کد خبر: ۴۰۶۱۵۸
۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
0
به گفته مسئولان، طرح یک‌به‌یک‌سازی کارت سوخت و بیمه‌نامه در ارتباط با خودرو‌های سنگین اجرا شده و در مراحل بعد به خودرو‌های معمولی خواهد رسید؛ طرحی که می‌تواند به کاهش ناترازی مصرف سوخت کمک کند.

کمک به کاهش ناترازی مصرف سوخت با ابطال کارت سوخت خودرو‌های فاقد بیمه

بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت و تخصیص اولیه سهمیه یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه خودداری کند.

موضوعی که پیش از این سید کاظم عزیزی معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در خصوص آن گفت: با محوریت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و همکاری دستگاه‌های ذی ربط ازجمله بیمه مرکزی، فراجا و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در گام اول اجرای این ماده قانونی، بیش از ۲۰ هزار خودرو نفت گازسوز فاقد بیمه نامه که علی رغم گذشت بیش از یک سال از تاریخ انقضاء بیمه نامه همچنان فاقد بیمه بوده اند، در تیر امسال شناسایی شدند.

به تازگی نیز علیرضا احمدی فینی سرپرست ستاد مدیریت سوخت حمل و نقل کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: ناترازی در حوزه انرژی کشور رخ داده است که باید در این بخش مدیریت سوخت انجام شود و این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است. ستاد مدیریت سوخت حمل ونقل کشور ماده ۴۸ بیمه شخص ثالث را پیگیری کرده است و برای ناوگانی که بیمه شخص ثالث نداشته باشند کارت سوخت صادر نمی‌کند.

احمدی فینی اظهار کرد: طبق ماده ۴۸ برای ناوگانی که بیمه شخص ثالث ندارند کارت سوخت صادر نشده و سهمیه سوختی به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت، همچنین طبق هماهنگی و پیگیری‌هایی که با ستاد سوخت صورت گرفته است که در حال حاضر اولویت برای خودرو‌ها و ناوگان گاز سوز، نفت بوده که در سیستم حمل ونقل عمومی میزان سهمیه آن‌ها در مقایسه با سایر بخش‌ها بیشتر بوده است.

پیش از این نیز بیمه مرکزی اعلام کرده بود با همکاری ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، طرح یک‌به‌یک سازی کارت سوخت و بیمه نامه شخص ثالث را پیش می‌برد. طبق این طرح به ازای هر بیمه‌نامه شخص ثالث فعال وسیله نقلیه باید یک کارت سوخت وجود داشته باشد.

صرفه جویی حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون لیتری در سوخت با اجرای طرح یک به یک سازی

در ادامه هم مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: در خصوص یک به یک سازی کارت سوخت ماشین‌های سنگین همانند اتوبوس‌ها و کامیون‌ها با بیمه‌نامه‌های معتبر این طرح اجرایی شد و به گفته مسئولان در ستاد سوخت روزانه چیزی حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون لیتر سوخت اکنون صرفه جویی می‌شود و مشخص شده بسیاری از کارت‌های سوخت دارای بیمه‌نامه معتبر یا ماشین فعال نبوده‌اند.

او افزود: این طرح را با ماشین‌های سنگین آغاز کردیم به سبب اهمیتی که بیمه‌نامه در این ماشین‌ها داشت و سعی شد ماشین‌هایی که بیمه‌نامه ندارند، ولی فعال هستند را به این سمت ببریم که بیمه‌نامه تهیه کنند و بخشی هم که اصلا فعال نبودند کارت سوخت آن‌ها باطل شد و از این طریق حدود ۲۰ هزار کامیون و ماشین سنگین را با کمک صندوق تامین خسارت‌های بدنی و ستادسوخت کشور ساماندهی کردیم.

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه بیان کرد: در نوبت بعدی به تاکسی‌های تهران که بیمه نامه ندارند یا ماشین آن‌ها فعال نیست ورود پیدا کردیم و در مرحله بعد به سراغ خودرو‌های سواری معمولی خواهیم رفت و به شکل تدریجی و پلکانی اقدامات صورت می‌گیرد یعنی در ابتدا اخطار داده می‌شود و بعد از گذشت یک ماه اگر موارد اصلاح نشد فرآیند تعلیق کارت سوخت آغاز تا افراد بیمه‌نامه‌های خود را فعال کنند. در کل این طرح یک به یک سازی در حال انجام است تا مصرف سوخت ساماندهی و بتوانیم با این ابزار‌ها مقداری از ناترازی مصرف سوخت بکاهیم.

اجرای بند قانونی که مینا صادقی کارشناس حوزه بیمه در خصوص سایر اهمیت آن پیش از این به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: بیمه شخص ثالث، مهم‌ترین بیمه برای وسایل نقلیه موتوری بوده و خرید آن بر اساس قانون، اجباری است. به همین دلیل، قانون برای افرادی که بیمه شخص ثالث ندارند، یا نسبت به انجام آن کوتاهی می‌کنند، وضع شده است.

این کارشناس حوزه بیمه بیان کرد: آمار راهنمایی و رانندگی نشان می‌دهد تعداد زیادی از ماشین‌های سنگین فاقد بیمه شخص ثالث هستند این در صورتی است که این وسایل اهمیت بیشتری در جابجایی دارند؛ باید پذیرفت که رانندگی با وسایل نقلیه گازوئیلی در جاده و خیابان‌های کشور، خطرات زیادی در پی دارد و در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث و بروز حادثه، جبران خسارت وارد شده، برای بیشتر افراد دشوار خواهد بود.

صادقی افزود: بیمه شخص ثالث در چنین زمان‌هایی به کمک افراد می‌آید و بخشی از بار تصادفات را کاهش می‌دهد پس داشتن بیمه نامه شخص ثالث ضروری است که باید به آن توجه داشت و این قانون بر این اساس است.

در ادامه هم قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی مشعلچی طرح یک به یک سازی را در جلوگیری از آسیب‌های ناشی از حوادث رانندگی و همچنین قاچاق سوخت، موثر دانست و اظهار کرد: این اتفاق از این جهت برای صنعت بیمه خوب است که ماشین‌های سنگین که خطرات زیادی دارند بیمه می‌شوند. یکی دیگر از قصد‌ها این است که اگر اتفاقی برای این خودرو‌ها افتاد بیمه‌نامه داشته باشند.

به گفته مسئولان، طرح یک‌به‌یک‌سازی کارت سوخت و بیمه‌نامه در ارتباط با خودرو‌های سنگین اجرا شده که در جلوگیری از آسیب‌های ناشی از حوادث رانندگی و ناترازی مصرف سوخت، موثر خواهد بود طرحی که بناست به به شکل پلکانی به خودرو‌های معمولی هم برسد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: