سال گذشته تقریبا همین روزها بود که خبر از صفهای طولانی در پایانه مرزی آستارا مطرح شد خبری که باعث شد تمامی دستگاههای مرتبط در این بخش پای کار بیایند تا صفهای چند کیلومتری پایانه مرزی آستارا کاهش یابد تا محمولههای این کامیونها که بخش اعظمی از آنها میوه و صیفی جات بوده خراب نشود.
براساس این گزارش گذرگاه مرزی آستارا یا مرز آستارا از مهمترین نقاط گمرکی ایران است که در داخل شهر آستارا و در حاشیه رودخانه مرزی آستارا چای به موازات دو شهر همنام آستارا در ایران و جمهوری آذربایجان کشیده شده است. اتصال دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان از طریق یک پل در منتهیالیه رودخانه آستارا چای صورت میپذیرد.
شهرستان مرزی بندر آستارا که در شمال غربی استان گیلان و در حاشیه دریای خزر و همسایگی کشور جمهوری آذربایجان، قرار دارد، در حال حاضر از سه راه مرزی دریایی، زمینی و ریلی با خارج از کشور در ارتباط است و راه زمینی جدید به عنوان چهارمین مرز به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
مرزهای سه گانه مستعد و مناسب داد و ستد شهرستان مرزنشین آستارا در شمال غربی استان گیلان، همواره از منظر ارزآوری و صادرات ملی برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت بوده و در شرایط تحریم نیز برای خنثی کردن حصر اقتصادی دشمنان ایران اسلامی و احیای قابلیتهای تجاری استان سرسبز گیلان و همچنین کشور، جایگاه خاصی دارند و ارزشهای اقتصادی خود را در صادرات برون مرزی کشور به خوبی نشان دادند.
این شهرستان مرزی شمال ایران که موقعیت خاصی که در منطقه دارد، نقش مهمی در تجارت بینالمللی جمهوری اسلامی ایران ایفا میکند و موقعیت بسیار عالی آستارا برای تجارت خارجی، نظر مسئولان دو کشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان را برای ایجاد و بهره برداری از چهارمین گذرگاه مرزی جلب کرده است.
با وجود آنکه از سال گذشته سازمان راهداری اقداماتی را مبنی بر تسریع در روند تردد کامیونها را در دستور کار خود قرار داده است، اما هنوز هم در برخی از ساعات روز شاهد طولانی شدن صفهای کامیونها هستیم که البته برخی از مسئولان اعلام میکنند که این طولانی شدن صفهای کامیونها به دلیل عدم همکاری نکردن طرف آذربایجانی است و با توجه به آنکه به ایام سال نو میلادی نزدیک میشویم و تعطیلات کریسمس هم شروع شده بنابراین ممکن است این طولانی شدن صفها به دلیل نبود نیروهای طرف آذربایجانی باشد که البته طبق تفاهم نامه و رایزنیهای که صورت گرفته اعلام شده است که این روند همکاری بیشتر شود.
در همین راستا روز گذشته با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان و و شاهین مصطفی یف معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان بهعنوان رؤسای کمیسیونهای مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان پل جدید مرزی اتومبیلرو بر روی رودخانه آستاراچای در مرز آستارا افتتاح شد.
پل مرزی اتومبیلرو آستاراچای به طول ۸۹ متر و عرض ۳۰.۶ متر با اعتبار ۵.۸ میلیون یورو در حد فاصل ۵۰ متری ضلع شمالی پل ریلی آستارا توسط طرف آذربایجانی احداث شدهاست تا کامیونهای خالی از این پل و راه دسترسی موقت به پایانه مرزی موقت آستارا، وارد کشور شوند. اما کامیونهای پر، از پل و پایانه قدیم برای برگشت استفاده میکنند. همچنین محوطه پایانه مرزی موقت آستارا برای حضور کامیونها ایمن سازی شدهاست. از طرفی در مسیر تردد کامیونها نیز بر سر تقاطع، راهبند نصب شدهاست.
پایانه مرزی موقت آستارا و راه موقت دسترسی، طبق توافق با جمهوری آذربایجان برای انتقال کامیونهای خالی به پایانه مرزی موقت و انجام رویههای مرزی در محل منتهی الیه پل جدید آستاراچای و نیز ارتقاء مجموع عملکرد پایانههای قدیم و جدید به حدود ۸۰۰ دستگاه کامیون در روز احداث شده است.
پایانه مرزی موقت آستارا به بهره برداری رسید
در ادامه جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان حمل و نقل جادهای در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه پایانه مرزی آستارا نبض تجارت ایران با کشورهای شمالی است، گفت: پایانه مرزی آستارا یکی قطبهای مهم کشور محسوب میشود که اهمیت این پایانه مرزی هرسال نسبت به سال گذشته چشمگیرتر میشود. این پروژه، بهعنوان یکی از پروژههای پیشران توسعه مبادلات مرزی اعم از صادرات، واردات و ترانزیت با کشور آذربایجان و کریدور حمل و نقل محسوب میشود.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان حمل و نقل جادهای در ادامه تاکید کرد: پساز انعقاد موافقتنامه تجاری با اوراسیا برخی اقلام از معافیت تجاری برخوردار شدند تا از امکانات خوب برای توسعه تجاری با کشورهای عضو اوراسیا از جمله روسیه بهره ببرند. این روند موجب ایجاد یک جهش مستمر در صادرات ایران به اوراسیا به ویژه به کشور روسیه شد که برای اجرایی شدن آن باید از مرز آستارا تردد شود.
وی ادامه داد: پس از جنگ روسیه و اوکراین تشدید تحریمها علیه کشور روسیه راههای جدیدی از مسیر کریدورهای شمال _ جنوب در نظر گرفته شد تا راههای رسیدن به آبهای آزاد ایران افزایش یابد در همین راستا یکی از گذرگاههای مهم و نزدیک به منطقه غرب روسیه پایانه مرزی آستارا است که در حال حاضر با ایجاد پایانه جدید این مسیر پررونقتر خواهد شد
هدایتی در خصوص افتتاح پایانه مرزی آستارا، گفت: عملیات اجرایی پایانه مرزی موقت آستارا و راه موقت دسترسی به آن، با کارکرد انتقال کامیونهای خالی برگشتی و رویههای مرزی مربوطه، در محل منتهیالیه پل جدید آستارا چای و جهت افزایش تردد روزانه این مرز تا حدود ۸۰۰ دستگاه کامیون، بهصورت رفت و برگشت طبق توافق با جمهوری آذربایجان است که به بهره برداری رسید. عدد قطعی در خصوص ارزش این پروژه پیشبینی نشده، اما با توجه به هزینههای اولیه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که تأمین بودجه این پروژه تماماً توسط وزارتخانه راه و شهرسازی صورت گرفته است.
براساس این گزارش حال امیدوار هستیم با تکمیل شدن سایت دائمی در پایانه مرزی آستارا هرچه سریعتر برنامه ریزی برای تسریع در روند تردد کامیونها انجام شود اجرایی شدن این سایت شاید تا سال آینده به طول بی انجامد که تکمیل آن نیازمند همکاری دستگاهها از جمله گمرک و طرف آذربایجانی است همچنین امیدواریم در این بخش هم همکاری دستگاهها بیشتر شده و شاهد رفع مشکل و معضل کامیونها در پایانههای مرزی کشور باشیم.