April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
بازدید امیر مقدم از پروژه لیپار و بررسی عملکرد‌ها نشان داد
کد خبر: ۴۰۷۲۶۴
۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
0
امیر مقدم و مدیران منطقه آزاد چابهار از پروژه لیپار بازدید کردند تا پیمانکاران بدانند زیر تیغ نظارت جدی قرار دارند.

پیمانکاران منطقه آزاد چابهار زیر تیغ نظارت

مناطق آزاد با اهداف گسترده در حوزه‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی تعریف و فعال شد. اما مناطق آزاد بدلیل شرایط جغرافیایی ویژه‌ای که دارند، از ظرفیت قابل توجهی در بخش گردشگری برخوردار هستند. بررسی شرایط جغرافیایی مناطق آزاد بیانگر ویژگی‌های منحصر به فرد هر کدام از مناطق آزاد است. جزیره دلفین ها، جنگل‌های حرا، قره کلیسا، کشتی پرتقالی‌ها و بسیاری موارد دیگر باعث شده تا هر منطقه آزاد با جاذبه‌های ویژه، گردشگران را به سوی خود جلب کند.

تالاب لیپار

منطقه آزاد چابهار نیز از جذابیت‌های ویژه‌ای برخوردار است که متاسفانه بدلیل شکوفا نشدن آنها، نتوانسته در جذب گردشگر نقش لازم را ایفا کند. یکی از این جاذبه‌های گردشگری، "تالاب لیپار" یا دریاچه صورتی است. تالاب‌ها یکی از شاهکار‌ها و گنجینه‌های طبیعت هستند و نقش بسزایی در تعدیل آب‌وهوا، جلوگیری از انتشار گردوغبار و جذب گردشگر دارند. این پدیده‌های طبیعی و گاه مصنوعی، زیستگاه امن بسیاری از گیاهان و جانوران محسوب می‌شوند.

جذب سرمایه گذار

برای آنکه ظرفیت‌های بالقوه به موقعیت بالفعل تبدیل شود، نیاز به سرمایه گذار است که در خصوص منطقه آزاد چابهار این مهم احساس می‌شود. اما مدیریت منطقه آزاد چابهار با درک درست از ظرفیت‌های منطقه، در جستجوی سرمایه گذار به رایزنی پرداخت که در نهایت توانست تفاهم‌نامه همکاری با شرکت هواپیمایی ماهان برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در قالب ساخت چندین مجتمع اقامتی، تفریحی و گردشگری امضا کند. معاون اقتصادی منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه تفاهم‌نامه در راستای توسعه زیرساخت‌های گردشگری برای جذب و ماندگاری گردشگر صورت گرفته گفت: شرکت هواپیمایی ماهان بر اساس این تفاهم‌نامه، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در چابهار انجام خواهد داد. هدایی افزود: در محدوده مجموعه «پارک سنگی لیپار» نیز یک هتل احداث خواهد شد. همچنین ساخت مجموعه‌های اقامتی دیگر در کنار این مجموعه مورد نظر است.

نظارت بر عملکرد

بزرگترین چالش مدیریتی کشور، رها کردن قرارداد‌ها و ضعف نظارت است. اما خوشبختانه نظارت در منطقه آزاد چابهار بسیار جدی گرفته شده به نوعی که مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با هیات مدیره، معاونین و مدیران سازمان به سراغ پروژه لیپار رفتند تا در جریان آخرین روند ساخت و پیشرفت فیزیکی این پروژه قرار بگیرند. مدیرعامل منطقه آزاد چابهار پس از بازدید پروژه لیپار گفت: یکی از بهترین موقعیت‌های منطقه را در اختیار یکی از بهترین‌های حوزه مدیریتی و سرمایه‌گذاری قرار دادیم و اینک شاهد نتایج مطمئن و فاخر هم به لحاظ دیدن پروژه‌ای با پیشرفت زمانی مورد انتظار و مطابق با برنامه زمان‌بندی و هم مجموعه‌ای در راستای خدمات‌رسانی برای اکثریت مردم هستیم که با موفقیت به حصول نتیجه نزدیک می‌شود.

استفاده از انرژی سبز

امیر مقدم بهره گیری و استفاده انرژی سبز در پروژه لیپار را از اقدامات تاثیرگذار در منطقه دانست و گفت: در گذشته شاهد کاربری اختصاصی مجموعه لیپار بودیم، اما براساس تصمیم هیات مدیره، مقرر شد این ظرفیت برای استفاده عموم اختصاص یابد. مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اطمینان به اینکه در مدت باقی‌مانده پیشرفت فیزیکی به ۱۰۰ درصد خواهد رسید گفت: کار مهندسی در لیپار در رتبه بین‌المللی توسط ماهان تجربه می‌شود، چرا که کار بازسازی و نوسازی را به صورت همزمان در دست اجرا دارد. وی به تشریح اهمیت پروژه لیپار پرداخت و گفت: ورود دانش فنی مدرن و استفاده از بدنه متخصصان جوان که ترکیبی از دانش و پژوهش‌های حوزه بین‌المللی است، در کنار بهره‌گرفتن از ترکیب معماری مدرن و سنتی از نکات اساسی مورد استفاده ماهان در پروژه لیپار است.

 

بیشتر بخوانید:

چابهار و دوغارون آماده تبدیل تهدید‌ها به فرصت



تبادل دانش مهندسی

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بر انتقال دانش مهندسی اجرا شده در این پروژه به صورت مکتوب به دانشجویان دانشگاهها، کارآموزان و کارورزان معماری شد و بر اهمیت دانش مدیریتی تاکید کرد و گفت: شرکت‌های بزرگ، دانش مدیریتی پروژه قابل قبولی دارند. به همین منظور، علاقمند هستیم در قالب کلاس‌های آموزشی برای دانشجویان، مباحث مربوط به تعریف به موقع پروژه و اجرای آن‌ها به همراه چگونگی استفاده همزمان از ظرفیت‌های فناوری تجربیات به دانشجویان انتقال داده شود. وی افزود: این مباحث و نکات از جنبه نرم‌افزاری بود و از بُعد مهندسی و سازه هم همکاران ما در کنار شما خواهند بود.

بدنبال ساختمان سبز

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با تاکید بر وجود نماد‌های بهره‌وری در کشاورزی، آبیاری و الگویی از مدیریت انرژی در ساختمان‌ها گفت: علاقمندیم با بهره‌وری مناسب انرژی، ساختمانی سبز به معنی مهندسی را نیز در نمونه سازه‌ها داشته باشیم. وی با تاکید بر اینکه این مجموعه می‌تواند از انرژی خورشیدی برای روشنایی معابر یا از انرژی‌های سبز استفاده کند گفت: شاید از نظر چرخه اقتصادی، صرفه چندانی برای یک سازه ساختمانی نداشته باشد، اما از لحاظ مفهومی و فرهنگسازی در منطقه تاثیرگذار خواهد بود. امیر مقدم بر وجود تکنولوژی‌های سبز در محوطه پروژه برای فرهنگسازی تاثیرگذار در منطقه تاکید کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: