کد خبر: ۴۰۷۱۱۴
۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
شکل‌گیری ۱۰۰ شرکت با توانمندی بالا و جلوگیری از خروج ارز از کشور برای خرید تجهیزات از دستاورد‌های مهم این نمایشگاه ست.

زیست فناوری و تجهیزات‌ساز با قابلیت جلوگیری از خروج ارز

صنعت غذایی در کشور ما با توجه به شرایط آب وهوایی، تنوع و کیفیت مطلوب کشاورزی و منابع آبی فراوان می‌تواند به یکی از پر رونق‌ترین صنایع کشور بدل شود و ارزش افزوده فراوانی ایجاد کند. ضمن اینکه خودکفایی ایران در این زمینه نقش اثرگذاری در تامین امنیت غذایی و آینده کشور خواهد داشت.

اما کارشناسان و متخصصان امر معتقدند که مدیریت و استفاده از روش‌های سنتی در این زمینه راهگشا نیست و باید با استفاده از فناوری و نوآوری در صنعت کشاورزی؛ محصولات را باکیفیت و کمیت و سرعت بیشتر تولید کرد. ایران کشوری با جمعیت بالا و نیاز‌های مشخص و منابع طبیعی محدودی است بنابراین باید این دو چالش مهم را به یک مزیت ملی بدل کنیم.

یعنی از نوآوری‌های نیروی انسانی توانمند کمک بگیریم و محدودیت منابع را به فرصتی مناسب بدل کنیم. این کار هم تنها با استفاده از فناوری‌های کاربردی قابل اجرا است. مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری معتقد است یکی از فناوری‌های راهبردی که در این زمینه می‌تواند به خوبی نقش‌آفرینی کند؛ زیست‌فناوری است.

به گفته کارشناسان، در حال حاضر بیشترین حجم واردات در کشور، واردات مواد غذایی است و زیست‌فناوری پاسخ مشخصی در این راستا دارد و می‌تواند در طی ۴ سال، به میزان ۳ میلیارد دلار از این واردات را کاهش دهد. همچنین فناوری‌های زیستی قادر خواهند بود در مدت ۴ سال، ۸/۱ میلیارد دلار از واردات در حوزه سلامت را کاهش دهند.

زیست فناوری و تجهیزات‌ساز با قابلیت جلوگیری از خروج ارزمعاون اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با بیام اینکه در دوره یازدهم نمایشگاه ایران‌ساخت، بخش تجهیزات و لوازم تست و آزمون صنعتی و عرضه‌کنندگان جدید اضافه شده است، گفت: شکل‌گیری و رشد حداقل ۱۰۰ شرکت با توانمندی بالا و جلوگیری از خروج ارز از کشور برای خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاه از دستاورد‌های مهم این نمایشگاه است.

جواد مشایخ افزود: در حال حاضر ۴۰۰ شرکت در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی فعال هستند و از این تعداد ۱۰۰ شرکت به مرحله‌ای از رشد رسیده‌اند که به عنوان شرکت‌های دارای اعتبار و توانمند محسوب می‌شود.

وی افزود: فناوران با بومی‌سازی تجهیزات و دور زدن تحریم‌ها توانستند تجهیزات مورد نیاز کشور را تأمین کنند.

مشایخ، با اشاره به دستاورد‌های ۱۰ دوره برگزاری نمایشگاه ایران‌ساخت، گفت: پیاده‌سازی سیاست تحریک تقاضا، برقراری ارتباط مستقیم میان کاربر نهایی و تولیدکننده در قالب نمایشگاه و امکان تعامل در ارتباط کیفیت محصولات، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع در حوزه مواد، تجهیزات تست و آزمون و طراحی و پیاده‌سازی سکوی عرضه و ارائه محصولات دانش‌بنیان از دستاورد‌های ۱۰ دوره نمایشگاه ایران‌ساخت است.

وی شکل‌گیری و رشد حداقل ۱۰۰ شرکت با توانمندی بالا و جلوگیری از خروج ارز از کشور برای خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاه را از دیگر دستاورد‌های این رویداد ملی نام برد.

وی به بیان عملکرد ۱۰ ساله معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای برگزاری این رویداد پرداخت و یادآور شد: در این رویداد علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار برای ۷۲۰۰ نفر که عمدتا دارای تحصیلات تکمیلی بودند، ۱۶۴۷ میلیارد تومان نیز فروش قطعی در ۱۰ دوره نمایشگاه ایران ساخت محقق شده است.

مشایخ تاکید کرد: در طی ۱۰ دوره برگزاری نمایشگاه ایران‌ساخت، ۵۷۶ میلیارد تومان یارانه خرید حمایتی از سوی معاونت علمی اعطا شده است.

معاون اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، لیزینگ با نرخ ۹ تا ۱۱ درصد را از جمله حمایت‌های معاونت علمی برای تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در ۱۰ دوره نمایشگاه ایران‌ساخت عنوان کرد و یادآور شد: این تسهیلات تا سقف یک میلیارد تومان و تنفس ۳ تا ۶ ماهه و بازپرداخت حداکثر ۲۰ ماهه به خریداران ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: محصولات دارای سطح یک فناوری با ۴۰ درصد تخفیف، محصولات سطح دو با ۲۵ درصد تخفیف، محصولات سطح سه با ۱۰ درصد و محصولات دارای سطح ۴ فناوری بدون حمایت در مدت ۱۰ دوره نمایشگاه عرضه شده است.

به گفته مشایخ، حمایت‌های معاونت برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت شامل دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی زیرمجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت، مراکز و مؤسسات تحقیقاتی زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، دانشگاه آزاد و مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی، مدارس، هنرستان‌ها و پژوهشسرا‌ها و جهاد دانشگاهی می‌شود.

به گفته وی، اعضای منتخب شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی مشمول ۱۰ درصد حمایت بیشتر تا سقف معین می‌شوند.

مشایخ ادامه داد: مقایسه روش نمایشگاه دوره دهم با سال قبل نشان می‌دهد که قرارداد‌های نهایی ۳۷ درصد نسبت به نمایشگاه نهم رشد نشان می‌دهد، ضمن آنکه در دوره دهم در زمینه یارانه رشد ۲۴ درصدی داشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: