April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۷۱۹
۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
0
یک خبرنگار و فعال سیاسی لبنانی معتقد است اینکه آمریکا علی رغم ادعا‌های بشردوستانه تمام قد در کنار جنایات اسرائیل ایستاده در جنگ غزه بیشتر نمایان شد.

آمریکا در تمامی جنایات اسرائیل شریک جرم است

کشور‌های عربی که تاکنون اقدامات مؤثری در مهار آتش افروزی رژیم صهیونیستی در غزه نداشته اند، نتوانستند آمریکا را در زمینه برقراری آتش‌بس در غزه همراه کنند و شورای امنیت در صدور قطعنامه برای برقراری آتش‌بس در غزه ناکام ماند. در عین حال برخی مقامات عربستانی گفته اند، شاهد قتل‌عامی بی‌سابقه در غزه هستیم که هیچ جای دفاع از خود باقی نمی‌گذارد. معمولا چیزی که شاهدیم درگیری در صحنه بین‌المللی است. آن‌ها می‌گویند از اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد قادر نیست موضع سختی را در پیش بگیرد، بسیار متأسف و با اقدام آمریکا مبنی بر وتوی قطعنامه مذکور بی‌شک مخالفند.

مقام‌های آمریکایی پیش‌تر گفته بودند با آتش‌بس موافق نیستند، اما اظهارنظری درباره اینکه قصد دارند قطعنامه آتش‌بس را وتو کنند یا خیر مطرح نکردند. با وجود این، تردیدی وجود ندارد آمریکا مهم‌ترین حامی کشتار زنان و کودکان غزه است.

از این رو باشگاه خبرنگاران جوان در این باره مصاحبه‌ای ترتیب داده با سندس الاسعد، خبرنگار، فعال سیاسی و نویسنده از لبنان که در ذیل مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

-نزدیک به سه ماه است در غزه جنگ بر پاست، تحلیل شما از وضعیت غزه تا به امروز چیست؟

سندس الاسعد: موضع منافقانه آمریکا همچنان مبنای تهاجم نظامی تحمیلی اسرائیل به نوار غزه است. مشخص شده که واشنگتن به دنبال کنترل سرعت اقدامات نظامی است و تضمین می‌کند که موجودیت موقت صهیونیستی دست بالا را حفظ کند، بنابراین حمایت بی قید و شرط واشنگتن از حملات هفتم اکتبر تا به امروز مسیر صعودی را در پیش گرفته است. در واقع، ادعای واشنگتن مبنی بر اینکه حماس بیمارستان‌ها را به‌عنوان مراکز فرماندهی عملیاتی استفاده می‌کند، به دلیل توجیه‌هایی که تجسم یافته است و حمایت‌هایی که از این مواضع خود انجام داده، شهرک نشینان استعماری اسرائیل را وادار به تخریب مؤسسات بهداشتی در غزه کرده است. این همچنین به وضوح نشان دهنده سطح دوگانگی است که واشنگتن از آن رنج می‌برد، این دقیقا علیرغم نقشی است که بایدن، وزرای خارجه و دفاع، و رئیس اطلاعات منطقه ایفا کردند. ارزیابی این نقش حاکی از آن است که دولت و کنگره هر دو در اتخاذ موضع عاقلانه شکست خورده‌اند، وگرنه می‌توانستند نتانیاهو را - از همان روز‌های اول - متقاعد کنند که قتل‌عام‌های نسل‌کشی را متوقف کند، اما برعکس تمام ادعا‌های ساختگی اسرائیل را تایید کرده‌اند. بایدن حتی علناً اعلام کرده است که با آتش بس مخالف است، به این معنی که امیدوار است مقاومت مشروع را به طور کامل از بین ببرد. علاوه بر این، واشنگتن به دنبال حفظ منافع خود با برخی از دولت‌های عربی است. آنچه مهم است حضور گروگان‌هایی است که تابعیت آمریکا را دارند که توسط مقاومت فلسطین اسیر شده‌اند.

در درون حزب دموکرات، یک جناح چپ با نفوذ وجود دارد که با مسیری که بایدن در این بحران طی کرده است مخالف است و خواستار آتش بس فوری و پایان دادن به حمایت مطلق و مستمر از اسرائیل است. از این رو، بایدن به یک سیاست متعادل در حزب خود و همچنین در سطح روابط خارجی نیاز دارد. سیاست محتاطانه آمریکا نشان می‌دهد که محبوبیت بایدن تا چه حد کاهش یافته است، زیرا او باید با آزادی برخی از گروگان‌ها که تابعیت آمریکایی را دارند به یک پیروزی خیالی دست یابد و همچنین به اعراب بگوید که تلاش بی وقفه‌ای برای تحت فشار قرار دادن اشغالگران برای آزادی برخی از اسرای فلسطینی از زندان‌های بدنامش انجام داده است.

افکار عمومی بین المللی نیز بر این موضوع تأثیر دارد، یعنی بایدن باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد. با این وجود، مهم‌ترین سؤالات در این میان این است: آیا می‌توان تغییرات در لفاظی آمریکایی را به عمل تبدیل کرد؟ آیا جوانان آمریکایی می‌توانند موضع دیپلماتیک خود را تغییر دهند؟ متأسفانه پاسخ به این سؤالات این است: خیر. درست است که واشنگتن امروز در شرایط بحرانی قرار گرفته و در صدد یافتن راه حل است، اما دولت آمریکا در بسیاری از مسائل و اهداف از جمله حذف حماس شبیه دولت اسرائیل است. مثلا، زمانی که بایدن گفت که حادثه ۷ اکتبر پاسخی به تلاش‌های جاری برای عادی‌سازی در منطقه عربی بود، او دهه‌ها بی‌عدالتی، کشتار، آوارگی، اسکان غیرقانونی و سلب آزادی و حیثیت را از کل مردم خود نادیده می‌گرفت. سرزمین بومی دولت آمریکا از صلح صحبت می‌کند در حالی که صلح آن فراتر از فلسطینیان است.

-به نظر شما مخالفت‌های مردمی با سیاست‌های آمریکا تا چه اندازه می‌تواند بر روابط این کشور با رژیم صهیونیستی موثر باشد؟

سندس الاسعد: فعالان آمریکایی، به ویژه جوانان، گهگاه خشم خود را از سیاست مغرضانه کشورشان که از جنایات و نسل کشی‌های اسرائیل در غزه حمایت می‌کند، با درخواست باز پس گیری مالیات‌های پرداختی به دولت خود در زمان تامین مالی و حمایت نامحدود از اشغالگری ابراز کرده اند. در جنگ علیه غیرنظامیان و بی گناهان، به ویژه پس از اعطای ۱۰ میلیارد دلاری بایدن به نهاد اشغالگر در حالی که آمریکایی‌ها از فقر و بیکاری رنج می‌برند. آن‌ها برای کمک به دفاع از فلسطینی‌ها کمپین‌های آگاهی سازماندهی می‌کنند و خاطرنشان می‌کنند که مالیات‌های آن‌ها از وحشتناک‌ترین جنایات و نقض حقوق بشر در فلسطین حمایت می‌کند. جوانان آمریکایی از اینکه "آمریکایی" خوانده می‌شوند شرمنده شده اند، زیرا آن‌ها در ریختن خون نوزادان، زنان و بزرگان فلسطینی شریک جرم می‌شوند.

-آینده سیاسی آمریکا را به طور کلی چگونه پیش بینی می‌کنید؟

سندس الاسعد: فریب دادن شهروندان آمریکایی از ویژگی‌های اصلی دولت آمریکاست. این فریب در دولت فعلی بایدن به سطح بسیار بالایی رسیده است. او قبلا به آن‌ها قول داده بود که «به همه جنگ‌ها پایان دهد»، اما نیرو‌های آمریکایی همچنان در افغانستان، عراق، آمریکا، اوکراین و خلیج فارس مداخله می‌کنند و ادعا می‌کنند که «نقش مستشاری» دارند. این کشور همچنان عراق را اشغال کرده است، اگرچه پارلمان عراق قبلاً به اتفاق آرا درخواست کرده بود که همه نیرو‌های آمریکایی از این کشور خارج شوند. این به این دلیل است که رسانه‌های جریان اصلی آمریکا به بازوی دولت بایدن تبدیل شده اند. این همه اطلاعات نادرست را می‌پوشاند، به جای ایفای نقش فرضی خود، یعنی بررسی قدرت دولت در فریبکاری‌های دولت شریک هستند.

سندس الاسعد، خبرنگار مستقل و فعال سیاسی از لبنان است. وی در حوزه جبهه مقاومت و موضوعات منطقه و رژیم صهیونیستی پژوهش‌های زیادی انجام داده و مقالات و گزارش‌های زیادی را به رشته تحریر درآورده است. وی از خبرنگاران فعال در المیادین و تهران تایمز است و چندین سال است در حوزه سیاسی فعالیت دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: