کد خبر: ۴۰۶۰۵۸
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
0
به گفته مسئولان، صندوق بازنشستگی تکمیلی علاوه بر کمک به حفظ جریان ورود نقدینگی پایدار به بازار سرمایه، در تشویق سرمایه‌گذاری به روش غیر مستقیم هم موثر خواهد بود.

ورود منابع پایدار به بازار سرمایه از طریق صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی

شهریور ۱۴۰۲ بود که از صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی در بازار سرمایه رونمایی شد و حالا روز گذشته نخستین پذیره نویسی صندوق بازنشستگی تکمیلی صورت گرفت. صندوق بازنشستگی تکمیلی در بازار سرمایه که رئیس سازمان بورس مجید عشقی در خصوص آن گفت: صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی باتوجه به نقش و کارایی که دارند در آینده نزدیک بخش مهمی از بازار سرمایه را تشکیل خواهند داد.

صندوقی که ناصر پور عضو هیات مدیره سازمان بورس در رابطه با آن می‌گوید: این صندوق‌ها در سه نوع سهامی، سهامی شاخصی و صندوق در صندوق طبقه‌بندی شده است. باتوجه به مقررات، صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی در بدو تاسیس باید دست کم ۵۰۰ نفر را در طرح بازنشستگی تکمیلی زیر نظر داشته باشند، همچنین حداقل سرمایه برای تشکیل این صندوق‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

همچنین ناصر پور با اشاره به این که مجموع موافقت اصولی‌ها در حوزه صندوق بازنشستگی تکمیلی باتوجه به شروط مد نظر به حدود ۵ عدد می‌رسد، توضیح داد: سخت گیری‌ها در صندوق‌ها به سبب عملکرد مهم این صندوق‌ها است.

پیش از این نیز ایرانشاهی رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اهمیت وجود صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی در بازار سرمایه گفته بود: صندوق‌های بازنشستگی اساسا برای این ایجاد شدند که در دوره بازنشستگی بتوانند مسئله معیشت بازنشستگان را مرتفع کنند. یک سری صندوق‌های بازنشستگی اجباری داریم که به صورت قانونی ایجاد شدند و بخشی از منابع نیروی کار به همراه بخشی از منابع کارفرما‌ها به این صندوق‌ها تخصیص داده می‌شود و تقریبا در همه نقاط دنیا صندوق بازنشستگی دولتی به نوعی با مشکلاتی مواجه می‌شوند که یکی از مشکلات می‌تواند کاهش رشد جمعیت یا الزامات وضع شده روی این صندوق‌ها باشد.

او در ادامه بیان کرد: سازمان بورس با استفاده از ظرفیت بند ۱۹ ماده یک قانون بازار سرمایه صندوق بازنشستگی تکمیلی را با هدف این که این صندوق‌ها جای صندوق‌های بازنشستگی را نخواهد گرفت طراحی کرد. کارفرما و سازمانی که نیروی انسانی برای آن مهم است منابع مورد نیاز را تخصیص و صندوق را تاسیس می‌کند و تقریبا این صندوق‌ها ساز و کار صندوق بازنشستگی دولتی را دارند. در کل این سرمایه گذاری بلند مدت با توجه به بازدهی که بازار سرمایه دارد می‌تواند در زمان بازنشستگی منابع قابل توجهی را عاید سرمایه گذاران کند.

به گفته این مقام مسئول، این صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی دو مزیت مهم برای بازار سرمایه خواهند داشت، یکی این که افق دید بلندمدت را تقویت می‌کنند. اکنون با چالشی مواجه هستیم که نگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری خیلی کوتاه مدت شده است که این صندوق‌ها افق دید بلند مدت و میان مدت را با عملکرد خود می‌توانند تقویت کنند. مورد دیگر این که با توجه به این که ماهانه نقدینگی به این صندوق‌ها تزریق می‌شود لذا می‌توانیم ادعا کنیم صندوق بازنشستگی تکمیلی کمک خواهد کرد که منابع پایدار و با ثبات به شکل مستمر وارد بازار شود و این دو برکت برای بازار سرمایه خواهد بود.

در ادامه هم رئیس کل سازمان بورس بیان کرد: صندوق بازنشستگی تکمیلی می‌تواند منابع پایداری را به لحاظ سرمایه‌گذاری بلند مدت به بازار تزریق کند تا از این طریق سرمایه‌گذاری غیر مستقیم نیز تقویت شود.

صندوق بازنشستگی تکمیلی که کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در رابطه با آن گفت: یکی از شروط بازار سرمایه پویا وجود تنوع است که صندوق بازنشستگی تکمیلی کمک به تنوع بخشی به بازار سرمایه کرده است همچنین به ورود نقدینگی مستمر و پایدار به بازار سرمایه کمک خواهد کرد و این برای کلیت بازار بسیار مناسب خواهد بود. از سوی دیگر سبب ایجاد حاشیه امن برای بازنشستگان خواهد شد و صندوق بازنشستگی تکمیلی بازار سرمایه بسیاری از مشکلات صندوق‌های بازنشستگی فعلی را نخواهد داشت.

به گفته مسئولان و کارشناسان، صندوق بازنشستگی تکمیلی بازار سرمایه علاوه بر تنوع بخشی به جریان ورود نقدینگی مستمر، به بازار کمک خواهد کرد؛ ابزاری که تاکنون ۵ موافقت اصولی برای آن صادر شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: