May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۶۲۱
۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
0

درمان ژنیکوماستی با ورزش

در قسمت سینه برخی از مردان چربی اضافی انباشته می‌شود که به آن ژنیکوماستی می‌گویند و می‌تواند برای فرد ناراحت‌کننده باشد. به همین دلیل اکثر مردانی که دارای این مشکل هستند به دنبال راه‌حلی برای درمان آن می‌گردند. شاید برایتان کمی عجیب به نظر برسد که سینه مردان هم بزرگ و حجیم شود، اما این مسئله وجود دارد و به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد.

معمولا پزشکان برای از بین بردن این چربی‌های اضافی، پیشنهاد می‌دهند که سبک زندگی خود را تغییر دهید و یک برنامه غذایی سالم در پیش بگیرید. برخی دیگر از پزشکان هم پیشنهاد می‌کنند که برای درمان این عارضه ورزش کنید، اما آیا ورزش می‌تواند باعث درمان ژنیکوماستی شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوال بپردازیم.

ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی یکی از بیماری‌های شایع در مردان است که منجر به بزرگ و حجیم شدن بافت سینه می‌شود. این عارضه ممکن است در هر سنی مشاهده شود، اما اغلب در دوران نوزادی، بلوغ و بزرگسالی اتفاق می‌افتد. ژنیکوماستی می‌تواند در هر دو سینه ایجاد شود و زمانی که سینه‌ها را فشار می‌دهید متوجه توده چربی خواهید شد. این توده می‌تواند در سینه حرکت کند و گاهی اوقات نسبت به لمس و فشار حساس است.

ژنیکوماستی می‌تواند به دلایل مختلف ایجاد شود؛ اما اصلی‌ترین علت ایجاد آن عدم تعادل در هورمون‌های استروژن و تستوسترون است. این عارضه را با کمک رژیم غذایی مناسب یا ورزش یا ترکیبی از هر دوی آن‌ها می‌توان برطرف نمود. البته در صورتی که علت ایجاد ژنیکوماستی ناهنجاری ژنتیکی یا مصرف مواد مخدر است، با رژیم و ورزش قابل درمان نخواهد بود.

آیا با ورزش می‌توان ژنیکوماستی را درمان کرد؟

اگر به برنامه‌های ورزشی نگاه کرده باشید، متوجه می‌شوید که اکثر ورزش‌ها مربوط به بالاتنه و سینه هستند. باید توجه داشته باشید که انجام تمرینات ورزشی برای یک قسمت خاص نمی‌تواند منجر به کاهش چربی شود و فقط آن ناحیه را برجسته می‌کند. در رابطه با ژنیکوماستی، در صورتی که دلیل ایجاد آن مشکلات هورمونی یا ژنتیکی باشد، با کمک ورزش و رژیم غذایی نمی‌توان آن را برطرف نمود و باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پزشکان سراسر جهان معتقدند که موثرترین درمان برای ژنیکوماستی، جراحی پستان است. حتی برخی از افرادی که رژیم غذایی سالمی داشتند و به صورت مرتب ورزش می‌کردند، مجبور به انجام عمل شدند‌. رژیم و ورزش تنها در صورتی نتیجه می‌دهند که علت ایجاد توده چربی در ناحیه سینه، اضافه وزن باشد.

درمان ژنیکوماستی با ورزش

درمان ژنیکوماستی با بدنسازی

همانطور که گفته شد، افرادی که به دلیل اضافه وزن به ژنیکوماستی مبتلا شده‌اند، می‌توانند با ورزش کردن تا حد زیادی بیماری خود را درمان کنند. بدنسازی یکی از موثرترین ورزش‌ها برای رفع این عارضه است. برای شروع درمان، فرد بیمار در اولین قدم باید وزن خود را پایین آورد؛ سپس شروع به افزایش استقامت بدن نماید. تمرینات هوازی بهترین تمرینات برای رفع ژنیکوماستی هستند؛ چون به از بین رفتن چربی‌های بدن کمک می‌کنند.

برای اینکه بتوانید در کمترین زمان چربی‌های بدن را کاهش دهید و ژنیکوماستی را درمان کنید، باید تمرینات هوازی را به صورت روزانه انجام دهید. در ادامه به بهترین تمرینات هوازی برای درمان ژنیکوماستی اشاره می‌کنیم:

تمرینات اینتروال

تمرینات اینتروال می‌توانند تا حد زیادی چربی سوزی انجام دهند. این نوع از تمرینات کوتاه اما شدید هستند و باید در دوره‌های متناوب انجام شوند. برای مثال یکی از تمرینات اینتروال به این صورت است که فرد باید به مدت ۳۰ ثانیه دو سرعت داشته باشد و پس از آن به طور آهسته بدود یا قدم بزند. تمرینات اینتروال تاثیر زیادی بر روی چربی سوزی قفسه سینه دارند؛ به همین دلیل برای درمان ژنیکوماستی پیشنهاد می‌شوند.

حرکت پوش آپ یا شنا

یکی دیگر از روش‌های درمانی ژنیکوماستی، سفت کردن و تقویت عضلات قفسه سینه و بالاتنه است. حرکت شنا می‌تواند این کار را انجام دهد. برای افزایش فشار و تقویت بیشتر عضلات این نواحی، می‌توانید یک وزنه در قسمت پشت یا بین شانه‌های خود قرار دهید و این حرکت را تکرار کنید. با این کار هم عملکرد فرد برای انجام این تمرین بهبود می‌یابد و هم چربی سوزی بالاتنه با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

از آنجایی که حرکت پوش آپ به طور مستقیم عضلات سینه را مورد هدف قرار می‌دهد، می‌توانید آن را در برنامه بدنسازی خود قرار دهید تا علاوه بر درمان ژنیکوماستی، باعث سلامتی شما شود.

پرس سینه هالتر روی نیمکت

یکی دیگر از تمرینات هوازی که به طور مستقیم عضلات سینه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، پرس سینه هالتر روی نیمکت است. برای انجام این حرکت باید باسن و شانه‌های شما با نیمکت تماس داشته باشند و پاهایتان نیز بر روی زمین قرار بگیرند. اگر بتوانید این حرکت را با خم کردن و بالا آوردن زانوها انجام دهید، فشار بیشتری به عضلات ناحیه میانی وارد می‌کنید و درمان را سریع‌تر خواهید کرد.

درمان ژنیکوماستی با ورزش

روش انجام پرس سینه هالتر روی نیمکت به این صورت است که باید بر روی نیمکت مخصوص پرس سینه دراز بکشید، دست‌ها را به اندازه عرض شانه یا بیشتر باز کنید و میله هالتر را با دو دست خود بگیرید. هالتر را به آهستگی به سمت سینه‌های خود بکشید. زمانی که آن را به سمت بالا هل می‌دهید باید بازدم انجام دهید و مجددا این حرکت را تکرار کنید. توجه داشته باشید که مدت زمان پایین آوردن هالتر باید دو برابر طولانی‌تر از بلند کردن آن باشد.

انجام این حرکت برای افرادی که دچار عارضه ژنیکوماستی هستند و عضلات سینه‌ای افتاده و ضعیفی دارند، مناسب است‌. اما افرادی که در ناحیه کمر، سرشانه یا مچ خود احساس درد دارند نباید این حرکت را انجام دهند.

پرس سینه نشسته

پرس سینه نشسته با فشاری که به عضلات سینه وارد می‌کند باعث سفت شدن آن‌ها خواهد شد. برای انجام این حرکت بر روی دستگاه پرس سینه بنشینید و دستگیره‌های آن را در دست بگیرید. همزمان با عمل دم، دست‌ها را به سمت جلو بکشید و برای چند ثانیه در این حالت بمانید. سپس همراه با عمل بازدم، دست‌ها را به سمت عقب بکشید و به حالت اول خود بازگردید. برای افزایش تاثیر این حرکت در درمان ژنیکوماستی، پیشنهاد می‌شود که این تمرین را در ۸ ست ۱۲تایی تکرار کنید.

جمع بندی

بیماری ژنیکوماستی یک بیماری رایج در بین مردان است. برخی از آقایان به دلیل مشکلات هورمونی یا دلایل ژنتیکی به این بیماری دچار می‌شوند، اما رایج‌ترین علت آن اضافه وزن است. در صورتی که در اثر اضافه وزن به این بیماری مبتلا شدید با رعایت رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی می‌توانید آن را درمان کنید.

کلینیک ایرانیان می‌تواند در درمان ژنیکوماستی به شما کمک کند. برای رفع این بیماری با متخصصان کلینیک ایرانیان به شماره تماس 02175900 در ارتباط باشید تا بهترین روش درمان را به شما معرفی کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: