April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۳۰۹
۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
0
یکی از الزامات توسعه گردشگری در کشور حذف روادید برای جذب گردشگران خارجی است تا رفت و آمدشان به ایران تسهیل شود.
حذف روادید؛ شاه‌کلید توسعه گردشگری در کشور

ایران یکی از کهن‌ترین کشور‌های دنیاست که بیش از ۲۵۰۰ سال است که دولت مرکزی دارد.

از زمان هخامنشیان تا به امروز که تاریخ ایران به دو دوره قبل و بعد از اسلام تقسیم می‌شود آثار تاریخی زیادی از دوره‌های مختلف در کشور برجای مانده است.

آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری ایران می‌تواند کشور را از وابستگی به اقتصاد تک‌محصولی نفت نجات دهد، اما مغفول ماندن حوزه گردشگری علاوه بر خسارات جبران‌ناپذیر به ابنیه تاریخی باعث عقب‌افتادگی اقتصادی شده است که پول نفت هم نمی‌تواند آن را جبران کند.

کشور‌های عربی همسایه ایران که جغرافیای بسیار گرم و خشکی دارند برای فاصله گرفتن از درآمد‌های نفتی به سراغ توسعه گردشگری و جذب گردشگران خارجی رفته‌اند تا از این طریق بتوانند در اقتصاد حرفی برای گفتن داشته باشند و دیگر کشور‌ها، آن‌ها را به چشم فروشنده نفت خام نگاه نکنند.

امر گردشگری چند سالی است که در کشور ما هم مورد توجه قرار گرفته و با تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت گام‌های مهمی برای توسعه گردشگری برداشته شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه هفتم با تصویب مواد مربوط به حوزه گردشگری تکالیف و وظایف دستگاه‌ها برای رونق گردشگری را مشخص کردند.

نمایندگان مجلس در فصل هفدهم برنامه هفتم با تصویب جدول شماره ۱۸ در ماده ۸۲ اهداف ترسیمی برای حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی را براساس افق پنج‌ساله اجرای برنامه هفتم مشخص کردند.

برنامه هفتم

بهارستان‌نشینان همچنین با بند الف ماده ۸۳ لایحه مذکور با ۱۷۴ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس ماده ۸۳ لایحه برنامه هفتم به‌منظور توسعه گردشگری داخلی و افزایش جذب گردشگران خارجی و همچنین حفظ میراث فرهنگی کشور و همچنین توسعه و ترویج صنایع دستی، اقدامات زیر انجام می‌شود:
الف-
۱- تمامی تأسیسات و فعالیت‌های گردشگری و حوزه صنایع دستی از هر نظر دارای معافیت‌های مالیاتی قبلی و قوانین و مقررات بخش صنعت خود بوده و از شمول قوانین نظام صنفی مستثنی هستند. به منظور یکسان سازی، یکپارچگی و انسجام بخشی تشکل‌های حرفه‌ای صنعت گردشگری و صنایع دستی، آیین نامه اجرائی این بند مشتمل بر نحوه تشکیل، اداره، فعالیت و آموزش و توانمندسازی اعضای تشکل‌های مذکور و امور غیر حاکمیتی قابل واگذاری به آن ها، توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

۲- یارانه و تسهیلات مالی در چهارچوب بودجه سنواتی و معافیت‌های مالیاتی و عوارضی به تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی در چهارچوب قوانین مربوطه با رعایت ماده ۲۷ قانون برنامه هفتم توسعه اختصاص می‌یابد.

۳- زیرساخت‌های مورد نیاز مناطق گردشگری از قبیل راه، خدمات رفاهی و اقامتی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در سرمایه گذاری، واگذاری تسهیلات ارزان قیمت و سایر اقدامات حمایتی در قالب بودجه سنواتی ایجاد می‌شود.

۴- اشخاص حقوقی فعال در حوزه گردشگری و صنایع دستی نسبت به اخذ مجوز لازم از طریق پنجره واحدی که مجلس در برنامه هفتم توسعه تعریف کرده است، اقدام نمایند.

۵- فرش دستبافت و صنایع وابسته به آن نیز مشمول حکم این بند است و انجام امور مربوط به آن کماکان بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد.

لزوم بازنگری در سیاست‌ها و برنامه‌ها

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی، نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی درباره ظرفیت گردشگری در کشور به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: گردشگری یک ظرفیت بزرگ برای معرفی فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی ما است و فرصت گردشگری هنوز به درستی درک نشده است و یک برنامه‌ریزی متناسب با فضای امروز دنیا نشده است.

مجید نصیرایی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه معرفی دقیق و عالمانه‌ای از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در کشور نشده است، اظهار کرد: یک بخش از این امر را باید در رویکردها، سیاست‌ها و برنامه‌های خودمان در داخل بازنگری کرد و بخش دیگر این است که متاسفانه رسانه‌هایی که در عرصه بین‌المللی هستند وابسته به قدرت‌های شیطانی هستند و همواره به‌دنبال این بودند که یک تصویر غلطی را از جمهوری اسلامی ایران معرفی کنند لذا یک بخش از فضایی که در عرصه بین‌الملل علیه کشورمان شکل گرفته ناشی از این دورغ‌پردازی‌ها است، اما این امر نافی برنامه‌ها و رویکردهایمان نیست.

وی با بیان اینکه یکی از فرصت‌های گردشگری، برداشتن روادید است، تصریح کرد: برداشتن روادید در بین کشور‌های همسو و همراه در منطقه و سایر کشور‌های اسلامی همچنین کشور‌هایی که با ما مراودات مختلف اقتصادی و اجتماعی دارند کمک بزرگی می‌کند تا در حوزه گردشگری تحول ایجاد کنیم و در عین حال رفت و آمد‌ها را تسهیل کنیم بنابراین باید از این ظرفیت بزرگ برای توسعه اقتصادی کشور با معرفی فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی استفاده کنیم. 

توسعه گردشگری با حوزه تمدنی ایران

احمد راستینه هفشجانی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: جمهوری اسلامی ایران یک حوزه تمدنی دارد که کشور‌های زیادی را شامل می‌شود و ما با حوزه تمدنی خود می‌توانیم روابطمان را توسعه دهیم.

احمد راستینه

نماینده مردم شهرکرد، بن وسامان اظهار کرد: آن چیزی که امروز خیلی مهم است این است که رفت و آمد‌ها تسهیل شود و بستر‌های گردشگری فراهم شود و ظرفیت‌ها برای ورود و خروج گردشگران بیش از پیش فراهم شود.

وی افزود: حذف روادید یکی از برنامه‌هایی است دولت باید در دستورکار خود قرار دهد.

راستینه بیان کرد: حوزه تمدنی ایران ظرفیت خوبی برای کشور می‌تواند ایجاد کند و حذف روادید هم می‌تواند به توسعه گردشگری در کشور کمک کند البته مولفه مهم در کنار حذف روادید حضور شرکت‌های معتبر گردشگری با تورلیدر‌های آموزش دیده و توانمند برای معرفی ظرفیت‌های ایران است که گردشگران براساس یک شناخت دقیق بتوانند از فرصت‌های گردشگری در ایران بهره‌مند شوند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: در برنامه هفتم احکام خوبی در حوزه گردشگری دیده شده به گونه‌ای که دولت را مکلف کردیم که با رشد سالانه ۲۵ درصدی تا پایان برنامه به دو برابر ورود گردشگر به کشور اقدام کند همچنین ظرفیت‌های تسهیل ورود گردشگران به کشور را در احکام مختلف گردشگری در برنامه هفتم دیدیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: