April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۵۵۴۹
۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
0
وزیر بهداشت گفت: از حدود دو ماه پیش، شاهد شیوع نوعی سرماخوردگی در بین هموطنان بودیم که منشاء آن ویروس آنفلولانزا است.

بیماری تنفسی در کشور چین جدید نیست/ افزایش مراجعه به دلیل شیوع آنفولانزا در فصل سرد سال

در آذر ماه سال ۱۳۹۸ بود که خبری از شهر ووهان چین تمام دنیا را در بهت و حیرت فرود برد خبری که از شیوع ویروسی ناشناخته به نام کرونا در این شهر و همه‌گیری بیماری کووید با شدت بالا در بین مردم صحبت می‌کرد. از آن زمان چند سالی گذشته و بیماری کرونا پس از تزریق واکسن در کشور‌های مختلف کاهش پیدا کرده است به طوری که سازمان جهانی بهداشت قطع حالت اضطرار را اعلام کرده است.

در تاریخ ۱۳ نوامبر کمیسیون بهداشت ملی چین از افزایش بیماری‌های تنفسی به ویژه در بین کودکان خبر داد. نشریه تخصصی مدیکال اکسپرس، اعلام کرده است که مقامات بهداشتی چین گفته‌اند که افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی، ترکیبی از ویروس‌های شناخته شده است و به اولین فصل سرمای این کشور پس از لغو محدودیت‌های کووید۱۹ در دسامبر گذشته مرتبط هستند.

در حالی که کارشناسان تاکید می‌کنند که وضعیت همچنان نامشخص است، اما اظهار می‌کنند که احتمال کمی وجود دارد که این افزایش در موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی ناشی از یک ویروس جدید باشد.

مقامات چینی افزایش موارد ابتلا را به پایان محدودیت‌های کرونایی، فرا رسیدن فصل سرما و گردش پاتوژن‌های شناخته شده از جمله آنفولانزا، پنومونی مایکوپلاسما، ویروس سینسیشیال تنفسی (RSV) و سارس-کوو-۲ - ویروسی که باعث ایجاد بیماری کووید۱۹ می‌شود، نسبت داده‌اند.

گفته می‌شود که این شیوع عمدتا در پکن، پایتخت این کشور و همچنین در استان «لیائونینگ» و سایر مناطق این کشور رخ داده است.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درباره شیوع نوعی بیماری تنفسی در بین برخی کشور‌های شرق آسیا از جمله چین اظهارکرد: از حدود دو ماه پیش، شاهد شیوع نوعی سرماخوردگی در بین هموطنان بودیم که منشاء آن ویروس آنفلولانزا است.

وی در عین حال تاکید کرد: پنج درصد بستری ناشی از سرماخوردگی در مراکز درمانی ناشی از ویروس کرونا بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: گروه‌های حساس و دارای شرایط خاص از جمله سالمندان و بیماران خاص باید سالی یکبار واکسن‌های آنفولانزا و کرونا را تزریق کنند.

عین‌اللهی اضافه کرد: به تازگی آمار ابتلا به بیماری‌های تنفسی در چین افزایش یافته و برخی خبرگزاری‌ها از شیوع بیماری پنومونی (ذات الریه - سینه‌پهلو) خبر داده‌اند که با تب بالا سبب بستری کودکان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شده است. سازمان بهداشت جهانی در حالی از دولت چین خواسته است اطلاعات مربوط به بیماری‌های تنفسی را در اختیارش قرار دهد که اعلام کرده هیچ عامل بیماری‌زای غیرعادی یا جدیدی شناسایی نشده است.

شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: اخیرا سازمان جهانی بهداشت به چین اعلام کرده که افزایش موارد بیماری‌های تنفسی را باید با جزئیات به این سازمان ارائه کند. هنوز جزئیاتی از بیماری شایع شده تنفسی در چین منتشر نشده است و دولت چین اعلام کرده که برآورد اولیه نشان می‌دهد که پس از رفع محدودیت‌های کرونایی و کاهش رعایت پروتکل‌ها، ویروس‌های تنفسی در کودکان شایع شده است.

به گفته وی آنفولانزای پرندگان تاکنون در کشور شناسایی نشده است، اما این نوع از آنفولانزا در پرندگانی که به صورت گذری از کشور عبور می‌کنند گزارش شده است و برخی مرغداری‌های سنتی و صنعتی نیز گرفتار شده‌اند که سازمان دامپزشکی در حال کنترل این موارد است، اما مورد ابتلای انسانی از آن تاکنون گزارش نشده است.

حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص افزایش مراجعه کودکان به بیمارستان‌ها در کشور چین، گفت: افزایش موارد مراجعه به بیمارستان‌ها به دلیل شیوع بیماری آنفولانزا است و این موضوع در فصل سرد سال غیر عادی نخواهد بود.

وی افزود: افزایش آمار مراجعه کودکان به مراکز درمانی با توجه به جمعیت بالای کشور چین مسئله طبیعی محسوب می‌شود.

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به انتشار ویروس جدید در کشور چین اظهار کرد: بر اساس گفته مقامات بهداشتی کشور چین، ویروس جدیدی گزارش نشده است و علت مراجعه بیش از حد مردم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی همان ویروس آنفولانزا و تا حدی کرونا است.

وی بیان کرد: با افزایش سرما شیوع بیماری‌های تنفسی و ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا در کشور افزایش پیدا کرده و ویروس جدید و ناشناخته‌ای در کشور مشاهده نشده است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در فصل سرد سال بیماری‌های تنفسی و عفونتی افزایش پیدا می‌کند و این موضوع غیر عادی و بحرانی تلقی نمی‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: