April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
عبور از تولید هفت میلیون تن کنسانتره نشان می‌دهد
کد خبر: ۴۰۶۵۸۴
۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
عبور از تولید هفت میلیون تن کنسانتره نشانگر خط و نشان گهرزمین برای رقبا و نقش آفرینی در کسب رتبه‌های برتر ایران است.

خط و نشان گهرزمین برای رقبا

اقتصاد وابسته به نفت بزرگترین چالش کشور است. البته نفت ظرفیت بسیار خوبی است که خداوند به ملت ایران بخشیده، اما وقتی همین ظرفیت محور قرار می‌گیرد و در شرایط تحریم، اقتصاد کشور را زمینگیر می‌کند، به یک تهدید تبدیل می‌شود. از یک سو ناچار به استخراج منابع نفتی هستیم، زیرا همسایگان با جدیت به دنبال غارت این ذخایر هستند و از سوی دیگر برای فروش مشکل داریم و ناچار می‌شویم نفت تولیدشده مدت‌ها روی دریا‌ها سرگردان نگه داریم تا بتوانیم برای آن‌ها مشتری پیدا کنیم.

تاکید بر دیگر منابع

در این شرایط، ناچار هستیم از دیگر ظرفیت‌های کشور بهره بگیریم تا از یک سو تحریم‌ها را ناکارآمد کرده باشیم و از سوی دیگر هزینه‌های کشور را از محل دیگری به غیر از نفت تامین کنیم. البته این مهم از سوی مقام معظم رهبری سیاستگذاری شده و ایشان مسوولان را موظف به حرکت در مسیر‌های دیگر اقتصادی و شکوفا کردن ظرفیت‌های مغفول مانده دیگر کردند.

ظرفیت بالای فولاد

یکی از مهمترین بخش‌هایی که توانسته فشار‌ها علیه صنعت نفت را کم اثر کند، معادن سنگ آهن و کارخانه‌های فولادسازی کشور است. این در شرایطی است که آهن و فولاد اصلی‌ترین و مهمترین بخش در صنایع و تولید است. از خودرو تا مسکن و دیگر بخش‌های اقتصادی، آهن و فولاد به چشم می‌خورد به نوعی که نمی‌توان اهمیت وجودی آن را انکار کرد. همین امر باعث شده تا ایران با قدرت تمام در این عرصه ورود کند.

کسب رتبه‌های برتر جهانی

امروزه شاهد فعالیت شرکت‌های بسیاری در عرصه فولادسازی هستیم. شرکت‌هایی که با تمام توان به این عرصه ورود کرده و می‌کنند و توانسته اند در بازار‌های جهانی خوش بدرخشند. تولید فولاد ایران در انواع گوناگون، نه تنها توانسته نیاز داخل را تامین کند بلکه بازار‌های جهانی را نیز در تسخیر خود درآورده و بسیاری از رقبا در عرصه فولاد را پشت سر گذاشته و رقیبی جدی از ایران برای تولیدکنندگان برتر فولاد جهان ایجاد کرده است. روند رو به رشد ایران در تولید فولاد به اندازه‌ای مهم بوده که همه ساله در حال پشت سرگذاشتن رقبا و دستیابی به رکورد جدید است. ایران که تا چندی پیش رتبه دهم جهان را داشت، اکنون به رتبه هفتم تولیدکنندگان جهان صعود کرده و برای دیگر رقبا خط و نشان کشیده و می‌کشد.

 

بیشتر بخوانید:

کسب رتبه اول فرابورس توسط گهرزمین



نقش آفرینی گهرزمین

اینکه بخواهیم نگاه واقع بینانه‌ای به تولیدکنندگان فولاد در ایران نداشته باشیم، بی انصافی نسبت به آن دسته از کارخانه‌هایی است که فعال‌تر و تاثیرگذارتر هستند. اگر چه کوچکترین کارخانه فولادسازی در کسب رتبه نقش آفرین است، اما شرکت‌های تاثیرگذار و فعال نباید از دید دور بمانند. بی شک گهرزمین از جمله تاثیرگذارترین فولادسازی‌های ایران در کسب رتبه‌های برتر جهانی است.

ایجاد شرکت‌های زیرمجموعه

مهمترین نکته‌ای که در گهرزمین شاهد هستیم، ایجاد شرکت‌های اقماری است. گهرزمین با ایجاد شرکت‌های اقماری، این انگیزه را در زیرمجموعه‌ها ایجاد کرده که تلاش بیشتری داشته و هر کدام سعی کنند نام خود را در کسب رتبه‌های برتر برجسته‌تر کنند. در این رابطه کارخانه‌های خردایش و کنسانتره گهرزمین، نقش آفرینی بسیار قابل قبولی داشته اند به نوعی که قبل از اتمام سال مالی موفق به ثبت رکورد‌های بی نظیری در عرصه تولید شدند.

رکوردزنی در تولید کنسانتره

البته مدیریت کلان گهرزمین با تعیین عدد، برای شرکت‌های زیرمجموعه، عدد بالایی برای تولید را تعیین کرده اند تا تلاش برای رسیدن به آن، انگیزه‌ای برای تولید باشد، اما نکته جالب توجه اینجاست که شرکت‌ها در اعداد تعیین شده درجا نزده و توانسته اند برای بدست آوردن اعداد و رتبه‌های بالاتر، خیز بردارند به نوعی که واحد فرآوری این شرکت علی رغم برنامه تعیین شده مبنی بر تولید ۶/۵ میلیون تن کنسانتره در سال مالی ۱۴۰۲، در تاریخ ۱۹ آذرماه ۱۴۰۲ موفق به تولید ۷،۰۱۲،۲۷۳ تن کنسانتره شد. همچنین تولید کارخانه خردایش این شرکت در سال مالی ۱۴۰۲، میزان ۱۰ میلیون تن سنگ آهن دانه بندی بوده که این میزان در تاریخ ۲۳ آبان ۱۴۰۲ به رقم ۱۰،۰۲۲،۴۴۶ تن رسید. نکته‌ای که در این افزایش بازدهی شاهد هستیم، دستیابی به این رکورد‌ها در زمانی کوتاه است به نوعی که این رکورد‌ها قبل از اتمام سال مالی و زودتر از موعد مقرر ثبت شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: