April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۷۹۶
۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی کشور طی سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار ارز آوری برای کشور داشت و تلاش می‌کنیم امسال این رقم افزایش یابد.

ارز آوری ۱۶ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال گذشته

امروز صنعت پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران در آستانه عبور از یکی از گردنه‌های سخت و سنگین عقب‌ماندگی که از گذشته بر دوش داشت را پشت سر گذاشت. هنگامی که در یک بخش اقتصادی با موفقیت رو به رو می‌شویم، باید ظرفیت سازی را با جدیت در دستور کار قرار دهیم. اگر توانسته ایم نیاز داخل را برطرف کنیم، قرار نیست درجا بزنیم، بلکه باید بازار‌های جهانی را هدف قرار دهیم و اضافه تولید را به کشور‌هایی صادر کنیم که به محصولات ایرانی نیاز دارند. باید بدانیم که تولید باعث اشتغالزایی، ارزآوری، بهره وری، رونق اقتصادی و... می‌شود و برای آنکه تولید ادمه یابد، باید نگاه ویژه‌ای به صادرات داشته باشیم.

رفع نگرانی تولیدکننده، تولید چالش‌های خاص خودش را دارد و برای آنکه این چالش‌ها را مدیریت کنیم، باید به بررسی مشکلات بپردازیم، با تولیدکننده ارتباط نزدیک داشته باشیم و پای درد دلهایش بنشینیم، موانع را شناسایی کنیم، راهکار ارایه دهیم و مشکلات را رفع کنیم. این روند نیازمند برقرار تعامل و درک مدیریتی است. در این رابطه رییس هیات عامل سازمان ایمیدرو گفت: تأکید وزیر صمت بر تولید صادرات محور است؛ از این‌رو ایمیدرو تمام تلاش خود را برای برطرف کردن موانع پیش رو و دغدغه‌های تولیدکنندگان از جمله زنجیره فولاد به کار می‌گیرد.

 

شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی پیش از انقلاب اسلامی در بحث تأمین کالا، تجهیزات، دانش فنی و کاتالیست مورد نیاز به‌طور کامل به خارج وابسته بود، اما امروز بیش از ۸۵ درصد نیاز‌های صنعت پتروشیمی در این بخش‌ها از طریق شرکت‌ها و سازندگان ایرانی تأمین می‌شود.

به گفته او، در حال حاضر ذخایر نفتی کشور ۱۵۶ هزار میلیارد است که این یکی از افتخارات بزرگ برای ما است.

شاهمیرزایی گفت: تا پایان این دولت صنعت پتروشیمی را بومی سازی خواهیم کرد؛ هم‌اکنون ظرفیت تولید سالانه صنعت پتروشیمی به بیش از ۹۲ میلیون تن و تعداد مجتمع‌های در حال تولید نیز به ۷۰ مجتمع رسیده است.

معاون وزیر نفت گفت: در حال حاضر ۱۰۸ طرح پتروشیمی کشور در مرحله دریافت مجوز، مطالعه و اجرا هستند. برای امسال ۱۲ طرح نیمه‌کاره در برنامه افتتاح قرار گرفت، برای نمونه پتروشیمی همدان را پس از حدود ۲۰ سال بلاتکلیفی ماه گذشته به مرحله اجرا رساندیم.

او گفت: صنعت پتروشیمی کشور طی سال گذشته، ۱۶ میلیارد دلار ارز آوری برای کشور داشت و تلاش می‌کنیم امسال این رقم افزایش یابد. برای نخستین بار در ۶ ماه نخست امسال به‌منظور جلوگیری از خام‌فروشی و حمایت از واحد‌های تولیدی، بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان عرضه اعتبار داخلی محصولات پتروشیمی انجام شده است.

شاهمیرزایی گفت: ۲۰ طرح مهم پتروشیمی برای توسعه زنجیره ارزش افزوده پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری به هلدینگ‌های بزرگ کشور معرفی و پیشنهاد شده است.

 

ظرفیت فعلی تولید محصولات پتروشیمی ۹۹ میلیون تن است


نکویی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده برای رسیدن به ظرفیت تولید ۱۹ میلیون تنی محصولات پلیمری در سال ۱۴۰۶، این هدف‌گذاری با حضور فعال اندیشمندان و صنعتگران این حوزه محقق خواهد شد.

او گفت: در حال حاضر ظرفیت صنعت پتروشیمی ۹۹ میلیون تن است. برای طرح‌های پتروشیمی در زنجیره، تخفیف خوراک در نظر گرفته شده است که مواردی به تشخیص وزارت نفت تا ۳۰ درصد هم تخفیف داده می‌شود، همچنین تخفیف مالیاتی بلندمدت برای طرح‌های مناطق ویژه و کمتر توسعه‌یافته هم در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۱۶ طرح پتروشیمی با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در کشور در حال اجراست، اظهار کرد: از این طرح‌ها ۳۷ طرح زیر ۲۰ درصد پیشرفت، ۳۲ طرح ۲۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت و ۱۱ طرح بالای ۷۰ درصد پیشرفت دارند که این ۱۱ طرح تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: ۶ هاب فعال پتروشیمی در کشور وجود دارد که ۱۴ طرح در ماهشهر، ۲۳ طرح در عسلویه، ۱۱ طرح در کنگان، ۱۰ طرح در منطقه انرژی‌بر پارسیان، دو طرح در چابهار و چهار طرح در قشم در حال اجراست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: