. در این حوزه به مجموعه‌ای از ۴۰ تا ۵۰ شرکت دانش‌بنیان می‌رسیم که فولاد مبارکه را در مسیر قوی شدن تکنولوژی همراهی می‌کنند و این راهبرد می‌تواند برای ما مایه مباهات و برای کل کشور یک الگو باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: