April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۳۶۶
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
0
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که هدف‌گذاری این شرکت سرمایه‌گذاری تا سقف ۲ میلیارد دلار در حوزه دانش‌بنیان برای سال‌های آینده است.

سوآپ گاز ترکمنستان به‌زودی از سر گرفته می‌شود

مجید چگنی در جمع خبرنگاران گفت: موضوع این توافق‌نامه ۱۲ گروه کالای راهبردی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم بیشتر این کالا‌ها تولید شوند و هدف‌گذاری این شرکت سرمایه‌گذاری تا سقف ۲ میلیارد دلار در حوزه دانش‌بنیان برای سال‌های آینده است.

وی افزود: وزارت نفت جزو وزارتخانه‌های پیشرو در حوزه دانش‌بنیان است و به تبع آن شرکت ملی گاز ایران در این حوزه در سال‌های گذشته اقدام‌های مطلوبی را انجام داده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: در این زمینه اقلام و تجهیزات بسیار مهمی را در حوزه صنعت گاز بومی کرده‌ایم و این روند ادامه دارد که با امضای این توافق‌نامه این اقدام‌ها شتاب می‌گیرد و امیدواریم تعهد خود را عملی کنیم.

چگنی با اشاره به اینکه ظرفیت هوشمندسازی کنتور گاز در داخل کشور وجود دارد، تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در ساخت این کنتور‌ها فعال هستند که در هوشمندسازی نظام توزیع گاز از آن‌ها استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه ناترازی گاز در کشور وجود دارد، افزود: همه تلاش وزارت نفت آن است تا با انجام پروژه‌های جدید این ناترازی را کاهش دهد، البته حجم ناترازی از پارسال کمتر است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین اظهار کرد: با توجه به توافق بین ترکمنستان و آذربایجان سوآپ گاز به‌طور موقت قطع شده است و با توجه به مذاکراتی که در حال انجام است، به‌زودی برقرار می‌شود؛ مقدار سوآپ هم حدود ۵ میلیون مترمکعب گاز در روز بود.

با بیان اینکه اجرای این پروژه ملی نیازمند ۴ میلیارد دلار است، اظهار کرد: با اولویت شرکت‌های دانش بنیان کنسرسیومی را تشکیل داده ایم تا با همکاری آن‌ها کار را پیش ببریم.

وی افزود: پس از اجرای این پروژه در ۶ استان به صورت پایلوت، این طرح را در تمام استان‌ها اجرایی خواهیم کرد و اولویت ما این است که شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه نقش آفرینی کنند.

به گفته وی اروپا، روسیه و چین در این حوزه پیشگام هستند و ما نیز با توان شرکت‌های دانش بنیان این پروژه را اجرایی خواهیم کرد و شاید لازم باشد از مشاوران خارجی نیز استفاده کنیم، در این حوزه نیز صحبت‌هایی صورت گرفته تا با کمک دانش بنیان‌ها کار را پیش ببریم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان این‌که در حال حاضر ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها در حال انجام داریم، اظهار کرد: ۱۰۰ مجموعه دانش بنیان در این حوزه با ما همکاری می‌کنند و مجموعه قرارداد‌ها و مجوز‌های اخذ شده با زیست بوم فناوری بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر این‌که مجموعه قرارداد‌های توسعه فناوری و ساخت اول ۶۰ میلیون یورو است که ۴۰ قلم راهبردی در دستور کار داریم تصریح کرد: با اجرای این طرح‌ها سالانه ۲۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.

چگنی با بیان این‌که اقداماتی در جهت دانش بنیان کردن این صنعت آغاز شده و در جریان است اظهار کرد: امیدواریم با اقداماتی که در بخش‌های پژوهشی انجام می‌شود، بتوانیم به آمال و اهدافی که بر آن تاکید شده، برسیم.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز، اگر نقشه راه توسعه علم و فناوری به خوبی اجرایی شود، ایران به عنوان یک کشور مترقی در سطح منطقه شناخته خواهد شد؛ در همین راستا الزامات خوبی در حوزه دانش بنیان شدن در نظر گرفته شده و ما مصممیم با همکاری متخصصان، نخبگان و کسانی که دغدغه این حوزه را دارند در این عرصه گام برداریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: