April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۵۹۴۸
۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
0
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با گذشت بیش از ۷۶ روز از آغاز سال زراعی، وزیر جهاد هرچه سریع تر باید نرخ گندم را تعیین تکلیف کند و کشاورزان را از بلاتکلیفی نجات دهد.

وزیر جهاد هرچه سریع تر باید نرخ گندم را تعیین تکلیف ‌کند

علیرضا نظری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در بحث اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم برای سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ جلسات کارشناسی متعددی تشکیل شد و در نهایت در جلسه شورای قیمت گذاری با رای اعضای شورا عددی به تصویب رسید، اما این مدل قیمت گذاری مورد بحث وزارت جهاد با سازمان برنامه و بودجه است.

به گفته او، مسئولان سازمان برنامه و بودجه معتقدند که قیمت کارشناسی بر مبنای ۴ مولفه قانون خرید تضمینی باید محاسبه شود و همواره قیمتی که اعضا شورا مطرح کردند، مبتنی بر واقعیت نیست. به همین خاطر تاکنون نرخ نهایی ابلاغ نشده است.

نظری درباره اینکه تکلیف کشاورزانی که با امید ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان کشت را انجام دادند، چیست؟، گفت: در قانون خرید تضمینی و شورای قیمت گذاری مبنای اعلام قیمت و سازو کار تعریف شده که ابلاغ نرخ توسط وزیر جهاد به عنوان رئیس شورای قیمت گذاری باید انجام شود، لذا وقتی وزیر نرخی را ابلاغ نکرده، هرگونه اطلاع رسانی به کشاورزان خلاف قانون است.

عضو کمیسیون کشاورزی ادامه داد: مجموعه دولت معتقدند که قیمت گندم در سال گذشته ۱۵ هزارتومان نبوده است و دولت تنها به خاطر سیاست‌های حمایتی از کشاورزان به جهت تحویل محصول خود به دولت، نرخ خرید را از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۵ هزارتومان افزایش دادند. از این جهت اذعان می‌کنند که بر مبنای نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت خرید تضمینی هرکیلو گندم در سال جدید بر مبنای ۴ مولفه تعیین قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

نظری در ادامه افزود: با توجه به گذشت حدود ۳ ماه از آغاز سال زراعی این قضیه هرچه سریع‌تر باید تعیین تکلیف شوند به طوریکه نرخ تصویبی در جلسه ۲۲ شهریور باید اعلام شود یا با تشکیل جلسات دیگر و بررسی هزینه ها، کشاورزان از بلاتکلیفی نجات یابند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره اینکه با وجود موافقت وزیر در جلسه ۲۲ شهریور چرا نرخ تصویبی ابلاغ نمی‌شود، گفت: وزیر جهاد در جلسه ۲۲ شهریور رای منفی داشتند، اما به جهت آنکه اکثریت اعضا موافقت کرده بودند، نرخ را قبول کردند. در حال حاضر هم مسئولان وزارت جهاد باید پاسخگو باشند که چه زمانی می‌خواهند نرخ را اعلام کنند.

او با بیان اینکه افزایش نامتعارف قیمت خرید منجر به بالابردن تورم و نوسان دیگر کالا‌ها می‌شود، گفت: براساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، نرخ خرید برمبنای ۴ مولفه باید تعیین و عملا بالابردن نرخ گندم منجر به افزایش تورم می‌شود که این موضوع با سیاست مقام معظم رهبری مبنی بر مهار تورم در تضاد است. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری حمایت از تولید داخل باید صورت گیرد، اما قرار نیست که بدلیل هزینه‌های نامتعارف کشور یا کاهش میزان برداشت در واحد سطح نسبت به متوسط جهانی مرتب قیمت را افزایش دهیم.

نظری گفت: گران کردن قیمت خرید تضمینی گندم منجر به افزایش ۳۵ قلم کالای اساسی خواهد شد؛ بنابراین سیاست‌های حمایتی باید در قالب مشوق‌ها در نظر گرفته شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: