April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرعامل گهرزمین خواستار حمایت بیشتر و رفع مشکلات شد
کد خبر: ۴۰۴۵۲۳
۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
مدیرعامل گهرزمین در دیدار با رییس دستگاه قضا خواستار حمایت بیشتر و رفع مشکلات شد و از بخشنامه‌ها و بهره مالکانه انتقاد کرد.

فریاد تولید از بخشنامه‌ها و بهره مالکانه

سفر‌های استانی روسای قوای سه گانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از زاویه‌های متفاوتی به آن نگاه کرد. مهمترین نکته‌ای که در خصوص سفر‌های استانی صورت می‌گیرد، ارتباط مستقیم و نزدیک روسای قوای سه گانه با مردم است. اما مهمتر از آن ارتباط قوای سه گانه با مدیران بخش تولید کشور است. مدیران درد‌هایی دارند که همواره در جلسات داخلی به آن اشاره می‌کنند و بدنبال راهکاری برای مقابله با آن هستند، اما زمانی که رفع این مشکل نیاز به امضای طلایی دارد، از مسوول مربوطه خبری نیست.

تکرار "خبر نداریم"

در بسیاری از موارد که روسای قوای سه گانه با انتقاد رو به رو می‌شوند، جمله تکراری "خبر نداریم" بهترین ابزار برای فرار از زیر بار مسوولیت است. اما هنگامی که سفر‌های استانی برگزار می‌شود و تمامی چالش‌ها و مشکلات از زبان مدیران به مسوولان ارایه می‌شود، دیگر نمی‌توانند بی خبری را بهانه‌ای برای باقی ماندن مشکلات قرار دهند.

محوریت تولید در اقتصاد

در شرایطی که با تهدید‌های دشمنان به ویژه تحریم رو به رو هستیم، تولید، مهندسی معکوس، تامین نیاز داخل، تسخیر بازار‌های خارجی و... از سوی مسوولان مطرح می‌شود. مسوولان همواره بر خودکفایی با تکیه بر تولید اصرار می‌کنند، اما هنگام رفع مشکلات تولیدکننده، خبری از آن‌ها نیست. تولید و تولیدکننده فقط هنگام سخنرانی مورد توجه قرار می‌گیرند، اما وقتی که قرار است به نیاز‌های برحق آنان پاسخ داده شود، هیچ کس گردن نمی‌گیرد.

جلسه با فعالان اقتصادی در اولویت

در تمامی سفر‌های داخلی و خارجی، یک بخش جلسات با فعالان اقتصادی برگزار می‌شود. هنگامی که روسای قوای سه گانه به خارج از کشور سفر می‌کنند، با فعالان اقتصادی در خارج از کشور جلسه می‌گذارند و هنگامی که سفر‌های داخلی را برگزار می‌کنند، پای درد دل تولیدکنندگان داخلی می‌نشینند. اما نکته مهم اینجاست که این جلسات چه نتایجی در بردارد و تا چه اندازه خواسته‌های برحق تولیدکنندگان مورد توجه قرار می‌گیرد و رفع مشکل می‌شود.

پای درد دل کرمانی‌ها

یکی از مهمترین سفر‌های استانی که بتازگی برگزار شد، سفر رییس قوه قضاییه به استان کرمان بود. در این سفر حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای با تولید کنندگان، کارآفرینان، صنعتگران و فعالان اقتصادی استان کرمان دیدار کرد و از نزدیک با چالش‌ها و مشکلات آن‌ها آشنا شد. البته همراهی مسولان با روسای قوا نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به نوعی که در این جلسه اقتصادی، غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه، محمدمهدی فداکار استاندار کرمان، جمعی از مسوولین استانی و محمد محیاپور مدیرعامل شرکت گهرزمین نیز حضور داشتند.

 

بیشتر بخوانید:

درخشش گهرزمین در جمع مدعیان فولاد


درخواست حمایت دولت

در جلسه تخصصی با محوریت مسایل تولید و اقتصاد، رییس دستگاه قضا پای صحبت‌های مدیران و فعالان اقتصادی استان کرمان نشست. یکی از مدیرانی که مشکلات زیرمجموعه مدیریت خود را مطرح کرد، محمد محیاپور مدیرعامل گهرزمین بود. محیاپور با اشاره به اینکه شرکت‌های معدنی و صنعتی تقریبا ۵۰ درصد درآمد خود را صرف پروژه‌های دولتی می‌کنند، خواستار حمایت بیشتر و همه جانبه دولت شد. اظهارات مدیرعامل گهرزمین بیانگر آن است که این میزان تخصیص درآمد، نه تنها نیازمند کمک، بلکه نیازمند قدرشناسی است.

فریاد از بخشنامه‌ها

بحث دیگری که به حق از سوی مدیرعامل گهرزمین مطرح شد، نگاه‌های سلیقه‌ای دولت‌ها به تولید و تولیدکننده است که در قالب بخشنامه‌های متفاوت و حتی متناقض صادر می‌شود. به همین دلیل محیاپور بر عدم تغییر بخشنامه‌ها توسط دولت‌ها تاکید کرد و افزود: بخشنامه‌های دولتی بایستی ثابت و دارای کمترین میزان تغییر باشند تا شرکت‌های معدنی و صنعتی بتوانند بصورت مستمر و دراز مدت، برنامه خود را در قالب اینگونه بخشنامه‌ها پیش ببرند و اجرا کنند. البته در صورت نیاز به تغییر بخشنامه ها، لازم است از تولیدکنندگان به عنوان نقش آفرین اصلی نظر سنجی شود و هر بخشنامه‌ای بدون نظرخواهی از مدیران بنگاه‌های اقتصادی به ویژه بنگاه‌های بزرگی همچو گهرزمین تنظیم و صادر نشود.

معضل بهره مالکانه

یکی از چالش‌هایی که معادن با آن دست به گریبان هستند، بهره مالکانه است. از آنجا که دولت با کسری بودجه و ناتوانی در ایجاد درآمد رو به رو است، فشار مضاعفی در قالب مالیات ایجاد کرده که یکی از این نوع فشارها، بهره مالکانه‌ای است که از معادن دریافت می‌شود. این میزان بهره مالکانه به اندازه‌ای غیر متعارف است که مدیرعامل گهرزمین با اشاره به افزایش بهره مالکانه معادن، خواستار کاهش آن شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: