کد خبر: ۴۰۵۱۲۹
۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
0
مهدی مهدوی، معاون برنامه‌ریزی و فناوری بیمه باران، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات و تحلیل سیستم‌ها است و بیش از ۲۰ سال فعالیت در صنعت بیمه را در کارنامه خود دارد. او که پیش از این در کسوت عضو هیات‌مدیره، مدیرعامل، قائم‌مقام و معاون طرح و برنامه‌ بیمه سرمد و مدیر فناوری بیمه دانا فعالیت کرده، اعتقاد دارد تحولات تکنولوژیک در ایران اگرچه نه با سرعت جهانی اما در حال تکوین و توسعه است. آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح مصاحبه‌ای با او و تشریح رویکرد او در برابر فناوری‌های نوین بیمه‌ای و تاثیر آن بر صنعت است:

همراه شدن با موج تحولات دیجیتال اجتناب‌ناپذیر است

با توجه به تجربه و تخصص جنابعالی در حوزه فناوری و IT، به عقیده شما، تاثیر تکنولوژی‌های روز در صنعت بیمه به ویژه حوزه بیمه‌های زندگی تا چه اندازه است؟ با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند، اتمسفر صنعت بیمه به اندازه‌ای جامد است که به سختی پذیرای تحولات و تغییرات می‌شود.

ما در بیمه‌های زندگی، بایک اکو سیستم مواجه هستیم. یعنی بیمه عمر صرفا خرید یک بیمه‌نامه طولانی‌مدت نیست، بلکه زنجیره‌ای از عملیات شامل محصول و خدمات، سازمان فروش و سرمایه‌گذاری کنار هم می‌تواند نتیجه مورد انتظار را هم برای بیمه‌گزار و هم برای بیمه‌گر ایجاد کند. بیمه‌گزار بیمه‌های زندگی، قطعا بر اساس احساس نیاز برای تامین مالی در سال‌های آتی یا دغدغه شرایط اقتصادی خانواده خود (در صورتی که در قید حیات نباشد)، خدمات و محصولات مناسب نیاز خود را بررسی می‌کند.

به عقیده من، رسالت و ماموریت صنعت بیمه این است که این دغدغه‌ها را شناسایی کند و در نقش مشاور بتواند، تصویرسازی ذهنی درستی از شرایط پیش روی بیمه‌گزار ترسیم کند و به او کمک کند تا بتواند بهترین تصمیم را بگیرد. با این نگاه، شرکت‌های بیمه بر اساس قابلیت‌هایی که ایشنورتک‌ها، در فرآیند انتخاب محصول توسط بیمه‌گزار و ارائه خدمات در طول مدت بیمه‌نامه برای او ایجاد می‌کند، می‌توانند نقش موثرتری داشته باشند.

از دیدگاه شرکت بیمه و آنچه تجربه شده است، مهمترین عامل موفقیت یک شرکت بیمه‌ای در فروش بیمه‌های زندگی، داشتن یک شبکه فروش توانمند در ارائه مشاوره و محصول به مشتریان است. در این خصوص نرم افزار‌های مبتنی بر MLM در حال توسعه هستند تا بتوانند، ارکان سازمان فروش را برای کسب موفقیت بیشتر و بدون موانع روش‌های سنتی همراهی کنند.

در حوزه مشاوره بیمه‌ای، بکارگیری سامانه‌های ESS و DSS در حوزه تحلیل و پیش‌بینی وضعیت اقتصادی و سلامتی افراد، می‌تواند در ارائه محصول توسط شبکه و انتخاب آن توسط بیمه‌گزار قبل از خرید بیمه‌نامه، توانمندی شرکت بیمه را در رفع دغدغه‌های مشتریان خود بیشتر کند.

در حوزه محصول و خدمت، بر خلاف دیدگاه عمومی و رایج که بیمه‌نامه در پایان مدت بیمه‌نامه یا در صورت وقوع فوت بیمه‌گزار کاربرد دارد، می‌توان با استفاده از تکنولوژی دسترسی به اندوخته بیمه‌نامه را برای مشتری ملموس کرد. تا بتواند در صورت نیاز با کمترین میزان بوروکراسی اداری، از ظرفیت‌ها و منافع اندوخته بیمه‌نامه استفاده کند.

آیا در کشور ما که مختصات اقتصادی و اجتماعی خاص خود را دارد، ضرورت دارد که همگام با تحولات تکنولوژیک جهان در حوزه بیمه گام برداریم؟
لزوما همان سرعتی را که دنیا در بخش تحول دیجیتال در پیش گرفته، در کشورمان نمی‌توانیم شاهد باشیم. بالاخره در نظر بگیرید ما با یکسری آیین‌نامه و قوانین حاکمیتی هم سر و کار داریم که تطابق تغییرات تکنولوژی و نوآوری با این قوانین، خود نیاز به مطالعات و اقدامات مضاعف دارد. حضور استارتاپ‌های بیمه‌ای را ملاحظه کنید که طی پنج سال اخیر چه چالش‌هایی داشته‌اند. بنظرم علی‌رغم وجود شرایط اجتماعی و حاکم بر جامعه کشورمان، می‌توان در بخش‌هایی از تکنولوژی بهره‌مند شد تا با بالا بردن جذابیت‌ها و خدمات ارزش افزوده، قیمت تمام شده محصول برای شرکت بیمه کاهش پیدا کرده و بیشترین منافع برای بیمه‌گر و بیمه‌گزار ایجاد شود. استفاده از هوش مصنوعی یکی از این موضوعات است که قطعا طی پنج سال آتی بسیاری از فرآیند‌ها از جمله فرآیند تعیین نرخ حق بیمه‌های عمر را در دنیا دچار دگرگونی خواهد کرد. به طوری که سامانه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بر اساس اطلاعات آماری افراد و پیش‌بینی دقیق‌تر شرایط سال‌های آتی، نرخ حق بیمه متناسب را به ازای هر فرد پیشنهاد خواهند داد.

قطعا شرکت بیمه‌ای که به این اتفاقات و تحولات دیجیتال بی‌تفاوت باشد، نمی‌توان آینده‌ای روشن برای‌اش متصور شد.

از برنامه‌های خود در شرکت بیمه باران بگویید.
چنانچه پیش از این اشاره کردم، توجه به حوزه تحول دیجیتال، امری اجتناب‌ناپذیر است. باید در این حوزه هوشمندانه عمل کرد. تمرکز بر شرایط فعلی و تاکید بر این گزاره که محصولمان برای مشتری جذابیت دارد و شبکه فروش می‌تواند آنرا بفروشد، بدون در نظر گرفتن تحولات آتی به ویژه تحولات حوزه دیجیتال، وضعیت درآمدی و سودآوری شرکت و شبکه فروش را در موقعیت خطر قرار می‌دهد؛ لذا سعی­­مان بر این خواهد بود که در این حوزه حرف برای گفتن داشته باشیم و از تجربه و دانش متخصصان حوزه تکنولوژی و تحول دیجیتال، در ارائه خدمات و محصولات بهره بگیریم.

در حوزه معاونت فناوری و برنامه‌ریزی در تمامی بخش‌های فوق شامل خدمات مشاوره، سازمان فروش، خدمات ارزش افزوده در طول مدت بیمه‌نامه برای بیمه‌گزار، برنامه‌ریزی کردیم تا این خدمات در اختیار بیمه‌گزاران محترم و شبکه فروش شرکت قرار بگیرد.

اقدامات برنامه‌ریزی شده طی ماه‌های آتی بصورت عملیاتی به بهره‌برداری خواهد رسید و بصورت رسمی از آن‌ها رونمایی خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: