May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
افزایش سرمایه ۱۴۰ درصدی تصویب شد
کد خبر: ۴۰۴۹۹۴
۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
با تصویب افزایش سرمایه ۱۴۰ درصدی،سرمایه فعلی بیمه تعاون از ۵۰۰ میلیارد به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش می یابد که بیانگر بلند بیمه تعاون برای کسب رتبه‌های برتر است.

خیز بلند بیمه تعاون برای کسب رتبه‌های برتر

اقتصاد ایران با بحران جدی تورم دو رقمی آن هم تورم ۵۰ درصدی رو به رو است. اگرچه مرکز آمار یا بانک مرکزی اعتقاد به تورم ۴۳ درصدی دارد، اما واقعیت تورم عددی بالاتر از این حرفهاست، تورمی که مدیریت‌ها را به بحران می‌کشاند. هر بنگاه اقتصادی برای آنکه بتواند با این تورم بی حساب و کتاب به فعالیت خود ادامه دهد یا در همان شرایط بماند، نیاز به افزایش سرمایه دارد و چنانچه در این زمینه عمل نکند، به بحران تا مرز ورشکستگی می‌رسد.

دلیل افزایش سرمایه

بنگاه‌های اقتصادی پس از گذشت چند سال از فعالیت، نیاز به اقدامات گسترده مالی دارند که در قالب افزایش سرمایه صورت می‌گیرد. از آنجا که تامین مالی بسادگی امکان پذیر نیست و در شرایط بی ثباتی کنونی، افزایش سرمایه باید به روش‌های دیگر صورت پذیرد، دریافت تسهیلات بانکی در اولویت قرار دارد، اما انواع وثیقه‌گذاری‌ها و ضمانت‌ها و بهره بالای بانکی باعث می‌شود که نه تنها تسهیلات بانکی توجیه نداشته باشد، بلکه تهدید ناتوانی در پرداخت اقساط، سقوط در چاله بهره مرکب و مصادره وثیقه‌ها و بانگاه اقتصادی از سوی بانک، بنگاه اقتصادی را تا مرز نابودی بکشاند، به همین دلیل دریافت تسهیلات از بانک در رتبه چندم قرار دارد و بنگاه‌های اقتصادی سعی می‌کنند افزایش سرمایه را به روش‌های بهتر و مطمئن تری اجرایی کنند.

بهره گیری از ظرفیت بورس

یکی از مهمترین و مطمئن‌ترین روش‌های افزایش سرمایه، بهره گیری از بورس است. عرضه سهام در بورس و بازی کردن در تالار شیشه‌ای برای بیشتر شرکت‌ها موفقیت آمیز بوده، اما نکته مهم این است که به اندازه‌ای موفقیت و توانمندی وجود داشته باشد که شرکت بتواند امتیاز لازم برای حضور در بورس را بدست بیاورد. با این وصف و پس از عبور موفقیت آمیز از موانع، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس برای تامین مالی مورد نیاز خود از بستر بازار سرمایه اقدام می‌کنند.

اهمیت افزایش سرمایه

پس از آنکه به اهمیت افزایش سرمایه پی بردیم و این مهم در دستور کار بنگاه اقتصادی قرار گرفت، باید بدانیم که افزایش سرمایه برای تامین منابع مالی جدید برای گسترش فعالیت‌ها یا اصلاح ساختار مالی شرکت انجام می‌شود و از چهار محل سود انباشته (سهام جایزه)، آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران، تجدید ارزیابی دارایی‌ها و روش صرف سهام صورت می‌گیرد. اما هر کدام از این روش‌های افزایش سرمایه، برای سهامداران پیام متفاوتی دارد، زیرا فعالان بورسی بر اساس نوع و محل افزایش سرمایه در مورد آن شرکت تصمیم می‌گیرند و البته تاثیرات متفاوتی بر ارزش سهام می‌گذارد.

چرایی در اولویت

از آنجا که افزایش سرمایه با انگیزه خاصی مطرح می‌شود، چرایی افزایش سرمایه اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. اگر شرکت برای تامین منابع مالی در راستای یک طرح توجیهی خاص و به منظور بهبود فرآیند کلی عملیات شرکت یا بهبود در وضعیت سودآوری، توسعه و رشد، اقدام به افزایش سرمایه کند، باعث جذابیت افزایش سرمایه است. اما اگر شرکتی به دلیل عدم‌توانایی در پرداخت سود به سهامداران، اقدام به افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده کند یا به دلیل مشکلات ساختار مالی دست به افزایش سرمایه بزند یا مشمول ماده ۱۴۱ شده و بدلیل زیان انباشته اقدام به افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها کند، نشان می‌دهد که دلیل افزایش سرمایه بهبود عملکرد شرکت نبوده و قرار نیست تاثیر مستقیم در تقویت عملکرد شرکت داشته باشد. بنابر این هر افزایش سرمایه‌ای نمی‌تواند جذابیت داشته و به سود شرکت باشد.

 

بیشتر بخوانید:

قدرت نمایی بیمه تعاون در تالار شیشه‌ای



افزایش سرمایه با توجیه بالا

با این مقدمه و اهمیت تصمیم گیری برای افزایش سرمایه، به خبر افزایش ۱۴۰ درصدی سرمایه شرکت بیمه تعاون وارد می‌شویم. اکنون می‌دانیم افزایش سرمایه باید چگونه باشد تا تاثیرگذاری لازم را داشته باشد. شرکت بیمه تعاون اعلام کرده افزایش سرمایه ۱۴۰ درصدی از دو محل اندوخته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت می‌گیرد، خبری که می‌تواند از برنامه توسعه بیمه تعاون حکایت داشته باشد، که توجیه بالایی برای افزایش سرمایه دارد.

افزایش با نور بالا

شرکت بیمه تعاون که با نماد "وتعاون" در بورس حضور دارد، در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۵۰۰ میلیارد به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش دهد که افزایشی جالب توجه است. تامین مالی افزایش سرمایه بیمه تعاون از دو محل سایر اندوخته‌ها و تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت می‌گیرد که هیچکدام بار مالی برای شرکت یا سهامداران ندارد.

تاثیرات افزایش سرمایه

نکته مهمی که در خصوص دلایل این افزایش سرمایه مطرح می‌شود، آینده‌ای روشن را رقم می‌زند، زیرا این افزایش سرمایه به منظور اصلاح ساختار مالی جهت اخذ مجوز اتکایی قبولی و افزایش ظرفیت نگهداری و افزایش توانگری مالی و حضور فعال در کنسرسیوم‌های بیمه‌ای اعمال خواهد شد. بنابر این افزایش سرمایه از چند زاویه برای بیمه تعاون اهمیت دارد. اول اینکه افزایش سرمایه باعث افزایش بیمه اتکایی می‌شود که در نتیجه بیمه تعاون می‌تواند قرارداد‌های بزرگتری را امضا کند، قرارداد‌هایی که می‌تواند سوددهی بیشتری را برای بیمه تعاون رقم بزند. از سوی دیگر شرکت‌ها یا موسسات بزرگی که بدنبال قرارداد‌های کلان بیمه‌ای هستند، با افزایش سرمایه صورت گرفته، با خیال راحت با بیمه تعاون قرارداد می‌بندند. نکته دیگر اینکه افزایش جایگاه بیمه تعاون به افزایش جایگاه صنعت بیمه کشور منجر می‌شود. در آخر نیز این افزایش سرمایه آغازی برای حرکت‌های بزرگتر بیمه تعاون خواهد بود و این انتظار را رقم می‌زند که بیمه تعاون به زودی در بین شرکت‌های بیمه معتبر داخلی و خارجی سر بلند کند و رقیبی جدی برای بیمه‌هایی باشد که درجا می‌زنند یا حرکتشان کند است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: