April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۳۵۹
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
0
سخنگوی صنعت آب گفت: برنامه‌ای برای جیره بندی آب در شهر تهران در نظر گرفته نشده است و برنامه‌های مدیریت مصرف و تقاضا در دستور کار قرار دارد.

هیچ برنامه‌ای برای جیره بندی آب تهران نداریم

عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب گفت: متوسط آمار بارندگی گرچه مشهور‌ترین پارامتر آماری است، اما معیار قضاوت ما نخواهد بود. به عنوان مثال اگر بارندگی در مشهد داشته باشیم این بارندگی به درد استانی مثل اصفهان نخواهد خورد. باید آب و بارش را، چون ویژگی‌های اقلیمی دارد باید در مقیاس‌های کوچکتر منطقه‌ای ببینیم.

او افزود: در کل کشور حدود ۴۸ میلی‌متر از ابتدای سال ابی جاری تاکنون بارش داشتیم که این عدد در مقایسه با آمار بلندمدت باید حدود ۸۰ میلیمتر باشد. این به معنای ۴۰ درصد عقب افتادگی است و یعنی ما در متوسط بارش کشور از ابتدای سال آبی تا ۱۶ دی نسبت به شرایط نرمال کاهش داشته ایم.

سخنگوی آب ادامه داد: در مقایسه با سال گذشته در مدت زمان مشابه ۶۱ میلی‌متر بارندگی داشتیم و به عبارتی نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد عقب افتادگی در میزان دریافت بارش داریم. در چهارمین سال پیاپی خشکسالی هستیم و همینطور که سال‌های خشک متوالی می‌شود مدیریت خشکسالی سخت‌تر می‌شود؛ بنابراین شهروندان ایرانی باید این پیام را دریافت کنند که مدیریت آب در سال چهارم خشکسالی شرایط ویژه تری دارد.

او در خصوص وضعیت منابع آبی در استان‌های کشور گفت: مازندران و گلستان بیشترین میزان بارش را دریافت کردند و به ترتیب ۱۰ و ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته شرایط بهتری دارند، اما این رشد‌ها رقم توجهی نیست. شهر تهران متاثر از شرایط خشکسالی است و شهروندان تهرانی باید با مشارکت بیشتر در کنار وزارت نیرو باشند.

بزرگ‌زاده در خصوص اقدامات برای مدیریت تنش آبی گفت: از مقایسه تولید و مصرف آب، میزان کمبود مشخص می‌شود که اگر این اختلاف ۵ تا ۱۰ درصد باشد به سراغ مدیریت مصرف با اقدامات جزئی سازه‌ای می‌رویم که آب را ذخیره کنیم تا در زمان پیک مصرف به کمک ما بیاید. اگر به این نتیجه برسیم که اقدامات اساسی نری نیاز است بودجه‌ها به سمت پروژه‌های این شهر‌ها هدایت می‌شود.

او ادامه داد: سیستان و بلوچستان، مشهد، تهران و گلستان و همینطور شهر‌هایی مثل فسا از استان فارس در مرکز توجه وزارت نیرو برای تامین آب شرب هستند و برنامه‌های اضطراری تأمین شرب در حال انجام است. آن چیزی که از مردم می‌خواهیم همراهی ما با مدیریت مصرف است.

این مقام مسئول افزود: در تهران برنامه‌ای برای جیره بندی وجود ندارد، آنچه که پیشبینی شده مدیریت مصرف و تقاضا است. اگر شهروندان تهرانی بتوانند حدود ۱۵ درصد در مدیریت مصرف کمک کنند، مشکل تامین آب حل خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: