کد خبر: ۴۰۴۴۳۰
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو بر تعریف پروژه‌های جدید به منظور توسعه فعالیت های معدن سرب و روی انگوران تاکید و سهم این معدن در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در منطقه را مطلوب توصیف کرد.

توسعه فعالیت‌های معدن سرب و روی انگوران با تعریف پروژه‌های جدید/ عملکرد مطلوب انگوران در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی

برآورد ذخایر کانسار‌ها به خصوص در معادن در حال بهره برداری یکی از مهم‌ترین پارامتر‌های لازم برای طراحی و برنامه ریزی تولید معدن است و لازم است با تکمیل اکتشافات به دفعات بازنگری و به روز شود. با توجه به حساس بودن این مرحله از کار‌های اکتشافی، تاکنون روش‌های زیادی جهت سرعت بخشیدن و افزایش دقت برآورد ذخیره کانسار‌ها توسعه یافته است. نرم افزار دیتاماین از جمله نرم افزار‌های موجود در این زمینه می‌باشد که در حال حاضر در زمره پرکاربردترین نرم افزار‌های برآورد ذخیره به خصوص در ایران به شمار می‌رود.

فلز روی پس از مس و آلومینیوم از مهمترین و پرمصرف‌ترین فلزات غیرآهنی است و به خاطر خواص مطلوب آن در صنایع متعدد مورداستفاده قرار می‌گیرد. کاربرد روی، بیشتر گالوانیزه و آلیاژ‌های مختلف است. به طوری که می‌توان گفت ۴۸ درصد روی تولیدی درجهان در صنعت گالوانیزاسیون، ۱۸ درصد در تولید برنج، ۱۵ درصد در تولید آلیاژ‌های دیگر، ۸ درصد در تولید موادشیمیایی، ۷ درصد در تولید محصولات نیم ساخته و ۴ درصد در سایر زمینه‌ها به مصرف می‌رسد. اما ازنظر مصرف نهایی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۴۸ درصد روی تولیدی در صنایع ساختمانی، ۱۰ درصد در تولید ماشین آلات و تجهیزات فنی، ۱۰ درصد در تولید مصنوعات خانگی، ۲۳ درصد در صنایع اتومبیل سازی و حمل ونقل و ۹ درصد در صنایع زیربنایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین بررسی‌ها نشان داده است که سالیانه حدود ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی (PDG) کشور‌ها ازطریق خوردگی در فولاد و آهن آلات ازبین می‌رود درحالی که با گالوانیزاسیون می‌توان این خسارت را تا حدود یک درصد کاهش داد.

برخی از کاربرد‌های فلز سرب: استاندارد وزن، ضرب سکه، مجسمه سازی، دیوار‌های ضد آب و آستری سازی، زیور آلات، لنگر سازی و مهرسازی و نیز در قرن بیستم، با ظهور خود رو، مواد شیمیایی و صنایع ماشینی، کاربرد سرب بعنوان افزودنی نرم کننده سوخت، آلیاژ‌های بلبرینگ و لوله کشی، باتری‌های ذخیره کننده و ابزار‌های شیمیایی گسترش فراوان یافت. کاربرد‌های مدرن این عنصر شامل اسلحه سازی، تولید شیشه، عایق صدا و محافظ تشعشات در نیروگاه‌های اتمی می‌باشد.

معدن سرب و روی انگوران

معدن انگوران با ذخیره بیش از ۲۵ میلیون تن (بیش از ۴۶% ذخایر ایران) بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه در ۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی زنجان با مختصات ۴۷.۲۰ طول شرقی و ۳۶.۴۰ عرض شمال در منطقه‌ای با ارتفاع متوسط ۲۹۵۰ متر از سطح دریا قرار گرفته است. همچنین در فاصله ۲۵ کیلومتری معدن، کارخانه تغلیظ سرب و روی در نزدیکی روستای دندی بنا شده است. برای رسیدن به معدن باید پس ازطی مسافت بین تهران تا زنجان، وارد جاده ارتباطی زنجان- بیجار وپس از طی ۵ کیلومترمسافت این جاده به سمت راست منحرف و وارد جاده ارتباطی زنجان- دندی شد. فاصله زنجان تا معدن انگوران ۱۱۰ کیلومتراست.

توسعه فعالیت‌های معدن سرب و روی انگوران با تعریف پروژه‌های جدید/ عملکرد مطلوب انگوران در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی

«محمدرضا موثقی‌نیا» در بازدید از معدن سرب و روی انگوران افزود: اکتشاف جزو اولویت‌های ایمیدرو است که به طور جدی آن را دنبال می‌کند. با توجه به اهمیت اکتشاف در این منطقه و به منظور توسعه فعالیت‌های معدن سرب و روی معدن انگوران باید با تعریف پروژه‌های جدید مشعل تولید را در این معدن روشن نگه داشت.

وی بیان‌داشت: معدن سرب و روی انگوران در دهه اخیر اقدامات مطلوبی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی ایفا کرده است که به دلیل عدم اطلاع رسانی مطلوب، ذینفعان منطقه از آن مطلع نیستند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح‌کرد: معدن یک ثروت ملی است که باید از آن برای ثروت‌زایی استفاده کرد تا این زنجیره تداوم یابد؛ که یکی از راه‌های ثروت زایی، سرمایه‌گذاری است.

معاون وزیر صمت ادامه‌داد: سهم بخش معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی کشور کمتر از هفت درصد است که باید برای ارتقای قابل توجه آن در سال‌های آینده، استفاده از این ثروت خدادادی و افزایش اثرات آن در اقتصاد کشور تلاش کرد.

برپایه این گزارش، مجتمع معدنی سرب و روی انگوران با استخراج ماده معدنی به ۲ صورت روباز و زیر زمینی تامین کننده خوراک بیش از ۸۰ کارخانه فرآوری در استان زنجان و خارج از استان است.

در این برنامه «حسام مقدمعلی»، معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو، «خدایار کریم نژاد» مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و «مجید گلشنی» رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، رئیس هیات عامل ایمیدرو را همراهی کردند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: