April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
بندر کاسپین به دو پست اسکله دیگر مجهز می شود
کد خبر: ۴۰۴۰۲۹
۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
با جذب سرمایه گذار روسی، در مجتمع بندری کاسپین دو پست اسکله دیگر احداث می شود.

تجهیز مجتمع بندری کاسپین به دو پست اسکله دیگر

برای تحقق اقتصاد موفق و کارآمد، گزینه‌های متعددی باید در کنار هم قرار گیرند که مهمترین آنها، سرمایه است. چنانچه سرمایه وود نداشته باشد یا مقدار آن کافی نباشد، اگر تمامی گزینه‌ها در کنار هم قرار گیرند، حرکت اقتصادی شکل نمی‌گیرد. کشور ما با چالش‌های بسیاری رو به رو است که ناشی از تحریم‌ها و تهدید‌های سالیان گذشته بوده روندی که همچنان ادامه دارد. این تحریم‌ها باعث شده تا نتوانیم روابط اقتصادی داخلی و خارجی را بدرستی تنظیم کنیم.

فرار سرمایه گذاران

بررسی روند ایجاد محدودیت بدلیل تحریم‌ها، نشان می‌دهد که تا چه اندازه با مشکل رو به رو هستیم. پس از امضای برجام در دولت روحانی، شاهد بودیم که شرکت‌های بزرگ اقتصادی برای عقد قرارداد و همکاری به کشورمان آمدند که رونق اقتصادی خوبی را رقم زد، اما با روی کار آمدن ترامپ و اعمال شدید تحریم ها، بار دیگر شاهد فرار سرمایه گذاران و شرکت‌های اقتصادی از کشورمان بودیم که تاثیر آن‌ها بر روی وضعیت اقتصادی بشدت قابل مشاهده بوده است.

درک اهمیت سرمایه

بحران‌های اقتصادی نشان داد که تامین سرمایه، خواه داخلی یا خارجی تا چه اندازه اهمیت دارد. به همین دلیل تمامی بخش‌های اقتصادی که خود را مکلف به انجام وظایف تعیین شده می‌دانند، با درک درست از وظیفه شناسی، بدنبال جذب سرمایه و سرمایه گذار هستند.

 

بیشتر بخوانید:

جذابیت‌های منطقه آزاد انزلی برای سرمایه گذاران



تفاوت سرمایه گذار

سرمایه گذاری با استفاده از دو ظرفیت سرمایه گذار داخلی و خارجی صورت می‌گیرد؛ که هر کدام از این موارد اهمیت خاص خودش را دارد. اگر بتوانیم سرمایه گذار داخلی را به مشارکت در طرح‌های اقتصادی مثبت قانع کنیم، اقتصاد از بحران سرمایه گذاری در زمینه‌های واسطه گری، دلالی، سفته بازی و... رهایی می‌یابد. امروزه سرمایه‌های سرگردان در زمینه‌های دلار، خودرو، مسکن، سکه و بسیاری بخش‌های دیگر به جریان می‌افتد که با بحران آفرینی برای اقتصاد کشور، به جیب عده اندکی سود‌های کلان می‌رساند. از سوی دیگر سرمایه گذاری خارجی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا از یک سو سرمایه گذار داخلی به اندازه‌ای توان ندارد که برای طرح‌های بزرگ سرمایه گذاری کند و از سوی دیگر جذب سرمایه گذار خارجی می‌تواند زمینه برای معاملات خارجی را فراهم کند.

فرصت جذب سرمایه در نمایشگاه

نمایشگاه‌ها از ارزش و اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، به همین دلیل است که تمامی فعالان اقتصادی از فرصت نمایشگاه‌ها به بهترین نحو ممکن بهره می‌گیرند. یکی از نمایشگاه‌های تاثیرگذار، نمایشگاه اینوست شو مسکو بود که منطقه آزاد انزلی در این نمایشگاه حضور موثری داشت و با بهره برداری حداکثری از فرصت حضور در نمایشگاه اینوست شو مسکو، رایزنی‌های قابل توجهی صورت گرفت. بدنبال این نمایشگاه، مذاکرات بسیاری در زمینه جذب یکی از شرکت‌های روس جهت مشارکت در عملیات احداث اسکله در مجتمع بندری کاسپین صورت گرفت که پس از انتشار کیمیا بعنوان ۱۰۰ بسته فرصت سرمایه گذاری، منجر به توافق در خصوص ساخت دو پست اسکله شد.

ساخت اسکله با شریک روسی

پس از رایزنی در نمایشگاه و پیگیری‌های پس از آن، مذاکرات نهایی میان اکبر نیازی عضو هیات مدیره و سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی که با همراهی میثم محمدی نژاد سرپرست معاونت بندری و وحید طالب پور معاون اقتصادی صورت گرفت؛ با فارا حسین اف مدیرعامل شرکت "گلدن اینوستمنت" روسیه به قبول همکاری در فرآیند ساخت، تجهیز و بهره برداری از دو پست اسکله در مجتمع بندری کاسپین منتهی شد.

فعال شدن ترانزیت

برای آنکه به اهمیت این قرارداد پی ببریم، کافی است از شرایط آن با خبر شویم تا بدانیم چه سرمایه گذاری تاثیرگذاری صورت می‌گیرد. روند این سرمایه گذاری نشان می‌دهد که بهره برداری و انتقال از دو پست اسکله و پسکرانه آن‌ها مشتمل بر انبارها، سیلوها، ترمینال کانتینری و انبار روباز در مجتمع بندری کاسپین به صورت BOT در چارچوب طرح جامع منطقه آزاد انزلی توسط شرکت روس با ارزش حدود ۳۵ میلیون دلار و با همکاری شریک ایرانی خود، شرکت محور طلایی صورت خواهد گرفت.

سرعت در دستور کار

بی شک بحران سومدیریت و تاخیر بزرگترین بلای طرح‌های اقتصادی است که در قرار داد اسکله‌های انزلی با تعیین زمانبندی، این معضل مدیریت شده است. طبق توافق حاصله طرف روس متعهد شده ظرف دو ماه طرح توجیهی و نقشه‌های اجرایی کل طرح مورد توافق را به سازمان منطقه آزاد انزلی ارائه دهد تا مقدمات عقد قرارداد و آغاز عملیات اجرایی این طرح سرمایه گذاری انجام شود.

ظرفیت‌های موجود

در شرایط کنونی مجتمع بندری کاسپین چهار پست اسکله کارگو و دلفین است و دو پست اسکله نیز آماده افتتاح و بهره‌برداری است که از این تعداد چهار پست توسط بخش خصوصی احداث شده و در حال بهره برداری است و اسکله تکمیل شده ششم، "رو رو" است که عملیات ساخت آن به اتمام رسیده و آماده اتصال به خط ریل سراسری در حال تکمیل از سوی وزارت راه و شهرسازی ایران است که مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: