April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۳۰۰
۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
0
کارگردان «بچه گرگ‌های دره سیب» گفت: فیلم‌هایی مانند «کلاه قرمزی» یا «دزد عروسک‌ها» برای مخاطبان جدید پاسخگو نیست و ذائقه مخاطبان کودک تغییر کرده است.

امثال «کلاه قرمزی» و «دزد عروسک‌ها» پاسخگوی نیاز کودکان امروز نیست

فریدون نجفی، کارگردان «بچه گرگ‌های دره سیب» در برنامه «سینماچی» رادیو جوان در پاسخ به این سوال که این روز‌ها کمتر شاهد تولیدات سینمای کودک هستیم، گفت: در دهه ۷۰ فیلم‌های خوبی برای کودکان ساخته شد. سینمای کودک بود که سینمای ایران را به دنیا معرفی کرد. هنوز آن فیلم‌ها برایمان نوستالژیک است.

نجفی ادامه داد: توقع مخاطب کودک به دلیل دسترسی به فیلم‌های مطرح دنیا بالا رفته است و آن‌ها سینمای کودک دنیا را راحت آنلاین تماشا می‌کنند. اگر بخواهیم در سال‌های جدید فیلم‌هایی مانند «کلاه قرمزی» یا «دزد عروسک‌ها» بسازیم، شاید دیگر جوابگوی نیاز مخاطب نباشد و ذائقه مخاطبان کودک تغییر کرده است.

این کارگردان دو رنج سنی کودکان و نوجوانان را تفکیک کرد و گفت: سینمای کودک به دلیل دنیای خیال‌گونه و دنیای رویای بچه‌ها یکی از پر هزینه‌ترین سینما‌ها از لحاظ تولید است، که نیازمند حمایت وزارتخانه‌هاست. اگرچه سالانه یکسری کار‌های سطحی کمدی برای کودکان ساخته می‌شود، ولی این تولیدات نمی‌تواند مخاطب را راضی کند. از آنجایی که هر ساله مدیران تغییر می‌کنند، باید سینمای کودک زیر نظر یک تیم ثابت مدت‌ها مطالعه شود.

وی با انتقاد از وضعیت فیلمنامه‌ها و کارگردانان این عرصه گفت: الان هر کس یک دوربین دستش گرفته و فیلم می‌سازد. هنوز ضعف سینمای کودک نداشتن فیلمنامه خوب است. وقتی قصه خوب باشد، فیلم دیده و ماندگار می‌شود. اخیراً فیلم‌های موزیکال عجیب و غریب ساخته و اکران می‌شود و بعد به فراموشی سپرده می‌شود. خداراشکر جشنواره کودک و نوجوان پرچمدار سینمای این حوزه در کشور است. اگر این جشنواره نبود، سینمای کودکی هم در کار نبود.

نجفی با بیان اینکه اگر سینمای کودک به سمت سفارشی بودن حرکت کند، بدترین آسیب را به این حوزه می‌زند، توضیح داد: آن فیلم‌های سفارشی که منجر به محدود شدن فیلمساز و قصه شود، آسیب‌زننده است. اگرچه بیشترین مخاطب هر جامعه‌ای را کودکان و نوجوانان دربر می‌گیرد، ولی ما سینما‌های مختص کودکان و نوجوانان نداریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: