April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۴۳۴
۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
0
به گفته کارشناسان، وجود رصدخانه اقتصاد ایران می‌تواند در اخذ تصمیمات مطلوب‌تر و دقیق‌تر به سیاستگذاران کشور کمک قابل توجهی کند.

افتتاح رصدخانه اقتصاد ایران چه اهمیتی دارد؟

روز گذشته با حضور رئیس جمهور "رصد خانه اقتصاد ایران" افتتاح شد. رصدخانه اقتصادی که بنابر اعلام وزارت اقتصاد، متولی رصد و تحلیل اقتصاد کشور و حاصل هم افزایی معاونت سیاستگذاری اقتصادی و مرکز فنآوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

گفتنی است، در این رصدخانه، بطور مرتب داده‌های اقتصادی کشور رصد می‌شود تا دستان سیاستگذار برای اتخاذ بهترین تصمیمات همواره باز باشد همچنین تمامی سامانه‌های هوشمند وزارت اقتصاد در این رصد خانه فعال و در دسترس مدیران ارشد اقتصادی کشور خواهند بود.

رصدخانه اقتصادی که مهدی میرزایی کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن تاکید بر اهمیت وجود آن بیان کرد: یکی از مولفه‌های مهم که در سیاست گذاری‌ها وجود دارد بحث اطلاعات است اگر سیاست گذار با فرض اطلاعات ناقص اقدام به سیاست گذاری و تصمیم گیری کند قطعا نتیجه حاصل مطلوب نخواهد بود و شاهد اتلاف کلان هزینه و انرژی خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: به طور ویژه سیاست گذاران بر اساس راهبرد‌ها که عمدتا بر پایه یکسری نظریه‌های اقتصادی است عمل می‌کنند که یکی از پشتوانه‌های این نظریه‌های اقتصادی در ادبیات آکادمیک اقتصادی، اطلاعات و رصد اطلاعات کامل است، اما در واقعیت این را شاهد نیستیم و ملاحظه می‌کنیم سیاست گذاران با توجه به این که رصد اطلاعاتی کافی وجود ندارد تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که از واقعیت انحراف دارد.

میرزایی اظهار کرد: این بحث رصد خانه اقتصادی اگر به شکل دقیق اجرا شود و اطلاعات آن از نوع عمیق باشد می‌تواند در بحث اخد تصمیمات درست و نزدیک به واقعیت موثر واقع شود و این برای اقتصاد کلان کشور و بخش‌های مهم بسیار جائز اهمیت است البته بحث مهم دیگر به تفسیر این اطلاعات باز می‌گردد که باید واقع بینانه و دقیق صورت گیرد. اما در مجموع این رصد خانه با توجه به رصد مرتب اطلاعات و آگاه شدن دقیق و مداوم سیاست گذاران از شرایط می‌تواند امکان اتخاذ تصمیمات اصولی تر، بهتر و به موقع را فراهم سازد.

در ادامه هم دیگر کارشناس اقتصادی غیبی پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اهمیت رصد دقیق اطلاعات اقتصادی اظهار کرد: رصد دقیق اطلاعات اقتصادی از چندین بُعد قابل توجه است اول این که گاهی شاهد تفاوت‌های معنادار در ارائه آمار‌ها هستیم که با رصد دقیق اطلاعات به صورت مداوم و مرتبه این چندگانگی در تصمیم گیری‌ها تاثیر کمتری خواهد داشت. از سوی دیگر زمانی که اطلاعات اقتصادی به شکل مرتب بررسی شود سیاست گذاران می‌توانند تصمیمات دقیق‌تر، مناسب‌تر و اصولی تری را اتخاذ کنند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: علاوه بر این با رصد دقیق اطلاعات اقتصادی می‌توان برنامه ریزی دقیق تری را داشت و این برنامه در هنگام عمل کمتر دچار چالش خواهد شد چرا که سیاست گذار با اشراف کامل اطلاعاتی و دستی باز، تصمیم گیری کرده است.

به طوری کلی یکپارچگی در داده‌ها و اطلاعات اقتصادی کشور، امکان رصد دقیق و به روز این اطلاعات از دیگر مزیت‌های رصدخانه اقتصاد ایران به شمار می‌رود؛ رصدخانه‌ای که به گفته کارشناسان می‌تواند به سیاست گذاران در اخذ تصمیمات مطلوب‌تر کمک قابل توجهی کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: