April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۵۲۹۲
۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
0
فرشیدی گفت: طرح ارتقای وضع تغذیه کودکان زیر پنج سال در کشور شروع شده و ماهیانه به بیش از ۱۲۳ هزار کودک پنج دهک اول جامعه کالابرگ اختصاص می‌یابد.

اختصاص کالابرگ تغذیه به کودکان زیر پنج سال ۵ دهک اول جامعه/ توزیع شیر مدارس در ۱۶ استان کشور

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری موضوع اهمیت تغذیه سالم گفت: پویش ملی سلامت در کشور شروع شده است و موضوع تغذیه مسئله مهمی در زمینه شیوع بیماری‌های غیر واگیر است.

به گفته وی بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش قند خون خطر بروز بیماری‌های مختلف از جمله عارضه قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه یک خانم ۶۵ ساله که دخانیات استعمال می‌کند در ده سال آینده امکان بروز سکته قلبی در این فرد وجود دارد، بیان کرد: با کنترل دیابت و میزان قند خون، بروز سکته قلبی تا ده سال آینده به میزان ده درصد کاهش پیدا می‌کند.

فرشیدی افزود: کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی سبب شده هزینه‌های درمانی کاهش جدی یابد و سن از کار افتادگی عقب‌تر می‌رود. تغذیه و فعالیت‌های فیزیکی دو عامل مهم در پیشگیری از بروز بیماری‌های غیر واگیر از جمله عارضه‌های قلبی و عروقی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در سال جاری یک تفاهم نامه بین وزارت بهداشت با آموزش و پرورش در خصوص تغذیه سالم به امضا رسیده است.

وی اضافه کرد: طرحی تحت عنوان ارتقای وضع تغذیه کودکان زیر پنج سال در کشور شروع شده و این کار با بودجه یک و نیم هزار میلیارد تومان انجام می‌شود. این طرح ماهیانه برای بیش از ۱۲۳ هزار کودک زیر پنج سال پنج دهک اول کشور اجرا می‌شود. کالابرگ الکترونیکی برای خرید تغذیه به میزان ماهیانه یک میلیون تومان اختصاص داده شده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: سوء تغذیه مشکل حادی کشور نبوده بلکه مسئله اضافه وزن و چاقی که عامل بروز بیماری‌های غیر واگیر است موضوع مهم سلامت محسوب می‌شود. دولت برای توزیع دو نوبت در هفته شیر در مدارس ۳۸۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است.

فرشیدی گفت: موضوع پخت نان کامل در چند دانشگاه شروع شده است و اگر سبوس نان را اضافه کرده و این ماده حذف نشود به میزان زیادی از بروز بیماری‌های گوارشی، برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های غیر واگیر پیشگیری خواهد کرد. از اول آذر سال جاری سلامت خانواده در ۱۸۲ شهر که جمعیت بیش از ۲۰ میلیون نفر دارند تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.

او ادامه داد: مصرف آنتی بیوتیک در کشور نسبت به نرم حهانی بالا است و برنامه ریزی برای کاهش مصرف این اقلام دارویی با سازمان غذا و دارو شده است. آنتی بیوتیک ضد حیات بوده و ویتامین محسوب نمی‌شود. یکی از نگرانی‌ها مقاومت‌های دارویی نسبت به آنتی بیوتیک‌ها است.

در ادامه عرشی رئیس مرکزمدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: موارد آنفولانزا در سال جاری دو هفته زودتر شروع شده و ۲۰ درصد از موارد سرماخوردگی‌ها مربوط به بیماری آنفولانزا است. پیش بینی شده که این بیماری شدید‌تر باشد، زیرا در نیمکره جنوبی زمین هم از شدت بیشتری برخوردار بود.

وی افزود: ۳۰ درصد از تشخیص‌های بیماری سرماخوردگی در تابستان مربوط به کرونا بوده که الان، این آمار حدود پنج درصد رسیده است. الان گزارشی مبنی بر شیوع آنفولانزای پرندگان انسانی در کشور گزارش نشده است.

عرشی افزود: بسیاری از بستری ها، افراد در معرض خطر و افرادی بوده که واکسن را تزریق نکرده اند. استفاده از ماسک بهترین شیوه برای پیشگیری از بروز آنفولانزا و بیماری‌های تنفسی است. واکسن کرونا مانند آنفولانزا در برخی از داروخانه‌ها موجود است.

در ادامه علیرضا مهدوی معاون دفتر بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: خطر حوادث قلبی و عروقی با یکسری مداخلات ساده کاهش چشمگیری خواهد داشت. در پویش سلامت حدود ۶۰۰ هزار نفر غربالگری شده اند.

به گفته وی پویش سلامت موضوع مهمی است و این طرح در پایگاه‌های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت و افراد تحت آزمایش دیابت و فشار خون قرار می‌گیرند و از افراد بالای ۴۰ سال آزمایش دیابت برای کنترل قند خون گرفته می‌شود.

اسماعیلی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت هم گفت: کالابرگ‌های الکترونی فقط قابل خرید اقلام مد نظر برای بهبود تغذیه است که این اقلام شامل ۱۶ بسته مانند لبنیات، گوشت و حبوبات خواهد بود.

به گفته وی الان مکمل آ و د، و قطره آهن برای کودکان زیر دو سال در مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت به صورت رایگان توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: الان آرد غنی شده با آهن در نانوایی‌ها توزیع شده و این موضوع منجر به افزایش قیمت نان نشده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: