April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
در آیین امضای سند‌های همکاری سه‌جانبه میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، ایمیدرو و فولاد مبارکه صورت گرفت؛
کد خبر: ۴۰۵۶۵۷
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
0
سندهای همکاری سه‌جانبه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی ایران‌متافو، روز شنبه چهارم آذرماه در حضور وزیر صمت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان مربوطه، توسط روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمدرضا موثقی‌نیا، رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو و محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به امضا رسید.

تبریك وزیر صمت به فولاد مباركه برای اتصال شركت‌های دانش‌بنیان به صنایع بزرگ

وزیر صمت در این آیین گفت: وصل شرکت‌های دانش‌بنیان به صنایع بزرگ با هدف خلق ارزش و حل مسئله در دستور کار است.

عباس علی‌آبادی تأکید کرد: امروز تلاش می‌کنیم صنایع کوچک و به‌ویژه دانش‌بنیان‌ها را به صنایع بزرگ وصل کنیم و این امر برای خلق دانش و حل مسئله در دستور کار است. امروز باید بیش از گذشته به هوشمندسازی برسیم؛ چراکه این ابزار می‌تواند عنصری برای موفقیت در بازار‌های جهانی باشد.

صنایعی مانند فولاد مبارکه و شرکت ملی صنایع مس ایران باید بازار دنیا را در دست بگیرند
وی با بیان اینکه رهبری هوشمندانه صنایع بزرگ تأکید رهبر معظم انقلاب است، تصریح کرد: صنایعی مانند فولاد مبارکه و شرکت ملی صنایع مس ایران باید بازار دنیا را در دست بگیرند و در کشور رهبری هوشمندانه داشته باشند.

وزیر صمت ابراز کرد: اینکه ما شغل ایجاد کنیم نشان هوشمندی است. باید گلوگاه‌ها را شناسایی و هوشمندانه آن‌ها را مدیریت و کنترل کنیم؛ همچنان‌که امروز در وزارت صمت نگاه هوشمندانه در دستور کار است.

وی با تأکید بر اینکه باید آینده را از مسیر عقل برای دیگران بسازیم، خاطرنشان کرد: ما به دنبال تولید داخل، اشتغال و... هستیم.

علی‌آبادی در جمع خبرنگاران نیز گفت: اتفاق بسیار مهمی که رخ داد این است که شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع بزرگ به هم متصل شدند و این امری است که خوشبختانه فقط در حد سخنرانی و صحبت نماند و امروز شاهد عقد ۲۱ قرارداد بودیم که می‌تواند تحول چشمگیری را از مسیر خلق دانش و فناوری رقم بزند و این اتفاق بزرگ را به فولاد مبارکه و شرکت ملی صنایع مس ایران که بانی این اتفاق بزرگ شدند و شرکت‌های دانش‌بنیانی که اعتماد و توجه این دو شرکت بزرگ را در مسیر شعار «ما می‌توانیم» جلب کردند، تبریک می‌گویم و به نظرم این اتفاق مبارکی است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر مشکلات موجود در عرصه‌های مختلف معدن و صنایع معدنی و حوزه خودروسازی خاطرنشان کرد: مهم این است که تا امروز ظرفیت‌های پژوهشی ما در استخدام دیگران بود؛ اما وقت آن رسیده که ما این نقش را ایفا کنیم و اگر بتوانیم ظرفیت‌های عقلانی و پژوهشی دنیا را در مسیر رفع تقاضای داخلی بسیج کنیم و با بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی، کاری کنیم که نظام مدیریت دانش داخل به سمت تقاضا‌های داخل سوق داده شود و در مسیر ساخت آینده بهتر متناسب با فرهنگ خودمان فعال شود، به نظر می‌رسد اقدام مهمی انجام داده‌ایم.

علی‌آبادی در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی ایفای نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در رهبری هوشمندانه مسیر پیشرفت گفت: اساساً این کار در حوزه مسئولیت و تخصص اصلی همین شرکت‌های دانش‌بنیان است. اینکه ذهن همه مسئولان در بالاترین سطوح دولت به استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان معطوف شده است راه را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی باز می‌کند تا در این میدان بیشتر از هر زمان دیگر به ایفای نقش بپردازند.

وزیر صمت در حاشیه آیین امضای سند‌های همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی به همراه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری ضمن دیدار با مدیرعامل فولاد مبارکه از غرفه هلدینگ فولاد مبارکه و پروژه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان که با سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه آغاز به کار کرده‌اند بازدید کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری خبر داد:
حمایت از ۲۱ پروژه پیشنهادی فولاد مبارکه در قانون جهش تولید اقتصاد دانش‌بنیان
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در آیین امضای سند‌های همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی در خانه فناوری و نوآوری ایران گفت: ۲۱ پروژه پیشنهادی فولاد مبارکه در قانون جهش تولید اقتصاد دانش‌بنیان حداقل به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان حمایت خواهد شد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: ما در دوره چهارم معاونت علمی ریاست جمهوری، دو رویکرد مستقل توسعه فناوری با نگاه کاشتن برای آینده و ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را در دستور کار داریم.

وی گفت با استفاده از این دو بال، اوج‌گیری در فناوری‌هایی را که طی سی سال گذشته در بخش‌های واقعی اقتصاد و صنعت کشور، ازجمله در ماشین‌سازی، نفت، معدن، فولاد، کشاورزی و سلامت حاصل شده پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: از نمایندگان مجلس به‌خاطر تصویب قانون راهبردی جهش دانش‌بنیان قدردانی می‌کنم؛ قانونی که به‌یقین باقیات صالحاتی برای ایشان خواهد بود و امروز بار دیگر شاهد به بار نشستن برکات دیگری از تصویب این قانون هستیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز در ۲۶ پروژه پیشنهادی فولاد مبارکه اصفهان که همه اجرایی می‌شود، ۲۱ پروژه از نظر فناورانه بودن مورد تأیید معاونت فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است، ادامه داد: این پروژه‌ها به ۸۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارند که حداقل به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان از محل منابع قانون جهش در اعتبار مالیاتی مورد حمایت قرار خواهند گرفت و امیدواریم سال آینده در همین موقع شاهد بهره‌برداری از نتایج این قرارداد‌ها باشیم.

وی اضافه کرد: جریانی که پس از این اتفاق رخ خواهد داد و باعث خوشحالی است این است که صنایع کشور به پیشروان این حوزه‌ها نگاه می‌کنند. به تعبیر دیگر، فولادی‌های کشور به فولاد مبارکه نگاه می‌کنند و این نگاه کردن است که جریان مدنظر را به راه می‌اندازد. ما معتقدیم جریان توسعه بازار مهم‌ترین رکن نگه‌دارنده بازار است و دولت و معاونت فناوری باید برای شرکت‌ها بازار ایجاد کند. در این حالت است که وقتی بازار ایجاد شد و شرکت‌ها به آرامش رسیدند، می‌توان از آن‌ها حمایت بیشتری کرد تا به آینده و برنامه‌های فردای خود نیز فکر کنند. امیدواریم این قرارداد‌ها سبب خیر و بهروزی برای صنایع و معادن کشور باشند.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو مطرح کرد:
دیگر نمی‌توانیم از ابزار و روش‌های سنتی برای رسیدن به اهدافمان استفاده کنیم
محمدرضا موثقی‌نیا، رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز در آیین امضای سند‌های همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی گفت: با سیاست‌های جدید دولت سیزدهم و وزارت صنعت، معدن و تجارت و به‌تبع آن ایمیدرو، تلاش می‌کنیم طی سال‌های آینده در بخش معدن و صنایع معدنی، توسعه‌ای نهضت‌گونه داشته باشیم و در این زمینه اگرچه طی سی تا چهل سال گذشته فعالیت‌های خوبی انجام شده؛ اما همچنان که ملاحظه کرده‌ایم، مقام معظم رهبری همچنان بر ناکافی بودن تلاش‌ها و اقدامات در عرصه معدن تأکید داشته‌اند؛ بنابراین تلاش خواهیم کرد تا در همه حلقه‌های زنجیره از اکتشاف تا سایر حلقه‌ها نهضتی ایجاد کنیم. طبیعتاً برای شکل‌گیری این نهضت در سال‌های آتی فعالیت‌ها و پروژه‌های نوآورانه و خلاقانه بسیار اهمیت دارد؛ چراکه دیگر نمی‌توانیم برای توسعه، به ابزار‌ها و روش‌های سنتی تکیه کنیم. ازاین‌رو اسناد و تفاهم‌نامه‌های همکاری که منعقد شد می‌تواند حسن مطلعی برای آغاز نهضت مدنظر در حوزه معدن و صنایع معدنی باشد و سال‌های آینده شاهد پیشرفت‌های بیشتری در این عرصه باشیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در آیین امضای سند‌های همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه بر روی ۲۸ شرکت دانش‌بنیان
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه هم در این آیین گفت: ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناورانه در کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه مورد بررسی قرار گرفته‌اند و تاکنون این شرکت بر روی ۲۸ شرکت در حوزه‌های آب، انرژی و اقتصاد چرخشی، صنعت ۴، معادن کم‌عیار و توسعه محصول و تأمین قطعات سرمایه‌گذاری کرده است.

محمدیاسر طیب‌نیا اظهار کرد: حضور مسئولان در این مراسم نشان‌دهنده اهتمام به موضوع فناوری و نوآوری و لزوم ایجاد جهش در این حوزه در کشور است.

وی با بیان اینکه ما در حوزه صنعت و تکنولوژی مسیر ادامه‌داری را آغاز کرده‌ایم، گفت: باید توجه داشت که فولاد مبارکه در دهه ۶۰ پایه‌گذاری و در دهه ۷۰ بهره‌برداری شد. دهه ۸۰ توسعه را در دستور کار قرار داد و به دانش بهره‌برداری توسعه دست یافت و امروز به نهادینه شدن دانش بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه فولاد مبارکه در دهه ۹۰ با مشکل تحریم‌ها روبه‌رو شد، افزود: فولاد مبارکه در این دهه با توجه به تحریم‌ها و چالش‌های آن به دهه بومی‌سازی رسید و دانش بهره‌برداری را نهادینه کرد که نتیجه آن بومی‌سازی ۹۰ درصد از قطعات، تجهیزات و مواد اولیه در داخل کشور است. نهادینه شدن دانش، مهندسی، طراحی نقشه‌ها و موفقیت در مراحل ساخت و تولید است.

وی با بیان اینکه در صنعت فولاد و در فولاد مبارکه برای همه تجهیزات نقشه مشخص داریم، اضافه کرد: ما در دهه ۹۰ مشتری خطرپذیر شدیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان تجربه تولید داخل را داشته باشند.

طیب‌نیا ادامه داد: امروز در دهه ۱۴۰۰ به این رسیده‌ایم که ابزار بومی‌سازی تجهیزات نمی‌تواند ارزش‌افزوده موردنظر را تأمین کند، چراکه بومی‌سازی نگاه به گذشته دارد و ما به دنبال نگاه به آینده هستیم. ما باید به سطحی از دانش دست‌یابیم که خودمان در تکنولوژی و خلق ارزش‌افزوده از طریق دانش و نوآوری سرآمد شویم و حرفی برای گفتن داشته باشیم و این همان گام‌هایی است که فولاد مبارکه طی یکی دو سال گذشته برداشته و در این مسیر حرکت می‌کند.

وی در همین زمینه گفت: برای رسیدن به این هدف دو کار می‌توانستیم انجام دهیم؛ یکی اینکه خودمان هسته‌های فناور تشکیل دهیم و مالکیت هسته‌های مهندسی چند ده‌نفره و چند صدنفره را در اختیار بگیریم و راه دوم این بود که از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و کل ظرفیت‌های نخبگی کشور در فرایند سرمایه‌گذاری خطرپذیر را دنبال کنیم که طبیعتاً راه دوم را انتخاب کردیم. به همین منظور در پنج حوزه اصلی از طریق سرمایه‌گذاری در ۲۸ شرکت از بین صد‌ها شرکتی که بررسی کردیم، در این مسیر حرکت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده‌ایم.

طیب‌نیا با بیان اینکه ما در فولاد مبارکه، علی‌رغم همه مشکلات کمبود انرژی و برق و گاز ۱۰۰ درصد بهره‌وری را داریم، گفت: ما ۳۵ درصد تولید کشور را داریم و رمز موفقیت ما در این زمینه استفاده صددرصدی از ظرفیت‌ها است؛ اما باید توجه داشت ما هنوز توانایی توسعه تکنولوژی را نداریم، توانایی خلق ارزش‌افزوده از طریق فناوری و نوآوری را نداریم؛ ازاین‌رو به دنبال دست‌یابی به دانش بهره‌برداری با استفاده از فناوری و نوآوری هستیم.

وی با تأکید بر اینکه ما باید از تولیدکننده صرف خارج شویم، گفت: باید به شرکتی چندمنظوره تبدیل شویم، همانند شرکت پوسکو (POSCO) که در نهضت بهره‌برداری، از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کند و به هلدینگی چندمنظوره تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه ما ایجاد زیرساخت برای نهادسازی و فرایندسازی برای شروع راه پرخطر را یکی از گام‌های در دستور کار برای رسیدن به اهداف نوآوری و فناوری قرار داده‌ایم، افزود: در این زمینه در خارج از مجموعه و در قالب نوآوری باز از همه ظرفیت‌های دانش‌بنیان استفاده خواهیم کرد، تاکنون از خدمات شرکت‌ها به‌صورت موردی استفاده کرده‌ایم و در ادامه سرمایه‌گذاری خطرپذیر را محقق ساخته‌ایم.

وی گفت: فولاد مبارکه پس از انجام سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، امروز در مرحله دوم، درصدد طبقه‌بندی، یکپارچه‌سازی و مجموعه‌سازی شرکت‌های فناور است. در این مرحله باید کنسرسیوم‌های متشکل و هدفمندی شکل دهیم و زیرساخت‌های حوزه نوآوری و فناوری را ایجاد کنیم که این حرکت راهبردی و مبتنی بر مطالعات و تجربیات دهه‌های اخیر است.

طیب‌نیا ادامه داد: از بین ۲۰۰ شرکت بررسی شده در کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر، تاکنون در ۲۸ شرکت در حوزه‌های آب، انرژی و اقتصاد چرخشی، صنعت ۴، معادن کم‌عیار و توسعه محصول و تأمین قطعات سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در جمع خبرنگاران نیز از تکنولوژی و خلق ارزش‌افزوده با استفاده از دانش و نوآوری به‌عنوان رویکرد جدید فولاد مبارکه در دهه پیش رو یاد و اضافه کرد: دهه ۱۴۰۰، دهه تکنولوژی و خلق ارزش‌افزوده فولاد مبارکه با استفاده از دانش و نوآوری است. برای این امر پنج محور اساسی را تعریف کرده‌ایم و اقداماتی در این زمینه نظیر سرمایه‌گذاری خطرپذیر یک هزار میلیارد تومانی انجام داده‌ایم. امیدواریم بتوانیم حمایت ارگان‌های ذی‌ربط ازجمله معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و وزارت صمت را جلب کنیم تا بتوانیم این مسیر را با سرعت بیشتر ادامه دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو:
طرح جامع فولاد مبارکه مطابق با سیاست‌های کلی ایمیدرو و وزارت صمت است
سمیه خلوصی، معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو گفت: طرح جامع فولاد مبارکه با توجه به در نظر گرفتن توسعه پایدار، توسعه سرمایه انسانی، تأمین نیروی انسانی زنجیره، توجه به ایجاد زیرساخت‌ها و همچنین صنایع پایین‌دستی مطابق با سیاست‌های کلی ایمیدرو و وزارت صمت است.

وی گفت: پروژه‌های بسیاری در راستای کاهش سطح آلایندگی انجام شده؛ به‌طوری‌که با حرکت هم‌راستا با اقدامات بین‌المللی دنیا و توجه به برنامه تکنولوژی سبز بعد از ۲۰۳۰ بازاری را از دست نمی‌دهیم.

سمیه خلوصی در نشست خبری در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو اظهار کرد: بیش از ۳۰ میلیون تن شمش فولاد، بالغ‌بر ۳۰۰ هزار تن کاتد مس و بیش از ۱۰ تن شمش طلا در کشور به تولید رسیده است. این مهم نشان می‌دهد پتانسیل معدنی در حوزه فلزات اساسی زنجیره فلزی در کشور به سطح قابل‌قبولی رسیده است.

وی افزود: در زنجیره فولاد از ۱۱۰ میلیون تن سنگ خام به ۳۰ میلیون تن شمش خام در کل زنجیره تولید و تأمین رسیده‌ایم.

خلوصی پیرامون نمایشگاه ایران‌متافو ۱۴۰۲ عنوان کرد: برگزاری نمایشگاهی که زمینه حضور تولیدکنندگان در سطح بین‌المللی را فراهم می‌کند اتفاق خوبی است. امیدواریم سهم خود را در ایجاد ارزش‌افزوده در زنجیره معدن افزایش دهیم و به سمت تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر حرکت کنیم. نمایشگاه متافو بهترین نمایشگاه بین‌المللی در خاورمیانه در حوزه فولاد است.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو ادامه داد: آخرین آمار تولید هفت‌ماهه نشان می‌دهد با وجود قطع برق در ۶شش‌ماهه نخست سال با برنامه‌ریزی و محاسبه صورت‌گرفته از سوی وزارتخانه، در تمام حلقه‌های زنجیره فلزات اساسی رشد تولید را به ثبت رساندیم. استراتژی شرکت‌ها برای افزایش تولید، رکوردشکنی در تولید در زمان عدم قطعی برق بوده است. در ایمیدرو برنامه داریم شرکت‌های بزرگ ۱۰ درصد بیش از شش‌ماهه نخست سال رشد کنند.

وی افزود: تولید فولاد در هفت‌ماهه نخست سال ۱۸ میلیون تن و ۱۶۵ هزار تن کاتد مس بوده است؛ در حوزه کنسانتره نیز رشد تولید را به ثبت رساندیم. در حوزه شمش فولاد ۱ درصد و در محصولات فولادی ۲ درصد رشد داشتیم. در زمینه تولید کنسانتره و گندله رشد تولید داشتیم؛ به‌طوری‌که شاهد رشد بیش از ۵ درصدی آهن اسفنجی بودیم. زنجیره‌هایی مثل فولاد به سطح قابل‌قبولی از تولید رسیده‌اند و برای تکمیل زنجیره ارزش و توسعه آن‌ها نیز برنامه داریم. به‌عنوان نمونه، در شرکت فولاد مبارکه پروژه نورد گرم و نورد سرد تعریف شده است.

وی همچنین با اشاره به روش احیا در تولید فولاد در کشور عنوان کرد: با توجه به روش تولید فولاد در کشور به شیوه احیا، برخلاف کشور‌هایی مانند چین که به روش کوره بلند فولاد تولید می‌کند، سطح آلایندگی کمتری داریم. در ایران نیز مانند سایر کشور‌هایی که تولید انرژی تجدیدپذیر دارند، یکی از شرکت‌های معدنی نسبت به ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدام کرده و بخشی از تأمین انرژی این بخش از این طریق تأمین می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت فولاد مبارکه:
برنامه‌ریزی برای تولید ۱۸ میلیون تنی در فولاد مبارکه در محور‌های مختلف نیازمند گفتمان است
محسن صالحی‌نیا، رئیس هیئت‌مدیره شرکت فولاد مبارکه، در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو گفت: فولاد مبارکه در تأمین فلزات اساسی کشور پیشران است. این شرکت در طرح استراتژیک خود حتی تولید ۱۸ میلیون تن فولاد را دیده که ارزش‌افزوده زیادی ایجاد خواهد کرد. برای این امر لازم است در محور‌های مختلف این طرح استراتژیک، گفتمان ایجاد گردد و در این زمینه کار شود. سرمایه‌گذاری در بخش تولید، تکمیل و بهره‌برداری از زیرساخت‌های آب، برق و گاز، مهندسی و امکان بومی‌سازی و استفاده مناسب از ظرفیت‌های طراحی و مهندسی برای رسیدن به طرح استراتژیک، تولید فولاد سبز و استفاده از فناوری و نوآوری از نیاز‌های تحقق این مسیر استراتژیک است.

عضو هیئت‌مدیره شرکت فولاد مبارکه:
روند اخیر فولاد مبارکه در ارتقای سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری سهام‌داران را امیدوار کرد
محمد اسکندری، عضو هیئت‌مدیره شرکت فولاد مبارکه، در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو گفت: نوآوری در فولاد مبارکه از ابتدای زنجیره و از معدن تا صنایع پایین‌دستی مورد توجه قرار گرفته و در روند اخیر این شرکت مبنی بر افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه، چه در بخش سرمایه‌گذاری بر روی صاحبان فناوری و چه در بخش‌های راه‌اندازی مراکز نوآورانه و VC، سهام‌داران را به آینده امیدوار می‌کند.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه مطرح کرد:
تغییر و بهبود رویکرد فولاد مبارکه در حوزه نوآوری طی دو سال گذشته
محمد ناظمی هرندی، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه، در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو گفت: این نمایشگاه فرصتی است تا فعالان حوزه متالورژی، فولاد و ریخته‌گری گرد هم آیند و تجارب خود را به اشتراک گذارند. در این نمایشگاه تلاش کردیم تا براساس راهبرد خود، متناسب با سرفصل‌های استراتژی‌های فولاد مبارکه و سند چشم‌انداز افق ۱۴۱۰ که طی آن فولاد مبارکه شهروند-شرکتی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده بهتر تعریف شده، در نمایشگاه حضور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در گفتمان جدید و برند فولاد مبارکه پنج گفتمان اصلی تعریف شده است افزود: این گفتمان‌ها عبارت‌اند از: گفتمان مسیر مسئولانه، مسیر متعالی، مسیر سبز و مسیر نوآورانه و مسیر پیشران. در عین حال، برای تحقق این اهداف، همه ذی‌نفعان فولاد مبارکه باید درک درستی از این استراتژی‌ها داشته باشند؛ ازاین‌رو حضور و غرفه فولاد مبارکه را نیز حول این پنج محور تعریف کرده‌ایم و مصادیق راهبرد‌هایی را که طی چند سال اخیر تعریف کرده‌ایم در این نمایشگاه به منصه ظهور گذاشته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه طی دو سال گذشته فولاد مبارکه مخصوصاً در حوزه نوآوری تغییر رویکرد محسوسی داشته است گفت: همکاری‌های قبل با فعالان دانشگاه، مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشجویان که با تمرکز بر حل مسائل بود در رویکرد جدید توسعه یافته است و به‌صورت ویژه سرمایه‌گذاری‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان را مدنظر قرار داده‌ایم. طی حدود یک‌سال و نیم اخیر که در این حوزه فعالیت‌های جدید را آغاز کرده‌ایم، از بیش از ۲۰ طرح استارت‌آپی حمایت کرده‌ایم و معتقدیم این حمایت‌ها نه‌تن‌ها ما را به اهداف شرکت نزدیک‌تر می‌کند، بلکه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز در پی خواهد داشت و به‌نوعی در سطح کلان کشور نیز تأثیر خود را خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز رویکرد فولاد مبارکه را از یک نگاه خیرخواهانه به سمت ایجاد مشارکت‌های ارزش‌افزا برای شرکت و جامعه تغییر و ارتقا دادیم که مصادیق آن را در این نمایشگاه به اطلاع عموم بازدیدکنندگان از غرفه گروه فولاد مبارکه رساندیم و نتیجه نظرسنجی‌ها در ایام برگزاری نمایشگاه حاکی از رضایت بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به این عرصه بوده است.

معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های فولاد مبارکه:
نزدیک به ۵ همت پروژه‌های توسعه‌ای در گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد تعریف شده است
عباس اکبری محمدی، معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های فولاد مبارکه در حاشیه این نمایشگاه گفت: در اهداف کلان و افق ۱۴۱۰ فولاد مبارکه، برنامه‌های جامعی برای بهبود شرایط شرکت و پیشرفت جامعه مدنظر قرار داده شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به تولید محصولات ویژه، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مرتبط با زنجیره فولاد، مانند توسعه میادین گازی و تولید برق و توسعه ناوگان‌های ریلی و جاده‌ای کشور، دست‌یابی به دانش روز دنیا در حوزه صنعت فولاد و حرکت در مسیر تولید فولاد سبز و به‌طورکلی ایجاد توازن در زنجیره فولاد و تضمین تأمین مواد اولیه برای فولاد مبارکه اشاره کرد و برنامه‌ریزی و فعالیت در این زمینه با تصویب پروژه‌های بسیار بزرگی که در نوع خود شاخص به شمار می‌آیند آغاز شده است.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از این پروژه‌ها سودآوری قابل‌توجهی برای کشور به همراه خواهند داشت گفت: ازجمله این پروژه‌ها می‌توان به برنامه‌ریزی برای تولید انبوه ورق‌های آلیاژی و زنگ‌نزن، برنامه‌ریزی برای ایجاد یک خط برای تولید ورق‌های بلک‌پلیت قلع‌اندود و گالوانیزه با کیفیت مورداستفاده در صنایع خودروسازی، سرمایه‌گذاری در احداث نورد گرم ۲ فولاد مبارکه، آغاز عملیات اجرایی خط نورد سرد ۲، افزایش ظرفیت تولید گندله در شرکت‌های مختلف گروه اشاره کرد.

اکبری محمدی افزود از دیگر پروژه‌های در دست اقدام فولاد مبارکه می‌توان به سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای دست‌یابی به دانش و تکنولوژی فولاد سبز اشاره کرد که در این مسیر بهره‌برداری از فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی و سرمایه‌گذاری در پروژه احداث نیروگاه تجدیدپذیر ۶۰۰ مگاواتی در منطقه کوهپایه و نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی بادی در منطقه سنگان را شاهد هستیم. علاوه بر این در شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه نیز شاهد اجرای پروژه‌های مختلف ازجمله در بخش مواد نسوز هستیم.

مدیر مجتمع فولاد سبا:
چهار محصول جدید به سبد خرید فولاد سبا اضافه شد
محمود محمدی فشارکی، مدیر مجتمع فولاد سبا، در حاشیه بیستمین نمایشگاه ایران‌متافو گفت: خوشبختانه شهرک‌های تحقیقاتی می‌توانند بخشی از مسائل و مشکلات صنعت فولاد را برطرف کنند و در حوزه بومی‌سازی بخشی از قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی به صنایع فولاد کمک کنند. در سال گذشته توانستیم از ۲۰ شرکت دانش‌بنیان در جهت رشد کمّی، کیفی و توسعه سبد‌های محصولات استفاده کنیم. در راستای تحقق توسعه سبد محصولات، ۴ محصول جدید از ۸ محصول تعیین‌شده به سبد‌ها اضافه شده و تلاش داریم در زمستان ۴ محصول دیگر را نیز اضافه کنیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه:
فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری خطرپذیر به دنبال ایجاد مسیر جدید برای اکوسیستم نوآوری کشور است
یحیی پالیزدار، مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو گفت: در رویداد جنبی نمایشگاه متافوی امسال، با حضور وزیر صمت و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۲۱ سرمایه‌گذاری از ۲۶ سرمایه‌گذاری خطرپذیر صورت‌گرفته توسط فولاد مبارکه، توانست حمایت حداقل ۴۰۰ میلیارد تومانی را از محل قانون جهش در تولید اقتصاد دانش‌بنیان کسب کند.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی:
مصوبات کمیسیون صنعت در برنامه هفتم توسعه مورد توجه ویژه قرار دارد
حسن نوروزی، عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی در بازدید از غرفه فولاد مبارکه در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو گفت: مصوبات کمیته صنعت و کمیسیون صنایع و معادن در برنامه هفتم توسعه موردتوجه ویژه قرار گرفت و پویاسازی صنعت فولاد در این زمینه با توجه به ظرفیت‌های این صنعت در اولویت‌های بودجه‌ای قرار دارد.

عضو ستاد علمی و فناوری جایزه ملی تعالی سازمانی:
گفتمان پنج‌گانه فولاد مبارکه منجر به پایداری این صنعت می‌شود
سید مسعود همایون‌فر، عضو ستاد علمی و فناوری جایزه ملی تعالی سازمانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو در گفتگو با ایراسین گفت: نگرش فولاد مبارکه در تعریف گفتمان‌های پنج‌گانه با هدف نگاه پایداری است. سازمان‌ها باید به ابعاد مختلفی توجه کنند، تمرکز در تولید و کسب سود به معنی پایدارسازی سازمان نیست و نگاه یک‌بعدی آینده سازمان را به خطر می‌اندازد. نگاه جامع فولاد مبارکه منجر به پایداری این صنعت می‌شود؛ چراکه همه ابعاد را در این برنامه دیده شده است.

عضو کمیته علمی جایزه تعالی سازمانی:
گفتمان‌های تعریف‌شده در برنامه استراتژیک فولاد مبارکه به مرحله عمل رسیده است
اصغر آزادی، عضو کمیته علمی جایزه تعالی سازمانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو در گفتگو با ایراسین گفت: فولاد مبارکه در حوزه‌های نوآوری و زیست‌محیطی گام‌های بلندی برداشته و همواره الگوی سایر صنایع کشور بوده و امروز گفتمان‌های تعریف‌شده در برنامه استراتژیک فولاد مبارکه به مرحله عمل رسیده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی:
همه اقدامات فولاد مبارکه در راستای فناوری و نوآوری برنامه‌ریزی شده است
محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در بازدید از غرفه فولاد مبارکه در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو گفت: فناوری و نوآوری در فولاد مبارکه نفوذ کرده و همه اقدامات این شرکت در این راستا برنامه‌ریزی شده است و نتیجه آن در این مجموعه و به‌ویژه صنایع پایین‌دستی بسیار مطلوب خواهد بود. از سویی نیز باید توجه داشت که دستاورد‌های ارائه‌شده در نمایشگاه امسال فولاد مبارکه بیانگر برداشتن گام‌های جدی در حوزه تحقق انقلاب صنعتی است.

نایب‌رئیس کنفدراسیون صادرات ایران:
صنعت ایران به همت فولاد مبارکه رشد قابل‌توجهی داشته است
قدیر قیافه، نایب‌رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو گفت: صنعت ایران به همت صنایع فولادی و به‌ویژه فولاد مبارکه رشد قابل‌توجهی داشته است و در زمینه بومی‌سازی تجهیزات به موفقیت‌هایی رسیده‌ایم که امروز می‌توانیم صادرکننده فولاد باشیم.

مدیر مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی مطرح کرد:

الزام الگوبرداری شرکت‌های دیگر از فولاد مبارکه
حمیدرضا بابایی، مدیر مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی در بازدید از غرفه فولاد مبارکه در نمایشگاه ایران‌متافو گفت: حضور فولاد مبارکه در جایزه ملی تعالی سازمانی جزئی از افتخارات کشور است و این شرکت جزو معدود شرکت‌هایی بود که تندیس زرین را دریافت کرد.

وی افزود: فولاد مبارکه همیشه به‌عنوان یک شرکت پیشرو شناسایی می‌شود که از بدو تأسیس آن با گفتمان‌سازی شروع شده و به نتایج خوبی نیز رسیده است که شرکت‌های دیگر کشور باید در زمینه دیدگاه‌ها، سیستم‌ها، فرایند‌ها و تفکرات از آن الگوبرداری کنند.

رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو:
فولاد مبارکه ۹۵ درصد از نیاز خودروسازان را تأمین می‌کند
محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو در بازدید از غرفه فولاد مبارکه در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو گفت: فولاد مبارکه توانسته جایگاه ویژه خود را برای تأمین نیاز‌های اصلی صنعت و به‌ویژه صنعت خودرو پیدا کند و امروز ۹۵ درصد از نیاز خودروسازان توسط این شرکت تأمین می‌شود.

تغییر رویکرد در حوزه مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه.

احیای صنعت گردشگری و صنایع‌دستی در شرق اصفهان به همت فولاد مبارکه
تحقق مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه در حوزه اشتغال‌زایی و احیای صنعت گردشگری و صنایع‌دستی در شرق و غرب اصفهان رویکرد جدیدی است که در مسیر مسئولانه فولاد مبارکه دنبال شده است.

آنچه در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو نظر بازدیدکنندگان از غرفه فولاد مبارکه را به خود جلب کرد، راه‌اندازی غرفه متفاوت این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی و در راستای نمایشی از مسیر مسئولانه است.

غرفه «رستا» غرفه‌ای از مسئولانه رفتار کردن فولاد مبارکه برای جامعه محلی آسیب‌دیده از بحران‌های آبی است، اتفاقی که منجر به آموزش و اشتغال‌زایی برای افرادی شده که به دنبال کم‌آبی و بی‌آبی‌ها محل درآمد خود را از دست داده و امروز با رویکردی جدید و با حمایتی همه‌جانبه بار دیگر شاغل شده‌اند.

غلامرضا پوربافرانی، رئیس توسعه و تکامل منطقه‌ای فولاد مبارکه در این خصوص با اشاره به رویکرد جدید فولاد مبارکه در بحث مسئولیت اجتماعی اظهار کرد: بر اساس مطالعه و تحقیقات انجام‌شده در شرق اصفهان، با استفاده از سیستم‌های تئوری و عملی به‌روز، در روستا‌های این محدوده کانون‌های پیشرفت تشکیل شده است.

وی ادامه داد: این کانون‌های پیشرفت را امام جماعت روستا، معتمدان، کنشگران سیاسی و اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روستا و افراد بارز روستا تشکیل می‌دهند. این اعضا مشکلات روستای خود را استحصا و برای رفع آن‌ها اولویت‌بندی می‌کنند تا اقدامات بعدی برنامه‌ریزی شود.

رئیس توسعه و تکامل منطقه‌ای فولاد مبارکه با اشاره به یکی از این اقدامات در روستای ورزنه تصریح کرد: مباحث مربوط به گردشگری و صنایع‌دستی در این روستا دنبال شد و سیستم کاربافی که بازمانده این صنعت است مورد بازیابی قرار گرفت و با توجه به سختی و سبک این کار معمولاً جوانان از آن استقبال نمی‌کنند.

وی ادامه داد: فولاد مبارکه از این موضوع حمایت کرد و با صنعتی کردن و به‌روز کردن این دستگاه و آموزش افراد بیشتر، این صنعت احیا شد. در حال حاضر حدود ۱۸۰ نفر آموزش دیدند و ۵۰ نفر کاربافی می‌کنند.

پوربافرانی با اشاره به حمایت فولاد مبارکه در بخش‌های صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و قالی‌بافی گفت: این حمایت‌ها در راستای اشتغال‌زایی صورت گرفته و این اقدام اولین نمونه انجام‌گرفته طی یک سال و نیم گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نتیجه حاصل‌شده، اقدام بعدی در منطقه غرب اصفهان و در شهرستان لنجان و مبارکه انجام می‌گیرد و مراحل و مطالعات اولیه انجام شده است.

سفیر عربستان از غرفه فولاد مبارکه بازدید کرد
عبدالله بن سعود العنزی، سفیر عربستان سعودی در تهران از غرفه فولاد مبارکه اصفهان در بیستمین نمایشگاه ایران‌متافو در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دیدن کرد.

حضور متفاوت گروه فولاد مبارکه در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو
فولاد مبارکه به همراه شرکت‌های زیرمجموعه خود شامل شرکت فولاد هرمزگان، فولاد سنگان خراسان، شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه، شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری، شرکت بین‌المللی مهندسی سیستم‌ها و اتوماسیون - ایریسا، شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه، شرکت فلزتدارک و شرکت توان‌آور آسیا و سه هلدینگ سرمایه‌گذاری توکا فولاد، آتیه فولاد نقش‌جهان و فولاد متیل در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو حضور داشت.

تشریح تفاهم‌نامه‌های امضاشده در حوزه صنایع فلزی و معدنی
آیین امضای سند‌های همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی با حضور عباس علی‌آبادی وزیر صمت، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، محمدرضا موثقی‌نیا رئیس هیئت عامل ایمیدرو، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه، امیر خرمی‌شاد مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در خانه نوآوری و فناوری ایران (IHIT) روز شنبه ۴ آذرماه ۱۴۰۲ در جریان افتتاحیه نمایشگاه متافو برگزار شد.

موافقت‌نامه همکاری مشترک هوشمندسازی معدن و تکمیل فناوری‌های وابسته به آن نخستین سند امضاشده در این آیین بود که بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت صمت، ایمیدرو و شرکت ملی صنایع مس ایران امضا شد که به دنبال آن هوشمندسازی پنج معدن مس در کشور آغاز می‌شود.

امضای تفاهم‌نامه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و بومی‌سازی اقلام گلوگاهی صنعت فولاد بین شرکت فولاد مبارکه و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری دومین اتفاق این رویداد بود که با امضای این تفاهم‌نامه مجموعه فولاد مبارکه از یک بهره‌بردار به یک توسعه‌دهنده تبدیل خواهد شد.

تفاهم‌نامه توسعه فناوری SMR نیز در این نشست بین فولاد سنگان و شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه امضا شد. همچنین تفاهم‌نامه توسعه فناوری RHF بین فولاد هرمزگان و شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه از دیگر اسنادی بود که در این آیین به امضا رسید.

در این دوره از برگزاری متافو ۱۴۰۲، صنایعی نظیر فولاد، صنایع معدنی، فلزات غیرآهنی، ریخته‌گری، ماشین‌کاری، نسوز‌ها و... حضور داشتند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: