April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۰۲۴
۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
0
روز ۲۹ اکتبر در تقویم جهانی به عنوان روز جهانی اینترنت ثبت شده است.

پیدایش اینترنت چگونه اتفاق افتاد؟

اینترنت سامانه‌ای جهانی از شبکه‌های رایانه‌ای به هم پیوسته است که امروز تقریباً در هر موردی و برای هرچیزی از آن استفاده می‌کنیم و زندگی بدون اینترنت برای بسیاری از مردم غیرممکن شده است.

اینترنت که به معنای یک شبکه جهانی شناخته می‌شود را باید بزرگ‌ترین سامانه‌ای دانست که تاکنون به دست انسان طراحی، مهندسی و اجرا شده‌است.

بعد از گسترش اینترنت بود که در دنیا تغییرات گسترده‌ای به وجود آمد و اتفاقات مهمی در ادامه این روند به وقوع پیوست.

وابسته شدن تمامی فعالیت‌های بشر به اینترنت در مقیاسی بسیار عظیم و در زمانی چنین کوتاه، حکایت از آغاز یک دوران تاریخی نوین در عرصه‌های گوناگون علوم، فناوری، و به خصوص در نحوه تفکر انسان دارد.

پیدایش اینترنت به دهه ۱۹۶۰ میلادی باز میگردد؛ دولت آمریکا در آن زمان طرحی به نام آرپا (ARPA)، مخفف آژانس تحقیق پروژه‌های پیشرفته داشت که در آن زمان برای کارکرد‌های دفاعی به وجود آمده بود، این طرح را اجرا کرد.

طرح این بود که کامپیوتر‌های سازمانی بزرگ در هر منطقه که هر کدام دارای اطلاعات زیادی بودند، بتوانند در صورت نیاز به یکدیگر متصل شده و اطلاعات را به یکدیگر منتقل کرده و یا در صورت ایجاد بستر مناسب اطلاعات را در حالت اشتراک قرار دهند.

در همان دوران سیستم‌هایی به وجود آمده بودند که امکان ارتباط بین کامپیوتر‌های یک سازمان را از طریق شبکه مختص همان سازمان فراهم می‌کردند. به طوری که کامپیوتر‌های موجود در بخش‌ها یا طبقات مختلف به راحتی می‌توانستند با یکدیگر تبادل اطلاعات کرده و امکان ارسال نامه بین بخش‌های مختلف سازمان را فراهم می‌کردند که اکنون به این سیستم ارسال نامه پست الکترونیک می‌گویند. اما برای اتصال و ارتباط دادن این شبکه‌های کوچک و پراکنده که هر کدام به روش و استاندارد‌های خودشان کار می‌کردند استاندار‌های جدید و مشخصی که همان پروتکل‌ها هستند توسط کارشناسان وضع شد.

سرانجام درسال ۱۹۶۱ میلادی ۴ کامپیوتر در دو ایالت مختلف با موفقیت ارتباط برقرار کردند و با اضافه شدن واژه نت به طرح اولیه، نام آرپانت (Arpanet) برای آن منظور شد.

روز ۲۹ اکتبر ۱۹۶۹ اولین انتقال اینترنتی انجام شد و اولین ایمیل ارسال شد؛ آن هم نصفه و نیمه، چرا که دو حرف Lo از Login ارسال شد و کامپیوتر کِرَش کرد.

در دهه ۱۹۷۰ میلادی پروتکل‌های جدیدتری توسط رابرت کان (Robert E. Kahn) و وینت سرف (Vint Cerf) تعریف شد و بر روی بسیاری از سیستم عامل تست شد.

از جمله TCP که تا به امروز رواج دارد و نیز مشارکت کامپیوتر‌های میزبان (Host) بیشتر به آرپانت و حتی گسترده شدن آن به برخی نواحی فراتر از مرز‌های ایالات متحده، آرپانت شهرت بیشتری یافت و ایده اینترنت همراه با جزئیات بیشتر راجع به شبکه‌های کامپیوتری مطرح شد.

در طول سال‌های پایانی دهه ۱۹۷۰ شبکه‌های مختلف تصمیم گرفتند به صورت شبکه‌ای با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و آرپانت را به عنوان هسته اصلی انتخاب کردند. بعد‌ها در سال ۱۹۹۳ میلادی نام اینترنت روی این شبکه بزرگ گذاشته شد.

کلمه اینترنت نیز در دسامبر سال ۱۹۷۴ آغاز شد و همه برای توصیف شبکه جهانی از این کلمه استفاده کردند.

تا پایان سال ۱۹۷۹ میلادی، پانزده مکان مختلف به آرپانت متصل شده بودند که نشانه بسیار خوبی برای رشد این تکنولوژی بود.

در سال ۱۹۸۳ اولین شبکه برپایه بسته پروتکل اینترنت (TCP/IP) با جایگزین شدن پروتکل‌های قدیمی NCP آرپا، شروع به کار کرد.

در سال ۱۹۹۱ اینترنت دوباره تغییر پیدا کرد. در آن سال یک برنامه نویس سوئدی به نام تیم برنرز لی، وب جهان‌گستر (www) را در سال ۱۹۸۹ اختراع کرد و سرن، سازمان اروپایی پژوهش درباره ذرات این پروژه را به اطلاع همگان رساند.

اینترنتی که تنها فایل‌ها را از یک مکان به مکان دیگر جابه‌جا نمی‌کرد، بلکه تمام محلی از اطلاعات است که هر کسی که از اینترنت استفاده می‌کند، می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. اینترنتی که ما امروز از آن استفاده می‌کنیم را برنرز لی به‌وجود آورده است.

از آن زمان تاکنون اینترنت از بسیاری لحاظ تغییر پیدا کرده است. اینترنت هم اکنون دارای قرارداد‌های گوناگونی در مورد پروتکل‌های ارتباطی و شامل اطلاعات فنی آن‌ها است که به وسیله آن‌ها نوع تبادل اطلاعات در سطح شبکه اینترنت تعیین می‌شود.

جالب است بدانید که حروف L و O اولین حروفی بودند که از طریق اینترنت، بین دو کامپیوتر منتقل شدند.

کلمه اینترنت Internet در حقیقت از دو کلمه بین المللی International و شبکه Network گرفته شده است و به معنای یک شبکه جهانی شناخته می‌شود و در اصطلاح به آن نت Net هم می‌گویند و مهمترین خدمات این شبکه، سرویس وب است که مخفف World Wide Web می‌باشد.

در واقع امروزه اینترنت به بخش مهمی از زندگی، کار، تفریح، سرگرمی و روابط ما تبدیل شده است و به هیچ وجه نمی‌توان اثرات این پدیده شگفت‌انگیز را نادیده گرفت یا منکر شد.

بیشتر ما از طریق انواع مودم و شبکه‌های ارتباطی مختلف به این دنیای بزرگ نزدیک شده‌ایم و شاید زندگی بدون اینترنت برای بسیاری از ما دشوار باشد.

به همین جهت از ۱۴ سال پیش، روز ۲۹ اکتبر در تقویم جهانی به عنوان روز جهانی اینترنت (World internet day یا به اختصار Internet Day) ثبت شده است.

از ۲۹ اکتبر ۲۰۰۵، سالگرد اولین انتقال اینترنتی، روز اینترنت نام گذاری شده است. در واقع این روز فرصتی است برای جشن گرفتن برای افرادی که در ساختن اینترنت سهیم بوده اند و به کلی مسیر زندگی ما را برای همیشه تغییر داده اند.

در این روز، مراسم و نشست‌های گوناگونی در کشور‌های مختلف برگزار می‌شود و جنبه‌های متنوع اینترنت مورد بحث و بررسی کارشناسان و علاقمندان قرار می‌گیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: