با دانش و تجربیات ارزشمند متخصصان داخلی انجام شد
کد خبر: ۴۰۴۳۴۶
۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
0
عملیات نوسازی (اورهال) کوره شماره 2 واحد دولومیت‌سازی فولاد مبارکه با هدف بازرسی، ترمیم و تعویض پوشش نسوز کوره و همچنین اجرای پروژه‌های تعمیرات برقی و مکانیکی موردنیاز در بازه زمانی ابتدای مرداد تا نیمه اول مهرماه سال 1402 زودتر از برنامه زمان‌بندی‌شده، با موفقیت و بدون هرگونه حادثه اجرا شد.

نوسازی كوره شماره 2 واحد دولومیت‌سازی فولاد مباركه

به گزارش خبرنگار فولاد، در پی انجام عملیات نوسازی (اورهال) کوره شماره 2 واحد دولومیت‌سازی فولاد مبارکه، جمعی از مدیران، رؤسا و کارشناسان این حوزه به تشریح دلایل و دستاوردهای این عملیات پرداختند که در ادامه مطب می‌خوانید:

خشایار پاسیار، رئیس واحد آهک و دولومیت فولاد مبارکه: اهمیت عملیات نوسازی به‌واسطه پیچیدگی تکنولوژی این کوره‌ها و تنوع پوشش نسوز

کارخانه دولومیت‌سازی شرکت فولاد مبارکه از سال 1385 تا کنون در زمینه تولید و تأمین دولومیت کلسینه موردنیاز شرکت فولاد مبارکه در حال فعالیت است. این کارخانه براساس تکنولوژی شرکت Maerz سوئیس و در قالب یک قرارداد BOT پانزده‌ساله با مشارکت شرکت فولادافزا سپاهان به‌عنوان پیمانکار طرح، احداث شد و به بهره‌برداری رسید و از سال 1400 نیز ادامه راهبری و بهره‌برداری از این واحد براساس مناقصه برگزارشده به شرکت فولادافزا سپاهان واگذار شد.

ضمن قدردانی از مشارکت تمامی واحدهای همراه در این پروژه، باید اذعان داشته باشیم این نوسازی به‌واسطه پیچیدگی این کوره‌ها به دلیل نوع تکنولوژی و تنوع پوشش نسوز مورد استفاده از اهمیت خاصی برخوردار است.

سازماندهی این برنامه اورهال با تشکیل یک تیم اجرایی متشکل از همکاران مرکز نسوز، کارشناسان و نیروهای فنی و اجرایی شرکت فولادافزا و واحدهای تعمیرات مرکزی و تعمیرات ناحیه، تحت نظارت واحد آهک و دولومیت انجام و با برگزاری جلسات متعدد پیش از آغاز اورهال، تمهیدات لازم برای اجرای دقیق و مؤثر این برنامه پیش‌بینی گردید که در نتیجه آن خوشبختانه اورهال با موفقیت کامل و با فعالیت 24 ساعته تیم‌های درگیر در قالب اکیپ‌های جداگانه، زودتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده و بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای اجرا گردید.

محمد فتحی، مدیرعامل شرکت فولادافزا سپاهان: پیش‌بینی‌های لازم در تأمین آجرهای نسوز کوره

تلاش‌های تمامی واحدهای درگیر و حمایت و پشتیبانی مؤثر ناحیه آهن‌سازی و به‌ویژه واحد آهک و دولومیت در اجرای این اورهال اقدامی مهم در جهت پایداری و استمرار تأمین دولومیت کلسینه موردنیاز ناحیه فولادسازی بوده است.

یکی از عوامل موفقیت این اورهال پیش‌بینی‌های قبلی شرکت فولادافزا در تأمین آجرهای نسوز کوره‌های موجود است. با توجه به اینکه در حال حاضر امکان تولید برخی از این آجرها در داخل کشور وجود ندارد و تأمین آن‌ها از منابع خارجی نیز به‌دلیل شرایط تحریمی موجود با مشکلات و موانع فراوان روبه‌روست، این موجودی توانست نسوز موردنیاز اورهال را بدون هیچ‌گونه تأخیری تأمین کند.

علی‌رغم اینکه به‌واسطه اجرای این اورهال، نیمی از ظرفیت تولید کارخانه دولومیت از مدار خارج گردید، با کنترل توقفات کوره شماره 1 و بهره‌برداری بهینه از آن و همچنین تأمین به‌موقع کسری تولید از منابع بیرونی، به‌طور متوسط روزانه 1012 تن دولومیت کلسینه به مخازن ارسال گردید و هیچ‌گونه اختلالی در روند تأمین این محصول و فعالیت واحد فولادسازی در دوره ثبت رکورد تولید این ناحیه ایجاد نشد. امیدواریم با انجام این عملیات نوسازی شرایط لازم برای تأمین بی‌وقفه دولومیت کلسینه موردنیاز شرکت فولاد مبارکه در آینده فراهم شده باشد.

بهروز نصری، مدیر تولید شرکت فولاد افزا سپاهان: تجارب فنی موجود در شرکت فولادافزا در کنار دانش و تجربیات ارزشمند متخصصان مرکز نسوز فولاد مبارکه

به واسطه بهره‌برداری اصولی از کوره‌های موجود، عمر مفید پوشش نسوز افزایش یافته و مدت کارکرد آن بیش از مدت پیش‌بینی‌شده سازنده بوده است. تعویض آجرهای طاق کوره برای اولین بار و بعد از 17 سال، دستاوردی مهم از نقطه نظر فنی و بهره‌برداری است.

یکی از دلایل تسریع اجرای اورهال، برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و فعالیت هماهنگ

تیم‌های کاری با رعایت دقیق مقررات و دستورالعمل‌های ایمنی بود. تجارب فنی موجود در شرکت فولادافزا در کنار دانش و تجربیات ارزشمند متخصصان مرکز نسوز فولاد مبارکه و همچنین ارتباط مستمر با بخش‌های فنی شرکت سازنده کوره‌ها از عوامل اجرای کیفی این برنامه اورهال بوده است.

امیرپارسا جعفری، مدیر نگهداری و تعمیرات فولادافزا: اورهال، فرصتی مناسب برای بهینه‌سازی و تعمیرات تجهیزات برقی و مکانیکی کوره و بخش‌های جانبی

اجرای این اورهال فرصتی مناسب برای بهینه‌سازی و تعمیرات تجهیزات برقی و مکانیکی کوره و بخش‌های جانبی آن بود. تلاش و پیگیری قابل‌تقدیر همکاران بخش‌های برق و مکانیک فولادافزا و همچنین مشارکت مؤثر عوامل فنی واحد آهک، تعمیرات مرکزی و تعمیرات ناحیه، جوشکاری و ترمیم لنس‌ها، تعویض ورق‌های H2، تعویض ورق‌های میز تخلیه کوره، تعمیرات ریل اسکیپ، تعمیرات دمنده‌ها، سرویس ایستگاه گاز کوره و تابلوهای برق و سیستم PLC که دسترسی به آن تنها در هنگام اورهال امکان‌پذیر بود از مهم‌ترین فعالیت‌های فنی و تعمیراتی صورت‌گرفته در این اورهال به شمار می‌روند.

این فعالیت در قالب بالغ‌بر 6 هزار نفرساعت فعالیت مستقیم نیروهای فنی فولادافزا و نزدیک به 4 هزار نفرساعت فعالیت سایر عوامل فنی همکار از جمله کارشناسان و تکنسین‌های تعمیرات مرکزی و تعمیرات آهن‌سازی انجام شد. امیدواریم با توجه به نظارت دقیق بر انجام کیفی فعالیت‌های تعمیراتی، عملکرد کوره برای مدت زمان قابل‌توجهی به صورت بهینه و بدون نیاز به توقفات عمده تداوم یابد.

محسن زمانی، رییس تعمیرات نسوز سایر نواحی: صرف بیش از ۲۵ هزار نفرساعت در عملیات تعمیرات

تعمیرات ساختار نسوز کوره دو واحد دولومیت پس از گذشت ۷ سال تولید مستمر متوقف و از ۱۱ مرداد تا ۲ مهرماه سال جاری با صرف بیش از ۲۵ هزار نفرساعت و ۳۰۰ تن مواد نسوز عایق و دنس برای اولین بار با محوریت مرکز تعمیرات نسوز و اجرای نسوز سایر نواحی و شرکت پیمانکار توحید صنعت اسپادان با توجه به شرایط محیطی و نبود فضای کافی و تداخل کاری تیم‌های مختلف اجرایی در کمترین زمان به‌صورت کاملاً ایمن و با کیفیت بالا انجام شد.

اهم فعالیت‌های انجام‌شده در این شات دان عبارت‌اند از: ۱-تخریب و بازسازی ساختار نسوز شفت ۱ و ۲ (از بالای کوره اطراف لنس‌ها تا روی طاق‌های ستون شفت ۱ و ۲)؛ ۲-تخلیه و انتقال کلیه ضایعات نسوز کوره به سایت تفکیک ضایعات؛ ۳-قالب‌بندی و جرم‌ریزی روی آجرهای طاق؛ ۴-آجرچینی آجر عایق در دو لایه و نصب سوپربورد دیواره دالانی شفت‌ها؛ ۵-قالب‌بندی و جرم‌ریزی لایه‌های اول، دوم و سوم اطراف لوله‌های پوکینگ‌ها؛ ۶-گانینگ سقف شفت‌ها؛ ۷-آجرچینی مابین لنس‌های شفت‌ها؛ ۸-نصب بلانکت و کاوول شیب بالای کوره در شفت‌ها.

رضا جهانشاهی، رئیس گروه فنی نسوز: طراحی و تولید مواد نسوز وارداتی در دست اقدام

مرکز تعمیرات نسوز فولاد مبارکه وظیفه تأمین و اجرای نسوز در کلیه نواحی فولاد مبارکه را بر عهده دارد. بخش عمده‌ای از متریال مصرفی در این کوره با استفاده از مواد نسوز داخلی و بومی‌سازی‌شده انجام شد. گفتنی است آن قسمت از مواد نسوز که از منابع خارجی در این کوره مصرف شده است در حال حاضر توسط سازندگان داخلی طراحی و در حال تولید است که ان‌شاءالله در تعمیرات بعدی (کوره یک) صددرصد از نسوزهای داخلی استفاده خواهد شد. با توجه به حساسیت بالای نسوزکاری در کوره‌های شافت Maerz تعمیرات نسوز در سایه استفاده از توان و ظرفیت نسوزکاران ماهر، نظارت، کنترل و بازرسی دقیق اجرایی و کنترل کیفیت مواد نسوز مصرفی انجام شده است.

در پایان از زحمات کلیه همکاران در واحد تولید و تعمیرات آهک و دولومیت، مدیریت ناحیه آهن‌سازی، شرکت فولادافزا به‌عنوان پیمانکار تولید در ناحیه آهن‌سازی، همکاران مرکز تعمیرات نسوز، نظارت و اجرای نسوز شرکت توحید صنعت اسپادان، تعمیرات مرکزی، ایمنی و فنی مرکز و واحدها، خرید مواد مصرفی، خدمات عمومی و حفاظت فیزیکی و سایر عزیزانی که در این راستا مساعدت نمودند، قدردانی می‌نماییم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: