کد خبر: ۴۰۶۹۳۷
۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
0
مدیرعامل ثمسکن گفت: ریل گذاری استفاده از تکنولوژی ها و فناوری‌های نوین ساخت و استفاده از تولیدات دانش بنیان حوزه مسکن عملیاتی شود

دومین همایش ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزار شد

به‌گزارش پایگاه خبری بانک مسکن ـ هیبنا به نقل از روابط عمومی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، دکتر «محمد رضا جواهری تفتی»، مدیر عامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن در جریان برگزاری دومین همایش ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی با محوریت راهبرد‌هایی برای ارتقای پروژه‌های تولید مسکن در برابر زلزله که به مناسبت بیستمین سالگرد زلزله بم با حضور مدیران عامل شرکت‌های تابعه گروه سرمایه‌گذاری مسکن، اساتید و کارشناسان برجسته حوزه زلزله و مسکن برگزار شد گفت: ایران از جمله کشور‌هایی است که روی کمربند زلزله جهان واقع شده است. این کمربند زلزله به طور رسمی با نام «کمربند زلزله آلپ-هیمالیا» شناخته می‌شود و بر اساس داده‌های زمین‌شناسی شکل‌گیری آن، اساساً ناشی از برخورد صفحه‌های قاره‌ای آرام و هند است که در نتیجه آن شاهد وقوع زمین‌لرزه‌های متعدد در منطقه هستیم. به‌علت قرارگیری ایران در جوار کمربند زلزله، ایران در زمره کشور‌های با لرزه خیزی بالا شناخته می‌شود به طوری که می‌توان گفت هیچ نقطه امنی در کشور ما از لحاظ مواجهه با زلزله وجود ندارد.

جواهری تفتی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای مقابله با خسارت‌های ناشی از زلزله و افزایش سطح استحکام و ایمنی ساختمان‌ها طی سنوات اخیر ادامه داد: بهره‌گیری از استاندارد‌های لرزه‌ای، طراحی و ساخت ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله، آموزش عمومی و آگاهی‌بخشی به جامعه و توسعه فناوری‌های مرتبط با ایمنی ساختمان‌ها از جمله اقداماتی است که در این زمینه صورت گرفته است. با این حال، همچنان نیاز به توجه و تلاش‌های بیشتر در جهت بهبود ایمنی ساختمان‌ها و کاهش خسارات زمین‌لرزه هستیم.

مدیر عامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن از جمله اقدامات شاخص برای ارتقای مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله را در ورود فناوری‌های نوین به کشور توصیف کرد و یادآور شد: در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم برخی از فعالان و سرمایه‌گذاران صنعت ساختمان با اتکا به منابع شخصی خود اقدام به ورود فناوری‌های نوین به کشور می‌کنند که در عمل بکارگیری آن‌ها در صنعت ساختمان با معضلاتی مواجه می‌شود.

او به بیان عمده‌ترین چالش‌های واردات فناوری‌های نوین مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله پرداخت و اضافه کرد: ایران یک کشور لرزه خیز است اما به لحاظ میزان لرزه خیزی با کشور‌های اروپایی قابل مقایسه نیست چرا که اساساً مسأله زلزله دراین کشور‌ها به اندازه کشور ما جدی و چالش برانگیز نیست و سطح زلزله خیزی کشور‌های اروپایی عمدتاً سطح پایینی است در حالی که در ایران عمده نقاط کشور ما در معرض خطر لرزه خیزی با شدت بالا است. اساساً کشور‌های اروپایی به دلیل قرارگیری در مناطقی با فعالیت لرزه‌ای کم، نیاز کمتری به نظام‌های مهندسی پیشرفته برای مقابله با زلزله دارند و از این رو ضوابط و نظام‌های مهندسی آن‌ها در حوزه لرزه و زلزله مطابق با استاندارد‌های کشور خودشان است و حتی امکان دارد که در طراحی و ساخت ساختمان‌ها از ضوابط و روش‌های رایج ساختمان‌سازی بهره بگیرند.

جواهری تفتی با اشاره به سرمایه‌گذاری در برخی از حوزه‌ها ادامه داد: با توجه به این امر چنانچه سرمایه‌گذارانی اقدام به واردات فناوری‌های نوین به کشور می‌کنند باید نسبت به بومی‌سازی این فناوری‌ها و انطباق آن با شرایط اقلیمی و لحاظ کردن زلزله خیز بودن کشورمان اقدام کند و با توجه به زلزله‌های شدید و مرگباری که در کشورمان رخ داده است از مقررات ملی و دستورالعمل‌های فنی کشورمان برای بومی‌سازی فناور‌های نوین وارداتی بهره گیرند.

وی در ادامه اظهارات خود به تلاش‌های شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در موضوع صنعتی‌سازی ساختمان اشاره کرد و گفت: شرکت سرمایه‌گذاری مسکن به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک مسکن، در دوره جدید مدیریت محترم بانک مسکن تلاش کرده است که در حوزه ساخت مسکن و بکارگیری فناوری‌های نوین ساختمانی پیشرو باشد و با این رویکرد همواره در فرآیند تولید مسکن از به روز‌ترین فناوری‌های نوین ساختمانی بهره گرفته شود. با توجه به سیاست این شرکت مبنی بر بکارگیری فناوری‌های نوین ساختمانی و بهره‌گیری از دستاورد‌های علمی دنیا در حوزه صنعتی‌سازی و نیز الزام استفاده از ظرفیت محصولات دانش بنیان داخلی، این شرکت یک رویداد را به صورت مشترک با وزارت راه وشهرسازی و صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف شناسایی شرکت‌های دانش بنیانی که در صنعت ساختمان محصولاتی را تولید کرده‌اند، برگزار کرد.

جواهری تفتی با یادآوری مجدد مبنی بر اینکه بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید و به روز و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان داخلی به عنوان دو اصل مهم سرلوحه فعالیت شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن قرار گرفته است اضافه کرد: اعتقاد داریم که شرکت سرمایه‌گذاری مسکن می‌تواند ریل‌گذاری مناسبی برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید دنیا در ایران انجام دهد و یک نوع توسعه مهندسی ساخت را در کشور رقم بزند.

مدیر عامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن تأکید کرد: بر این باورم که شرکت متبوع ما در حال حاضر به لحاظ اثرگذاری در حوزه تکنولوژی‌های ساختمانی و زمینه‌سازی برای توسعه آن می‌تواند در کشور نقش محوری داشته باشد و با توجه به حمایت‌های همه جانبه بانک مسکن، ‌امیدواریم اتفاقات خوبی در حوزه تکنولوژی‌های جدید برای مهندسان و سازندگان کشور رقم‌زده شود.

او در ادامه بر لزوم حمایت همه جانبه دستگاه‌های ذی ربط برای تسریع در توسعه بکارگیری تکنولوژی‌های نوین ساختمانی در عرصه ساخت وساز تأکید کرد وگفت: به نظر بنده وزارت راه وشهرسازی و مخصوصاً مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی باید در این زمینه تسهیل‌گیری کنند و با توجه به تکنولوژی‌های جدید ساخت در دنیا، این مرکز باید در اسرع وقت و به دور از بورکرواسی‌های پیچیده، تأییدیه‌ها و دستورالعمل‌های لازم را برای بهره‌گیری از این تکنولوژی‌ها ارایه دهد.

جواهری تفتی در عین حال افزود: به نظر من در حوزه پروژه‌های عمرانی و مسکن در کشور در دوهه گذشته اتفاقات خوبی رخ داده است و کاهش حجم خسارت‌های جانی و مالی در زلزله‌های اخیر نسبت به زلزله‌های گذشته نشان می‌دهد که ما در صنعت ساختمان رشد کرده‌ایم و این امر ریشه در تلاش مهندسان، کنترل‌های مطلوب سازمان‌های نظام مهندسی، همکاری شهرداری‌ها و وزارت کشور و مقررات خوبی که توسط وزارت راه و شهرسازی وضع شده است دارد.

وی اذعان داشت البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم اما با توجه به ظرفیت خوبی که در کشور در ابعاد مختلف و مخصوصاً از لحاظ نیروی انسانی وجود دارد ما می‌توانیم رشد بالاتری در بخش مسکن و مقاوم‌سازی سازه‌ها در برابر زلزله و افزایش سطح کیفی آن‌ها داشته باشیم.

به گفته جواهری تفتی به روز‌رسانی آیین‌نامه‌هایی نظیر آیین‌نامه ۲۸۰۰ زلزله و همچنین برخی از مقرررات ملی ساختمان نظیر مبحث یازدهم مقررات ملی ساختمان ( صنعتی‌سازی) می‌تواند به شدت به رشد و توسعه سریع‌تر صنعتی‌سازی در کشورکمک کند و در واقع می‌توان گفت ترویج صنعتی‌سازی در گرو بروزرسانی آیین‌نامه‌ها و حمایت دولت از سازندگان حرفه‌ای است.

حیثیت مهندسی در زلزله بم خدشه‌دار شد

در ادامه این همایش دکتر عبدالرضا سروقد مقدم، عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله نیز با اشاره به بیستمین سالگرد وقوع زلزله بم اظهار داشت: بیست سال پیش، وقوع زلزله بم که با خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری همراه بود، مدیریت فنی و جامعه فنی کشور را بسیار ناراحت کرد چرا که مسوولیتی که ما به عنوان مهندس در عرصه ساخت وساز داشتیم و باید از جان و مال حفاظت می‌کردیم را به خوبی ایفا نکردیم، بنابراین حیثیت مهندسی در کنار حیثیت مدیریت فنی کشور در این زلزله خدشه دار شد.

وی تأکید کرد: درس‌های مختلفی از زلزله بم گرفته شد اما در میان تجارب مختلف اخذ شده از این زلزله در جنبه‌های فنی و مدیریتی متعدد، می‌ توان به عدم ارائه جزئیات فنی در نقشه‌های کلی ساختمانی و واگذاری آن به پیمانکار اشاره کرد. بنابراین برای مقاوم‌سازی و استحکام سازه‌ها در برابر زلزله لازم است که جزئیات فنی نقشه‌های اجرایی کاملاً مشخص باشد و هیچ تصمیمی به کارگاه‌های ساختمانی واگذار نشود.

مدیرعامل ثمسکن : ریل گذاری استفاده از تکنولوژی ها و فناوری های نوین ساخت و استفاده از تولیدات دانش بنیان حوزه مسکن عملیاتی شود

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: