April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
معاون ذخایر معدنی از نگاه ویژه به اکتشاف خبرداد
کد خبر: ۴۰۴۶۸۴
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
معاون ذخایر معدنی از نگاه ویژه شرکت ملی صنایع مس به اکتشاف خبر داد و گفت: با استفاده از نیروهای توانمند داخل، در زمینه اکتشاف عملکرد بسیار درخشانی داشته ایم.

اثبات اقتدار با اکتشافات ذخایر مس

اقتصاد چرخ‌های کشور را به حرکت در می‌آورد و هرچقدر این چرخ‌ها روان‌تر بچرخد، اقتصاد و در نتیجه شرایط زندگی مردم روان‌تر خواهد بود. برای تحقق این مهم باید تمامی ظرفیت‌های کشور فعال باشد که در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات تعریف می‌شود. البته هرچقدر در زمینه تولید گام برداریم، موفق‌تر عمل می‌کنیم و هر چقدر مصرف گرا باشیم، به همان میزان اقتصادی وابسته داریم که با کوچکترین تهدید، فرو می‌پاشد.

ذخایر خدادادی

بخش مهمی از اقتصاد در بخش ذخایر خدادادی تعریف می‌شود. اینکه بسیاری از کشور‌ها توانسته اند بدون داشتن ذخایر، اقتصادی شکوفا داشته باشند، گامی بزرگ است که می‌تواند به عنوان الگو برای دیگر کشور‌ها تعریف شود.

ضرورت قدرشناسی

کشور‌هایی که از ذخایر خدادادی بهره‌مند شده اند، باید قدر آن را بدانند. بدترین اتفاقی که برای این کشور‌ها رخ می‌دهد، خام فروشی است و بهترین اتفاقی که رخ می‌دهد، ایجاد صنایع پایین دستی و تبدیل مواد خام به محصول نهایی است. اما شرایط ایران در خور توجه است. در ایران ۶۸ گونه ماده معدنی وجود دارد و نزدیک به ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی شناسایی شده که از نگاه گوناگونی، جایگاه دهم را در میان کشور‌های جهان دارد و حدود ۷ درصد ذخایر معدنی کل جهان، در ایران است.

دلایل اهمیت اکتشاف

برای آنکه بدانیم ذخایر ایران چقدر است، باید تحقیقات درستی در این زمینه داشته باشیم که این تحقیقات پس از مطالعات زمین شناسی، با اکتشاف اثبات می‌شود. بدلیل آنکه اکتشاف هزینه بر است، با کم اقبالی رو به رو شده، در حالی که فعال بودن اکتشاف چند پیام اساسی دارد. اول اینکه اقتصاد کشور زنده است. وقتی اکتشاف، هزینه بر، دیربازده، همراه با ریسک بالا و سرمایه گذاری زیاد است، سرمایه گذاری و تمرکز بر آن شهامت می‌خواهد. دوم اینکه امید آفرین نسبت به آینده است، زیرا با کشف هر ذخیره ای، امید به آینده به واسطه تکیه بر ذخایر رقم می‌خورد. سوم آنکه شرایط کشور ما بدلیل تحریم‌ها و تهدید‌ها با جهان متفاوت است و هنگامی که دست به اکتشاف می‌زنیم، یعنی با وجود تمام سختی‌های ناشی از تحریم ها، متوقف نشده ایم. چهارم آنکه خوداتکایی و خودباوری کشورمان را اثبات می‌کند و نشان می‌دهد که امیدی به گوشه چشم دشمنان نداریم. پنجم آنکه از نیرو‌های توانمند، باسواد، خلاق و با انگیزه‌ای برخوردار هستیم که کاستی‌ها را جبران می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید:

شرکت ملی مس بدنبال تسخیر قله جهان



جایگاه ایران در مس

یکی از ذخایر خدادادی ایران، در زمینه مس است، ذخایری که باعث شده رتبه ایران در سطح جهان در زمینه ذخایر مس به جایگاه هفتم صعود کند. اما به نظر می‌رسد هنوز ذخایر بسیاری داریم که شناسایی نشده و برای آنکه بدانیم خداوند تا چه اندازه نگاه مهربانانه‌ای به ایران داشته، باید بیشتر اکتشاف کنیم.

بی رغبتی بخش خصوصی

از آنجا که اکتشاف هزینه بر است، بخش خصوصی اقبال چندانی به اکتشاف نشان نمی‌دهد و توقع بر این است که دولت در ازین زمینه سرمایه گذاری کند و پس از آنکه ذخایر شناسایی شده، دو دستی به بخش خصوصی تقدیم شود تا بخش خصوصی بهره برداری کند و تنها مبلغی بابت بهره مالکانه به دولت بدهد.

اکتشاف گسترده مس

از آنجا که متولی ذخایر مس، شرکت ملی مس است، اکتشاف نیز بر دوش این شرکت گذاشته شده که عملکرد درخشانی در این زمینه داشته است. در این رابطه معاون اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: از سال ۹۷ بر اساس استراتژی جدیدی که در اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران پایه‌گذاری شد، از محدودیت‌های اکتشافات رها شدیم و سرمایه‌گذاری خوبی انجام شد. شهریار متوکل با اعلام اینکه مجموعه‌ای از جوانان نخبه کشور دعوت به کار شده و در این حوزه مشغول به کار شدند گفت: با خرد جمعی و دانش بومی کشور، بزرگترین ذخیره معدن مس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که کانسار دو سرچشمه و سریدون است با ذخیره‌ای بالغ بر سه و نیم میلیارد تن در سال ۱۳۹۸ اکتشاف شد.

افزودن اکتشاف و ذخایر

معاون اکتشافات شرکت ملی مس به تشریح عملکرد اکتشافات پرداخت و گفت: تعداد زیادی محدوده اکتشافی خوب را به دست آوردیم و ۲۴ پروانه اکتشاف هم اضافه شده و امیدواریم با معرفی ذخایر جدید، ارزش افزوده کشور و صنعت مس را بیشتر کنیم. متوکل با اعلام اینکه مجموع ذخایر مس به ۱۹ و نیم میلیارد تن رسیده گفت: این عدد نویدبخش آن است که حداقل در ۱۰۰ سال آینده تولید پایدار را خواهیم داشت و این یعنی سهام شرکت مس از ارزشمندترین سهم‌های کشور به شمار می‌رود.

شرکت‌های دانش بنیان

یکی از مهمترین چالش‌هایی که گریبانگیر تولید شده، تحریم‌ها و محدودیت‌های آن است به نوعی که برای اکتشاف و تولید به ماشین آلات نوین نیاز داریم و برای خرید این ماشین آلات به ارز نیازمندیم که تحریم‌ها مانع شده، اما با استفاده از توان داخلی و مهندسی معکوس توانسته ایم این نیاز را تامین کنیم. در این رابطه معاون اکتشافات شرکت ملی مس گفت: بحث استفاده از فناوری‌های نوین و تکنولوژی و بکارگیری نیروی انسانی متخصص بحث مهمی است که باید به آن پرداخته شود. شرکت‌های دانش بنیان ظرفیتی ایجاد کرده‌اند تا بتوانیم تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز را تامین کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: