پیغامی در امضای تفاهم نامه همکاری‌های گسترده با سرمایه‌گذاری غدیر مطرح کرد
کد خبر: ۴۰۷۱۷۰
۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
مدیرعامل منطقه آزاد قشم در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری‌های گسترده با شرکت سرمایه‌گذاری غدیر مطرح کرد: قشم بدنبال دستیابی به هاب اقتصادی منطقه است.

خیز قشم برای دستیابی به هاب اقتصادی

برای آنکه از فرصت ها، ظرفیت‌ها و توان یک منطقه بخوبی استفاده شود، باید آن‌ها را شناخت، بدنبال شکوفایی آن‌ها بود، هم افزایی را در دستور کار قرار داد، گام‌های اساسی برداشت و اهمیت ویژه‌ای برای سرعت در اجرا قایل بود. بنابر اعتراف کارشناسان و صاحب نظران، بزرگترین چالشی که در عرصه‌های گوناگون مطرح می‌شود، فرصت سوزی است، معضلی که ریشه در سومدیریت دارد.

تجمیع منابع و ذخایر

در حالی اقتصاد کشور از معضل تک محصولی وابسته به نفت رنج می‌برد، که کشورمان از ذخایر قابل توجه در عرصه‌های گوناگون بهره‌مند است. البته چالش و معضل بدتر، خام فروشی است که در سیاست نفتی برجسته شده است. در حالی برای فروش نفت خام با چالش تحریم رو به رو هستیم، ناچار به ذخیره نفت روی دریا هستیم و بازگشت پول نفت بسختی صورت می‌گیرد، که در ایجاد صنایع پایین دستی بسیار ضعیف عمل کرده ایم. هنگامی که یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفت و گاز جهان هستیم، به اندازه کافی شرکت پتروشیمی ایجاد نکرده ایم و بسیاری از مواد پتروشیمی را از خارج وارد می‌کنیم یا بدلیل نداشتن پالایشگاه‌های توانمند، ناچار به واردات بنزین، گازوییل و دیگر مشتقات بودیم و این معضلی است که در دیگر صنایع نیز اقتصاد کشورمان را آزار داده است.

از دست رفتن فرصت دریا‌ها

ایران با داشتن جزایر متعدد در خلیج فارس و دریای عمان، بزرگترین جایگاه را در این پهنه آبی دارد. اما مشاهده می‌کنیم که امارات، قطر، عمان و دیگر کشور‌های حاشیه خلیج فارس، به قطب اقتصادی تبدیل شده و سرمایه‌های جهانی را جذب اقتصاد خود کرده اند. ضعف عملکرد به اندازه‌ای چشمگیر بوده که سرمایه گذاران ایرانی به جای قشم، کیش، هنگام، هرمز، لاوان و... به امارات و قطر رفته و باعث رونق آنجا شده اند، در حالی که جزایر ایرانی از محرومیت رنج می‌برد، وضعیتی که نشان می‌دهد اقتصاد را در دریا نیز باخته ایم.

بیگانگی با سرمایه گذار

اقتصاد کشور با چالشی بزرگ به نام دلالی دست به گریبان است. سرمایه‌هایی که می‌تواند به اشتغال پایدار و رونق اقتصادی منجر شود، در مسیر دلار، طلا، خودرو، مسکن و احتکار به جریان افتاده و سرمایه‌هایی که می‌توانست مولد باشد، به سنگی بر پای اقتصاد تبدیل شده که البته در بخش‌های اقتصاد دولتی، وابسته به دولت و نزدیک به دولت نیز رخ داده است. این شرایط نشان می‌دهد که مدیران ما زبان سرمایه و سرمایه گذار را درک نمی‌کنند و نمی‌توانند سرمایه گذاران را قانع کنند در این عرصه حضور جدی داشته باشند.

فرصت‌های قشم

منطقه آزاد قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس است که ذخایر و ظرفیت‌های بسیاری دارد، اما معلوم نیست به چه دلیل از آن‌ها استفاده نشده یا به صورت محدود استفاده شده است. البته به نظر می‌رسد مدیریت قشم این فرصت‌ها را بخوبی می‌شناسد و بدنبال بهره برداری از آنهاست به نوعی که بین منطقه آزاد قشم و شرکت سرمایه گذاری غدیر به منظور بهره‌گیری از امکانات، فرصت‌ها و پتانسیل طرفین در طراحی و اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری در جزیره قشم تفاهم نامه همکاری امضا شد.

موقعیت ویژه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در آیین امضای این تفاهم نامه گفت: جزیره قشم از موقعیت استراتژیک و جغرافیایی ویژه و توانمندی‌های زیادی در حوزه نفت و انرژی، تجارت، حمل و نقل دریایی، گردشگری وصنعتی برخوردار است که می‌تواند این منطقه را به یک هاب اقتصادی تبدیل کند. عادل پیغامی با بیان اینکه در حال حاضر فضای مناسب برای سرمایه گذاری در این منطقه وجود دارد، گفت: گروه سرمایه گذاری غدیر هم در کشور و هم در منطقه به واسطه انجام پروژه‌های متعدد خوشنام است و از سرمایه گذاری این شرکت در جزیره پهناور قشم استقبال می‌کنیم.

 

بیشتر بخوانید:

عشوه گری قشم برای جذب گردشگران



استقبال از سرمایه گذاری

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خطاب به مدیران قشم با تاکید بر اینکه در بحث تسهیل سرمایه گذاری هیچ گونه تعللی از سوی سازمان صورت نخواهد گرفت گفت: بوروکراسی اداری را به حداقل رسانده ایم، زیرا کار و انجام پروژه‌های شما را مانند کار خود می‌دانیم و معتقدیم این دو از هم جدا نیستند.

ظرفیت‌های طرفین

در ادامه مدیرعامل گروه سرمایه گذاری غدیر با بیان اینکه شرکت سرمایه گذاری غدیر و منطقه آزاد قشم از ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه گذاری برخوردارهستند گفت: در این منطقه موضوعاتی را با محوریت هلدینگ برق و انرژی غدیر در حال پیگیری هستیم. مهدی عبوری با اعلام اینکه نیروگاه قشم با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات در حال اجراست که ۳۶۰ مگاوات آن به بهره برداری رسیده گفت: پروژه بخار با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات نیز در حال ساخت است و همکاران ما در تلاش هستند که در زمان مقرر به بهره برداری برسد.

تامین آب مناسب

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری غدیر تامین آب مناسب برای مردم را از دغدغه‌های منطقه دانست و گفت: با توجه به اینکه واحد آب شیرین کن قشم در مرداد ۱۴۰۳ به بهره برداری خواهد رسید و ظرفیت تولید سالانه بیش ار ۲ میلیون متر مکعب آب را خواهد داشت، در صورت آمادگی منطقه آزاد برای خرید آب، این پتانسیل وجود دارد که تولید افزایش پیدا کند.

قشم بهتر از کیش

عبوری با بیان اینکه قابلیت سرمایه گذاری در منطقه آزاد قشم بسیار گسترده‌تر از کیش است، گفت: راه اندازی پلنت LNG در منطقه آزاد قشم و ساخت اسکله یکی از پروژه‌هایی است که با کمک از شرکت‌های دانش بنیان و تفاهم نامه‌ای که با دانشگاه شریف منعقد کردیم، به دنبال اجرای آن هستیم و در صورتی که مدیران منطقه بتوانند گاز مناسب را در منطقه به ما بدهند، می‌توانیم آن را گسترش و تا حدود زیادی به بحث خام فروشی پایان دهیم.

آماده برای ساخت و ساز

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری غدیر از آمادگی کامل برای همکاری در بحث آب و برق و گاز خبرداد و گفت: در حوزه‌هایی مانند ساخت و ساز با توجه به اینکه درهلدینگ ساختمان غدیر از روش صنعتی استفاده می‌شود، این آمادگی وجود دارد که به سرعت ساختمان‌های مدرن ساخته و تحویل منطقه شود. همچنین در بخش حمل و نقل زمینی و دریایی نیز در بخش‌های مسافری و باری گروه غدیرآماده همکاری با منطقه است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: