April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۴۳۴
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
0
نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه ۱۵ آبان ماه برگزار شد.

آمریکا در بحران فلسطین دولت بی‌طرفی نیست/ موضوع مهاجران افغانستانی باید مدیریت شود

ناصر کنعانی در ابتدای نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: فهرست جنایات صهیونیست‌ها در یک ماه اخیر قابل شمارش نیست و با کمال تاسف این نسل کشی در برابر دیدگان جهان و با حمایت چند کشور غربی از جمله آمریکا انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: طبق آخرین آمار وزارت بهداشت فلسطین شمار شهدای غزه از هفتم اکتبر تا دیروز ۹ هزار و ۷۷۰ نفر هستند که ۷۰ درصد از شهدا و مجروحان زن و کودک هستند. هنوز ۲۶۶۰ نفر از جمله ۱۲۷۰ کودک زیر آوار قرار دارند و شمار مجروحان تا این لحظه ۲۴ هزار و ۸۰۸ نفر اعلام شده است.

وی افزود: این عدد، یک عدد و رقم غیرقابل تصوری است که این رژیم در این یک ماه چه میزان جنایت را مرتکب شده است. ۱۶ بیمارستان از ۳۵ بیمارستان از خدمات رسانی خارج شده و ۱۷۵ نفر از کادر درمان شهید شدند و آمار شهدای خبرنگار نیز نشان دهنده نقش موثر راویان حقیقت است که به ۴۶ نفر رسیده است. نکته دردناک این است که میزان مواد منفجره در طول یک ماه یک و نیم برابر بمب اتم استفاده شده در هیروشیما است در حالی که وسعت نوار غزه بسیار کمتر از هیروشیما است.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره درخواست وزیر اسرائیل در زمینه استفاده از بمب هسته‌ای گفت: این تهدید باید از سوی جامعه جهانی مورد اهتمام قرار بگیرد، همانطور که وزیر خارجه تصریح کردند امیدواریم این موضوع به شکل جدی مورد توجه سازمان ملل خاص شورای امنیت باشد. این درحالی است که سکوت سازمان‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نیز مد نظر داریم.

وی اضافه کرد: تهدید این رژیم چند وجه مهم دارد اولا نشانه اوج ذلت این رژیم در مقابله با مقاوت است و این رژیم در ارتکاب جنایات جنگی هیچ مرزی ندارد. این تهدید نشان می‌دهد که این رژیم بیش از هر زمان دیگر تهدیدی بر علیه صلح جهانی است. دولت آمریکا و کشور‌های غربی زنجیر این رژیم وحشی را باز گذاشته و مسئول جنایات این رژیم هستند و سازمان ملل باید این موضوع را مد نظر قرار دهد، ایران این موضوع را در دستور کار جدی خود دارد و در نظر دارد تا با سازمان ملل در این زمینه مکاتبه کند.

این دیپلمات کشورمان در زمینه جنگ یمن گفت: پیام جنگ در این کشور مورد اهتمام طرف‌های منطقه‌ای است و سفر انجام شده در استمرار رایزنی‌ها میان ایران و سازمان ملل متحد در زمیته آتش بس و حمایت از روند صلح و گفتگو‌های یمنی و تشکیل دولت یمنی در این کشور است. در ارتباط با غزه انصارالله یمن به دلیل نوع رویکرد اصولی که دارند در کنار مردم غزه هستند و انصارالله در این زمینه دیدگاه خود را واضح بیان کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحریم کالا‌های صهیونیستی بیان کرد: این موضوع به عنوان قانون مصوب مجلس تحت تاثیر تحولات جاری غزه نبوده و در طول سال‌های قبل بر اساس قانون مصوب مجلس مبنی بر کمک به شناسایی شرکت‌های دارای سهام صهیونیستی این موضوع را در دستور کار خود داشته است و شناسایی‌ها در طول زمان انجام شده و جلسات مشترک با طرف‌های ذی ربط داخلی برگزار شده و آخرین نشستی هم که برگزار شده کمتر از دوماه پیش در وزارت خارجه بوده است. این موضوع به طور جدی در دستور کار وزارت خارجه بوده و خواهد بود.

وی درباره اخراج مهاجران افغانستانی توسط پاکستان گفت: این موضوع در چهارچوب مذاکرات دو کشور است و آنچه برای ایران مهم است این است. موضوع آوارگان برادران و خواهران عزیز افغانستانی موضوعی است که نتیجه بیست سال اشغالگری آمریکا است، با وضعیت سخت معیشتی مردم عزیز افغانستانی مجبور شدند برای پیدا کردن شرایط بهتر زندگی، سرزمین خود را ترک کنند که ایران به این موضوع به عنوان موضوع انسانی نگاه می‌کند و همواره در نشست‌های بین المللی این موضوع را مطرح کردیم.

کنعانی گفت: بیشتر از همه در زمینه جبران خسارت و بازگشت مهاجران، دولت آمریکا مسئول است و در عین حال این موضوع مورد توافق ما با آمریکا بوده است. به دلیل جمعیت زیاد مهاجران افغانستان باید اقداماتی انجام شود که موانع بازگشت این‌ها به وطن خود باشد.

کنعانی درخصوص سفر آقای باقری گفت: این سفر در چهارچوب رایزنی با مسئولان اتحادیه اروپا بوده است و با توجه به دیدگاه‌هایی که در زمینه صلح دارند باید در زمینه غزه نیز به مسئولیت‌های خود عمل کنند و برای توقف حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی باید از همه ظرفیت‌های خود استفاده کنند. طبعا در زمینه موضوعات رفع تحریم‌ها نیز همواره تبادل نظر‌ها را ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر هیات اقتصادی افغانستان و جزئیات آن گفت: رابطه اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان دیرپا و در هم تنیده است و ایران همواره شریک اول تجاری افغانستان بوده است. همانطور که اشاره کردید موضوعات دیگری نظیر حق آبه و مسائل مرزی وجود دارد که در گفتگو‌های دیروز مطرح شد. موضوع حق آبه مطرح شد و درگیری‌های مرزی و رخداد‌های ناگوار در سایه تبادل نظر‌ها که میان دو طرف شکل گرفته است مدت زیادی است که شاهد کمترین رخداد‌های این چنینی هستیم و زمینه فعالسازی بیشتر گذرگاه‌های تجاری در دست است. در مجموع همه ابعاد مد نظر قرار گرفت و در گفتگو‌های تهران هم این موضوعات مد نظر بود.

وی گفت: در زمینه فلسطین و جنگ فلسطین موضوعی که مد نظر است اولا این است که ایران مقاومت ملت فلسطین علیه اشغالگری را حق مسلم این مردم می‌داند و از منظر حقوق بین الملل نیز مبارزه علیه اشغالگری حق اصلی مردم مد نظر قرار گرفته است؛ نکته دیگر این است که دولت آمریکا در موضوع بحران ریشه دار فلسطین بی طرف نبوده و همواره یک طرف استمرار دهنده این بحران بوده است. دولت آمریکا عملا بخشی از این جنگ است نه بخشی از راه حل؛ ما موضع خود را علنی بیان کرده‌ایم که اگر دولت آمریکا به دنبال حل بحران است باید راه حل خود را صراحتا بیان کند و باید تکلیف خود را روشن کند. از منظر جامعه جهانی باید به افکار عمومی جهان پاسخ دهد و به عنوان عضو دائم شورای امنیت باید به مسئولیت خود عمل کند، ما دیدگاه‌های خود را در این زمینه کاملا بیان کرده‌ایم.

کنعانی گفت: جریان‌های مقاومت مستقل تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کنند و به دوستان و متحدان خود امر و نهی نمی‌کنند؛ کمااینکه در موضوع عملیات حماس دولت آمریکا باید ریشه این واکنش‌ها را در نوع رفتار و در نوع تعامل خود جستجو کند. جنایات صهیونیست‌ها در مقابل دیدگان همه ملت‌های آزادی خواه جهان است و اگر آمریکا رفتار درستی داشت نیاز نبود وزیر خارجه‌اش در بغداد جلیقه ضد گلوله بپوشد و شب هنگام وارد فرودگاه شود، که با توجه به این مسائل باید آمریکا در رفتار خود بازبینی کند.

وی در زمینه اظهار نظر یکی از نمایندگان در موضوع افغانستان گفت: تحکیم ثبات در افغانستان و مشارکت در توسعه این کشور رویکرد اصولی ما در این کشور است؛ همچنین تعاملات ما نیز در همین چهارچوب در حال انجام است. موضوع مرز‌ها نیز مد نظر ما قرار دارد و معتقدیم که همه کشور‌ها باید به این روند کمک کنند تا افغانستان شرایط بهتری را تجربه کند، سرنوشت دو کشور ما و افغانستان قابل تفکیک نیست و باید تلاش کنیم باهم کار کنیم در همین زمینه هم ما در تلاشیم تا شرایط بهتری را شکل دهیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره تحولات عزه گفت: باید کمیته حقیقت یابی در زمینه جنایات رژیم صهیونیستی ایجاد شود و صهیونیست‌ها مورد محاکمه قرار بگیرند که ما در این زمینه هم دیدگاه‌های خود را بیان کردیم. دیشب دومین مکاتبه وزیر خارجه با دبیرکل سازمان ملل انجام شد و در چهارچوب سازمان همکاری‌های اسلامی نیز ایران مسئولیت خود را انجام داده است و جنایتکاران نباید از پیگیری جنایات خود مصون بمانند؛ شرایط موجود تهدیدی برای کل دنیا است. همچنین عاقلانه است که مجامع بین المللی برای به کیفر رساندن جنایات جنگی خود را مسئول بدانند. برخی کشور‌های اروپایی به رغم آزادی بیان نمی‌گذارند پرچم فلسطین بلند شود که این آزادی بیان یک دروغگویی آشکار است.

وی دراین باره افزود: ما به عنوان یک کشور طرف درخواست، از سوی برخی کشور‌ها که شهروندان‌شان به عنوان نیروی کار در شهر‌های اشغالی حضور داشتند درخواست‌هایی را برای آزادی این اسرا دریافت کردیم و درخواست‌های این دسته از کشور‌ها را به هنیه منتقل کردیم و آن‌ها نیز با نگاه انسانی آماده کمک هستند. نکته مهم وضعیت بحرانی در غزه است و اینکه این اسرا در مکان‌های امن قرار دارند که براساس اعلام خود حماس تاکنون شصت نفر از اسرای رژیم صهیونیستی در نتیجه بمباران‌ها کشته شدند؛ بنابراین رژیمی که از کشتن مردم خود ابایی ندارد از کشتن سایرین نیز ابایی نخواهد داشت، در شرایط کنونی امکان انتقال این افراد وجود ندارد و اگر وقفه ایجاد شود این امکان وجود خواهد داشت.

کنعانی در خصوص موضوع کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین‌شان اظهار کرد: موضوع کوچاندن یکی از جنایات بارز این رژیم است. ملت فلسطین نشان داد به رغم این همه جتایات و نسل کشی همچنان صبورانه در سرزمین‌های خود حضور دارد، تا همین لحظه حدودا چهارصد هزار نفر از شهروندان غزه در شمال نوار غزه هستند و تلاش این رژیم برای کوچاندن نقض فاحش مقررات بین المللی است، براساس قطعنامه‌های سازمان ملل از جمله قطعنامه‌های شماره ۴۶۵، ۴۷۶، ۴۷۸، ۲۳ و ۳۴ این اقدام پذیرفته نیست و این رژیم دچار نقض آشکار قوانین بین المللی شده است.

وی ادامه داد: تهاجم سراسری این رژیم در نوار غزه و تلاش‌ها برای تسلط سرزمینی در آنجا براساس کنوانسیون لاهه ۱۹۰۷ و کنوانسیون چهارم ژنو و پروتکل اول الحاقی آن نقض آشکارا حقوق بشردوستانه و نقض آشکار حقوق مرتبط با عدم تفکیک بین نظامیان و غیرنظامیان به ویژه کودکان و زنان است. این یک نسل کشی آشکار و جنایت جنگی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: تحرکات آمریکا در زمینه باز گذاشتن دست این رژیم و رسیدن به یک پیروزی مطلوب است، زیرا می‌داند این رژیم دچار یک شکست بزرگ شده است؛ دولت آمریکا در پرتو همه تحرکات دنبال ایجاد شرایط مطلوب است.

وی در پاسخ به سوالی درباره توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران با سایر کشور‌ها گفت: این موضوع مورد اهتمام همه طرف‌هاست؛ دو پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در زمینه صنایع کشور‌های عضو شانگ‌های نشان دهنده اهتمام جدی جنهوری اسلامی ایران با دیگر کشورهاست؛ با کشور‌هایی که دارای کمیسیون مشترک فعال و نیمه فعال هستیم گسترش همکاری‌ها مد نظر قرار دارد.

کنعانی درباره رایزنی‌های مقامات ایران و ترکیه گفت: دو کشور ایران و ترکیه در منطقه بسیار مهم هستند که نقش‌های موثری ایفا می‌کنند؛ در زمینه فلسطین و شرایط آن گفتگو و تبادل نظر‌هایی صورت گرفته و این اتفاق نظر وجود دارد که آنچه در فلسطین اتفاق می‌افتد قابل چشم پوشی نیست؛ گفتگو‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است؛ توقف حملات، ارسال کمک‌ها و ممانعت از کوچاندن اجباری شهروندان قرار شد که مورد پیگیری قرار بگیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: