کد خبر: ۴۰۶۵۴۷
۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
0
به گفته مسئولان، با اجرای قانون سامانه مودیان پایانه های فروشگاهی در کشور از ابتدای دی شاهد جلوگیری از فرارهای مالیاتی گسترده در کشور خواهیم بود.

با اجرای قانون سامانه مودیان مالیاتی دست شرکت‌های بزرگ از فرار‌های مالیاتی کوتاه می‌شود

براساس قانون تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی باید تمامی دستگاه‌ها به سامانه مودیان مالیاتی متصل شوند تا از فرار‌های مالیاتی در کشور جلوگیری شود. اخیرا طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور در استان البرز دو شرکت بزرگ شناسایی شد که مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده آن حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است همچنین پیش از این در استان کردستان هم در حوزه طلا حدود ۹هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شد.

این فرار‌های مالیاتی به آن معنا نبوده که این افراد مالیات کمتری پرداخت می‌کردند بلکه طبق بررسی‌های صورت گرفته این افراد به هیچ عنوان مالیات پرداخت نمی‌کرده و جزء مودیان مالیاتی نبودند. در همین رابطه موحدی بکر نظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است براساس قانون تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی باید تمامی پایانه‌های فروشگاهی به سامانه مودیان مالیاتی متصل شوند

وی افزود: از طریق سامانه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، علاوه بر جلوگیری از فرار‌های مالیاتی باید بتوانیم مودیان جدید را هم شناسایی کنیم. این قانون تمام مودیان مالیاتی و فعالان اقتصادی را ملزم می‌کند تا در سامانه مودیان عضو شده و با تشکیل یک پرونده مالیاتی، نسبت به صدور صورت حساب الکترونیکی در این سامانه اقدام کنند در غیر این صورت، شامل جریمه خواهند شد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: با توجه به فراخوان‌هایی که از سال گذشته سازمان امور مالیاتی داشته است، در حال حاضر بالغ بر ۷۲ هزار مودی در سامانه مودیان عضو هستند و صورت حساب الکترونیک دارند. این مودیان تاکنون بالغ بر ۵۵۰ میلیون صورت حساب الکترونیک را به سامانه ارسال کرده اند. حدود ۴۵۸ شرکت بورسی و فرابورسی و تقریباً ۱۰۰ شرکت دولتی به عضویت سامانه درآمده اند و بقیه مودیان نیز شامل اشخاص حقوقی و کمتر از ۵ هزار شخص حقیقی است که به سامانه متصل هستند.

موحدی در خصوص وضعیت اتصال شرکت‌های دولتی گفت: از حدود ۳۲۱ شرکت دولتی، ۲۵۴ شرکت فعال داریم و برخی از این شرکت‌ها راکد و در حال تسویه هستند. ۱۰۰ شرکتی که وارد سامانه شده اند و ثبت نام کرده اند عمدتا شرکت‌هایی مربوط به وزارت خانه‌های نیرو و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت هستند. امیدواریم از ابتدای دی این ماه این شرکت‌ها به سامانه متصل شوند و ارسال صورتحساب داشته باشند. اگر اشخاص حقیقی با میزان فروش خالص در سال ۱۴۰۲ بیشتر از میلیارد تومان باشند، موظف به ارسال صورت حساب‌های الکترونیک ۱ و ۲ خواهند بود. دسته دوم صاحبان مشاغل پزشکی و داروخانه و وکلا و مشاوران خانواده هستند که با هر میزان از فروش کالا و خدمات ملزم به اتصال به سامانه هستند.

گفتنی است، در این طرح سیستم براساس کار پوشه‌های که فروشندگان ایجاد کرده اند محاسبه می‌کند که چه میزان باید مالیات پرداخت شود. همچنین بر اساس آمار سازمان امور مالیاتی توانست ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مودی مالیاتی جدید شناسایی کرده و به جمع مودیان خود اضافه کند. افزودن تدریجی فعالان اقتصادی به این سامانه منجر شد تا دولت لایحه‌ای را تحت عنوان "تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی" برای اجرای بهتر قانون پایانه‌های فروشگاهی، در مجلس به تصویب رساند.

طبق آخرین اظهارات خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت تا کنون ۷۱ هزار مودی مالیاتی در این سامانه عضو شده و ۵۲۰ میلیون صورتحساب الکترونیکی صادر کرده اند. ۴۵۸ شرکت بورسی و فرابورسی، ۸۳ شرکت دولتی و ۷۰ هزار سایر شرکت‌ها اعضای سامانه مودیان هستند. در صورتی که ۲۰۰ شرکت بورسی و فرابورسی، ۲۴۷ شرکت دولتی و ۳۰۰ هزار سایر شرکت‌ها هنوز به این سامانه متصل نیستند.

جریمه‌هایی نظیر محروم شدن از معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های مالیاتی و همچنین اخذ ۱۰ درصد از درآمد حاصل از فروش بدون فاکتور الکترونیکی آن فعال اقتصادی ازجمله مزایا و جرائم قانون پایانه‌های فروشگاهی است. بر این اساس از ابتدای دی ماه همه فعالان اقتصادی موظف هستند با اتصال به سامانه مودیان مالیاتی حساب‌های خود را الکترونیکی کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: