April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
نگاهی به اجرایی‌شدن وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد در بانک‌ها
کد خبر: ۴۰۶۴۰۴
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
بانک سینا احتمالاً نخستین بانکی است که اعطای وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد را در نظام بانکی اجرایی کرده است.

درخشش «آفتاب» بانک سینا در نظام بانکی

این بانک در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه و توسعه سبد محصولات بر اساس نیاز مشتریان از طریق اجرای طرح راهبردی کسب‌وکار، تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف ۲ میلیارد ریال با کارمزد صفر درصد را در قالب طرح آفتاب، عرضه کرد.


متقاضیان دریافت این طرح می‌توانند بر اساس میانگین رسوب سپرده خود از وام قرض‌الحسنه با کارمزد صفر درصد و بازپرداخت حداکثر ۴۸ ماهه برخوردار شوند. در طرح آفتاب بانک سینا همانند اکثر طرح‌ها تسهیلاتی برای در اولویت قرار گرفتن دریافت وام باید دارای میانگین حساب باشید. مزیت این طرح صفر بودن کارمزد و سود آن است. بازپرداخت آن ۴۸ ماه و برای ضمانت علاوه بر اینکه باید دارای رتبه مناسبی در اعتبارسنجی بانک مرکزی باشید، به یک ضامن رسمی نیز نیاز دارید.

 

بانک سینا با معرفی طرح «آفتاب» پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بدون کارمزد را بنیان گذاشته است که پرداخت این نوع وام از خردادماه ۱۴۰۲ آغاز شد.

این بانک، طرح آفتاب که پرداخت وام قرض‌الحسنه بر پایه حساب‌های قرض‌الحسنه و با کارمزد صفر درصد است را ابتدا به عنوان وامی مختص اهل سنت معرفی کرده و صرفاً در برخی شعب سنی‌نشین آن را ارائه کرد، اما با توجه به استقبال این طرح، از ابتدای آبان‌ماه سال جاری پرداخت وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد را در تمام شعب خود عملیاتی کرده است.

مخاطبان پرشمار وام قرض‌الحسنه بدون سود

بانک سینا در طرح راهبردی کسب‌وکار خود، چهار خط بانکداری را بنیان گذاشت که عبارتند از بانکداری خرد، بانکداری تجاری، بانکداری اختصاصی (که مربوط به ارائه خدمات به هلدینگ‌های بزرگ به‌ویژه هلدینگ‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان است) و بانکداری اجتماعی.

خط بانکداری اجتماعی در بانک سینا پیش از این به عنوان حوزه بانکداری اسلامی یا بانکداری قرض‌الحسنه شناخته می‌شد که هدف آن ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به گروه‌های حمایتی، اقشار گروه هدف بنیاد مستضعفان، بوده است که با تغییر رویکرد، اکنون موضوع پرداخت وام‌های حمایتی و قرض‌الحسنه را جدی‌تر دنبال می‌کند.

طرح آفتاب یکی از طرح‌های خط بانکداری اجتماعی است که گروه مخاطب آن را در حال حاضر کارگران دارای بیمه تأمین اجتماعی، گروه مددجویان، روحانیون و فعالان حوزه مساجد، گروه رانندگان (کامیون، تاکسی، سواری)، عشایر، پیشه‌وران و دامپروران تشکیل می‌دهند.

میزان و شرایط وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد آفتاب

برای دریافت وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد آفتاب، افتتاح یک حساب قرض‌الحسنه با حداقل موجودی ۵۰ هزار تومان لازم است. افراد می‌توانند بر اساس میانگین یک ماهه تا ۱۲ ماهه این حساب درخواست وام کنند. بسته به اینکه موجودی یا همان رسوب سپرده قرض‌الحسنه افراد چند ماه است، مبلغ وام می‌تواند به میزان ۱۳٫۱ درصد این موجودی تا ۱۴۷٫۲ درصد آن باشد. به عنوان مثال اگر فردی برای مدت شش ماه مبلغ یکصد میلیون تومان را در این حساب قرار دهد، می‌تواند با فرض بازپرداخت ۱۲ ماهه، مبلغی حدود ۸۲ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه دریافت کند و مجموع موجودی خود را به ۱۸۲ میلیون تومان برساند.

مدت بازپرداخت این تسهیلات بین ۶ تا ۴۸ ماه متغیر است و بر اساس مدت زمان ایجاد میانگین حساب و بازپرداخت، ضریب تسهیلات یعنی نسبت وام دریافتی به میانگین سپرده، تعیین می‌شود.

سقف وام پرداختی به افراد در این طرح ۳۰۰ میلیون تومان است، مشروط به آن‌که مانده اصل تسهیلات خرد اعطایی و کارت اعتباری فرد در بانک سینا از این مبلغ بالاتر نباشد.

وامی که می‌توان منتقل کرد

موضوع جذاب دیگر این طرح بانک سینا، امکان انتقال امتیاز این وام به سایر افراد است. یعنی پس از اینکه فرد سپرده‌گذاری کرده و موعد دریافت وام فرا رسیده، می‌تواند امتیاز دریافت وام را به پدر، مادر، همسر، فرزندان، خواهر و برادر خود با تکمیل فرم انتقال امتیاز واگذار کند.

همچنین کارفرمایان حقیقی نیز می‌توانند امتیاز وام خود را با ارائه مدارک مربوط به سوابق بیمه‌ای که حداقل باید سه ماه باشد و تکمیل فرم انتقال امتیاز وام، به پرسنل زیرمجموعه منتقل کنند.

درخشش «آفتاب» بانک سینا در نظام بانکی

بانک سینا، در سالیان گذشته علی‌رغم موفقیت‌هایی که کسب کرده، از حیث مدل کسب‌وکار، با کمبود‌هایی مواجه بوده است که در راستای رفع آن، از ابتدای مردادماه سال ۱۴۰۱ در قالب کارگروه‌هایی، فرآیند آسیب‌شناسی را شروع کردیم که طی آن تعداد یک‌هزار و ۳۱۹ مسئله شناسایی شد.

با جمع‌بندی موضوعات، به پنج مسئله کلیدی در بانک رسیدیم و برای برون‌رفت از این مشکلات، دو راهبرد «توسعه خطوط کسب‌وکار» و «توسعه بانکداری دیجیتال و پلتفرمی» را در دستور کار قرار دادیم.

غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل بانک سینا بیان داشت: در نگاه جدید کسب‌کاری، به عنوان یک بانک تجاری باید بتوانیم با مشتریان به صورت فعالانه تعامل کنیم و از طریق خطوط چهارگانه کسب‌وکار بانک شامل «بانکداری تجاری»، «بانکداری اختصاصی»، «بانکداری اجتماعی» و «بانکداری خرد»، سهم به‌سزا و قابل قبولی در صنعت بانکداری کشور داشته باشیم.

مدیرعامل بانک سینا اظهار داشت: یکی دیگر از راهبرد‌ها که با جدیت در بانک پی‌گیری می‌شود، موضوع توسعه بانکداری دیجیتال و پلتفرمی است. از آنجا که شرکت‌های فناوری بزرگ دنیا به حوزه صنعت بانکداری مخصوصاً به حوزه پرداخت ورود کرده‌اند و این موضوع در کشور ما هم تا حدودی مصداق دارد، بانک سینا، این موضوع را به عنوان یکی از راهبرد‌های اصلی در دستور کار خود قرار داد.

فتحعلی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر در حوزه پرداخت، رقابت سنگینی بین بانک‌ها، شرکت‌های فناوری و فین‌تک‌ها وجود دارد و بانک سینا تلاش مضاعفی دارد تا در قالب بانکداری دیجیتال، سطح بهره‌وری را افزایش داده و خدمات مورد نیاز گروه‌های مشتریان را به صورت شخصی‌سازی‌شده در سرزمین هوشمند سینا ارائه کند.

مدیرعامل بانک سینا با تأکید بر عزم و اراده این بانک در توسعه خدمات زنجیره ارزش، افزود: «سیبانک» به عنوان نخستین محصول سرزمین هوشمند سینا در حوزه بانکداری خرد با هدف ارائه تمام سرویس‌های مورد نیاز مشتریان به صورت غیرحضوری نظیر افتتاح سپرده، پرداخت تسهیلات و بسیاری دیگر از موضوعات در قالب حوزه پرداخت که اصطلاحاً «خدمات پایه بانکداری» از آن نام برده می‌شود، به بهره‌برداری رسیده است.


وی در خصوص راه‌اندازی «باشگاه مشتریان بانک سینا» نیز گفت: با وجود فعالیت چندین ساله بانک در حوزه بانکداری، متأسفانه در بحث باشگاه مشتریان کم‌فروغ بودیم و توجه ویژه به حوزه باشگاه مشتریان و بالابردن سطح وفاداری مشتریان نداشتیم.

به گفته فتحعلی، باشگاه مشتریان بانک سینا از ابتدا دی‌ماه در دسترس گروه‌های مشتریان خواهد بود و امیدواریم از این طریق بتوانیم به صورت متمرکز، مداوم و دامنه‌دار ارتباط خوب و منطقی با مشتریان داشته باشیم تا سطح انتظارات، ذائقه و نوع نگاه آن‌ها را نسبت به بانک بسنجیم و در فرآیند شخصی‌سازی محصولات و خدمات بانک سینا، به نحوی شایسته و مطلوب عمل کنیم.

مدیرعامل بانک سینا در بخشی از سخنان خود به نهمین همایش و نمایشگاه تراکنش ایران اشاره کرد و گفت: این بانک با آگاهی از اهمیت بانکداری دیجیتال و پیشرفت‌ها و دستاورد‌هایی که در حوزه دیجیتال داشته و همچنین پلتفرم‌هایی که عملیاتی و رونمایی کرده، در نهمین نمایشگاه تراکنش ایران حضور مؤثر و فعالی خواهد داشت.

وی گفت: نظر ما بر این است که این پلتفرم‌ها را در اختیار مشتریان و فعالان اقتصادی قرار بدهیم تا با بانکداری پلتفرمی بیشتر آشنا شوند و بتوانیم در حوزه بانکداری دیجیتال، در نظام بانکی کشور، ایفای نقش مؤثرتری نسبت به گذشته داشته باشیم.

فتحعلی برگزاری چنین رویداد‌هایی را انگیزه‌ای برای رقابت سالم بین بانک‌ها با هدف رشد کمی و کیفی موضوعات نوآورانه و دیجیتالی دانست و گفت: تأثیر برگزاری نمایشگاه تراکنش ایران بر اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت و فناوری بسیار زیاد است و امیدواریم امسال نیز شاهد برگزاری هر‌چه مطلوب‌تر این نمایشگاه باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: