April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

تاثیر قوانین حکومتی بر قیمت ارز دیجیتال

قوانین ارز دیجیتال مفهومی کاملا جدید است، که حتی نسبت به خود ارز دیجیتال هم نو محسوب می‌شود. روزگاری کمتر کسی فکر می‌کرد که ارز دیجیتال، بتواند به چنین موفقیتی دست پیدا کند و بازاری سنگین و حرفه‌ای به ‌راه بیندازد.

به ‌هر ترتیب، این اتفاق رخ داد و زودتر از آن چیزی که فکرش را می‌کردیم، ارز دیجیتال به زندگی روزمره مردم وارد شد؛ به‌صورتی که امروز فروشگاه‌های زیادی هستند که با امکان پرداخت با کریپتو را دارند.

در چنین شرایطی اگر برای استفاده از رمزارز‌ها، قوانین مشخصی تصویب نشود و این فعالیت در چارچوب رسمی قرار نگیرد، به‌زودی جامعه‌ای قانون‌گریز و مجرم خواهیم داشت، که دیگر از پول سنتی استفاده نمی‌کنند.

در ادامه همراه ما باشید تا از تاثیر قوانین بر روی قیمت، و به‌طور خاص بازار ارز دیجیتال صحبت کنیم.

قانون‌گذاری بر روی ارز دیجیتال از چه زمانی باب شد؟

وقتی که برای اولین‌بار، مفاهیمی مانند پول مجازی و استفاده از بلاکچین به جهان معرفی شد، افراد زیادی نسبت به اجرای آن ابزار نگرانی کردند.

نگرانی آن‌ها بی‌مورد نبود. آن‌ها نمی‌دانستند که سرنوشت پولی، که هیچ نهاد رسمی خاصی آن را اداره نمی‌کند، چه خواهد شد. بسیاری نگران بودند که از این پول، برای مقاصد مجرمانه استفاده شود و کار‌های غیرقانونی رونق بگیرد.

چند سال پس از معرفی بیت کوین تمامی این نگرانی‌ها تبدیل به واقعیت شد. تقریبا از همان سال‌ها، جرقه قانون‌گذاری در دولت‌ها و حکومت‌های مختلف برای ارز دیجیتال زده شد. آن‌ها قصد داشتند تا به کمک قوانین، تمرکزی نصفه‌ونیمه در این سیستم غیرمتمرکز ایجاد کنند.

چرا در دنیای رمزارزها به قوانین نیاز داریم؟

تمام حرف کریپتو این است که پول نباید در کنترل نهاد متمرکزی باشد. بلاکچین و سایر تکنولوژی‌ها همگی در راستای رسیدن به این هدف، در اختیار ارز‌های مختلف قرار دارند.

حتی برای اولین‌بار فکر ساخت ارز دیجیتالی مانند بیت کوین، براساس همین تفکر به ذهن ساتوشی ناکاموتو خطور کرد. اما از طرفی هم نمی‌توان ارز‌های دیجیتال را در دنیای جدید بدون قانون رها کرد.

امروز دیگر بیت کوین، آن ارز بی‌ارزشی نیست که کسی صد‌هاهزار واحد از آن را با پیتزا معاوضه کند. در حال حاضر صد‌ها رمزارز مختلف در بازار حضور دارند و هر کدام هم مسیر خود را دنبال می‌کنند. بنابراین ما برای جلوگیری از هرج‌ومرج، به قانون‌گذاری برای آن‌ها نیاز داریم.

قوانین ارز دیجیتال چگونه بر روی بازار تاثیر می‌گذارند؟

بازار ارز دیجیتال، یک بازار باسابقه و قدیمی مثل بورس نیست و هنوز با ارفاق 2 دهه از عمر آن می‌گذرد. مسلما چنین بازار جوانی، فراز و نشیب‌های زیادی را باید طی کند تا بتواند در نهایت، به یک ثبات منطقی برسد.

قوانین بر روی این بازار نوپا تاثیری عمیق و جدی خواهد گذاشت، و می‌توانند سرنوشت آتی بازار را برای مدتی طولانی مشخص کنند.

دارایی‌ای‌ که توسط هیچ نهادی کنترل نمی‌شود، و تولید و نابودی آن نیز به‌ دست مرکز خاصی نیست، از طریق قانون هم می‌تواند توسعه داده شود و هم می‌تواند به‌طور کامل از بین برود.

چرا قوانین بر روی قیمت رمزارز‌ها تاثیر می‌گذارند؟

قوانین ارز دیجیتال به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، بر قیمت بازار تاثیر می‌گذارند. عوامل زیادی هستند که قیمت ارز دیجیتال را در این بازار، دست‌خوش تغییر قرار می‌‌دهند.

قوانین نیز می‌توانند به‌تنهایی بر روی هر یک از این عوامل تاثیر بگذارند. فرض کنید ارزی که قیمت آن به عرضه و تقاضا وابسته است، دیگر نتواند به‌خاطر یک قانون خاص، همانند گذشته عرضه داشته باشد؛ درحالی که بلاکچین به او اجازه عرضه می‌دهد، اما دولت‌‌ها نه.

وقتی تقاضا برای ارزی وجود دارد و درعین‌حال عرضه آن نیز غیرقانونی است، مسلماً قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد. گاهی حتی نه خود قانون، بلکه اخبار تصویب یا رد آن، بر قیمت بازار تاثیر می‌گذارد.

کدام کشور بیشترین نقش را برای قانون‌گذاری ایفا می‌کند؟

بر اساس آمار و اطلاعات، ایالات متحده بیشترین نقش را ایفا می‌کند. اگر نام ساتوشی ناکاموتو را نامی مستعار فرض کنیم و پازل‌های هویتی او را کنار یکدیگر بگذاریم، متوجه می‌شویم که احتمالا او فردی آمریکایی است.

در این سناریو، ایالات متحده کشوری است که برای اولین‌بار مفهوم ارز دیجیتال و بازار، از آن‌جا شروع و متولد شده است. بنابراین منطقی است که خود این کشور نیز، بیشترین قوانین را برای بازار تصویب کند. البته دیگر اقتصاد‌های بزرگ دنیا، مانند چین و قاره اروپا نیز تصمیماتی در این زمینه گرفته‌اند؛ اما تاثیر هیچ‌کدام از آن‌ها به‌اندازه ایالات متحده نیست.

کدام کشور بیشترین نقش را برای قانون‌گذاری ارز دیجیتال را ایفا می‌کند؟

وضعیت فعلی قانون‌گذاری ارز‌های دیجیتال به چه صورت است؟

وضعیت امروز قوانین ارز دیجیتال بسیار پیچیده و عجیب است. از سویی رمز‌ارزها شبکه‌ای کاملا غیرمترکز هستند و نباید تابع هیچ نهاد مرکزی خاصی باشند؛ و از سویی دیگر، کشور‌ها تصمیمات مختلفی می‌گیرند تا بتوانند به هر طریقی، آن‌ها را متمرکز کنند.

در گذشته، تنها قوانینی که برای آنها وضع می‌شد، این بود که کشور X استفاده از ارز دیجیتال را در کشورش مجاز کرده یا خیر؛ اما امروزه بحث قوانین آن‌ها در چهارچوب جدی‌تر و گسترده‌تری دنبال می‌شود.

روابط رمزارز‌ها و قوانین ارز دیجیتال در آینده چگونه خواهد بود؟

این‌که به‌طور دقیق، قوانین ارز دیجیتال در آینده چگونه است را هیچ‌کس نمی‌داند، اما می‌توان حدس‌هایی درباره آن زد. احتمالا در آینده مصرف‌کنندگان رمزارز بیشتر خواهند شد، و ارز‌های جدید زیادی به‌وجود خواهند آمد.

ممکن است ارز‌های جدید نسبت به قوانین منعطف‌تر باشند، و تا حدی از عدم تمرکز فاصله بگیرند. همچنین احتمال می‌دهیم که در آینده، نهاد‌های خاصی به‌وجود بیایند که مستقیما بر روی مدیریت چنین ارز‌هایی کار کنند.

ارز‌های دیجیتال سنتی به‌دلیل ماهیت غیرمتمرکزشان کار را برای آن‌ها سخت خواهند کرد. این احتمال هم وجود دارد که رمز‌ارز‌ها، همچنان ذات مهار‌نشدنی خود را حفظ کنند و به قوانین اهمیتی ندهند.

جمع‌بندی

قوانین ارز دیجیتال پدیده‌ای است، که در سال‌های اخیر بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گرفته و کشور‌های مختلف، درحال برنامه‌ریزی برای آن هستند.

کشور‌هایی که استفاده از ارز دیجیتال را به‌طور ‌کامل ممنوع اعلام کرده بودند، با رشد بازار ترجیح دادند که از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کنند. آن‌ها تمایل دارند که به جای حذف کامل، به ‌سراغ قانون‌گذاری برای رمزارز‌ها بروند تا بتوانند از طریق این حربه، همچنان نفود خود را بر بازار حفظ نمایند.

مشخص نیست که در آینده تکلیف قوانین و رمزارزها چه خواهد شد، اما چیزی که امروز می‌دانیم تاثیر مستقیم قانون،‌ بر روی قیمت و روند کلی بازار است. سپاس‌گزاریم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: