April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۸۲۳
۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و یونان در نشست با اتاق بازرگانی و صنایع و معادن آتن گفت: ما راه‌اندازی خط هوایی بین تهران و آتن را به جد دنبال خواهیم کرد و انتظار داریم این موضوع از سوی طرف یونانی هم با جدیت دنبال شود.

ریل‌گذاری توسعه روابط تجاری با توسعه صنعت گردشگری

اهمیت آثار اقتصادی صنعت گردشگری برای کشور‌های در حال توسعه به گونه‌ای است که اقتصادانان آن را به مثابه امید بخش ترین، پیچیده‌ترین و جایگزین‌ترین صنعتی می‌داند که این کشور‌ها در برابر خود دارند و همچنین کارشناسان نیز آن را به مثابه گذرنامه توسعه این جوامع دانسته اند؛ بنابراین شناسایی عوامل موثر بر تقاضای آن همواره در دهه‌های اخیر از لحاظ نظری و تجربی مورد توجه محققان و برنامه ریزان بسیاری واقع شده است. در این میان تاثیر تجارت خارجی بر تقاضای گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده به طوری که نظریه‌های جدید تجارت بین الملل بر نقش تجارت خارجی بر توسعه‌ی صنعت گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده به طوری که نظریه‌های جدید تجارت بین الملل بر نقش تجارت خارجی بر توسعه‌ی صنعت گردشگری تاکید می‌کنند.

گردشگری بزرگترین صنعت جهان به شمار می‌رود به طوری که بیش از یک سوم ارزش کل تجارت خدمات در سطح جهانی را به خود اختصاص داده است. گردشگری جهانی را می‌توان به عنوان یک عامل راهبردی بالقوه برای رشد اقتصادی در نظر گرفت. صنعت گردشگری در ایران علیرغم داشتن جاذبه‌های فراوان و تلاش مسئولین برای معرفی کشورمان به عنوان مقصد گردشگری، نقش بسیار ناچیزی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. این در حالی است که جهانی شدن از طریق مرززدایی، تسهیل در مقررات آمد و شد و بهبود امر حمل و نقل و ارتباطات می‌تواند در افزایش گردشگران بین المللی و تحول این صنعت بسیار موثر باشد. اقتصادانان بر این باورند که امنیت و تنش‌های سیاسی حاکم در جامعه میزبان، جاذبه‌های تاریخی فرهنگی و تضاد‌های فرهنگی میان جامعه میزبان و مبدا از جمله عوامل تعیین کننده در عرصه گردشگری در عصر جهانی شدن محسوب می‌شوند. البته هرگز نباید از تاثیرات فناوری رایانه در عرصه سفر، هزینه‌های اقامتگاهی و حمل و نقل و میزان تبلیغات مربوط به گردشگری در جامعه میزبان نیز در راستای جذب گردشگر بین المللی غافل ماند.

ریل‌گذاری توسعه روابط تجاری با توسعه صنعت گردشگری

مهدی جهانگیری، رئیس اتاق مشترک بازگانی، صنایع و معادن ایران و یونان؛ فرصت‌های کسب و کار» که در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن آتن در پایتخت کشور یونان برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های تجاری موجود بین دو کشور گفت: ایران و یونان پیشینه بسیار قوی، ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه فرهنگی و تمدنی و جاذبه‌های زیاد گردشگری دارند. تا جایی که شباهت‌های فرهنگی این دو کشور باعث شده مردم ایران و یونان هم به هم شبیه باشند.

جهانگیری با تاکید بر این مساله که اقتصاد هر کشور نیاز به جهش قابل توجهی دارد، تصریح کرد: در دهه گذشته روابط تجاری بین ایران و یونان به شدت کاهش پیدا کرده است. این مبادلات تجاری بین دو کشور از ظرفیت ۴۳۰ میلیون دلار در سال، امروز به کمتر از ۴۰ میلیون دلار رسیده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و یونان ادامه داد: ما به عنوان فعالان بخش خصوصی می‌توانیم زمینه‌ساز روابط تجاری بزرگ بین دو کشور باشیم. ما در اتاق مشترک بازرگانی ایران و یونان برنامه جدی برای جهش توسعه صادراتی بین دو کشور داریم و فکر می‌کنم حضور این هیات قوی از بخش‌های مختلف اقتصادی ایران در کشور یونان، زمینه یک عزم جدی برای اعتلای روابط تجاری خواهد بود.

وی تاکید کرد: در هیاتی که از ایران به یونان اعزام شده، فعالین صاحب برند در حوزه‌های اقتصادی از بخش‌های مختلف بانکی، ساختمانی، فنی و مهندسی، کشتی‌رانی، بازرگانی، گردشگری و … حضور دارند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین ریل‌گذاری برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور، ایجاد فضای صلح، دوستی و محبت است. این ریل‌گذاری جز با توسعه توریسم و صنعت گردشگری امکان‌پذیر نیست، زیرا توریست‌های هر کشور سفیران صلح و دوستی هستند.

جهانگیری با اشاره به مهم‌ترین رویکرد اتاق مشترک بازرگانی ایران و یونان تصریح کرد: ما راه‌اندازی خط هوایی بین تهران و آتن را به جد دنبال خواهیم کرد و انتظار داریم این موضوع از سوی طرف یونانی هم با جدیت دنبال شود.

این فعال اقتصادی افزود: کشور یونان با بیش از ۳۰ میلیون توریست در سال، یکی از پیشرو‌ترین کشور‌ها در صنعت گردشگری است. از سوی دیگر ایران هم با سابقه بسیار دیرینه در تمدن و فرهنگ فارسی، جاذبه‌های گردشگری بسیار قوی و چهار فصل بودن یکی از کانون‌های توجه در حوزه صنعت گردشگری دنیاست.

جهانگیری ادامه داد: امیدوارم در مدت زمان کوتاهی با کمک سفیر محترم ایران در آتن، سفیر محترم یونان در تهران و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن آتن بتوانیم موضوع راه‌اندازی خط هوایی بین دو پایتخت را نهادینه و اجرایی کنیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و یونان همچنین با اشاره به موضوع راه‌اندازی دفتر تجاری دو کشور در تهران و آتن گفت: راه‌اندازی این دفاتر تجاری در پایتخت‌ها می‌تواند در تقویت روابط تجاری دو کشور کمک کند. برگزاری تور‌های تجاری و دعوت از هیات‌های تجاری یونان برای سفر به ایران، می‌تواند پاسخی به حضور هیات تجاری ایران در اتاق بازرگانی آتن باشد.

او ادامه داد: بعد از برجام یک هیات عالی رتبه از کشور یونان به تهران آمد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدی در این زمینه بررسی شد. ما امروز در فضای بخش خصوصی در ایران علاقه‌مند هستیم بتوانیم روابط اقتصادی را در قالب ایجاد شرکت‌های مشترک بین دو کشور را توسعه دهیم و در جهت افزایش روابط تجاری گام برداریم.

مهدی جهانگیری در پایان با ابراز امیدواری برای به دست آمدن نتایج مثبت در این سفر تصریح کرد: من در همکارانم عزم و اراده جدی برای سرمایه‌گذاری در کشور یونان می‌بینم و امیدوارم طرف‌های ایرانی و یونانی با برگزار جلسات مختلف بتوانند به نقاط مشترکی دست پیدا کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: