April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۵۲۹
۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
0
نمایندگان موافق و مخالف کلیات بودجه ۱۴۰۳ مواضع و دیدگاه‌های خود را در صحن علنی مطرح کردند.

موافقان و مخالفان کلیات بودجه ۱۴۰۳ چه گفتند؟

صحن علنی روز (چهارشنبه ۲۹ آذر) مجلس شورای اسلامی به بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۳ اختصاص دارد و طبق آیین‌نامه مجلس پنج نماینده به‌عنوان موافق و پنج نماینده به‌عنوان مخالف به بیان نظرات خود می‌پردازند.
اسماعیلی: بودجه سال ۱۴۰۳ مطابقتی با برنامه هفتم ندارد

مهدی اسماعیلی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذر) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: عمده مخالفت بنده با لایحه اصلاحی بودجه متمرکز بر افزایش یک درصدی سقف مالیات بر ارزش افزوده است.

وی افزود: واقعیت مطلب این است که ما در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه هرجا که از افزایش سقف مالیات بر ارزش افزوده صحبت می‌شد، با این مسئله مخالفت کردیم چرا که ما بار تورمی این افزایش مالیاتی را بار‌ها متذکر شده بودیم.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تعجب می‌کنم که دوستان ما چرا برای افزایش حقوق بازنشستگان منابع درآمدی دیگری را در این لایحه پیش بینی نکرده اند و آمده اند و به افزایش مالیات بر ارزش افزوده توجه داشته اند.

اسماعیلی تصریح کرد: به واقع تجربه نشان داده هرجا که ما مالیات بر ارزش افزوده را افزایش داده ایم این مسئله تورم شدیدی را در جامعه ایجاد کرده است.

نماینده مردم میانه در مجلس تاکید کرد: هدف ما در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان همواره این بوده که توانمندی معیشتی بازنشستگان را ارتقا دهیم در صورتی که اگر به واسطه افزایش حقوق بازنشستگان، مالیات بر ارزش افزوده را یک درصد افزایش دهیم این مسئله مجددا تورم را به حدی می‌رساند که حتما ناتوانی بازنشستگان از امور معیشتی را رقم خواهد زد.

اسماعیلی تصریح کرد: همچنین دوستان ما در بحث افزایش مالیات بر ارزش افزوده عنوان کمک به خانواده شهدا را قید کردند که باید گفت حتما خانواده شهدا راضی به این افزایش تورم در جامعه نخواهند بود.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیچ جای این بودجه با برنامه هفتم توسعه همخوانی ندارد لذا همه موارد نشان می‌دهد که یک سلیقه خاص در این بودجه گنجانده شده است.

اسماعیلی با اشاره به موضوع حقوق و مزایای کارمندان دولت در لایحه بودجه، گفت: حقوق و مزایای تمام کارکنان کشور متناسب با گرانی نیست لذا ما باید یک روش علمی در این بخش را تعریف کنیم که متناسب با گرانی تورم، قدرت خرید مردم ارتقا پیدا کند.

وی افزود: به واقع رئیس جمهور در ابتدای مسئولیت خود یادآوری کرده بودند که یک فرمول خاصی را در این بخش در نظر خواهند گرفت که البته تا به حال این فرمول مبنای کار قرار نگرفته است.
حاجی دلیگانی: افزایش ۵۰ درصدی مالیات‌ها باعث تعطیلی فعالیت‌های تولیدی می‌شود

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور گفت: در این لایحه بنا است به میزان ۴۹.۸ درصد به مالیات‌ها اضافه شود، در حالی که ما هنوز اجرای صحیح نظام جامع مالیاتی را نداریم، این افزایش مالیات بر همه کسانی که مالیات می‌دهند تقسیم می‌شود که باعث تعطیلی برخی از کار‌ها و فعالیت‌ها خواهد شد، از طرفی نیز رکود تورمی را به دنبال خواهد داشت که این وضعیت با سیاست‌های برنامه هفتم مغایرت دارد.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس ادامه داد: بر اساس قانون بنا بود که ۱۵ آبان ماه بودجه شرکت‌های دولتی به مجلس بیاید، چرا که بودجه شرکت‌های دولت یک سوم بیشتر از بودجه عمومی است و باید زودتر به مجلس ارائه می‌شد در حالی که بودجه این شرکت‌ها هنوز به دست ما نرسیده است و ما اطلاعی از آن‌ها نداریم چرا که برخی از این شرکت‌ها می‌گویند ما زیان‌ده هستیم در حالی که پاداش‌های کلانی در این شرکت‌ها به اعضای هیأت مدیره داده می‌شود که بسیار سرسام‌آور است بنابراین چگونه می‌توانیم بر بودجه این شرکت‌ها نظارت داشته باشیم.

وی افزود: در بند (هـ) تبصره (۳) آمده است قیمت خدمات افزایش پیدا خواهد کرد و اگر شرکتی قرار است افزایش قیمت دهد باید از سازمان برنامه و بودجه اجازه آن را بگیرد که به این معناست با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود.

حاجی دلیگانی عنوان کرد: عدم تحقق درآمد‌ها نیز در این بودجه مشهود است و این بودجه فقرا را فقیرتر خواهد کرد. همچنین ارز کافی برای واردات دارو و سایر اقلام ضروری تخصیص داده نشده است.

این نماینده مردم در مجلس گفت: درآمد دستگاه‌ها در بودجه سال جاری ۱۸۱ همت بود که این درآمد‌ها برای سال بعد به ۲۷۵ همت رسیده است که این وضعیت به این معناست که ما با گران کردن خدمات مواجه هستیم که به تبع آن با گرانی و تورم مواجه خواهیم بود.

وی یادآور شد: در بحث قیمت گندم نیز در این برنامه ابهام وجود دارد و قابل پذیرش نیست از طرفی نیز لایحه بودجه بر اساس لایحه برنامه هفتم نوشته شده است و بر اساس مصوبه مجلس نیست که نشان می‌دهد نباید با این بودجه موافقت کرد.
توسلی: در بودجه ۱۴۰۳ عدالت نسبی رعایت شد

فتح الله توسلی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذر) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: پیش بینی رشد اقتصادی ۳.۱ درصدی در لایحه بودجه پیش بینی معمولی است که البته با پیش بینی سند برنامه تفاوت‌هایی دارد، اما این رشد می‌تواند منطقی باشد. همچنین کاهش سهم درآمد‌های نفتی در بودجه و کاهش وابستگی به نفت یکی از نقاط مثبت این لایحه است، اما باید به نحوی مدیریت شود که افزایش مالیات‌ها فشار مضاعف به مردم وارد نکند.

نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی افزود: توجه به حمل و نقل عمومی و مدیریت منابع هدفمندی یارانه‌ها یکی دیگر از نقاط مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۳ است. همچنین در بحث معافیت‌های واردات خودرو نیز پیش بینی‌های خوبی برای حوزه سلامت و سایر بخش‌هایی که عقب ماندگی به لحاظ تجهیزاتی دارند شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: کاهش حقوق گمرکی ماشین آلات و تجهیزات با توجه به مشکلاتی که در حوزه عمرانی و تجهیزات راهسازی در حوزه‌های انتخابیه همه نمایندگان وجود دارد یکی از نقاط قوت لایحه بودجه است و امیدواریم با این تدبیر و نوسازی و تجهیز ماشین آلات راهسازی کمک بزرگی به مناطق کشور شود. همچنین در حوزه برف روبی در فصل سرد سال و سرعت بخشیدن در عملیات عمرانی در فصول کاری این حکم موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه برخی نقاط ضعف در لایحه بودجه در مجلس قابل اصلاح است، گفت: موضوع استمهال وام‌های کشاورزان و پیش بینی منابع پایدار برای کشاورزان موضوعی است که می‌توان آن را با اصلاحاتی در صحن مجلس مرتفع کرد.

نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار صندوق کارآفرینی امید جهت استفاده از منابع آن یکی دیگر از نقاط مثبت بودجه است و می‌توان گفت عدالت محوری به طور نسبی در بودجه رعایت شده است و اگر نقاط ضعفی نیز در آن وجود دارد می‌توان در زمان بررسی اصلاح شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: افزایش ۱۸ درصدی حقوق متناسب با تورم پیش بینی شده نیست و برخی جابه جایی‌های منابع برای جبران تعهدات دولت در این لایحه قابل قبول نیست.

توسلی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به رأی دیروز مجلس به ارجاع تحقیق و تفحص از غار علیصدر به قوه قضائیه، گفت: نور امید در فضای تاریک ۴۰ سال گذشته مدیریت این مجموعه تابیده شده است و مردم به این موضوع امیدوار شده اند.

وی ضمن محکومیت حادثه تروریستی راسک سیستان و بلوچستان نیز، گفت: خفاشانی که در دل شب بزدلانه به مدافعان مرز و امنیت کشور حمله می‌کنند تاریخی جنایت بار از خود به جای گذاشته اند و این اقدام با برخورد قاطع به شدت محکوم است.
امیرآبادی فراهانی: وابستگی بودجه به نفت کم شده است

احمد امیرآبادی فراهانی در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، ضمن محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی در کشتار مردم فلسطین و نیز تشکر از مردم برای تشییع شهدای گمنام و تشکر از دولت برای ارائه به موقع لایحه پس از رد کلیات در مجلس گفت: لایحه بودجه دو ویژگی بسیار مهم دارد که در کاهش تورم بسیار اثرگذار است.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به کاهش تراز عملیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ ادامه داد: دولت تلاش کرده ۱۵۰ همت تراز عملیاتی لایحه بودجه را کاهش دهد. این رقم در سال جاری ۴۵۰ همت بوده که به ۳۰۰ همت رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به کاهش وابستگی بودجه سال آتی به نفت عنوان کرد: وابستگی بودجه به نفت در بودجه ۱۴۰۳ به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، این امر همان مسئله‌ای است که در خصوص اصلاح ساختار بودجه از ما خواسته شده بود که پس از فرمایشات مقام معظم رهبری و تصویب مجلس اینگونه شد که لایحه بودجه در دو بخش به مجلس ارائه شود.

امیرآبادی فراهانی افزود: اینکه جدول منابع و مصارف ردیف به ردیف در اختیار نمایندگان قرار ندارد آن‌ها حق دارند در خصوص لایحه تأمل بیشتری داشته باشند. دولت هم باید تلاش کند نگاه مجلس را در مرحله دوم که جدول مصارف را تهیه و ارائه می‌کند رعایت کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در شرایط کنونی مردم با مشکلاتی مواجه هستند، به عنوان مثال در حوزه مسکن ملی مردم توان پرداخت هر سه ماه ۴۰ میلیون تومان را ندارند، این موضوع یکی از مشکلات اساسی مردم است که باید با توجه به منابع بانک‌ها در بودجه در این خصوص به مردم کمک کنیم.

وی عنوان کرد: بنده با توجه به اینکه تجربه ۱۰ سال سابقه حضور در کمیسیون تلفیق بودجه را دارم عرض می‌کنم که هرگاه بودجه توسط مجلس به دولت برگشت داده شده همین اتفاق رخ داده است و اگر هم اکنون نیز مجدداً به دولت برگشت داده شود تغییر ایجاد نخواهد شد چرا که منابع و مصارف کشور کاملا مشخص است البته که منابع روشن‌تر بوده و مصارف هم همواره در حال افزایش است. حال اگر می‌خواهیم به دولت کمک کنیم باید در جریان بررسی لایحه بودجه مصارف را به ویژه در خصوص کاهش دهیم تا بتوانیم موارد مانند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال جاری به خوبی اجرایی کنیم.
گودرزوند چگینی: ایرادات لایحه بودجه به خوبی رفع نشده است

مهرداد گودرزوندچگینی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: لایحه بودجه نقاط قوت و ضعفی دارد، اما در لایحه اول ارائه شده به مجلس مشکلات عدیده‌ای وجود داشت که به نظر نمی‌رسد خیلی رفع شده باشد، چند سوال می‌پرسم تا برای مردم روشنگری شود و نمایندگان بتوانند بهتر رأی دهند.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده چه میزان تورم بر مردم تحمیل می‌کند، ناترازی بودجه چگونه تامین می‌شود؟ افزایش ۴۹.۸ درصدی مالیات چند درصد تورم بر جامعه اعمال می‌کند؟ از سوی دیگر افزایش ۵۴.۸ درصدی مالیات بر کالا و خدمات چه میزان قیمت کالا و خدمات را افزایش می‌دهد، آیا دولت شرایط تورمی را پیش بینی کرده، زیرا این اقدام بر بازار تحمیل و تورم چند برابری می‌شود.

وی افزود: آیا افزایش ۱۸ درصدی متوسط حقوق کارکنان و بازنشستگان متناسب با تورم دیده شده است، آیا پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی در بودجه لحاظ شده است؟ با توجه به درخواست دولت برای حذف ارز ترجیحی راهکاری برای حذف ارز چند نرخی در لایحه بودجه دیده شده یا سردرگمی تجار همچنان وجود دارد؟

گودرزوند چگینی عنوان کرد: اگر سرمایه گذاری نکنیم مشکلات افزایش پیدا می‌کند، آیا معافیت سالانه حقوق و دستمزد متناسب با تورم در کشور است؟ آیا امنیت غذایی مورد توجه بوده است؟ کاهش یارانه نان چه کمکی به افراد زیر خط فقر می‌کند؟ آیا به خرید راحت‌تر نان مردم منجر می‌شود؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: آیا در تبصره ۱۴ با توجه به ناترازی بودجه در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ پیش بینی لازم شده است؟ آیا نهضت ملی مسکن مطالبات فرهنگیان و متناسب سازی حقوق‌ها مورد توجه بوده است؟
حسینی: چرا بازنشستگان را در لایحه اصلاحی مقابل مجلس قرار داده‌اند

سید البرز حسینی در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور با بیان اینکه اولین ایراد وارد به لایحه اصلاحی عدم پایبندی به برنامه هفتم توسعه بوده که حدود ۶ ماه در دولت و مجلس روی آن بحث شد، گفت: تنظیم‌کنندگان و تدوین‌کنندگان بودجه باید به این سوال پاسخ دهند که آیا اصل برنامه هفتم را قبول دارند یا خیر، سوال این است این بودجه بر اساس کدام برنامه نوشته شده، لایحه دولت یا آنچه که در مجلس مورد توافق قرار گرفت.

نماینده مردم خدابنده در مجلس ادامه داد: در حوزه توسعه و عمران کشور بودجه تملک دارایی صفر بوده و یک ریال به بودجه عمرانی اضافه نشده است، رقم ۳۰ همت برای قیر کشور که رقمی حداقلی بوده مشخص نیست از کجا قرار است تأمین شود.

وی تصریح کرد: حوزه‌های توسعه‌ای در بودجه ۱۴۰۳ با این لایحه بدون حرکت می‌ماند و ما فقط می‌خواهیم وضع کشور را حفظ کنیم.

حسینی یادآور شد: از سوی دیگر یکی دیگر از سیاست‌های ما در برنامه هفتم مهار تورم بود که این سیاست نیز در بودجه ۱۴۰۳ رعایت نشده است. متأسفانه در این لایحه اصلاحی بازنشستگان را مقابل مجلس قرار دادند به طوری که مجلس در صورتی می‌تواند به متناسب‌سازی رأی مثبت بدهد که با افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز موافقت کرده باشد. چه توضیحی برای این کار وجود دارد، این چه تصمیمی است که تورم را اضافه می‌کند. حتی خانواده معظم شهدا نیز به این بند اضافه شدند و کار بدتر هم شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: در بحث ضریب حقوق نیز با توجه به اینکه تورم بالای ۴۰ درصد است چطور انتظار می‌رود که با ۱۸ درصد افزایش حقوق انتظار راندمان مناسب از کارمندان داشت.

وی یادآور شد: در حوزه سهام عدالت نیز دولت به درستی قانون را اجرا نمی‌کند و پول پرداختی نیز به قشر آسیب‌پذیر واصل نمی‌شود.

حسینی افزود: در بحث اصلاح نرخ خرید گندم نیز ما پیش از این قانونگذاری خوبی داشتیم و در این حوزه به خودکفایی رسیدیم، اما آنچه امروز در لایحه اصلاحی آمده ولنگاری است که پیام خوبی به کشاورز نمی‌دهد.
نوروزی: کاهش قابل توجه تراز عملیاتی بودجه از نکات قابل توجه بودجه سال آینده است

رحمت‌الله نوروزی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: این لایحه بر اساس آئین نامه داخلی مجلس تنظیم شده است و به صورت دو مرحله‌ای به مجلس ارائه شده است که نکته مهم آن کاهش قابل توجه تراز عملیاتی بودجه است که به خوبی در این لایحه دیده شده است.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این بودجه از جهت اشتغال به خوبی تدوین شده است و منابع بانکی به علاوه صندوق کارآفرینی امید در این لایحه در جهت اشتغال کمک خواهد کرد.

وی افزود: در بحث حقوق بازنشستگان که دغدغه مجلس و نمایندگان است بحث همسان سازی و متناسب سازی حقوق آن‌ها به خوبی صورت گرفته است در حالی که طی سال‌های گذشته قدرت خرید کارکنان و بازنشستگان بسیار کاهش یافته است، اما با اصلاحات به عمل آمده قدرت خرید نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم علی آباد در مجلس یازدهم اضافه کرد: گندم در این لایحه به خوبی دیده شده است و ساز وکار کشت قراردادی نیز در این لایحه به خوبی تنظیم شده که امید است بالای ۱۱ میلیون تن گندمکاران، گندم تحویل دهند. همچنین لازم است ۱۶۸ همت برای خرید گندم لحاظ شود، همچنین در بحث تامین پول نیز ۱۷۰ همت نیز دیده شود.

وی ادامه داد: در بحث فرار مالیاتی با توجه به اینکه با کاهش تراز عملیاتی بودجه مواجه خواهیم بود فرار مالیاتی نیز کاهش پیدا خواهد کرد و مالیات‌ها دقیق خواهد شد چرا که وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مالیاتی این قول را داده اند که با فرار مالیات‌ها مقابله کنند تا فرار مالیاتی صورت نگیرد.

نوروزی بیان کرد: در بحث تبصره ۱۸ نیز ساختار‌ها به خوبی دیده شده است و حساب و کتاب‌ها مشخص است، همچنین در این لایحه بحث تحکیم خانواده، جمعیت آوری، رفع موانع برای تولید، بحث فرزندآوری، فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی و قرآنی، همچنین کمک به مساجد به خوبی دیده شده است که لازم است نمایندگان با این لایحه موافقت کنند.
قادری: هزینه‌ها و درآمد‌ها در بودجه واقعی دیده شده است

جعفر قادری در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: پیش‌بینی ۶۵ دلاری برای هر بشکه نفت قیمتی واقعی و منطبق بر پیش‌بینی‌های کارشناسی است، همچنین رقم پیش‌بینی شده برای درآمد‌های صادراتی نیز نشان می‌دهد دولت با یک رویکرد منطقی هزینه‌ها و درآمد‌ها را پیش‌بینی کرده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس افزود: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تلاش کرد کسری تراز عملیاتی را جبران کند و اگر در پیش‌بینی درآمد‌های نفتی رقمی بالاتر از آنچه که در لایحه بودجه آمده است پیش‌بینی می‌شد این همه اعتراض نسبت به لایحه وجود نداشت، اما دولت با رویکرد واقعی بودجه را تدوین کرد.

وی ادامه داد: واقعیت‌ها این است که با نگاه جزیره‌ای نمی‌توانیم هزینه‌ها را جبران کنیم و امروز نه شرکت بزرگ خاصی برای واگذاری وجود دارد و نه منابع فراوانی در دست است لذا وظیفه ما در مجلس است که در قانونگذاری دقت ویژه‌ای صورت دهیم.

قادری تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی در تحقق منابع نفتی دولت به ناچار موضوع تأمین هزینه‌ها را از محل پیش‌بینی درآمد‌های مالیاتی در نظر گرفت و رشد ۴۹ درصد درآمد‌های مالیاتی که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد بود کاهش را نشان می‌دهد، همچنین ما باید کمک کنیم از محل فرار‌های مالیاتی منابع مالیاتی پیش‌بینی شده تأمین شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در حوزه اشتغال احکام خوبی در بودجه دیده شده است، خاطر نشان کرد: برخی موارد در بودجه در زمان بررسی لایحه قابل اصلاح است، همچنین درخصوص نرخ گندم و یارانه آن می‌توانیم با کنترل اتباع غیرمجاز از طریق سامانه‌های پیش‌بینی شده مشکلات را مرتفع کنیم.

وی در خصوص برخی نگرانی‌ها در مورد افزایش ۱۸ درصدی حقوق بازنشستگان گفت: به نظر می‌رسد این ۱۸ درصد مازاد بر منابع پیش‌بینی شده در همسان‌سازی است و بازنشستگان از این بخش نگران نباشند.
محمدصالحی دارانی: افزایش مالیات بر ارزش افزوده موجب تحمیل فشار بیشتر به مردم می‌شود

حسین محمدصالحی دارانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: اضافه شدن یک درصد ارزش افزوده فشار به مردم و تحمیل تورم بیشتر خواهد بود، قرار بود پایه مالیاتی جدید افزوده نشود و این امر خلاف خواست مجلس بوده و موجب فشار بیشتر به مردم می‌شود.

نماینده مردم فریدن و چادگان، فریدونشهر، بوئین و میاندشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنگامی که دولت می‌تواند برای رفع وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی راه‌های درآمدی در لایحه پیش بینی کند برای هزینه کرد‌ها نیز راه برون رفت و برنامه صحیح ارائه کند. در اجرای بسیاری از طرح‌های عمرانی ریخت و پاش بسیار می‌شود اگر قرار است هزینه کرد‌ها مدیریت شود در برخی از طرح‌های عمرانی غیرضروری باید بازنگری شود. چرا در پرداخت معوق فرهنگیان و افزایش مستمری‌ها و عدم اجرای دقیق رتبه بندی معلمان و پرداخت‌های مربوط به پاداش پایان خدمت کارکنان دولت همیشه کسری می‌آوریم.

وی ادامه داد: امروز مردم در تنگنای معیشتی هستند، حقوق و پاداش معوق آنان با وجود تورم امروز ارزشش به کمتر از نصف رسیده است، در این میان اقشار کم درآمد بیشترین سختی را در فشار‌های اقتصادی تحمل می‌کنند پس افزودن یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده جز گسترش تورم چیزی در پی نخواهد داشت.

محمدصالحی دارانی افزود: در برخی از مناطق محروم کشور اگر جاده دسترسی و زیرساخت‌های گاز و ... ندارند امروز دستگاه‌های دولتی در تامین آرد آنان نیز فراز و نشیب دارند و مانده اند. یک درصد مالیات بر ارزش افزوده یعنی چندین درصد افزایش قیمت کالا و خدمات و راندن اقتصاد کشور به سوی گردنه‌های دشوار و صعب العبور.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه باید قبل از این پیش بینی می‌کرد، راه‌های تامین منابع برای پرداخت حقوق متناسب با تورم را. تمام ویژگی‌های خوبی که لایحه بودجه دارد باید گفت وابستگی بودجه به نفت کم شده، اما قرار نیست کسری از افزایش منابع مالیاتی تامین شود و فشار به مردم افزایش پیدا کند. مردم محصولات کشاورزی شان در انبار مانده و با این فشار اقتصادی جوانان قدرت تامین مسکن را ندارند، تسهیلات مسکن اهدایی از سوی دولت با اقساط ۱۱ میلیون تومانی و بازپرداخت بیش از ۵ برابر را چگونه می‌توانند بپردازند؟ این هزینه را با کدام حقوق و درآمد پرداخت کنند؟ خانوار‌هایی که برای کسری مخارج ازدواج و تسهیل ازدواج فرزندانشان در تنگنا قرار گرفته اند با مشکل جدی مواجه اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: اگر راه‌های مختلف طی شد و اسب سرکش تورم مهار گردید با این کار مجددا گرفتار خواهیم شد. راه درست برای اجرای صحیح همسان سازی و متناسب سازی حقوق‌ها پیدا کنید و این مسیر، مسیر مناسبی نیست. سازمان برنامه و بودجه راه جدیدی کشف نکرده است بلکه مردم را در برابر مردم قرار داده است و برای پرداخت حقوق بخشی از مردم دست در جیب سایر مردم کرده است. بنده با این شیوه درآمدی برای تامین هزینه‌ها مخالف هستم.
ذاکر: پیش‌بینی منابع پایدار برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از نقاط قوت بودجه است

حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر) مجلس شورای اسلامی در موافقت با لایحه بودجه ۱۴۰۳ با اشاره به اینکه این لایحه اصلاحی با اصلاحات جدی روبرو است، گفت: حمایت از اشتغال یکی از محور‌هایی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به خوبی دیده شده است.

وی اختصاص ۱۳۱ همت به حوزه اشتغال اعم از بودجه عمومی و بودجه بانک‌ها را موجب تحول در این حوزه دانست و یادآور شد: اختصاص اعتبار صندوق کارآفرینی امید برای این حوزه نیز بسیار امیدوار کننده بوده و موجب تحول در بخش اشتغال خواهد شد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس یادآور شد: قدر این اعتبارات را یک جوان و خانواده‌ای که بیکار دارد متوجه می‌شوند که بحث اشتغال چه میزان می‌تواند در تشکیل خانواده تأثیرگذار باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یکی دیگر از نقاط قوت لایحه اصلاحی را ایجاد منابع پایدار و جدید برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری دانست و گفت: حدود ۱۰۰ همت منابع جدید برای این مهم درنظر گرفته شده هرچند که برخی خرده می‌گیرند این اعتبارات تورم‌زا خواهد بود.

ذاکر تصریح کرد: پاسخ برخی که معتقدند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موجب تورم می‌شود این است که آیا بودجه قبلی که افزایش ۴۹ درصد تورم در آن پیش‌بینی شده بود تورم‌زا نبود، چرا وقتی نوبت به بازنشستگان می‌رسد باید به چنین مواردی بپردازیم. تورم باید با کنترل نرخ دلار، طلا و سکه کنترل شود.

وی اضافه کرد: چنانچه برای بازنشستگان نیز منابع پایدار پیش‌بینی نشود مانند اجرای رتبه‌بندی معلمان به مشکل برمی‌خورند و ما از ابتدا باید منابع مطمئن برای همسان‌سازی بازنشستگان در نظر بگیریم.

این نماینده مردم در مجلس یکی دیگر از نقاط قوت لایحه بودجه را خرید تضمینی گندم دانست و گفت: اگر می‌خواهیم صف‌های طولانی نانوایی در استان‌ها ایجاد نشود باید خرید تضمینی را حمایت کنیم و به بیمه نانوایی‌ها توجه جدی داشته باشیم و قیمت نان را کنترل کنیم.
میرتاج الدینی: کسری تراز عملیاتی بودجه کاهش پیدا کرده است

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذر) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: سال‌ها است که بر اساس هدایت و رهنمود مقام معظم رهبری که تاکید داشتند ساختار بودجه را اصلاح کنید، منتظر بودیم که اصلاحاتی در ساختار بودجه انجام شود لذا خوشبختانه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اصلاحات لازم در این بخش لحاظ شده است.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش وابستگی بودجه به منابع حاصل از فروش نفت، گفت: وابستگی بودجه به نفت ۱۲ درصد در لایحه بودجه کاهش پیدا کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسری تراز عملیاتی بودجه، ادامه داد: به واقع هر بودجه‌ای که کسری بیشتری داشته باشد درآمد غیرپایدار بیشتری خواهد داشت که این مسئله می‌تواند به تورم دامن زند. خوشبختانه دولت کسری تراز عملیاتی بودجه را از ۴۵۰ همت به ۳۰۰ همت کاهش داده است.

وی با اشاره به موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه، بیان کرد: دولت به نظر مجلس در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان توجه داشته و این موضوع را در بودجه منعکس کرده است لذا حقوق بازنشستگان بر اساس تصمیم مجلس در برنامه هفتم و طی ۳ سال به ۹۰ درصد حقوق شاغلین می‌رسد. همچنین باید تاکید داشته باشم که حدود ۴۰ درصد از منابع افزایش حقوق بازنشستگان در لایحه فوق لحاظ شده است.

میرتاج الدینی با اشاره به موضوع ساماندهی یارانه گندم و آرد نان در بودجه، ادامه داد: این مسئله به طور کلی در لایحه دیده شده است و تفکیک آن با آرد صنعتی یک اقدام مناسب است.
نجفی: چرا در بودجه ۱۴۰۳ بحث خرید تضمینی برنج دیده نشده است

ابراهیم نجفی اسپیلی در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور گفت: یکی از مهمترین موارد مخالفت با لایحه بحث تسعیر نرخ ارز در لایحه بودجه سال آینده است که به میزان ۳۱ هزار تومان تعیین شده است. درآمد‌های نفتی که برای سال آینده در نظر گرفته شده است ۵۸۵ همت است که نسبت به سال قبل ۳ درصد کاهش پیدا کرده است در حالی که قیمت هر بشکه نفت را ۶۵ یورو در نظر گرفته و نرخ تسعیر را ۳۱ هزار تومان در نظر گرفته است که این مابه‌التفاوت فساد‌هایی مانند چای دبش و واردات برنج را به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس ادامه داد: همچنین در لایحه بودجه سال آینده بحثی که قرار بود ۲۰ همت از نفت خام و مواد اولیه به دستگاه‌های اجرایی واگذار شود این بحث دیده نشده و حذف شده است، از طرفی نیز تخصیص بودجه عمرانی در این لایحه بسیار کم دیده شده است که این باعث خواهد شد که در مناطق کم برخوردار با مشکلات اساسی مواجه شویم.

وی افزود: دولت در لایحه تقدیمی در حوزه گندم توجه بسیار خوبی داشته و برای ۱۱.۵ میلیون تن خرید گندم ۱۵۰ همت در نظر گرفته است، اما این توجه به حوزه برنج نشده است در حالی که در قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی دولت موظف است به محصولات کشاورزی از جمله گندم، برنج و چای توجه ویژه‌ای داشته باشد و خرید تضمینی انجام دهد.

نجفی بیان کرد: جای سوال است که چرا دولت به حوزه برنج توجهی نمی‌کند و آقای منظور باید به این سوال پاسخ دهد که چرا تنها دولت به حوزه گندم ورود پیدا کرده، اما نگاهی به حوزه برنج ندارد در حالی که ۱۵۰ همت برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته‌اند، اما تنها با در نظر گرفتن ۳۰ همت برای حوزه برنج می‌توان بسیاری از مشکلات این حوزه را حل کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: بسیاری از نمایندگان شمال کشور بحث برنج را دنبال کرده‌اند و ما خواستاریم که در بودجه بحث برنج نیز دیده شود و مشکلاتی که برای کشاورزان برنجکار ایجاد شد برای سال آینده این مشکلات حل شود.
نظری خانقاه: افزایش مالیات بر ارزش افزوده در لایحه بودجه، برداشت از جیب شاغلان به نفع بازنشستگان است

سیدغنی نظری خانقاه در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذر) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: افزایش ۱۸ درصدی حقوق بازنشستگان متناسب با تورم نیست، همچنین با افزایش ۴۹ درصدی درآمد‌های مالیاتی مخالف ام، اما اگر دولت قول دهد که در بررسی جزئیات اصلاحاتی انجام دهد ما نیز کمک خواهیم کرد تا روند بررسی بودجه طولانی نشود.

وی افزود: کاهش وابستگی به نفت نکته مطلوبی است، اما اینکه این موضوع با فشار مردم جبران شود قابل قبول نیست، همچنین تصویر روشنی از بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه نمی‌بینیم ضمن اینکه موضوع افزایش قیمت خدمات نیز در بودجه به نحوی است که اگر روزی آب و برق و گاز گران شود همین دولت می‌گوید خود شما در مجلس اجازه دادید.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس با اشاره به بدهی ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق تامین اجتماعی، ادامه داد: باید مطالبات بازنشستگان از این محل جبران شود، اما این موضوع در بودجه دیده نشده است.

وی تصریح کرد: برای همسان سازی حقوق بازنشستگان باید از منابع صندوق‌ها استفاده شود نه اینکه با افزایش مالیات بر ارزش افزوده از جیب شاغل‌ها برداریم و به جیب بازنشستگان بگذاریم.

نظری خانقاه افزود: توزیع کالا با کالابرگ براساس مصوبه مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۳ شکل منظمی ندارد همچنین قرار بود با هدفمندی یارانه ها، یارانه‌های پنهان کاهش پیدا کند، اما یک میلیارد دلار نیز برای واردات بنزین در لایحه پیش بینی شده است.
عباس‌پور: لایحه بودجه ۱۴۰۳ واقع‌بینانه است

روح‌الله عباس پور در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر) مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به پایگاه نیروی انتظامی راسک و تسلیت به خانواده شهدا از جمله احسان بابایی و تشکر از مردم برای حضور در تشییع پیکر شهدا گفت: دولت پاکستان باید نسبت به این اقدامات تروریستی پاسخگو باشد چرا که با وجود تکرار این اقدامات هیچ واکنشی نشان نداده، دستگاه دیپلماسی باید نسبت به این امر عکس‌العمل مناسبی داشته باشد.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور ادامه داد: نمایندگان مخالف مطرح می‌کنند که چرا بودجه عمرانی مناسب دیده نشده و افزایش حقوق بازنشستگان نیز باید بیش از ۱۸ درصد باشد، اما از سوی دیگر می‌گویند وابستگی بودجه به نفت نیز باید کاهش پیدا کرده و مخالف افزایش یک درصدی مالیاتی بر ارزش افزوده هستند، در حالی که این رقم در برخی از کشور‌ها بیش از ۲۰ درصد است، حال اگر این امر محقق نشده و مالیات افزایش پیدا نکند هزینه‌های مذکور از کجا باید تأمین شود.

وی افزود: حداقل منابعی برای هزینه‌های بودجه‌ای برای دولت تعریف کنید و سپس از افزایش مالیات بر ارزش افزوده انتقاد کنید. مخالفانی که افزایش حقوق بازنشستگان را به درستی مطالبه می‌کنند، اما منابعی برای آن پیش‌بینی نمی‌کنند افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده یک منابع درآمدی پایدار برای تأمین افزایش حقوق بازنشستگان، ایثارگران و یا خرید تضمینی گندم است.

عباس‌پور اضافه کرد: برخی می‌گویند چرا دولت گندم را به نسبت نیاز آرد خریداری خواهد کرد، مگر گندم به غیر از تبدیل شدن به آرد برای موضوع دیگری هم مصرف می‌شود؟ یعنی به جایی رسیده‌ایم که گندم اضافه داشته و آن را صادر می‌کنیم؟.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۳ ضد تورم بوده و ضمن کاهش ناترازی و کسری بودجه درآمد‌ها را نیز واقعی دیده است، عنوان کرد: در بودجه قیمت دلار نیز واقعی دیده شده است، برخی منتقدان معتقدند چرا منابع درآمدی مولدسازی کاهش پیدا کرده است در حالی که طی سال‌های اخیر میزان درآمدی که از این منبع پیش‌بینی شده به صورت کامل محقق نشده است.

وی با تأکید بر ا ینکه لایحه بودجه ۱۴۰۳ واقع‌بینانه است، تأکید کرد: برخی نمایندگان در خصوص هزینه‌های بودجه صحبت می‌کنند در حالی که این بخش از لایحه تنها درآمدی بود. بودجه مذکور کاملاً شفاف است.
پاک مهر: وابستگی به نفت در بودجه سال آینده کاهش پیدا کرده است

سیدمحمد پاک مهر در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: لایحه ارائه شده حاکی از حرکت به سمت اصلاح ساختار بودجه است که خواسته نمایندگان و صاحب نظران اقتصادی بوده است، منابع واقعی و دقیق‌تر دیده شده اند، اگر منابع پایدار دیده شده باشند شاهد ناترازی، کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی نمی‌شویم و کنترل تورم صورت می‌گیرد.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حرکت بودجه به سمت جلوگیری از فرار مالیاتی است، کاهش منابع مالیاتی از ۶۰ درصد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به ۴۹ درصد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ این موضوع را نشان می‌دهد.

وی افزود: جهت دهی بودجه به سمت اتمام پروژه‌های نیمه تمام بوده و به صورت مشخص ذکر شده، خسارت پروژه‌های نیمه تمام برای نظام و مردم بسیار بالا است. در ساختار تبصره ۱۸ برای اشتغال به خوبی منابعی پیش بینی شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: مهم‌ترین دغدغه امروز جامعه بازنشستگان کشوری، لشگری و تامین اجتماعی است. به طور مشخص در احکام بودجه متناسب سازی ذکر شده، یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی است و این موضوع با توجه به تحریم‌های ظالمانه معقول است و سیاست محوری نظام محسوب می‌شود. اینکه در بودجه سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز پیش بینی شده و در بودجه سال ۱۴۰۳ یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در روز پیش بینی شده نشان می‌دهد وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی کاهش پیدا کرده است و در راستای سیاست‌های بالادستی و محوری گام برداشته شده است.

وی افزود: توجه به حمل و نقل عمومی یکی از چالش‌های تمامی شهر‌های کشور بوده و پیش بینی ۲۰ هزار میلیارد تومان برای این موضوع از نقاط قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود؛ توجه به بازسازی و نوسازی ناوگان و تجهیزات راهسازی با کاهش حقوق گمرکی ۲ درصد از اقداماتی است که همه شما با آن موافق هستید. توجه به رشد ۳.۱ درصدی اقتصاد در بودجه نکته بسیار مهمی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: توجه به عدالت اجتماعی از نکات بارز لایحه بودجه سال آینده است و حرکت بودجه به سمت عدالت محوری بوده و باید گفت به سمت توجه به مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور است. توجه به صندوق امید و کارآفرینی در زمینه اشتغال و حمایت از کارآفرینی اهمیت بسیار زیادی دارد و اشتغال پاشنه آشیل جامعه است که در بودجه حمایت از آن رخ داده است.

پاک مهر عنوان کرد: این بودجه ضد تورم است و در آن رشد مالیاتی ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده باید در صحن بررسی شود.

وی تصریح کرد: واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بودجه سال ۱۴۰۲، ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بود که ۲۸ هزار میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرد، در بودجه سال آینده این میزان ۶۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. واقعی به موضوعات نگاه کنید، یک درصد سود شرکت‌های دولتی در راستای تحکیم خانواده آورده شده است.
داودی: روح لایحه بودجه خلاف برنامه هفتم است

یوسف داودی در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور گفت: روح لایحه بودجه خلاف برنامه هفتم توسعه است، آیا نمایندگان مجلس می‌خواهند خود مصوبه برنامه هفتم توسعه را نقض کنند.

وی ادامه داد: دولت در لایحه برنامه هفتم این درخواست را داشت که مالیات بر ارزش افزوده به صورت پلکانی از ۹ به ۱۳ درصد افزایش پیدا کند چه مجلس با این پیشنهاد مخالفت کرد، اما در لایحه بودجه دولت خواستار افزایش ۹ به ۱۰ درصدی مالیات ارزش افزوده شده چه بنیانگذاری برای افزایش مالیات و تورم در کشور خواهد بود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: افزایش نرخ مالیات بر خلاف شعار سال یعنی رشد تولید و مهار تورم است که توسط رهبر انقلاب نامگذاری شده است.

وی، لایحه ارائه شده را موجب نارضایتی اصناف و تولید کنندگان دانست و گفت: با این مدل اقتصادی بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل می‌شوند و روز به روز بیکاران در کشور بیشتر و بیشتر خواهند شد.

نماینده مردم سراب در مجلس یادآور شد: با بودجه فعلی ارزش پول ملی کشور افت خواهد کرد و موجب ایجاد بحران‌های اجتماعی خواهد شد.

وی با طرح این سوال که چرا باید مصوب کنیم مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در خرید‌های روزانه خود یک درصد مالیات بیشتر پرداخت کنند، گفت: در برنامه هفتم توسعه سهم بهره‌وری ۴۰ درصد دیده شده، اما در این بودجه بهره‌وری و مولدسازی دیده نشده است. تورم بالای ۴۰ درصد در مقابل حقوق‌های ۱۸ درصدی خلاف اصول اقتصادی است.

داودی اضافه کرد: در این بودجه ارز لازم برای تأمین کالا‌های اساسی پیش‌بینی نشده و در زمینه خرید تضمینی گندم و محصولات کشاورزی پیش‌بینی‌های لازم صورت نگرفته و محصولات کشاورزی روی دست کشاورز خواهد ماند. همین امروز سیب‌زمینی در دست کشاورزان آذربایجانی مانده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از اینکه در لایحه اصلاحی به دامداران و نهاده‌های دامی توجهی نشده که موجب کاهش دام کشور خواهد شد، افزود: در این بودجه برای بهبود معیشت مردم و جلوگیری از افزایش قیمت کالا‌های اساسی پیش‌بینی‌های لازم انجام نشده است، مردم شیر را کیلویی ۳۰ هزار تومان و گوشت را بالای ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنند که موجب کاهش شدید سرانه مصرف پروتئین در خانواده‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: بازنشستگان ویترین حیثیتی هر جامعه هستند و جوانان آینده خود را در آن‌ها می‌بینند. همسان‌سازی حقوق آن‌ها باید با سرعت انجام شود.
فرهنگی: افزایش مالیات‌ها در بودجه ۱۱۰ درصد شده است

محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذر) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: لایحه قبلی که مورد مخالفت مجلس قرار گرفت از جهاتی بهتر از لایحه اصلاحی فعلی است، به ویژه از این جهت که لایحه قبلی دولت با همان سقف و همان پیش بینی‌ها در زمینه افزایش‌های قانونی بازنشستگان را پذیرفته بود. اگر ما به این لایحه رأی می‌دادیم شاید با مشکلات لایحه فعلی مواجه نمی‌شدیم.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به واقع منابعی را از جیب بازنشستگان گرفته اند و به خودشان برگردانده اند، منطق و حسنی ندارد لذا ما مالیات بر ارزش افزوده را از خود بازنشسته می‌گیریم و بعد از آن به بازنشسته برمی گردانیم لذا اگر این اتفاق رخ ندهد بهتر است ضمن اینکه این مسئله با برنامه‌های ششم و هفتم توسعه در مغایرت است.

وی افزود: همچنین برخی از موافقان نکاتی را در رابطه با افزایش مالیات‌ها در بودجه عنوان کردند و فرمودند مالیات‌ها به جای ۶۰ درصد سال گذشته ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است که باید بگویم این طور نیست و به ۶۰ درصد گذشته ۵۰ درصد نیز اضافه شده است بنابراین ما با افزایش ۱۱۰ درصدی مالیات‌ها نسبت به سال ۱۴۰۱ مواجه هستیم.

فرهنگی تاکید کرد: قطعا این مسئله باعث می‌شود تا کسبه و اصناف خرد گرفتار‌تر از گذشته به فعالیت خود بپردازند و حتما این مسئله آثار تورمی زیادی در پی خواهد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر لایحه بودجه در صحن مجلس رد شد ما باید به دنبال بودجه سه دوازدهمی باشیم تا فرصت مناسبی داشته باشیم که اصلاحات لازم را در بودجه لحاظ کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورت تصویب کلیات لایحه بودجه باید پیشنهاداتی در رابطه با بودجه ارائه شود، گفت: یکی از پیشنهادات این است که ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده باید در لایحه فوق حفظ شود و به ۱۰ درصد نرسد بنابراین نباید به مالیات بر ارزش افزوده یک درصد افزوده شود لذا ما می‌توانیم از طریق مولد سازی تغییرات در نرخ ارز، بودجه شرکت‌ها و معادن، منابع را جبران کنیم.

وی افزود: همچنین اگر مجبور شدیم باید به سراغ صندوق توسعه ملی برویم لذا این امر بهتر از فشار آوردن بر مردم و بازنشستگان است.

فرهنگی در ادامه تاکید کرد: از هیات رئیسه کمیسیون تلفیق خواهش می‌کنیم در صورت تصویب کلیات درصدی را برای افزایش مالیات‌ها در این بودجه تعیین کنند نه اینکه مالیات‌ها ۱۰ برابر شود و بار تورمی آن متوجه جامعه باشد.
طغیانی: منابع در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ واقعی و پایدار است

مهدی طغیانی در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور گفت: مهمترین دغدغه نمایندگان بحث همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بود که خوشبختانه در اصلاحیه‌ای که دولت به مجلس فرستاد منابع آن دیده شده است که دو ویژگی دارد که یکی واقعی بودن منابع و دیگری پایدار بودن آن است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: برخی از همکاران می‌گفتند که باید از طریق مولدسازی و ... ما منابع را تأمین کنیم، اما در سال جاری ۱۰۶ همت برای بحث مولدسازی در نظر گرفته شده است که در حال حاضر ۷ همت آن محقق شده است. آیا با این درآمد‌ها می‌توانستیم بحث همسان‌سازی را انجام دهیم بنابراین باید منابع واقعی در نظر گرفته شود چرا که اگر منابع واقعی در نظر نگیریم باعث تورم و کسری بودجه می‌شود از طرفی نیز مالیات تورمی ایجاد خواهد کرد که مالیات تورمی بیشترین ضربه را به حقوق‌بگیران وارد می‌کند.

وی افزود: در بحث مالیات بر ارزش افزوده باید اطلاعات درست به مردم داده شود چرا که این مالیات شامل کالا‌های اساسی نمی‌شود، از طرفی نیز مصرف‌کننده دچار مشکل نخواهد شد بنابراین باید ما در تأمین منابع واقعیت‌ها را در نظر بگیریم که خوشبختانه در لایحه بودجه سال آینده منابع واقعی در نظر گرفته شده است.

طغیانی بیان کرد: متأسفانه در بودجه حداقل با ۴۰۰ همت کسری مواجه هستیم که این کسری ناشی از عدم واقعی بودن تأمین منابع از جمله بحث مولدسازی در بودجه سال جاری بود بنابراین اگر منابع واقعی در نظر گرفته شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: در بحث افزایش پلکانی حقوق‌ها میانگین ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است، بنابراین کسانی که حداقل حقوق را دارند افزایش بیشتری در حقوق خواهند داشت و نکته مهم این است که ما باید بودجه‌ای را تصویب کنیم که کسری نداشته باشد که به تبع آن تورم ایجاد کند و اگر کسری ایجاد شد فشار بر مستضعفان وارد خواهد کرد بنابراین از نمایندگان می‌خواهم که با کلیات این لایحه موافقت کنند.
حسینی: موافقت با کلیات بودجه به معنای قبول جزئیات نیست

سید شمس الدین حسینی در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: موافقت با کلیات بودجه به معنای موافقت با جزئیات نیست و باید توجه کنیم آنچه که دوستان در مورد حقوق بازنشستگان و مالیات‌ها می‌گویند ایده‌ال است، اما بودجه بر مبنای واقعیت‌ها است نه ایده‌آل‌ها.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس افزود: اینکه دوستان می‌گویند حقوق بازنشستگان را افزایش دهید و مالیات‌ها را کاهش دهید ایده‌آل است، اما عملیاتی نیست. اصلاح امور با موکول کردن به فردا انجام نمی‌شود بلکه این سبب آن می‌شود که فرصت و وقت را از دست بدهیم و امروز باید وقت را غنیمت بشماریم.

وی تصریح کرد: لایحه قبلی رد شد و ۱۰ روز بررسی به تعویق افتاد و اگر کلیات این لایحه نیز رد شود به معنی این است که به استقبال دو دوازدهم و سه دوازدهم می‌رویم و این پیام عدم اطمینان به جامعه می‌دهد پس لازم است وارد جزئیات بودجه شویم، بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که این روز‌ها مطرح است دولت خواسته است یک واحد درصد مالیات بر ارزش افزوده به این امر اختصاص یابد و باید بحث کنیم آیا روش‌های دیگری که مطرح شده است گزینه بهتری است، اما اینکه برویم به سمت بودجه دو دوازدهم یعنی چند ماه فشار بر بازنشستگان تداوم پیدا کند و ما به امید آینده‌ای باشیم که از ورود به آن اجتناب می‌کنیم.

حسینی بیان کرد: پیش‌بینی درآمد بالاتر مالیاتی به معنی تجویز قانونی وصول مالیات با نرخ‌های بالاتر نیست، این یک پیش‌بینی است و دولت اجازه ندارد بیشتر از ۲۵ درصد سود شرکت‌ها را دریافت کند لذا ارقام را به یکدیگر گره نزنید و بودجه فرآیند رسیدگی خود را دارد و حق اعتراض به قوت خود باقی است، اما این بودجه نکات قابل توجهی دارد که باید به آن توجه شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: احکام بودجه ۱۴۰۳ احکام بسیار خوبی است البته در برخی موارد ما نقد‌هایی به آن وارد می‌دانیم که باید در بررسی جزئیات به آن ورود کنیم، اما ما در کلیات توقف کرده‌ایم و فکر می‌کنیم جزئیات حل می‌شود، اما آنچه که ما در ماده ۱۸۲ آیین‌نامه تصویب کردیم این است که احکام را تصویب می‌کنیم و اصلاح می‌شود و بر اساس آن اصلاحات دولت باید جدول مصارف را تقدیم مجلس کند و اینکه دولت درآمد‌ها را ۴۲ درصد رشد داده و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای را ۱۲ درصد کاهش داده به این معناست که به سمت اصلاح ساختار بودجه حرکت می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: نمایندگان پیشنهاد دهند چگونه می‌خواهند هم آمال مطرح شده در بودجه را تأمین کنند و هم اصلاح ساختار انجام دهند و من تأکید می‌کنم آنچه که درخصوص اصلاح ساختار منابع بودجه صورت گرفته است روش خوبی است و باید به تراز‌های عملیاتی پیش‌بینی شده در بودجه نیز توجه کنیم و دولت سعی کرده است هزینه‌های جاری را از محل درآمد‌ها تأمین کند و این یک اصلاح ساختاری است. همچنین تلاش کرده است تعهد برای آینده را کمتر کند و آینده‌فروشی را کاهش داد.

حسینی با اشاره به لزوم مولدسازی و قانون آن گفت: باید ببینیم امسال مولدسازی چه میزان محقق شد و سال آینده چه میزان محقق می‌شود، دولت سعی کرده است به لحاظ ساختاری اصلاحاتی انجام دهد و به لحاظ برآوردی نیز به تجربه سال جاری توجه کند لذا در مجموع ما باید به چارچوب کلی لایحه رأی دهیم، اما در جزئیات آن را اصلاح کنیم و تأکید می‌کنم بهبود حقوق بازنشستگان یک اصل مسلم است، اما روشی که برای این کار باید انتخاب کنیم در مرحله رسیدگی به لایحه بودجه است و نباید به استقبال دو دوازدهم برویم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: