May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۴۷۵
۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
0
علی آقا محمدی رئيس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در افتتاحیه دومین رویداد پتروتک از لزوم توجه به تکنولوژی و بهره‌وری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی خبر داد.

نگاه ما باید به سمت بهره‌وری در صنعت نفت باشد (+فیلم)

آقا محمدی در مراسم افتتاحیه دومین رویداد پترو تک با اشاره به بهره‌وری دز صنعت نفت گفت: بارها از زبان من اعداد بزرگ را با مبنای مطالعاتی شنیدید که ما نسبت به این نمی‌توانیم با تعارف حرکت کنیم. برای برنامه ۷.۴ میلیون بشکه با تمام جزئیات آن الان مطالعاتش انجام شده است. گام اول در برنامه هفتم ۵.۵ بشکه عملیاتی و اجرایی دیده شرکت نفت و این را جزو برنامه‌های خود قرار داده و در برنامه هفتم درج خواهد شد. پس جهت کشور روشن است که کشور باید به این سمت برود، طبیعتاً ظرفیت گاز هم باید افزایش پیدا کند.

 

وی افزود: از طرفی در سیاست‌ها آمده است که ما باید هاب انرژی در منطقه باشیم؛ بنابراین الزامات هاب شدن هم لوازم خاص خود را دارد. پس پررونق‌ترین فعالیت اقتصادی در چند دهه آینده نفت و گاز است، با همه امکانات و نیازهای آن. از طرفی بهره‌وری در اقتصاد ایران مهم‌ترین نکته است. یک‌سوم رشد تولید ناخالص باید از بهره‌وری باشد، مهم‌ترین ظرفیت برای بهره‌وری، بهره‌وری در بهینه استفاده‌کردن از منابع نفت و گاز و است و یک  سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارددلاری برای بهینه‌شدن مصرف نفت و گاز در کلیه رشته‌های ایران ضروری است.

 

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  در ادامه درباره نقش اساسی نفت و گاز در تحولات ایران گفت: پس الان باید نفت و گاز را مادرخرج تحولات ایران به‌طورجدی تلقی کنیم و خواهش من از این نشست این است که نشست سالیانه را کنار بگذارید. موضوع به موضوع باید این نشست‌ها وجود داشته باشد و اجماع نظر بین افراد پیدا شود که این دیدگاه دیگری را می‌طلبد. هنوز دعوای برخی این است که ما خودمان باید اجرا کنیم، هنوز برخی بحثشان این است که تصدی‌گری را دنبال می‌کنند؛ یعنی داشتن دکل برای آنها اهمیت دارد نه به‌دست‌آوردن نفت. این مشکل را باید با فکر و گفتگو حل کرد و نمی‌شود یکباره با یک بخشنامه ابلاغ کرد. همه وقتی بفهمند وظیفه‌شان چیست جایگاه خود را تغییر می‌دهند. مهم این است که یک‌بار به شکل اساسی بنشینیم و تغییرات بنیادین که در این زمینه لازم است را انجام بدهیم.

 

وی همچنین ادامه  داد: طبیعتاً بالای ۵۰ میلیارد دلار به صورت سرمایه‌گذاری در همین برنامه ۵ساله باید صورت بگیرد در حوزه نفت. اگر چنین اتفاقی باید بیفتد با ساختن چند قطعه و... انجام نمی‌شود اینها دست‌گرمی بود. کار اصلی اکنون باید شروع شود و باید نشست‌های خود را برای این کار برگزار کنیم. مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۰ در دیدار با تولیدکنندگان فرمودند: (آنچه مورد غفلت قرار گرفته این است که ما صنایع بزرگ خود را دانش‌بنیان کنیم. صنعت مفت باید دانش‌بنیان شود، ما در صنعت نفت دچار عقب‌ماندگی فناوری هستیم. برخی از کشورهای منطقه از نظر استخراج و سایر فناوری‌ها در این حوزه از ما بسیار جلوتر هستند.) این دیگر فرمایش مقام معظم رهبری است و می‌فرمایند خودمان باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

 

بیشتر بخوانید: پتروتک به ایستگاه دوم رسید

 

آقا محمدی همچنین به نقش فناوری در پتروشیمی کشور اشاره کرد و گفت: ما الان در پتروشیمی نمی‌توانیم دنبال جزئیات باشیم، شما حرف‌های مدیران را بخوانید آنجا نشان می‌دهد ما به چه چیزی فکر می‌کنیم. ما در تمام ساختارهای پایین‌دستی پتروشیمی بسیار عقب هستیم. ما باید منت همه را بکشیم در پتروشیمی کار کنند. مشکل ما شرکت ملی پتروشیمی نیست، ورود همه سرمایه‌ها به پتروشیمی مسئله ما است. در نفت و گاز مهم‌ترین مسئله ما این است و برای این کار حتماً ما نیازمند به این هستیم که به تکنولوژی توجه اساسی کنیم. افزایش بازیافت موضوع ساده‌ای نیست، بالاخره ۹ دانشگاه گرد هم آمدند تا چاه در اختیار بگیرند و درباره افزایش بازیافت کار بکنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: