April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرعامل خدمت به جامعه علمی و دانشگاهی را افتخار دانست
کد خبر: ۴۰۶۴۶۷
۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
مدیرعامل بانک توسعه تعاون خدمت به جامعه علمی و دانشگاهی را افتخار دانست و برای این فشر فرهیخته مزایای ویژه ای تعریف کرد.

تعظیم تمام قد بانک توسعه تعاون به پژوهش

پژوهش حال خوبی ندارد. آمار‌ها حکایت از بی توجهی تمامی دستگاه‌ها به ویژه بخش خصوصی به پژوهش دارد. پژوهش از نظر اقتصادی توجیه ندارد، زیرا تفکر اقتصادی بر این پایه استوار است که سرمایه گذاری سودده باشد، سرمایه به سرعت بازگردد، سود قطعی باشد، به سرعت نتیجه بدهد و بتوان سود را تضمینی و انحصاری کرد، در حالی که هیچیک از این موارد در پژوهش قطعی نیست. امکان دارد پژوهش سود مادی نداشته و تاثیرات فرهنگی یا موارد دیگر باشد. اصل سرمایه باز نگردد، سود نداشته باشد، به سرعت نتیجه ندهد و بسیاری موارد دیگر که پژوهش را غیر اقتصادی می‌کند.

بهره گیری از شرایط موجود

نگاه به پژوهش در کشور ما بسیار بدتر است و به هیچ عنوان سرمایه گذاران به سوی پژوهش نمی‌روند، زیرا نگاه به اقتصاد، یک نگاه منفعت طلبانه شخصی است. واقعیت تلخ این است که تمامی فعالان اقتصادی ترجیح می‌دهند از شرایط موجود بهره بگیرند و بدنبال شکوفایی، نوآوری، خلق فرصت‌های جدید و بهره گیری از روش‌های نوین نیستند. برای اثبات این ادعا، کافی به آمار پژوهش در دستگاه‌ها نظر کنیم. با وجود آنکه بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی از توان مالی قابل توجهی برخوردار هستند، اما پژوهش را در دستور کار ندارند و به همین دلیل بخشی تحت عنوان پژوهش را تعریف و ایجاد نکرده اند.

انحصار در پژوهش

نگاه فعالان اقتصادی بر این است که دولت مسوول مستقیم پژوهش است و بخش خصوصی باید فقط به بهره برداری بیندیشد. به همین دلیل است که بخش خصوصی عملکرد بخش‌های پژوهشی را زیر نظر دارد و در انتظار پژوهش، اکتشاف، دسترسی به فرصت‌ها و خلق ظرفیت‌های جدید هستند تا به سهم خواهی بپردازند. البته چیزی به نام انحصار در پژوهش وجود ندارد و نباید یک دستگاه را مسوول مستقیم بدانیم، اگر چه نهاد‌های مستقیم دولتی و تشکل‌های بخشی در زمینه پژوهش فعال هستند. از سوی دیگر اقداماتی در این زمینه برداشته شده که می‌توان به معافیت سربازی یا کار در پروژه‌ها در قبال ارایه طرح‌های نوین اشاره کرد.

پژوهش در بانک

شاید چنین بیندیشیم که بانک می‌بایست در مسیر مشخصی گام بردارد و نیاز به پژوهش ندارد، این تفکر در شرایطی پاسخ می‌دهد که تفکرات نوآورانه را نادیده بگیریم. در حالی که بانک‌ها به صورت مستمر در حال ارایه طرح‌های نوین و خلاقیت در ارایه خدمات به مشتریان هستند، چگونه می‌توان ظرفیت پژوهش در نظام بانکی را نادیده گرفت.

تفاهم نامه بانکی پژوهشی

اقدام قابل توجهی که از سوی بانک توسعه تعاون صورت گرفت، امضای تفاهم نامه همکاری بین بانک و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. در جریان امضای این تفاهم نامه، مدیر عامل بانک توسعه تعاون این تفاهم نامه را برای بانک بسیار مهم دانست و گفت: جامعه هدف در این تفاهم نامه، نخبگان و اهل علم هستند و ما خدمت به این عزیزان را جزو افتخارات خود میدانیم. محمد شیخ حسینی با اشاره به اینکه بانک توسعه تعاون یک بانک توسع‌های است گفت: بدلیل رویکرد توسعه ای، بانک توسعه تعاون خدمات خود را با کمترین کاغذ بازی و پیچیدگی‌های اداری در اختیار اعضای هیات علمی و کارکنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قرار میدهد.

جلب رضایت مشتریان

مدیر عامل بانک توسعه تعاون بر مشتری مداری تاکید کرد و گفت: جلب رضایت مشتریان جدید که در بانک توسعه تعاون آن‌ها را جزو شرکای کلیدی خود میدانیم، بسیار مهم است. این مقام ارشد بانکی با اعلام اینکه تفاهم نامه با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را به عنوان فتح باب و گام اول در جهت توسعه تعامل با جامعه دانشگاهی میدانیم گفت: براساس این تفاهم نامه افتتاح حساب و پرداخت تسهیلات بر بستر سامانه تی تی پلاس و به صورت غیرحضوری انجام میشود.

 

بیشتر بخوانید: فرش قرمز بانک توسعه تعاون پیش پای بانکداری اسلامی



تعریف پروژ ه‌های مشترک

در ادامه رییس هیات مدیره بانک توسعه تعاون در خصوص نحوه همکاری بانک با پژوهشگاه به ویژه در بخش اعطای تسهیلات گفت: پرداخت تسهیلات به عنوان مزیت رقابتی بانک توسعه تعاون محسوب میشود. سید باقر فتاحی با تاکید بر اینکه تلاش داریم دراین تفاهم نامه خدمات بانک را دربالاترین کیفیت ارائه دهیم افزود: می‌توان پروژه‌های مشترک تحقیقاتی بین مرکز آموزش و پژوهش بانک و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تعریف کرد.

استقبال از توسعه تعاون

در پایان نیز رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت:این پژوهشگاه همچون دانشگاه تهران که مادر دانشگاه‌های ایران است به عنوان مادر پژوهشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی محسوب میشود. موسی نجفی افزود:از توسعه تعامل با بانک توسعه تعاون به عنوان یک بانک توسع‌های استقبال میکنیم.

تامین نیاز مالی پژوهشگران

از آنجا که در شرایط نامناسب اقتصادی، دریافت تسهیلات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تمامی اقشار جامعه بدنبال دریافت تسهیلات هستند که بانک توسعه تعاون برای ارج نهادن به جایگاه پژوهش و پژوهشگران، بخشی از ظرفیت تسهیلاتی خود را در اختیار این بخش قرار می‌دهد به نوعی که بر اساس این تفاهم نامه، در صورت تمرکز حساب‌های پس انداز کارکنان پژوهشگاه نزد شعب بانک، معرفی شدگان از سوی این نهاد در اولویت دریافت تسهیلات قرار میگیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: