April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۹۶۴
۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
0
رئیس پژوهشگاه ارتباطات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از نهایی شدن سند هوش مصنوعی در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تا یک ماه آینده خبر داد.

ابلاغ مصوبه نهایی سازی و تصویب سند ملی هوش مصنوعی

حجت الاسلام والمسلمین سعید رضا عاملی٬ استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران و مسئول کمیته نهایی سازی سند ملی هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی مانند انسان یک موجود فردی و اجتماعی بوده و در همه جا برای نظام هستی تاثیرگذار است. هوش مصنوعی به رقابت انسان آمده و قابلیت‌های مغز انسان را در خود تعبیه کرده؛ زیرا یک فناوری در حال رشد است. این فناوری از یک الگوریتم ساده‌ای است که چند مرحله را به هم وصل می‌کند و می‌تواند یک فرایند ایجاد کند. هوش مصنوعی همانند انسان امروز یک زیست بوم به موازات انسان ایجاد کرده است.

او اظهار کرد: این هوش مکانیکی با ظرفیت‌های کوانتومی می‌تواند ریزپردازش‌های ریزی را در سطح اسکوایت ایجاد کند. هوش مصنوعی دارای ماهیت شبکه‌ای، ماهیت اجتماعی و ماهیت یکپارچه است که می‌تواند بین متغیر‌های بسیار گسترده عمل کند. با ظهور چت جی پی تی، ۱۳۰ میلیارد متغیر به آن مراجعه کرده اند؛ چرا که این ۱۳۰ میلیارد می‌تواند به چند تریلیون متغیر تبدیل شود. هوش مصنوعی داده بنیان، شبکه‌ای، الگوریتمی و یک پارچه بوده و قدرت پردازشگری بسیار ریز دارد.

عاملی بیان کرد: برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی عدالت فراگیر، رفع فساد، دادن خدمات آسان به مردم، حذف بروکراسی و فرایند‌های پیچیده زندگی انسان است. تراکم مجموعه فعالیت هوش مصنوعی از قدرت فعالیت هوش انسان بالاتر است.

محمد رضوی زاده٬ رئیس پژوهشگاه ارتباطات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هوش مصنوعی یکی از دانش‌های بسیار مهم در حوزه بشر بوده که به سرعت در حال رشد است و در آینده نزدیک می‌تواند یکی از معیار‌های مقایسه کشور‌ها باشد و کشور‌هایی که مجهز به این فناوری‌ها نباشند، کشور‌های عقب مانده محسوب می‌شوند.

او افزود: برای این که بتوانیم هوش مصنوعی را در یک جامعه توسعه دهیم به داده ها، نیروی انسانی، زیرساخت‌های پردازشی مناسب و قانون و مقررات نیاز داریم که قانون و مقررات نیز دارای دو بعد توسعه این فناوری در کشور‌ها و جلوگیری از مضرات و خطراتی هستند. اخیرا چند اقدام مهم در سطح حاکمیت برای بحث حکمرانی هوش مصنوعی انجام شده اند که یکی از آن‌ها برنامه هفتم بوده که به شورای عالی فضای مجازی به همراه وزارت ارتباطات تکلیف شده است.

رضوی زاده اظهار کرد: در ماده ۶۵ لایحه برنامه هفتم آمده که مرکز ملی به همراه وزارت ارتباطات مکلف شده اند ظرف ۶ ماه برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی را صادر کنند. اقدام دیگر حکمی بود که رئیس جمهور چند هفته گذشته دادند و آن بحث شورای ملی هوش مصنوعی بود که آن جا هم بخشی از تکالیف مربوط به تهیه اسناد کلان هوش مصنوعی و ابلاغی که رئیس جمهور دادند در مورد تکلیفی بود که با ابلاغ ماده واحده و ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد نهایی سازی سند ملی هوش مصنوعی داشتند.

مسئول کمیته نهایی سازی سند ملی هوش مصنوعی با اشاره به نهایی شدن سند ملی هوش مصنوعی تصریح کرد: تا یک ماه آینده سند در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: